Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorstel organisatiestructuur ReleaseParties . was :Organisatie Release Parties  (gelezen 61486 keer)

Re: Organisatie Release Parties
« Reactie #50 Gepost op: 2008/12/16, 19:34:33 »
ach ik zal eens rondvragen. overigens heeft wutnubu al gereageerd he. in een ander draadje in dit subforum.

Ja ik had die reactie ook gelezen. Maar als buitenstaander kijk ik daar toch met hele andere ogen naar.

Citaat
En het is een klus die heel sterk ad-hoc actie vereist, veel overleg met een groep mensen is veelal niet eens mogelijk, tijdsdruk, veranderende omstandigheden, geldgebrek en nog veel meer maken dat een heel erg georganiseerde structuur sneller remmend werkt dan ondersteunend. Het is hard werken in een periode van hooguit twee/drie maanden tijd.

Niet kunnen overleggen met een groep mensen, tijdsdruk, geldgebrek, ad-hoc actie, hard moeten werken in een periode van twee maanden, dat zijn eerder zaken die ik als buitenstaander associeer met een matige organisatie dan dat deze me noodzakelijk lijken voor het organiseren van een evenement.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #51 Gepost op: 2008/12/16, 20:15:27 »
Tommie74: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReleasePartyOrganisatieVoorstel/Voorstel Ik zie dat Ubuntu-nl werkt aan een organisatiestructuur voor de volgende Releaseparties. Mooi. Ik vermoed dat jij het geschreven hebt maar ik zie je niet in de teamledenlijst staan. Wordt je hierin gesteund door Ubuntu-nl?

Het plan wat ik hierboven zie voorziet in een heel groot team. Uiteraard heb je voor de organisatie van een party de hulp van anderen. Goede hulp zelfs, onbetaalbare hulp van gemotiveerde mensen maar laten we eerlijk zijn, om deze mensen aan het werk te krijgen en te houden is er veel energie nodig. Mensen willen meedoen en stellen zich ergens voor kandidaat omdat ze tijd zat hebben. Maar dan hebben ze examens, een nieuw lief, mogen ze niet meer van vader thuis, ... Op een gegeven moment blijkt dat ze het gewoon niet aankunnen.

Op dit moment zijn er 3 grote parties geörganiseerd. 2 in Nederland en 1 in België. De organisatie in Hilversum werd gedaan door ene Wutnubu, de organisatie in Amsterdam door ene iGadget en de party in Herk-de-Stad (B) door ene bartek. En nu noem ik speciaal deze 3 mensen. Je kan jezelf niet voorstellen hoeveel werk deze mensen hebben gedaan, hoeveel tegenwerkingen ze hebben gekregen. Ze moesten de hele tijd achter iedereen aanlopen, aan alles denken, vooruitzien, ... Kortom, ze moeten heel veel zelf doen. Hou er rekening mee dat je alleen bent wanneer je de party organiseert. Dat kunnen Wutnubu en iGadget bevestigen. Bij de Ubuntu-nl teamleiding zitten mensen die er totaal niet op hun plaats zitten, ze laten u doen, geven je geen steun, zetten een rem op je pogingen om er een groot feest van te maken. Op deze manier demotiveren ze de organisatoren van release parties. Ikzelf was na de party in Herk-de-Stad volledig op, leeg. Stel je maar eens de vraag waarom telkens iemand anders de parties organiseert.

Enfin ik zie het plan dat je opstelt totaal niet zitten. Het lijkt er zelfs een beetje op dat je geen verantwoordelijkheid wilt nemen door teams samen te stellen en je te concentreren op de jobdescription van elk teamlid. Ik vermoed dat je dan ook geen actie kunt of wilt ondernemen indien iemand zijn taken niet nakomt. Een releaseparty organiseren vraagt "actie ondernemen" en geen "postjes verdelen". Maar laat je hierin niet ontmoedigen, laat je plan vallen en keer terug naar het stappenplan: https://wiki.edubuntu.org/NlEventTeam/ReleasePartyStappenplan Lukt het je om een party met deze leidraad te organiseren, met succes en heb je nog energie om de volgende party ook te organiseren dan garandeer ik je dat je meer mensen achter je aankrijgt. Dan pas kun je beginnen denken aan het samenstellen van een team. Binnen een paar jaar kun je jouw plan weer eens boven water halen ;).

