Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Makkelijk OpenOffice.org 3 installeren in *buntu 8.04  (gelezen 41983 keer)

Juiceh

• Gast
Makkelijk OpenOffice.org 3 installeren in ubuntu 8.04
« Reactie #25 Gepost op: 2008/11/06, 22:14:22 »
Geweldig script, de installatie van OOf was al moeilijk.
Uitgeprobeerd, niet veel verschil gezien, ik blijf toch maar bij microsoft office op wine :P

Offline woteb

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2008/11/07, 10:10:50 »
Iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Ik heb OOo3 nu op een testbak geïnstalleerd en heb de antwoorden ook daadwerkelijk toe kunnen passen. Één vraag (nr. 3) staat nog op en, hoe je katerns aan kunt maken en of dat überhaupt mogelijk is. Met katerns maken bedoel ik dus niet -als katern afdrukken-, want dat kan met OOo2x ook al, maar puur het aanmaken van een A5 boekje an sich.

Alvast bedankt voor het antwoord op deze vraag!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #27 Gepost op: 2008/11/07, 11:09:31 »
Bij mij werkt het in versie 8.10.
Goed scriptje, bedankt.

mvg,
Arvid Van Essche

Offline woteb

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2008/11/07, 22:33:52 »
Nog een vraag: Kun je OOo3 ook van een wat netter uiterlijk voorzien, bijv. met andere thema's en stijlen. Bij OOo2.4.1 heb je style-human en style-crystal die er zeer fraai uit zien, maar die kun je niet voor OOo3 gebruiken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Offline hvb

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2008/11/08, 22:49:05 »
Citaat van: woteb
Iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Ik heb OOo3 nu op een testbak geïnstalleerd en heb de antwoorden ook daadwerkelijk toe kunnen passen. Één vraag (nr. 3) staat nog op en, hoe je katerns aan kunt maken en of dat überhaupt mogelijk is. Met katerns maken bedoel ik dus niet -als katern afdrukken-, want dat kan met OOo2x ook al, maar puur het aanmaken van een A5 boekje an sich.

Alvast bedankt voor het antwoord op deze vraag!
Woteb

Met het maken van een boekje in A5 bedoel je waarschijnlijk dat je dat printklaar op de computer hebt staan.
Ik zelf heb in Word altijd de pagina-instelling op A5 gezet en dan met printen de  goede volgorde aangevinkt, maar ik begrijp dat je dat niet bedoeld. Ik heb nu het probleem dat ik met het printen van een document in A5 dat meerdere pagina's bevat geen twee bladzijden op één A4 kan krijgen.
Als ik dat instel worden ze verkleind naar A6 (dus 2 A6 op A5), ipv 2 A5's op 1 A4. Heeft iemand een idee?
IK kan je dus met jouw probleem niet helpen Woteb.

Ik heb ondertussen twee extensies geïnstalleerd in OO3, maar een derde (SUN PDF importfilter voor writer) lukt niet. Bij het downloaden kies ik voor openen, net zoals bij de andere extensies, maar dan krijg ik een foutmelding. Ik moet dan eerst het .oxt bestand opslaan en dan openen, maar ik zou niet weten hoe.

Wie heeft hier ervaring mee?

vr.gr.

Hans

Offline woteb

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2008/11/08, 22:59:37 »
Op zich kun je met de pagina-instelling op A5 wel een katern boekje maken (LET OP! Altijd viertallen maken, dus 4, 8, 12, 16 enz. aantal A5 pagina's maken). Bij het afdrukken stuur ik dat dan naar de CUPS PDF printer. Paginainstelling van die printer op A4 -LIGGEND (let hier op) en bij OVERIG - printerinstellingen het vinkje voor PROSPECTUS aanvinken. Dan krijg je een A5 boekje. Maar, hoewel deze werkwijze voldoet en effectief is, had ik graag de keuze gezien dat je bij het aanmaken van een nieuw document meteen voor een dergelijk boekje kunt kiezen. Maar misschien ben je met deze aanwijzingen wellicht geholpen.
En welke zijn die twee andere extensies (die wel werken)..??

Offline hvb

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2008/11/09, 12:20:31 »
Woteb

De 2 extensies die ik wel direct kon installeren waren pagination en autotext emotikons. Gewoon een kwestie  van op de link klikken in OO extensies en de rest ging vanzelf ( Firefox vraagt dan openen of opslaan, en dan openen kiezen).
In de vorige versie van OO (2.4.1) lukt het mij ook niet maar in OO3 gelukkig wel.

