Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helderheids applet  (gelezen 1908 keer)

Helderheids applet
« Gepost op: 2008/11/26, 22:21:29 »
Op mijn kleine Acer Aspire One laptop(je) werkt de helderheidsapplet niet. Ik wil graag de helderheid van mijn schermpje regelen, omdat het soms wel erg fel is. De
applet op de balk gezet, maar ik zie geen verschil als ik de schuif vermeerder of verminder.

Heeft iemand hier een oplossing voor?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Bill

• Lid
Re: Helderheids applet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/27, 11:28:10 »
het helderheidsprobleem heb ik opgelost dmv xbacklight (installeerbaar via synaptec pakketsbeheer) te installeren en een paar starters in een mapje te plaatsen. De eerste starter noemde ik helderheid aanpassen en de command line is :

xrandr --output LVDS --set BACKLIGHT_CONTROL native

Dan heb ik 4 starters gemaakt met de naam helderheid 40 , 60 , 80 en 100 percent.

De command lines daarvoor zijn volgende :

xbacklight -set 60

het getal bepaald min of meer het percentage, een beetje experimenteren en je hebt het gewenste resultaat.

Het lastige is nog wel dat je telkens na een herstart eerst helderheid aanpasbaar moet klikken en dan pas het percentage kan instellen , waarschijnlijk hebben mensen met meer ubuntu of linux ervaring hier vast een work around voor , moest iemand die trouwens hebben zou het fijn zijn indien je deze zou willen delen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/27, 11:34:49 »
Op de Acer Aspire One 110, die ik heb, werken de meeste Fn-toetsen gewoon, direct, in Xubuntu 8.10. Ook de helderheid kan ik zo instellen. Fn + pijltjestoets links = minder helder. Fn + pijltjestoets rechts = helderder.

Overigens draait mijn Acertje wel op de nieuwste BIOS, 3305 dus:
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_one_110.html

Heb je dit al gelezen:
https://help.ubuntu.com/community/AspireOne
« Laatst bewerkt op: 2008/11/27, 11:38:35 door Pjotr »

« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/27, 12:12:17 »
En als de tips van Pjotr niet moesten helpen, kunt ge zelf ook commandos aan toetsencombinaties koppelen.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/27, 22:11:35 »
Die pagina van Pjotr had ik al gezien en een hoop van toegepast. Die tip van Pjotr werkt voor wat ik zocht. FN plus pijltoets rechts en links.

Bedankt maar weer
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

dreemobiel

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/11, 02:44:30 »
Ik heb hetzelfde probleem op mijn Dell laptop...
Bill wat je zegt klinkt als een oplossing, maar mijn begrip van wat je zegt, houd op na het installeren van xbacklight..

« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/11, 11:09:14 »
Bij een Dell is het de fn-toets plus het pijltje omhoog en omlaag.

dreemobiel

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/11, 13:23:17 »
klopt, maar die werkt ook niet (in windows wel). als ik dat doe verschijnt er in het scherm wel het schermpje van helderheidsaanpassing, maar veranderen doet het uiteindelijk niet.

Vess

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/11, 13:33:50 »
En als de tips van Pjotr niet moesten helpen, kunt ge zelf ook commandos aan toetsencombinaties koppelen.
FN toetsen kan je niet koppelen tenminste, toen ik dat probeerde in Xubuntu.

klopt, maar die werkt ook niet (in windows wel). als ik dat doe verschijnt er in het scherm wel het schermpje van helderheidsaanpassing, maar veranderen doet het uiteindelijk niet.

Watvoor toetsenbord indeling heb je? Bij mij deed de FN toets het in 1 keer. Wellicht dat het daaraan kan liggen.

Groetjes Jurgen

« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/11, 13:42:42 »

Dan gebruikt ge toch gewoon ctrl, of alt, of super, of shift met een toets. Of zelfs geen van deze, ge kunt kiezen wat ge wilt.

Vess

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/11, 13:52:52 »
Klopt dat werkt net zo goed ;)

dreemobiel

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/11, 14:03:51 »

Watvoor toetsenbord indeling heb je? Bij mij deed de FN toets het in 1 keer. Wellicht dat het daaraan kan liggen.

Groetjes Jurgen

De toetsenbordindeling klopt denk ik wel... Het feit dat het helderheidsschermpje wel verschijnt bewijst dat denk ik?