Verschillende mensen hebben na ons een party geörganiseerd, met succes, op kleinere schaal maar ze waren alleen wel aangestoken door het succes van de vorige parties. We hebben gemotiveerde mensen nodig om Ubuntu bekend te maken bij het grote publiek. Jij lijkt me gemotiveerd en ik nodig je graag uit om een Release Party te organiseren. Zie mijn post aan een ode aan de mensen die er maanden werk, energie, tijd en geld in hebben gestoken en aan een manier om je met je voeten weer op de grond te krijgen. Succes.

| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2008/12/16, 20:36:07 »
Citaat
Niet kunnen overleggen met een groep mensen, tijdsdruk, geldgebrek, ad-hoc actie, hard moeten werken in een periode van twee maanden, dat zijn eerder zaken die ik als buitenstaander associeer met een matige organisatie dan dat deze me noodzakelijk lijken voor het organiseren van een evenement.

@ tommie, die matige organisatie opmerking is ongepast. was je erbij?  het was allemaal top geregeld, met alles erop en eraan. koek en zopie, you name it, sponsoren, geld over, iedereen tevreden, grote opkomst.
laten we de opmerkingen van de deskundig(en) serieus nemen, en eventueel additionele vragen stellen, ipv vroegtijdig een diskwalificerende  opmerking te maken. dat brengt ons niet verder.
hebben we geen vragen meer te stellen verder?
- was er voldoende persoonlijke  back-up? in geval van ziekte bijvoorbeeld, of persoonlijke omstandigheden.
- kwam de sponsoring goed van de grond? (hoe onderhoud je die goede contacten?)
- vinden de deskundigen dat het opereren binnen een rechtspersoon absoluut noodzakelijk is voor het organiseren van grote release party´s?

ik noem maar wat.

« Laatst bewerkt op: 2008/12/17, 08:55:25 door leoquant »

« Reactie #53 Gepost op: 2008/12/16, 21:51:13 »
Hallo Bartek,
bedankt voor je input. Ik ben trouwens geenszins van plan om een RP te organiseren. Ik heb totaal niet de eigenschappen die in dit voorstel als gewenst voor die job staan genoemd. Nu ja, het is niet bemoedigend, maar dat kan ook nuttig zijn. Zo kan in ieder geval worden voorkomen dat ik onnodig mijn tijd verspil aan iets wat niet haalbaar is.

« Reactie #54 Gepost op: 2008/12/16, 22:07:12 »
@leoquant
Je hebt gelijk. Met die opmerking schiet ik niks op.

Als ik zo kijk wat de mensen met ervaring tot nu toe vinden van dit voorstel, dan staat dit regelrecht tegenover de intentie waarmee ik dit voorstel gedaan heb.

« Reactie #55 Gepost op: 2008/12/16, 22:10:09 »
Zo'n party is wel te doen hoor, maar er moet voldaan zijn aan bepaalde zaken wil het echt haalbaar zijn en ook nog prettig zijn voor de organisatoren.
Ik denk dan inderdaad aan voldoende steun vanuit Ubuntu-Nl, in woord en daad, voldoende geld en voldoende vrijwilligers. Heb je dat niet dan moet je er niet aan willen beginnen.
Het is en blijft vrijwilligers werk.
We zijn geen stel professionals en hoeven dat ook niet te zijn.
Wat mij betreft zit de kracht van Ubuntu juist in het kleine.
In de community.
In al die mensen die met cola en pinda's aan een tafel geschoven zijn om met elkaar te kletsen over Ubuntu.
Betere en goedkopere reclame is er niet.
Hou het klein en leg de lat laag.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

« Reactie #56 Gepost op: 2008/12/16, 22:13:19 »
@leoquant
Je hebt gelijk. Met die opmerking schiet ik niks op.

Als ik zo kijk wat de mensen met ervaring tot nu toe vinden van dit voorstel, dan staat dit regelrecht tegenover de intentie waarmee ik dit voorstel gedaan heb.

Je bedoelt het inderdaad goed, maar ik zou echt beginnen met te onderzoeken waar het probleem ligt, de knelpunten en van daaruit misschien komen tot een idee. Maar kijk vooral ook naar de evaluatie van Willem. Ik wil niet zeggen dat die met bloed is geschreven maar hij is niet voor niks zo geschreven.