Het afdrukken van een A5 document ga ik nog eens uitvoerig proberen, maar ik heb het gevoel dat er iets tegenstrijdigs aan de hand is. Een A5 document heeft zijn eigen instellingen en als ik dan ga afdrukken op A4 (in het printervenster ingesteld, op liggend ) geeft het toch als resultaat dat twee A5 bladzijden verkleind worden tot A6 staand afgedrukt. Misschien doe ik iets fout, ik ga het weer proberen.

Arie

Het probleem was niet het opslaan maar het openen van het opgeslagen bestand. Het is me gelukt door voor het openen te kiezen voor OO (writer), waarna het installeren vanzelf ging.
Bij het openen van een pdf document in OO writer werd Draw  opgestart waarna het document gewoon verscheen.
Ik had "begrepen" dat een pdf-je in writer geopend zou (kunnen) worden.
Het maakt in feite niet uit waar het geopend wordt, als ik het maar kan bewerken.
Mijn eerste indruk is echter dat een pdf in Draw niet makkelijk als tekst  is te behandelen. Met dubbelklikken op echte tekst kan het inderdaad, maar veel "tekst"  lijkt meer op een afbeelding dan op echte tekst.
Als ik de omschrijving van de extensie lees zie ik ook dat het een primaire pdf schrijver is, alleen bedoeld voor enkele simpele basis handelingen.

Het is me gelukt, en ik kan aan de slag.

Hans

(gisteravond vergeten uit te loggen, vandaar nu pas mijn reactie)

Offline avanca

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2008/11/09, 18:29:11 »
Bedankt!!!

Werkt prima in Ubuntu 8.10

Mvg

Offline rvtasd

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2008/11/10, 00:58:33 »
Enfin, ik kreeg bij Ubuntu 8.10 Open Office 2.4.
En dat terwijl ik via Windows al een tijdje 3.0 draai.
Ik was dus blij met het script.
Donwloaden en draaien. Had wel wat voeten in aarde voor een beginner, maar het lukte.
146 MB werd opgehaald, versie 2.4 werd gewist en versie 3.0 werd geinstalleerd.
Mooi niet. Dat wissen was gelukt, maar de installatie niet.
Zelf de 64-bits versie bij OpenOffice gedownload en het script op de nieuwe bestandsnaam aangepast.
Werkte perfect. Open Office 3.0 in volle glorie en in uitgebreide versie.
Maar er werd JRE gemist. Of ik dat nog even wilde installeren.
Why not. Synaptic ingeschakeld.
En weer werd er ruim 150 MB opgehaald met pakweg 52 pakketten.
Resultaat: de beperkte versie 2.4 staat er weer.
Een hoop geleerd, maar niet veel opgeschoten.

Ciao,
Roberto

Offline woteb

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2008/11/10, 07:27:51 »
Citaat van: hvb
Het afdrukken van een A5 document ga ik nog eens uitvoerig proberen, maar ik heb het gevoel dat er iets tegenstrijdigs aan de hand is. Een A5 document heeft zijn eigen instellingen en als ik dan ga afdrukken op A4 (in het printervenster ingesteld, op liggend ) geeft het toch als resultaat dat twee A5 bladzijden verkleind worden tot A6 staand afgedrukt. Misschien doe ik iets fout, ik ga het weer proberen.
Haha... Ik snap je wel hoor. Het -lijkt- tegenstrijdig, maar als je het beter bekijkt ook logisch.

Je werkt met een A5 pagina, en je drukt af op een A4. Voor een katern heb je minimaal 4 pagina's nodig (en meer viertallen kan natuurlijk ook). Die A5 blaadjes staan portait (rechtop) en omdat je er vier hebt, druk je die af op een A4 landscape (liggend). Omdat je vier A5 portrait blaadjes op twee landscape A4 velletje afdrukt heb je een katern (twee keer A5 is gelijk aan een keer A4). Dat is de logica. Dat katern staat dan op twee A4tjes die je dan dubbelzijdig af kunt dukken. Zelf druk ik ze altijd eerst af op de CUPS-PDF printer waardoor er een PDF wordt gemaakt, Kun je prima het resultaat zien.
Probeer maar eens 4 A5 blaadjes te maken en zet er een paginanummer onder zodat je blz. 1 t/m 4 hebt. Druk die af op de beschreven manier naar de PDF printer (dus NIET exporteren naar PDF). Je zut zien dat je dan twee A4tjes hebt. Het eerste bevat blz.4 en 1 en het volgende blz 2 en 3. Katerns nummer namelijk anders dan je gewend bent.
Voorbeeld van een 8 blz. katern: 8-1, 7-2, 6-3 en 4-5. Van buiten naar binnen dus.
Pak maar eens een willekeurig ingebonden boek, dan zie je dat ook. 32-1 (of 16-1), 2-31 (of 2-15) enz. Soms zie je bij een katern op de eerste blz. van een katern een nummer staat, bijv. (naam boek) 1, (naam boek) 2, (naam boek) 3 dat zijn dan de katernnummers.

