Ik denk dat we die twee zaken meer uit elkaar moeten houden. Aan de ene kant is er behoefte aan een rechtspersoon die (a) middelen kan verkrijgen en beheren en (b) aansprakelijkheid kan dragen bij activiteiten (plus nog een paar zaken die in beeld komen).
Daarnaast bestaat de vraag hoe die middelen binnen komen. Canonical/ Ubuntu werkt zeer drempelverlagend en dat zie je bijvoorbeeld ook aan ShipIt, waardoor iedereen die dat wil met Ubuntu kan beginnen. In beginsel moet de nieuwe rechtspersoon mijns inziens dan geen nieuwe drempels gaan opwerpen en de bestaande hulp en informatie 'afsluiten' voor hetzij donateurs, hetzij betalende leden.
De basisgedachte was ook niet om twee soorten Ubunteros te creëren, namelijk de betalenden en niet-betalenden, maar om degenen die dat willen de mogelijkheid te hebben een financiële vertaling te geven aan hun voorkeur en ondersteuning. Die ruimte is er nu niet. Volgens mij moeten we voorkomen dat we met de huidige discussie wel de kant opgaan van twee klassen Ubunteros. Op de korte termijn zal dat nog geen problemen opleveren, maar in de (nabije) toekomst wel. Ik zie al hele nare discussies ontstaan.
Eerlijk gezegd zou ik er persoonlijk ook geen voorstander van zijn om donateurs of leden 'iets extra's' te geven voor hun bijdrage. Wat zouden we anders moeten geven? Meer inspraak bij de koers van Ubuntu-NL? Een t-shirt? Een eigen webpagina op de server? Een preferente plaats op Planet Ubuntu? Waarom zou je nog iets extra's moeten krijgen. Immers, we hebben al op voorhand, zonder dat er een tegenprestatie werd gevraagd, kosteloos een compleet OS, een vergaarbak aan software en een ondersteunende gemeenschap gekregen. De financiële bijdrage die we dan kunnen geven vormt dan een stukje terugbetaling en verschaft een financiële basis waarmee de release parties nog beter kunnen worden, de promotie op betere leest kan worden geschoeid en vrijwilligers op de release parties netjes verzekerd rond kunnen lopen.
+1
Hier staat alles goed beschreven.
Ik zie hier enkele mensen die van deze vereniging of stichting iets speciaals willen maken.
De bedoeling lijkt mij toch dat de vrijwilligers die het vele werk doen dus NIET persoonlijk aansprakelijk kunnen gesteld worden in geval van een ongeluk of iets dergelijks. Bij zo'n evenementen kan men toch niet verwachten dat men dit uit eigen zak allemaal gaat betalen, dus moet men een verzekering kunnen afsluiten en zoals ik zelf weet van de v.z.w. waar ik als vrijwilliger decorbouwer bij een amateurtoneel zat, alles veel geld kost (zaal, elektriciteit, vervoer, administratie,affiches, materiaal voor allerlei zaken, enz...) en men dus ook evt. goede sponsors moet vinden, kan dat het beste via een officiele groep, wat een sponsor ook verwacht of liever heeft (factuur, belastingaftrek, subsidie van de staat) . Meer is dit niet. Er moeten dus niet persé leden zijn, tenzij de vrijwilligers om wettelijke redenen als lid genoteerd moeten staan om verzekerd te zijn tijdens hun taak.
Het enige wat ik wil is iets bij te kunnen dragen op vrijwillige basis. Tenslotte krijgen we zoals jan reeds zei een volledig OS en al die progjes en al die gratis ondersteuning en begeleiding. En dat vanuit onze luie zetel. Wat wil je nog meer. Ik zou bijna zeggen dat ik me daar schuldig bij voel.
Het gaat hier om de plaatselijke promotie en evenementen die men overal in Nederland en België verder wil zetten en dat deze op een zo ordentellijk mogelijke manier kunnen verlopen.
Wat ik wel zou willen zien (als dit nog niet al voorzien is) is een gewoon rekeningnummer waar ik kan storten. Ik ben niet zo zot van al die electronische betalingen, ook voor mensen die helemaal geen kaart hebben (of jongeren) is dit makkelijker. Dan kan men wanneer dan ook een bijdrage leveren.