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2008/12/17, 08:51:11 »
Voor de goede orde heb ik hier http://wiki.ubuntu-nl.org/community/stappenplanreleaseparty
maar even de tekst neergezet die per abuis bij edubuntu was neergezet.

Groet

« Reactie #58 Gepost op: 2008/12/17, 09:13:36 »
Voor de goede orde heb ik hier http://wiki.ubuntu-nl.org/community/stappenplanreleaseparty
maar even de tekst neergezet die per abuis bij edubuntu was neergezet.

Groet

Het was allezins de bedoeling deze informatie te integreren in het voorstel. Een eerste aanzet daarmee was al gemaakt. Zie hier bijvoorbeeld:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReleasePartyOrganisatieVoorstel/HoofdLocatie
en
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReleasePartyOrganisatieVoorstel/Voorzitter
« Laatst bewerkt op: 2008/12/17, 09:15:25 door tommie74 »

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2008/12/17, 13:16:56 »
Het was allezins de bedoeling deze informatie te integreren in het voorstel. Een eerste aanzet daarmee was al gemaakt. Zie hier bijvoorbeeld:

Twijfel ik niet aan tommie74, maar het was een beetje vervelend dat het epistel op een onjuiste plaats was terechtgekomen.
Prima dat je erop doorborduurt, zo moet dat in wikiland volgens mij ;)

Mijn enige zorg is de pragmatische kant van je organisatieplan. Zoals ik al schreef kan een te grote organisatie voor een tijdelijk iets als een release party remmend werken. Daarnaast kenmerken de mensen die erbij betrokken zijn zich door een hoge mate van autonoom denken en handelen die soms erg lastig in structuur te stoppen is. Dat is de grote kracht van Linux en Open-Source, en volgens mij ook de grootste tekortkoming, maar het blijft er natuurijk wel spannend door ;)

Groet

« Reactie #60 Gepost op: 2008/12/17, 13:57:33 »
Oude studievrienden van me organiseerden het Virus Festival in Eindhoven. Dit is een jaarlijks terugkerend festival waar bands, theater, filmzalen, literatuur, eten, en dergelijke plaatsvinden. De schaal is niet te vergelijken met die van releaseparties, bij dit festival praatje over duizenden bezoekers in plaats van honderden, waar vrachtwagens met materieel komen aanrijden enz. Maar het is wel een evenement dat door een (erg uitgebreide) tijdelijke organisatie van vrijwilligers georganiseerd wordt. Ik geloof er dan ook absoluut in dat het mogelijk is met meerdere vrijwilligers op een georganiseerde manier een complex tijdelijk project aan te gaan.

Er is een bepaalde schaal waarbij het voor een individu die de kar moet trekken bijgestaan door vrijwilligers heel moeilijk wordt. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dit kunnen als het gaat om het organiseren van een evenement als een vrij grote RP. Dit voorstel is dan ook een poging om de organisatie met meerdere mensen te delen. Wanneer er een duidelijke structuur is met een afbakening van verantwoordelijkheden hoeft binnen die ruimte een vrij hoge mate van  autonoom en onafhankelijk te handelen veel minder een probleem te zijn. Wanneer autonome denkers en actors samenwerken zonder dat er verantwoordelijkheden zijn afgebakend, dan wordt het denk ik erg moeilijk.

Eigenlijk hoop ik op opbouwende kritiek op het voorstel waarbij hoewel men twijfelt aan de haalbaarheid, dit aan de kant probeert te zetten, en uit te gaan van stel dat er genoeg gemotiveerde vrijwilligers mee willen doen in een vrij uitgebreide gestructureerde organisatie, hoe is dit voorstel dan te verbeteren, hoe kan ik hier aan bijdragen?

Want, stel dat er iemand is die op basis van de voorgestelde structuur een RP wil organiseren, en de verschillende vacatures kunnen niet worden ingevuld, dan is er waarschijnlijk überhaupt niet genoeg animo in de community om mee te helpen om hoe dan ook op een relaxte manier een grote RP te organiseren zonder dat er iemand keihard moet gaan werken om de kar te trekken. Niet dat er iets mis is met iemand die dit wil doen, integendeel, dat is geweldig! Maar dit soort mensen zijn gewoon zeldzaam.

