Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren met Live CD lukt niet.  (gelezen 8759 keer)

FrSu

  • Gast
Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #25 Gepost op: 2008/11/23, 22:24:31 »
Beste Ben,

Als je dacht dat ik de boel liep te belazeren had je me daarover ook een PM kunnen sturen.
Baal hier goed van, maar wil het hier ook bij laten.

Excuses aanvaard.

Frits

 

Offline siegi

  • Lid
Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #26 Gepost op: 2008/11/23, 22:30:14 »
@FrSu
Berichten verwijderen wordt hier op het forum niet zomaar gedaan.
Ik zie er ook het nut niet van in.
Ben Looijen een foute redening gemaakt, en zal in het vervolg wat beter moeten opletten met wat hij schrijft. (En dat gaat niet alleen over die ene post in het topic).
Maar hij heeft wel zijn excuses aangeboden, en jij hebt de excuses aanvaard.  dus lijkt me verder geen probleem te zijn.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #27 Gepost op: 2008/11/23, 22:33:57 »
Dan is het nu zaak, om Ubuntu op FrSu zijn computer te krijgen.
Wanneer je een compleet ingevuld profiel heb, dan weten wij waar je ergens zit, om hulp te geven.
Stuur het anders aan mij via een PB, dan wil ik wel kijken wie (of) er (iemand) in je buurt zit.
Het is nog nooit gebeurd (bij mij dan) dat Ubuntu niet wilde werken ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #28 Gepost op: 2008/11/23, 22:41:57 »
Dag Ron,

Dank voor jouw aangeboden hulp.
Het zit ergens in de grafische ondersteuning.
Ubuntu lijkt een modus te vragen die mijn kaart niet ondersteund.
Ik heb dan geen beeld, maar merk wel dat bv de Live CD het wel doet, want de schijfactiviteit bleef en ik hoorde ook een geluidje van de opstart. Hij liep niet vast.
Per slot van rekening heeft het eerder ook gewerkt, maar bleef ik zitten met die update fout.

Hoef eigenlijk alleen een oplossing te vinden voor het probleem met het beeld.
Zal mijn profiel even bekijken op volledigheid, anders stuur ik je wel een PM.

Groet,
Frits


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #29 Gepost op: 2008/11/23, 23:02:48 »
Als je vertelt welke grotere plaats vrij dicht bij jou in de buurt is, dan kunnen we je in contact brengen met een steunpunt in jouw buurt. Die kan je dan helpen met de installatie.

Als je in de buurt van Eindhoven of Tilburg woont, dan kan ik je trouwens wel helpen.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 23:05:09 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

FrSu

  • Gast
Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #30 Gepost op: 2008/11/23, 23:15:18 »
Dank Pjotr,

Er gaat niets boven Groningen. =D
Heb Ron al een PM gestuurd.

Groet,
Frits

FrSu

  • Gast
Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #31 Gepost op: 2008/11/24, 19:17:43 »
De kaart werkt bij mij wel, maar kan niet kiezen op Steunpunten of Iedereen. ???


FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #32 Gepost op: 2008/11/24, 19:53:28 »
Ik kan alles met de kaart, inzoomen etc gaat gewoon goed, behalve de steunpunten komen bij mij niet in beeld. :|
Zou dit een beveiligingsinstelling kunnen zijn van bv Spywareblaster?

Heb gisteren moderator Ron al een PM gestuurd.

Groet,
Frits

FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #33 Gepost op: 2008/11/24, 20:10:33 »
Nee, ik werk niet met de live CD, was dat maar zo. Zie mijn probleem gemeld hierboven.

Ik heb nu geen Ubuntu geinstalleerd want het loopt op de grafische kaart ergens fout. Er wordt tijdens de installatie met een beeldmodus gewerkt die mijn kaart op de een of andere manier niet ondersteund. Mijn beeld valt dus weg.

Was zojuist via XP op het forum, krijg dan de steunpunten niet inbeeld.
Giteravond i.p.v. Ubuntu Vista geinstalleerd. Zit nu via Vista op het forum. Hier werkt de kaart ook niet met de steunpunten. Snap u 'm, snap ik 'm. ???

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #34 Gepost op: 2008/11/25, 08:40:35 »
nou, ik snap er eigenlijk niet zoveel van.
- u heeft ubuntu geprobeerd te installeren?
- dat is niet gelukt?
- nu zit op via vista uit te vogelen wie u via de steunpuntenkaart kan helpen?
- maar vista geeft die steunpunten niet weer?

en nu zoekt u iemand rond groningen om u te helpen met het installeren?
klopt dit allemaal?

FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #35 Gepost op: 2008/11/25, 21:03:35 »
Je slaat de spijker op zijn kop.
Nou hoef ik niet direct hier iemand thuis te hebben, als dit via het forum lukt vind ik het beter, want dan hebben anderen die een soortgelijk probleem hebben er misschien ook wat aan. Daar is het forum toch voor en het staat voor mij niet in de brand.

Zou het wel fijn vinden als het eens zou lukken.

Heb als hoofdsysteem XP en wou er graag Ubuntu naast hebben. Heb nu (hopelijk tijdelijk) Vista er naast draaien. Als Ubuntu lukt mag Vista er weer af.

Groet,
Frits

Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #36 Gepost op: 2008/11/26, 10:52:42 »
Probleem van FrSu is dat hij met een verkeerde versie van msIE zit te werken.
Heb het net getest en bij een foute versie staat er geen vinkje rechtsonder bij "iedereen" of "alleen steunpunten"

Je kan ook geen vinkje zetten en krijgt dus ook geen ballonnetjes te zien met de namen.

Advies voor FrSu is dus dat je ff de moeite neemt om Fire Fox te installeren of Opera en dit dan voortaan gaat gebruiken als browser.
Niet zomaar natuurlijk want IE is toch bagger en gevoelig voor alle soorten virussen en adware, dus je zou jezelf in window een groot plezier doen ermee.

En 2e voordeel is dat je zelfs in window je eerste stapjes zet naar open source software.....

Edit:
Op me werk ook met IE-Browser geprobeerd en zelfde laken & pak.
De steunpunten kaart is niets meer of minder dan alleen een kaart zonder balonnetjes.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/26, 15:50:27 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #37 Gepost op: 2008/11/26, 17:13:31 »
Zo'n advies laat ik natuurlijk niet voorbij schieten.
Firefox geinstalleerd en voila, de steunpunten zijn in beeld.

Dank Gandyman voor de tip! :D

Vraag me nu wel af wat nu de foute versie van IE is, kan dat dan? ???

Nu nog Ubuntu geinstalleerd krijgen.... ;)

Groet,
Frits

Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #38 Gepost op: 2008/11/26, 17:20:03 »
Sowiso altijd FF gebruiken, ook op Windows, het is gewoon veel beter dan IE :)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #39 Gepost op: 2008/11/26, 19:57:34 »
Vraag me nu wel af wat nu de foute versie van IE is, kan dat dan? ???

Versie 7, een hopeloos mislukte poging van MS om de achterstand op de concurrentie in te halen.

Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #40 Gepost op: 2008/11/26, 21:27:21 »
Hmz
mijn opmerking over de "foute versie" was eigenlijk een beetje sarcastisch bedoeld ?

Je kan de vraag ook omdraaien ??

Welke versie van ms IE is wel goed ??   XD

Dat een door-de-strot-geduwd stukje software werkt omdat het min-of-meer een verkapte standaard is geworden over deze aarde wil nog niet zeggen dat het goed is.

En onder goed versta ik alle facetten waar een browser aan moet voldoen.

Next question zou dan zijn bestaat dit wel ?

Antwoord:
Neuh.

mja er is altijd wel < iets > wat een tikkeltje beter is.....
 O0
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #41 Gepost op: 2008/11/28, 14:09:52 »
Even terug naar mijn probleem.

Ik kan niet installeren of een live CD draaien, omdat ik op dat moment geen beeld heb. Vanaf de hardware komt de melding: Video mode niet ondersteund. Nu wil ik bij de opstart F8 indrukken en daar de 800 x 600 mode kiezen en dan laten doorstarten om de Live CD eerst maar eens te testen.

Iemand ander voorstel?

Groet,
Frits

FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #42 Gepost op: 2008/11/28, 16:35:39 »
Zo, iets verder gekomen.

Live CD draait nu wel, maar heb voor de start eerst gekozen voor veilige modus. :D
Dat werkt dus, ik zit nu op het forum via de live CD en dit geeft mij moed om het installeeren van Ubuntu nog eens te proberen met dezelfde truc (veilige modus).

Alleen, wil ik eigenlijk eerst van Vista af. Deze staat bij mij op D: en heeft een dual boot geinstalleerd, zodat ik kan kiezen tussen XP en Vista. Hoe los ik dit op? D: kan ik als partitie wel weggooien, maar hoe loopt het dan met mijn dual boot af?

Graag jullie hulp.

Groet,
Frits

FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #43 Gepost op: 2008/11/29, 14:28:45 »
Via wat zoekwerk op internet info gevonden hoe Vista kwijt te raken en de dual boot ook. Dit is gelukt, XP start weer gewoon op, maar Partition Magic geeft nu aan dat mijn schijf "bad" is. In XP kan ik zowel C: als D: wel normaal zien. Heb D: ook geformateerd, wou ook.