Offline hvb

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2008/11/10, 20:49:27 »
Woteb

Dat afdrukken van een verenigingsblaadje  op A5 formaat heb ik tig keer gedaan, met 12, 20, 24 blz, afhankelijk van wat er maar te melden was. Ik had dan de mogelijkheid om ook de binnenkant van het schutblad te gebruiken, voorin de adressen en achterin als het nodig was de rest. In het ergste geval, bijvoorbeeld bij 15 bladzijden tekst, gebruikte ik wel eens de achter/buitenkant.
De moeilijkheid was ook nog dat ik de bladzijde nummering liet beginnen bij de binnenkant, dus niet op het schutblad. Als ik blz 1 wilde afdrukken met 12 moest ik 2 en 13 invullen.  Ik onthield  altijd dat bij 12 blz de som van de af te drukken blz  13 moest zijn en ik altijd het even nummer eerst moest intypen.
Het was altijd weer puzzelwerk om er uit te komen, maar in word lukte het altijd. Bovendien, en zo was ik ook begonnen want ik kende alleen A4, kon je in word ook 2 blz op één A4 nemen ipv A5 in te stellen.
Verder drukte ik nooit tweezijdig af omdat ik een voorbeeld moest maken voor de echte drukker, en er uiteraard geen doorslag te zien mocht zijn
Tot zover dus geen nieuws en geen problemen.

Toen ik bij de laatste blaadjes overstapte op OO2 kon ik bijv. niet de nummering bij (0) laten beginnen (in OO3 kan het wel, en daarvoor gebruik ik de extensie pagination) en had ik de genoemde problemen met het afdrukken van 2 A5's op één A4.

Ik heb ondertussen weer geëxperimenteerd en nu lukt het me wel. In OO ga ik naar afdrukvoorbeeld, kies bij printopties voor 1 rij  en 2 kolommen en liggend, en
klik dan op "afdrukvoorbeeld afdrukken" (naast printopties) met instellingen bij eigenschappen  A4 en liggend (landscape).
Het lukt, en maar hopen dat het morgen ook lukt.

Alleen weet ik niet wat je met cupsprinter doet. Ik zie het staan bij afdrukken maar als ik het selecteer en ok geef gebeurt er niets.

vr. gr.

Hans

Offline woteb

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2008/11/11, 00:01:56 »
Het is helemaal niet moeilijk.

1. Je maakt een document aan en stelt het paginaformaat in op A5.
2. Je voegt onderaan de pagina een voettekst. Daarin neem je de paginanummering in (invoegen ==> velden ==> paginanummmer).
3. Je maakt drie extra pagina's aan door een paar keer op te drukken zodat je vier pagina's hebt. Deze zijn genummerd van 1 t/m vier, desnoods met afdrukvoorbeeld controleren. Zet er voor de grap wat tekst in zodat je zeker weet dat de vier pagina's iets bevatten.
4. Ga het afdrukken. Gebruik de PDF printer. Stel die als volgt in:
A. Eigenschappen ==> Richting ==> Landscape ==> OK
B. Overige ==> zet een vinkje voor prospectus
C. Druk het document af.

Je kunt de afdruk vinden in je eigen home directory ==> PDF

Heb je GEEN PDF printer geïnstalleerd, dan kun je die eenvoudig toevoegen via de terminal sudo apt-get install cups-pdfof via Synaptic.

Als het goed is zie je nu een PDF met twee A4tjes waarop de vier A5jes zijn opgenomen met de juiste paginering.
Wil je eventueel een paginanummering niet opnemen, bijv. op de titelpagina en het schutblad, dan kun je een wit vlak maken en die boven de paginering zetten, de randen weghalen, en voila, de paginanummering is verdwenen.

Succes!!

Toevoeging: Ik werk zelf met een nieuwsbrief die af en toe een katerntekening bevat die op pagnia 4/5 moet komen. Voor die klus heb ik een landscape A4 gemaakt met handmatig een paginering. Eerste vel 8/1, tweede 2/7, derde 3/6 en het vierde met 4/5. Alle pagina's hebben twee kolommen met als links/rechtmarge van 1,25 cm, boven/onder 1,25 en 1,6 cm en een middenmarge (tussen beide kolommen) van 2,5 cm. Een dergelijke nieuwsbrief exporteer ik dan rechtstreeks als PDF. Hier http://www.wilhelminaschool-bennekom.nl/Tekstbestanden/Nieuwsbrief%2019-05.pdf het resultaat.