En stel dat het wel lukt, dat er een goed samenwerkend team van vrijwilligers aan de slag gaat en een RP weet neer te zetten. Dat zou toch geweldig zijn?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/17, 14:05:59 door tommie74 »

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2008/12/17, 15:50:34 »
@tommie74,

Volgens mij ben je ook erg goed bezig, gestructureerd en nadenkend. Vooral doorgaan hoor.

Kritiek die hier gegeven wordt is volgens mij ook altijd opbouwend, wellicht soms wat kort door de bocht, maar als mensen reageren (inclusief mijzelf) is het per definitie opbouwend bedoeld denk ik. Anders hielden ze de mond wel.

Graag ga ik in op je uiteindelijke voorstel, met een opbouwende blik natuurlijk, maar wel kritisch.

Dus keep going...

P.S. Ik heb me sinds lang weer eens op een draadje geabonneerd..

Groet
« Laatst bewerkt op: 2008/12/17, 15:53:39 door wutnubu »

Offline Double12

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2008/12/17, 17:33:41 »
Oude studievrienden van me organiseerden het Virus Festival in Eindhoven. Dit is een jaarlijks terugkerend festival waar bands, theater, filmzalen, literatuur, eten, en dergelijke plaatsvinden. De schaal is niet te vergelijken met die van releaseparties, bij dit festival praatje over duizenden bezoekers in plaats van honderden, waar vrachtwagens met materieel komen aanrijden enz. Maar het is wel een evenement dat door een (erg uitgebreide) tijdelijke organisatie van vrijwilligers georganiseerd wordt. Ik geloof er dan ook absoluut in dat het mogelijk is met meerdere vrijwilligers op een georganiseerde manier een complex tijdelijk project aan te gaan.

Er is een bepaalde schaal waarbij het voor een individu die de kar moet trekken bijgestaan door vrijwilligers heel moeilijk wordt. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dit kunnen als het gaat om het organiseren van een evenement als een vrij grote RP. Dit voorstel is dan ook een poging om de organisatie met meerdere mensen te delen. Wanneer er een duidelijke structuur is met een afbakening van verantwoordelijkheden hoeft binnen die ruimte een vrij hoge mate van  autonoom en onafhankelijk te handelen veel minder een probleem te zijn. Wanneer autonome denkers en actors samenwerken zonder dat er verantwoordelijkheden zijn afgebakend, dan wordt het denk ik erg moeilijk.

Eigenlijk hoop ik op opbouwende kritiek op het voorstel waarbij hoewel men twijfelt aan de haalbaarheid, dit aan de kant probeert te zetten, en uit te gaan van stel dat er genoeg gemotiveerde vrijwilligers mee willen doen in een vrij uitgebreide gestructureerde organisatie, hoe is dit voorstel dan te verbeteren, hoe kan ik hier aan bijdragen?

Want, stel dat er iemand is die op basis van de voorgestelde structuur een RP wil organiseren, en de verschillende vacatures kunnen niet worden ingevuld, dan is er waarschijnlijk überhaupt niet genoeg animo in de community om mee te helpen om hoe dan ook op een relaxte manier een grote RP te organiseren zonder dat er iemand keihard moet gaan werken om de kar te trekken. Niet dat er iets mis is met iemand die dit wil doen, integendeel, dat is geweldig! Maar dit soort mensen zijn gewoon zeldzaam.

En stel dat het wel lukt, dat er een goed samenwerkend team van vrijwilligers aan de slag gaat en een RP weet neer te zetten. Dat zou toch geweldig zijn?
Inderdaad, ook bij een tijdelijk evenement mag je best rollen vastleggen. Juist als je afhankelijk bent van vrijwilligers moet je de krachten van die vrijwilligers zo efficiënt mogelijk verdelen zodat je er zoveel mogelijk rendement uit haalt.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2008/12/17, 17:57:17 »

Twijfel ik niet aan tommie74, maar het was een beetje vervelend dat het epistel op een onjuiste plaats was terechtgekomen.
Prima dat je erop doorborduurt, zo moet dat in wikiland volgens mij ;)

Mijn enige zorg is de pragmatische kant van je organisatieplan. Zoals ik al schreef kan een te grote organisatie voor een tijdelijk iets als een release party remmend werken. Daarnaast kenmerken de mensen die erbij betrokken zijn zich door een hoge mate van autonoom denken en handelen die soms erg lastig in structuur te stoppen is. Dat is de grote kracht van Linux en Open-Source, en volgens mij ook de grootste tekortkoming, maar het blijft er natuurijk wel spannend door ;)

