Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Domain naam.  (gelezen 1256 keer)

Domain naam.
« Gepost op: 2008/10/11, 10:44:29 »
Wat is eigenlijk het nut (gebruik ?) van een domain naam tijdens de installatie van Ubuntu?
Ik heb dat veld altijd leeg gelaten en alles werkt  altijd prima.

Heb nu (om te testen) een domain naam ingevoerd. ( oegema.com)
oegema.com is een domain naam die wijst naar henkoegema.dyndns.org, die weer naar mijn dynamisch ip adres wijst.
 oegema.com  --> henkoegema.dyndns.org  --> mijn  ip adres

Ik gebruik dit o.a. om sip telefoon gesprekken te kunnen ontvangen  (sip:henk@oegema.com)

Ik zie dat mijn server naam is veranderd van ubuntu naar ubuntu.oegema.com.

Maar waar gebruik ik dit nu voor?  Heeft het voor mij wel zin om een domain naam te gebruiken op m'n server?

Mvgr.
henk
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Domain naam.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/11, 13:50:45 »
Nee, maakt niet uit. En oegema.com is van een Deen dus in de globale DNS staan er helemaal geen verwijzingen naar jouw server. In je interne netwerkje kan het handig zijn als je veel PC's hebt omdat je dan qua naamgeving een wat beter overzicht hebt.

Domain naam.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/11, 16:42:15 »
Citaat van: AutoStatic
. En oegema.com is van een Deen dus in de globale DNS staan er helemaal geen verwijzingen naar jouw server
Wat bedoel je met oegema.com is van een Deen?

en

......... in de globale DNS staan er helemaal geen verwijzingen naar jouw server  (??)

In oegema.com is een sip record naar mijn dyndns adress.  (voor de asterisk server)

/Henk
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Domain naam.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/12, 12:56:29 »
Citaat
jeremy@soushi:~$ whois oegema.com
Hallo Henk, het is van een Noor zie ik nu, Terje Oegema. Maar die is wel van Nederlandse origine. Dus waarschijnlijk wel familie? :)

Domain naam.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/12, 15:47:40 »
Citaat
jeremy@soushi:~$ whois oegema.com

Hallo Henk, het is van een Noor zie ik nu, Terje Oegema. Maar die is wel van Nederlandse origine. Dus waarschijnlijk wel familie? :)
Ja, dat is m'n zoon. (die in Noorwegen woont).

Domain naam.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/13, 09:15:40 »
Ah, dat verklaart een boel :) Sorry als ik wat onbehouwen overkwam in mijn eerste post. Neemt niet weg dat mijn antwoord nog van toepassing is. Mijn thuisnetwerk heeft als domeinnaam nettowa-ku.net. Alle PC's in het netwerk hebben wel die domein extensie maar zijn niet bereikbaar vanaf internet. Ik heb dat zo ingesteld voor de volledigheid, maar zonder die extra domein extensie doen ze het ook allemaal prima, ook mijn thuisservertje waar wel de nodige diensten op draaien (webserver/museek+/ssh). Iemand die meer verstand heeft van DNS (http://nl.wikipedia.org/wiki/DNS) zou er misschien nog wat zinnigers over kunnen zeggen.

Offline Soul-Sing

• Lid
Domain naam.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/13, 09:22:26 »
hmmm al die whois info in een post. wil henkoegema en zoon dit allemaal wel?
deze info staat straks op google enzo.

Domain naam.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/13, 09:46:29 »
Ik zal het wel even weghalen :) Ook al staat op iedere Ubuntu installatie whois standaard geïnstalleerd ;) Maar je hebt gelijk, Google geeft soms wel heel erg veel prijs.