Offline hvb

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2008/11/11, 21:07:30 »
Woteb

Ik had nog nooit van deze mogelijkheid gehoord, maar die "printer" zat er uiteraard wel standaard in. Wat deze cups-printer precies doet (in unix/linux)  is me nog niet duidelijk maar de mogelijkheid om als prospectus af te drukken waarbij de juiste blz tegenover elkaar komen is schitterend.
Toch vraag ik me af wat het verschil is met het gewoon naar pdf exporteren in OO (behalve dan die prospectus instelling).

IK heb het met 4 en 8 blz geprobeerd en het ging 100 % goed. Volgens mij was zoiets in Word "vroeger" niet mogelijk, had me anders heel wat werk bespaard.

Toch zou ik bij een nieuw krantje voor een apart schutblad (en de binnenkant) kiezen omdat ik anders 2 blz zou moeten overslaan voor de nummering begint, maar dat terzijde. Voorlopig zal ik hier weinig mee doen, het is rustig bij mijn verenigingswerk.

Ik kan je wel aanraden om de extensie pagination (OO extensies) te installeren, waarmee je net als in Word direct nummers kunt instellen, zowel onder/boven, links/rechts/gecentreerd, gespiegeld als wel eerste bladzijde overslaan.

Ik heb je schoolblaadje bekeken maar vraag me wel af hoe je die tekening op 4/5 hebt genummerd. Als je twee kolommen hebt  gebruikt zou de printer ze niet als aparte bladzijden herkennen. Ik ben benieuwd.

Mijn dank is groot, maar ik heb ook het idee dat we een beetje ver van de vraag van dit draadje zijn afgedwaald.

hans

Offline icehawk

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2008/11/11, 22:02:07 »
Woteb

Mijn dank is groot, maar ik heb ook het idee dat we een beetje ver van de vraag van dit draadje zijn afgedwaald.

hans
Niet voor mij! Ben juist blij dat we even zijn "afgedwaald" :) Zat ook een tijdje met het probleem. Mijn schoonvader is actief op een verenging die 2x per jaar een blad drukken. Ook in A5 formaat. Het grappige is dat mijn schoonvader sinds een paar maanden geleden op mijn advies is overgestapt op Ubuntu met Oo3. "Veel overzichtelijker en minder irritant" aldus mijn schoonvader :) Jullie bovenstaande posts hebben mij heel goed geholpen!

Waarvoor dank!
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2008/11/12, 00:01:39 »
Woteb

Ik had nog nooit van deze mogelijkheid gehoord, maar die "printer" zat er uiteraard wel standaard in. Wat deze cups-printer precies doet (in unix/linux)  is me nog niet duidelijk maar de mogelijkheid om als prospectus af te drukken waarbij de juiste blz tegenover elkaar komen is schitterend.
Toch vraag ik me af wat het verschil is met het gewoon naar pdf exporteren in OO (behalve dan die prospectus instelling).

IK heb het met 4 en 8 blz geprobeerd en het ging 100 % goed. Volgens mij was zoiets in Word "vroeger" niet mogelijk, had me anders heel wat werk bespaard.

Toch zou ik bij een nieuw krantje voor een apart schutblad (en de binnenkant) kiezen omdat ik anders 2 blz zou moeten overslaan voor de nummering begint, maar dat terzijde. Voorlopig zal ik hier weinig mee doen, het is rustig bij mijn verenigingswerk.

Ik kan je wel aanraden om de extensie pagination (OO extensies) te installeren, waarmee je net als in Word direct nummers kunt instellen, zowel onder/boven, links/rechts/gecentreerd, gespiegeld als wel eerste bladzijde overslaan.

Ik heb je schoolblaadje bekeken maar vraag me wel af hoe je die tekening op 4/5 hebt genummerd. Als je twee kolommen hebt  gebruikt zou de printer ze niet als aparte bladzijden herkennen. Ik ben benieuwd.
Een heleboel vragen: De nieuwsbrief is gemaakt met vier A4 landscape velletjes waarbij ik handmatig de paginanummering heb aangebracht. Dit komt omdat blz. 4/5 de tekening bevat die op die twee pagina's moet komen. Deze A4 versie heb ik dus gewoon met de exportfunctie van OOo naar PDF weggeschreven.

Voor A5 pagina's moet je de toevlucht nemen tot de prospectus-modus (zoals eerder beschreven). Ga je de gewone exportfunctie van OOo gebruiken, dan heb je losse A5jes, en je wilt het als boekje kant-en-klaar hebben. Dus moet je dat oplossen met de eerdergenoemde 2x A5 op 1 Landscape A4-prospectus manier.