Groet

1 Goed nieuws wutnubu. Leuk je weer actief te zien.
2 Tommie door het integreren van het al bestaande stappenplan (concreet)  binnen de organisatiestructuur (wat meer abstract)  wordt het er beslist beter op.
3 Niemand twijfelt aan elkaars goede bedoelingen hoop ik.
4 Voorziet je plan in de broodnodige back-up van een aantal sleutelfiguren binnen de organisatie van zo'n party? Ik heb het zo snel niet kunnen vinden.
5 Groet!

« Reactie #64 Gepost op: 2008/12/17, 18:08:46 »
@tommie74,

Volgens mij ben je ook erg goed bezig, gestructureerd en nadenkend. Vooral doorgaan hoor.

Kritiek die hier gegeven wordt is volgens mij ook altijd opbouwend, wellicht soms wat kort door de bocht, maar als mensen reageren (inclusief mijzelf) is het per definitie opbouwend bedoeld denk ik. Anders hielden ze de mond wel.

Graag ga ik in op je uiteindelijke voorstel, met een opbouwende blik natuurlijk, maar wel kritisch.

Dus keep going...

P.S. Ik heb me sinds lang weer eens op een draadje geabonneerd..

Groet
Thx, zo'n stimulans werkt motiverend!

« Reactie #65 Gepost op: 2008/12/17, 18:17:35 »
4 Voorziet je plan in de broodnodige back-up van een aantal sleutelfiguren binnen de organisatie van zo'n party? Ik heb het zo snel niet kunnen vinden.

Het voorstel kent ook een indeling in kerngroepen. Wanneer er iemand uitvalt binnen zo'n kerngroep zal dit in eerste instantie opgevangen worden door de andere kerngroepleden. Als het goed is zijn alle leden binnen een kerngroep goed op de hoogte waar de anderen mee bezig zijn en zal dit niet meteen de continuiteit van het project als geheel in gevaar brengen. Daarom is het ook van belang dat er veel mensen meewerken aan de organisatie, dan is het werk dusdanig verdeeld dat er niemand op zijn max zit wat betreft belasting en er eventueel nog wel wat bij kan doen. Daarnaast is het de bedoeling dat door het vastleggen van ervaringen van voorgaande edities, en het stappenplan, dat het makkelijker wordt om taken van iemand over te nemen wanneer er iemand uitvalt. Eigenlijk voorzie ik met dit in het achterhoofd alleen echt een probleem als de voorzitter uitvalt. Hier moet denk ik zeker voor een back-up gezorgd worden.  Daar heb ik verder nog niet over nagedacht. Goed punt.

« Reactie #66 Gepost op: 2008/12/18, 00:37:14 »
Ik heb naar aanleiding van jouw opmerking toch nog wat extra aandacht aan de broodnodige backup besteed in het voorstel. Waarom uitgaan van de backup van andere teamleden als er misschien wel andere mensen zijn die backup willen zijn. Op teamleden terugvallen kan altijd nog nietwaar? Bovendien kan iemand als backup mooi meekijken. Mocht iemand ooit mee willen organiseren dan is dat een prima manier om mee te beginnen.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2008/12/18, 09:57:01 »
Ik heb naar aanleiding van jouw opmerking toch nog wat extra aandacht aan de broodnodige backup besteed in het voorstel. Waarom uitgaan van de backup van andere teamleden als er misschien wel andere mensen zijn die backup willen zijn. Op teamleden terugvallen kan altijd nog nietwaar? Bovendien kan iemand als backup mooi meekijken. Mocht iemand ooit mee willen organiseren dan is dat een prima manier om mee te beginnen.

