Tja, ik ben al geruime tijd geen lid meer van Ubuntu-NL, dus ik sta inmiddels gevoelsmatig ook wat meer los van de situatie binnen die ploeg. In feite staat het probleem los van de mensen in de ploeg, want die zijn allemaal van goede wil. Stuk voor stuk, niemand uitgezonderd, zijn het positief gemotiveerde vrijwilligers.
De basis van het probleem is de huidige ondemocratische gezagsstructuur. Zoals die in de praktijk is, en niet zoals die op papier staat.... Ik denk, dat er slechts één oplossing is voor de bestuurscrisis: een simpele verenigingsstructuur binnen Ubuntu-NL. Niks bijzonders, net zoals bij de plaatselijke postduivenhoudersvereniging en bij de biljartclub. Je kunt bij wijze van spreken de statuten van zo'n vereniging zo van het internet plukken en alleen de naam veranderen.....
De leden van de Ubuntu-NL-ploeg (niet de forumleden, want dat is onpraktisch) zouden jaarlijks in een ledenvergadering moeten bepalen, wie wat doet. 100 % democratisch, iedere stem telt even zwaar. Niemand heeft dan "recht" op een bepaalde positie. De voorzitter wordt dan dus ook democratisch gekozen.
Zolang als dit niet zo wordt geregeld, zullen de problemen blijven bestaan. En af en toe tot uitbarsting komen.....
Groet, Pjotr.