Woteb
Dat afdrukken van een verenigingsblaadje op A5 formaat heb ik tig keer gedaan, met 12, 20, 24 blz, afhankelijk van wat er maar te melden was. Ik had dan de mogelijkheid om ook de binnenkant van het schutblad te gebruiken, voorin de adressen en achterin als het nodig was de rest. In het ergste geval, bijvoorbeeld bij 15 bladzijden tekst, gebruikte ik wel eens de achter/buitenkant.
De moeilijkheid was ook nog dat ik de bladzijde nummering liet beginnen bij de binnenkant, dus niet op het schutblad. Als ik blz 1 wilde afdrukken met 12 moest ik 2 en 13 invullen. Ik onthield altijd dat bij 12 blz de som van de af te drukken blz 13 moest zijn en ik altijd het even nummer eerst moest intypen.
Het was altijd weer puzzelwerk om er uit te komen, maar in word lukte het altijd. Bovendien, en zo was ik ook begonnen want ik kende alleen A4, kon je in word ook 2 blz op één A4 nemen ipv A5 in te stellen.
Verder drukte ik nooit tweezijdig af omdat ik een voorbeeld moest maken voor de echte drukker, en er uiteraard geen doorslag te zien mocht zijn
Tot zover dus geen nieuws en geen problemen.
Toen ik bij de laatste blaadjes overstapte op OO2 kon ik bijv. niet de nummering bij (0) laten beginnen (in OO3 kan het wel, en daarvoor gebruik ik de extensie pagination) en had ik de genoemde problemen met het afdrukken van 2 A5's op één A4.
Ik heb ondertussen weer geëxperimenteerd en nu lukt het me wel. In OO ga ik naar afdrukvoorbeeld, kies bij printopties voor 1 rij en 2 kolommen en liggend, en
klik dan op "afdrukvoorbeeld afdrukken" (naast printopties) met instellingen bij eigenschappen A4 en liggend (landscape).
Het lukt, en maar hopen dat het morgen ook lukt.
Alleen weet ik niet wat je met cupsprinter doet. Ik zie het staan bij afdrukken maar als ik het selecteer en ok geef gebeurt er niets.
vr. gr.
Hans