Dit raakt zo de praktische kant van het opzetten van party's, dat ik hierover graag wat opmerkingen en wijze raad van de ervaringsdeskundigen zou willen hebben. Vanuit mijn eigen ervaring weet ik, dat tijdens de organisatie van de party te amsterdam, er geen werkelijke backup te vinden was. Iedereen, of in ieder geval een paar mensen, wilden wel ter plekke  backuppen of invallen, maar in het traject zelf waren er geen leden te vinden om het geheel over te nemen, bij nood, ziekte of onvoorziene omstandigheden. Dat is/was levensgevaarlijk, ook al heb ik toen vele malen aan de orde gesteld.
Bij het geheel bedoel ik het draaiboek van afspraken, contacten, tijdsindeling,etc. Kortom het overzicht. Die rol zou wat mij betreft dus dubbel of vrijwel dubbel ingevuld moeten worden, waarbij het draaiboek dus feitelijk in twee paar handen aanwezig is.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/18, 10:00:09 door leoquant »

« Reactie #68 Gepost op: 2008/12/18, 10:25:03 »

Dit raakt zo de praktische kant van het opzetten van party's, dat ik hierover graag wat opmerkingen en wijze raad van de ervaringsdeskundigen zou willen hebben. Vanuit mijn eigen ervaring weet ik, dat tijdens de organisatie van de party te amsterdam, er geen werkelijke backup te vinden was. Iedereen, of in ieder geval een paar mensen, wilden wel ter plekke  backuppen of invallen, maar in het traject zelf waren er geen leden te vinden om het geheel over te nemen, bij nood, ziekte of onvoorziene omstandigheden. Dat is/was levensgevaarlijk, ook al heb ik toen vele malen aan de orde gesteld.
Bij het geheel bedoel ik het draaiboek van afspraken, contacten, tijdsindeling,etc. Kortom het overzicht. Die rol zou wat mij betreft dus dubbel of vrijwel dubbel ingevuld moeten worden, waarbij het draaiboek dus feitelijk in twee paar handen aanwezig is.
Heb je gekeken naar het voorstel? Daar staat nu een reservegroep, waaronder een reserve voor de voorzitter die gedurende het traject voortdurend gebriefd wordt zodat deze weet wat er gaande is. Deze zal er voor moeten zorgen dat hij (edit:) of zij ook de nodige gegevens krijgt van de voorzitter om het te kunnen overnemen mocht dat nodig zijn. De voorzitter kan niet vervangen worden door andere teamleden omdat deze een onafhankelijke positie moet innemen. Als er uit de kerngroepen iemand uitvalt, dan zijn de overige kerngroepleden genoeg op de hoogte om te kunnen zorgen dat een vervanger aan het werk kan denk ik.
Voor de dag zelf is het zowieso van belang dat er een gedetailleerd draaiboek wordt gemaakt, en dat alle vrijwilligers vóór die dag al weten hoe laat ze zich waar moeten melden, bij wie, en wat ze gaan doen. en welk mobiele nr. ze kunnen bellen als ze het niet redden of niet kunnen vinden e.d. en nog een backup mobiel nr. mocht de eerste niet bereikbaar zijn. Daarnaast denk ik dat het handig is om naast deze taak die een bepaald dagdeel duurt van iedere vrijwilliger te vragen om een aansluitend dagdeel beschikbaar te zijn mochten andere vrijwilligers niet komen opdagen. Wanneer je uitgaat van vier dagdelen lijkt me dit prima te doen? Natuurlijk kunnen vrijwilligers meer dan één dagdeel meedoen, dat is gewoon een kwestie van afspreken.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/18, 10:41:53 door tommie74 »

« Reactie #69 Gepost op: 2008/12/18, 14:01:41 »
@Jan
Ik denk dat het niet zozeer een kwestie is van 'bedreigend' vinden, maar dat we nu moeten oppassen om niet drie zaken die nauw met elkaar verbonden zijn te los van elkaar te ontwikkelen.
Ik wil niet op zaken vooruitlopen, maar ik denk dat als het mediateam er is, dat het hier voorgestelde model voor de organisatie van RP's dan vrij eenvoudig zou kunnen worden aangepast zodat er een optimale synergie ontstaat. Zo zouden bijvoorbeeld bepaalde rollen uit dit model voor het mediateam gereserveerd kunnen worden, bijvoorbeeld de rollen van het Kernteam Communicatie, en misschien het hoofd inhoud. Dit zijn denk ik typisch rollen waarbij een mediateam expertise heeft en een bruikbaar netwerk opbouwt.
Ook kan ik me voorstellen dat het mediateam zich niet in eerste instantie richt op het organiseren van een RP in het algemeen, dit overlaat aan een tijdelijke RP organisatie, maar zich focust op een bepaald thema waarbij een RP als platform wordt gebruikt om dit aan de man te brengen. Zo zou bijvoorbeeld open-source en onderwijs zo'n thema kunnen zijn. De RP organisatie zou vervolgens kunnen worden gebruikt om bepaalde activiteiten te realiseren, waarbij het mediateam dan gebruik kan maken van de vrijwilligers, coordinatie, ruimte e.d. die een RP organisatie biedt. Door zo'n focus zou er een optimale synergie kunnen ontstaan. De RP krijgt er een hoge kwaliteits activiteit bij, waarbij een bepaalde doelgroep wordt uitgenodigd door het mediateam, en het mediateam hoeft zich niet bezig te houden met het organiseren van ruimte, vrijwilligers e.d. om de activiteit te realiseren, maar kan daarvoor een beroep doen op de RP organisatie.
Hoe dan ook, volgens mij is het zich ontwikkelende model flexibel genoeg om daar van alles mee te kunnen doen juist ook in combinatie met een mediateam.