Als je een gewoon boek pakt, zie je dat dit nagenoeg nooit met blz. 1 begint, maar meestal met blz. 3 of 5. Titelblad en schutblad tellen ook mee, alleen worden die paginanummers niet afgedrukt.

De CUPS-PDF printer is een pdf-printer die de output naar een PDF wegschrijft, maar eigenlijk afdrukt. De exportfuctie van OOo daarentegen exporteert het geheel naar een pdf. Het resultaat lijkt veel op elkaar, en als je gewone A4 tekst hebt zul je beide manieren kunnen gebruiken. Voor een A5 boekje moet je de exportfunctie dus niet gebruiken, maar de eerder genoemde manier van het prospectus afdrukken.

Offline jemark

• Lid
Re: Makkelijk OpenOffice.org 3 installeren in ubuntu 8.04
« Reactie #40 Gepost op: 2008/11/12, 11:01:43 »
een vraagje tussendoor...
kun je deze script ook gebruiken als je Ubuntu 8.04.1 in het Engels hebt ingesteld?
Alvast bedankt voor het antwoord
Gr, Mark

« Reactie #41 Gepost op: 2008/11/12, 22:43:42 »
Beste Martijn and others,

Ik heb gebruik gemaakt van het script om OOo3 te downloaden (waarvoor dank) Bij mij echter géén installatie. Daarna via Synaptic getracht om 3.0 geinstalleerd te krijgen. Helaas. Wel een hele reeks meldingen.

Eerst moer er iets met een ttf-liberation gebeuren. Daarna de melding: Kan niet alle pakketen markeren voor installatie of bijwerken. Gevolgd door een opsomming van -core -write -calc enz. En hij blijt vragen om :
libstport 4.6 ldbl

Alles schijnt wel aanwezig te zijn maar wordt niet geinstalleerd. Wat doe ik verkeerd.

Ik werk met 8.04
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Offline woteb

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2008/11/14, 21:24:55 »
Probeer dit eens in een terminal: sudo apt-get update && sudo apt-get upgradeDaarna installeren. Waarschijnlijk staat er nog iets op jouw systeem wat nog niet is ge-upgrade.

« Reactie #43 Gepost op: 2008/11/15, 19:57:30 »
Hoi,

Had inmiddels update en upgrade reeds uitgevoerd. Helpt niets. Ik kreeg na het installeren van
openoffice.org3.0-debian-menus_3.0-9354_all.deb de melding dat er een conflict optreed met openoffice.org-common. De laatste maar eens verwijderd maar dat biedt ook geen soelaas.
Ik heb imiddels gen idee meer hoe ik OO3.0 aan de praat moet krijgen.
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Offline woteb

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2008/11/15, 20:27:49 »
Aha... je moet eerst de oude versie deïnstalleren en daarna de nieuwe versie erop zetten. OOo 2.4.1 en 3 conflicteren.

« Reactie #45 Gepost op: 2008/11/15, 20:35:02 »
Yep, ben er inmiddels achter en alles werkt volgens mij. Dank je wel.

« Reactie #46 Gepost op: 2008/11/16, 11:39:22 »
Hallo,mooi gelukt hier ook de installatie.
Heb wel een vraagje waar ik niet uitraak, de oplossing is mss simpel.
Bij pps krijg ik geen geluid bij pps met geluid?
Viva La Revolución

« Reactie #47 Gepost op: 2008/11/16, 18:39:00 »
Niemand een idee?
Viva La Revolución

algo

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 2008/11/17, 17:16:58 »
Ben nog maar net begonnen met ubuntu dus ben een leek.
Heb script gedownload.
Op bureaublad staat: openoffice.org3-upgrade.sh
Bij dubbelklik wordt hij geopend en dat is kennelijk niet de bedoeling.
Bij rechtermuisklik een plaatje met: Openen met... Dat is het dus ook niet.
Hoe kom ik nu aan Screenshot 1?

Offline jemark

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2008/11/17, 17:27:08 »
Ben nog maar net begonnen met ubuntu dus ben een leek.
Heb script gedownload.
Op bureaublad staat: openoffice.org3-upgrade.sh
Bij dubbelklik wordt hij geopend en dat is kennelijk niet de bedoeling.
Bij rechtermuisklik een plaatje met: Openen met... Dat is het dus ook niet.
Hoe kom ik nu aan Screenshot 1?

ga in het terminal venster naar de /Desktop directory
type:
sh ./openoffice.org3-upgrade.shsucces
« Laatst bewerkt op: 2008/11/18, 11:07:43 door jemark »