Ik wilde met Partition Magic mijn D: schijf weggooien, zodat er Unformatted ruimte ontstaat voor de installatie van Ubuntu (voor mij in de veilige modus, anders ben ik mijn beeld weer kwijt). Echter laat PM de schijf compleet (zonder C: en D:) zien met de tekst "BAD" erin. Zit er in de boot dan toch iets fout? XP start wel steeds normaal op.

Groet,
Frits

FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #44 Gepost op: 2008/11/30, 11:21:22 »
Partition Magic maar verwijderd na enig Googelen onder Partition Magic en BAD. Via systeembeheer in XP de D; schijf verwijderd.
Check met herstart gedaan, boot verhaal XP/Vista is weg en XP start normaal op, alles werkt normaal, gelukkig... ^-^

Ik kan de Ubuntu CD alleen goed opstarten als mijn PC echt uit is geweest, via herstart krijg ik het eerder gemelde beeldscherm probleem. Heb uit voorzorg toch de keuze gemaakt voor veilige modus via F4. Alles gaat goed tot het schijfindelingsdeel, er komt een foutmelding en daarna lijkt het alsof Ubuntu de hele schijf wil gaan gebruiken. Dat kan (nu) nog niet, dan ben ik teveel kwijt. Heb de installatie dus maar afgebroken.

Weet het nu niet meer.... :'(

Groet,
Frits

FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #45 Gepost op: 2008/11/30, 11:42:48 »
Iemand hier die mij kan helpen met het schijfindelingsgebeuren van Ubuntu bij installatie?
Heb nu XP op C ( 118 Gig) en een gedeelte unallocated voor Ubuntu vrij (32 Gig).
Dat moet meer dan genoeg zijn, alleen dat partitie gedoe bij de installatie daar wordt ik onzeker van.
Wil mijn XP nu nog niet kwijt.

Groet,
Frits

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #46 Gepost op: 2008/11/30, 11:47:28 »
Ik gebruik voor het indelen van schijven altijd de GParted LiveCD: http://gparted.sourceforge.net/download.php

Je kunt ook vanaf de Ubuntu LiveCD Gparted gebruiken. Deze staat in het systeem menu onder beheer.

Het beste is om voor Ubuntu 3 partities aan te maken.

1 x SWAP (2 keer je intern geheugen zou voldoende moeten zijn)
1 x EXT3 (/ (root)) (Hiervoor zou ik zo'n 12 GB gebruiken)
1 x EXT3 (/home) (De rest van je vrije ruimte)
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #47 Gepost op: 2008/11/30, 13:43:16 »
Heb eerst nog maar eens geprobeerd op de laptop m.b.v. de Live CD te installeren.
Hier dezelfde melding bij de schijfindeling. heb via handmatig gekozen voor installatie op de vrije ruimte. Installatie liep door. Toen kon ik de nodige instellingen invoeren, met gebruiker, wachtwoord etc. Opnieuw opstarten (Geen dual boot!!) daarna kwam een melding dat het alleen in een lage grafische mode kon draaien, daarna op OK gedrukt en vanaf dat moment hield het op. ER gebeurde niets meer. Laptop uitgedaan.

Opnieuw opgestart met hetzelfde resultaat :-[, ook nu geen dual boot.

Heb met de XP schijf Fixboot en Fix mbr gedaan. Nu draait XP tenminste weer op mijn laptop.

Geen Ubuntu voor mijn laptop meer in elk geval.
En op mijn hoofd PC durf ik het na deze ervaringen toch echt niet meer aan.

Heb echt mijn best gedaan om een stap te kunnen maken met Ubuntu, maar het zit er voor mij gewoon niet in. :'(

Groet,
Frits


FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #48 Gepost op: 2008/11/30, 17:00:16 »
Dag Femke98,

Dat lukt bij mij ook allemaal, echter daarna gaat hij de schijf indelen en dan komt er een foutmelding. Dit hewb ik zowel op mijn laptop als op mijn PC gehad. Op de PC ben ik toen maar gestopt. Op de laptop kan weinig verloren gaan, daar ben ik dus verder gegaan. Via het getoonde keuzemenu ga ik dan terug en geef via Handmatig aan dat hij op het vrije gedeelte moet installeren. Dit loopt allemaal door etc., etc. Zie mijn eerder geschreven verhaal....


Groet,
Frits

FrSu

  • Gast
Re: Opstarten van cd lukt niet?
« Reactie #49 Gepost op: 2008/11/30, 19:39:15 »
Nee, dat niet gedaan. Want het moet op dezelfde manier ook kunnen op mijn PC. XP moet er gewoon naast kunnen blijven draaien.