« Reactie #70 Gepost op: 2008/12/18, 23:32:45 »
Ergens in dit topic zag ik mijn naam voorbij komen.  ^-^ Gevraagd werd naar mijn ervaringen, knelpunten en ideeën. Ik ben de draad een beetje kwijt omdat er verschillende topics lopen over de toekomst van Ubuntu-NL.
Het afgelopen jaar (ben nog niet zolang bij deze club betrokken..) heb ik een aantal zaken voor Ubuntu, maar ook voor mezelf, opgepakt.
In vogelvlucht:
Ubuntu lezing geregeld bij Pegasus, RP in Amsterdam met demo-computers, Olster jaarmarkt, workshop belastingdienst, RP Apeldoorn en RP Groningen..
(en daarnaast wat reclame en sponsorzaken)
Kortom redelijk wat praktijkervaring en redelijk wat ideeën hoe het verder zou moeten.
Daarbij stuit ik steeds op 2 zaken: professionele uitstraling en geld.

Binnen de eigen club kan het best wat minder professioneel en hoeft het allemaal niet zo formeel.. als het maar gezellig is! Het is dan ook niet zo belangrijk wanneer je met een oude, misschien al wat geel geworden PC, de mogelijkheden van Ubuntu laat zien.
Wil je echt de boer op en thuisgebruikers, organisaties en instanties over laten stappen, dan moet dat, in allerlei opzichten, goed verzorgt overkomen. En ik weet niet of daar een taak ligt voor Ubunu-NL in de huidige vorm.
Misschien moet ik vanaf hier wel melden dat ik me wat minder met Ubuntu-NL ga bezig houden (in "organisatorische" zin dan) en me meer op de zakelijke kant moet gaan richten. Dan kan ik ook gewoon mijn eigen plan trekken.
Mocht er een demo-team worden gevormd, dan wil ik daar best aan meewerken als het om "spullen" gaat. En natuurlijk stel ik ook weer spullen (en misschien donaties) beschikbaar voor de Release Party' s. ;)

« Reactie #71 Gepost op: 2008/12/18, 23:48:34 »

Wil je echt de boer op en thuisgebruikers, organisaties en instanties over laten stappen, dan moet dat, in allerlei opzichten, goed verzorgt overkomen. En ik weet niet of daar een taak ligt voor Ubunu-NL in de huidige vorm.

De vraag die Maarten hier stelt is de vraag die eigenlijk aan alle vragen vooraf zou moeten gaan.
Het is de vraag naar wie/wat we eigenlijk willen/moeten/kunnen zijn.
Willen we een vrijwilligersclub zijn voor en door vrijwilligers? Staat de gezellige betrokkenheid en onderlinge uitwisseling en hulpvaardigheid hoog bij ons in het vaandel of willen we ons profileren, op de kaart zetten, scoren, professionaliseren of noem maar op.
Wat mij betreft is het zo dat wanneer Ubuntu professioneel op de kaart gezet moet worden, ik dat graag aan professionals overlaat. Ook naar de overheid toe ligt wat mij betreft helemaal niet en taak voor ons clubje. Wel voor professionals die werken met open source.
Of zie ik dat fout?

« Reactie #72 Gepost op: 2008/12/19, 00:37:24 »
Wat mij betreft is het zo dat wanneer Ubuntu professioneel op de kaart gezet moet worden, ik dat graag aan professionals overlaat. Ook naar de overheid toe ligt wat mij betreft helemaal niet en taak voor ons clubje. Wel voor professionals die werken met open source.
Of zie ik dat fout?
Daar zit zeker wat in. Ik denk dat wanneer je een vrijwilligersclub bent het altijd leuk moet blijven. Ik steek bijvoorbeeld het een en ander aan energie in deze draad omdat ik dat leuk vind. Ik heb begrepen dat er veel mensen enthousiast waren over RP's, terwijl ik tegelijkertijd begreep dat de organisatie daarvan nogal wat van mensen vergt. Zelf geef ik denk ik helemaal niet zoveel om een RP, ik ben er in ieder geval nog nooit naar toe gegaan. Maar ieder zijn ding denk ik dan. De een vind dit leuk, de ander wat anders. Kleine RP's, grote RP's, iemand die het leuk vind om energie te steken in het warm maken van overheidsinstanties voor Ubuntu. Het hoeft elkaar niet te bijten. Als er genoeg mensen enthousiast zijn voor iets dan is het prima. Ik vind het nu leuk om een idee uit te werken om de organisatie van grotere RP's wat te structureren, en te kijken of dat met een groep vrijwilligers kan. Of dat is waar 'ons' clubje zich mee moet bezighouden? Ik weet het niet, ik doe gewoon wat ik leuk vind, en hoop iets bij te dragen waar Ubuntu-nl misschien iets aan kan hebben. Is er iemand anders die enthousiast is over een onderwerp zoals bijvoorbeel ubuntu en de overheid, wat ik ook interessant vind, nou, dan probeer ik daar in mee te denken, waarom niet? Als er iemand ergens mee bezig is wat me niet boeit, ook prima, iedereen zijn ding toch? Wanneer je een plan voor ons clubje gaat vormen waar iedereen zich in moet kunnen vinden, dan blijft er denk ik weinig enthousiasme over. De een loopt warm voor een groot feest, de ander geniet meer van persoonlijk en intiem contact, en weer een ander vind het leuk om een presentatie van een professional over open-source in de overheid bij te wonen. (edit:) En weer een ander vind het leuk om achter zijn computer te nerden en een organisatiestructuur in de wiki te maken.  :D
« Laatst bewerkt op: 2008/12/19, 00:50:35 door tommie74 »

« Reactie #73 Gepost op: 2008/12/19, 14:55:30 »
Ik vind het nu leuk om een idee uit te werken om de organisatie van grotere RP's wat te structureren, en te kijken of dat met een groep vrijwilligers kan.

Iets organiseren en structureren waar je zelf niet zoveel om geeft lijkt me lastig...

« Reactie #74 Gepost op: 2008/12/19, 15:42:07 »
Iets organiseren en structureren waar je zelf niet zoveel om geeft lijkt me lastig...
Ik geef denk ik niet zoveel om het bezoeken van een RP, maar zeker weten doe ik dat niet, ik ben er namelijk nog nooit geweest he. Ik ben in ieder geval wel erg geïnteresseerd in hoe mensen met elkaar iets voor elkaar kunnen krijgen. Ik heb veel bewondering voor de open-source gemeenschap. Ik vind het nog steeds een wonder dat er zoiets als linux in elkaar gezet is door duizenden vrijwilligers van over de hele wereld. Daar geef ik wel om, en dat is ook waar voor mij de motivatie in dit voorstel zit. Hoe kan je met vrijwilligers met gebruik making van de moderne communicatiemiddelen waaronder een wiki een vrij complex tijdelijk project als een RP organiseren.

Maar je hebt wel gelijk dat het lastig is om het voorstel inhoud te geven. Ik kan tot op zekere hoogte met de nodige fantasie en een gezond stel hersens en het bestaande stappenplan en opmerkingen in deze draad daar natuurlijk wel enige invulling aan geven maar daar zit een grens aan. Niet erg, het is ook maar een startpunt. Als het voorstel gebruikt gaat worden zullen uiteindelijk de gebruikers er hun stempel op drukken, ten minste, dat is de bedoeling. En wie weet willen anderen die beter weten wat er nodig is om een RP te organiseren dan ik ook nog wel hun steentje bijdragen aan het voorstel.