Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wij gaan door: uitleg  (gelezen 20773 keer)

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #50 Gepost op: 2008/10/22, 17:44:03 »
Citaat van: laacque
Citaat van: leoquant
ik weet niet of je de stoet aan afhakers in beeld hebt, maar deze mensen zijn niet bepaald 1 dagvliegen, of de eerste de besten, die eventjes de boel hebben willen omgooien. deze schets/bijdrage geeft geen waarachtig beeld van mensen die gedurende soms jaren die kar hebben getrokken.
=stelletje nieuwkomers......=
=gefrustreerd raken als alles even niet......=

toe maar zeg.
Ach, volgens mij zegt Dave alleen maar dat ie geniet van het forum en er veel aan heeft gehad en werkelijk niet snapt wat het probleem nou precies is. Dat lijkt me inderdaad niet verwonderlijk.

Als ik de zaak in een ongekende notendop samenvat, komt het ruigweg hier op neer:
Nu Ubuntu-nl groter wordt zie je dat er behoorlijk veel taken bij komen. Dat vergt nogal wat van de vrijwilligers die de tent runnen. Ze zijn bezig met een bijna niet te overzien vrijwilligersklusje. Een klusje waaraan soms geen einde lijkt te komen.
Het vergt ook veel van de teamleiders. Ze komen er niet meer met alleen maar technische kennis.
Met technische kennis kun je prima een website op poten zetten en een server draaiende houden. Alleen, met technische kennis alleen hou je geen team bij elkaar.
Binnen zo'n team draait het om communicatie, een teamgevoel etc.
En ja, communicatie komt je niet aanvliegen.
Dat voel je aan of dat ga je leren.
Maar het is zeker wel te doen.
Even een oude koe uit de slot halen: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10245 #7  : door w.hellinga (08-05-2007 12:27:59)
 "Wel merk ik nog op dat de communicatie van moderators en administrators wat beter kan.
Aanstellen van nieuwe personen en verwijderen van mensen wordt matig gecommuniceerd en dat geeft teveel vragen, los van wat goed of slecht is. Openheid dus.
Wellicht een mogelijkheid voor een mededelingen hoekje ergens op dit forum. "
Is dit nog steeds actueel?!
Ubuntu-user  12044

« Reactie #51 Gepost op: 2008/10/22, 19:08:49 »
Citaat van: noyomipa
Tja, het is natuurlijk mijn visie maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat we inderdaad telkens te maken hebben met variaties op hetzelfde thema.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

« Reactie #52 Gepost op: 2008/10/22, 20:08:20 »
Tja, het is natuurlijk mijn visie maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat we inderdaad telkens te maken hebben met variaties op hetzelfde thema.
@ laacque: uit dezelfde topic: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10245/2 #35: (10-5-2007)
"Nu Ubuntu wat begint te groeien zou het "bedrijf" Ubuntu wat mij betreft eens mogen gaan nadenken over haar organisatievorm"
Het blijft dus steeds de kop opsteken..
Ubuntu-user  12044

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #53 Gepost op: 2008/10/22, 21:33:04 »
Het "probleem" is eigenlijk kort samen te vatten.
De meeste mensen kennen elkaar niet en communiceren alleen via het forum, of IRC.
Dat werkt wel met een kleine(re) groep, maar op dit moment is de groei exponentieel.
In de huidige opzet kan het niet langer functioneren, dus wordt het tijd om de koppen bij elkaar te steken en dat is nu precies wat we gaan doen.
Aanpassen aan de toekomst
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #54 Gepost op: 2008/10/22, 22:07:26 »
r0n.: de mensen die vertrokken zijn hebben meerdere real-life meetings gehad, samen met de rest van het huidige team...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2008/10/22, 22:20:07 »
ik ben, toch wel, onvoorstelbaar benieuwd wat er uit die real-life meeting komt.
de ¨probleemanalyse¨ van ron deel ik in ieder geval niet.

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2008/10/23, 06:25:01 »
Kan het helpen als jullie voor die meeting dit doorlezen?:

http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct
http://www.ubuntu.com/community/conduct

Succes

« Reactie #57 Gepost op: 2008/10/23, 09:24:21 »
Citaat van: leoquant
ik ben, toch wel, onvoorstelbaar benieuwd wat er uit die real-life meeting komt.
de ¨probleemanalyse¨ van ron deel ik in ieder geval niet.
+1

« Reactie #58 Gepost op: 2008/10/23, 09:26:52 »
Citaat van: wutnubu

Succes
+1

« Reactie #59 Gepost op: 2008/10/23, 10:58:09 »
Citaat van: r0n.
Het "probleem" is eigenlijk kort samen te vatten.
De meeste mensen kennen elkaar niet en communiceren alleen via het forum, of IRC.
Dat werkt wel met een kleine(re) groep, maar op dit moment is de groei exponentieel.
In de huidige opzet kan het niet langer functioneren, dus wordt het tijd om de koppen bij elkaar te steken en dat is nu precies wat we gaan doen.
Aanpassen aan de toekomst
help, is er een trouble-shooter in de zaal?
Ubuntu-user  12044

« Reactie #60 Gepost op: 2008/10/23, 11:12:47 »
Tja ik meen te merken dat er weer 'iets' van het gordijntje is opgetrokken...... keyword: communicatie
Dan alleen nog hopen en wensen dat de nieuwe (en overblijvende) teamleden zich die lessen uit het verleden goed herinneren en ervan leren. En vooral COMMUNICATIE met hoofdletters blijven schrijven. En dat kan soms heel lastig en belastend zijn voor de teamleden.  Maar laat ons niet vergeten dat het ook de forumleden direkt aangaat.
Want:
Communicatie is niks bijzonders of speciaals voor techneuten of communicatiedeskundigen of zo...nee het is iets wat ons allen betreft. Communicatie heeft altijd minstens 2 richtingen. Dus net als teamleden moeten ook wij, de forumleden ons ook verplichten om onze bijdrage te blijven leveren aan het verbeteren van de communicatie.
Als teamleden zich daar niks van zouden aantrekken is dat op voorhand het einde van dat team en in het ergste geval : van het forum en dat zou ik (en velen met mij) vreselijk jammer vinden.
Het is ons forumleden dus veel waard dat het goed komt en goed BLIJFT.

En r0n, niet bedoeld als kritiek, maar: dat gaat dus veel verder dan "aanpassen voor de toekomst". Het zal een blijvend aanpassen vergen.  
Communicatie betekent nu eenmaal niet: een keertje alles open op tafel gooien en dan binnenskamers de zaken "goed" regelen. Communicatie betekent vooral voeling blijven houden, openstaan, luisteren, kenbaar maken, delen van: kennis, ervaringen, emoties etc etc.
Communicatie is per definitie dus nooit af, daarom is het ook zo levend en boeiend.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #61 Gepost op: 2008/10/23, 11:42:00 »
Tja, ik ben al geruime tijd geen lid meer van Ubuntu-NL, dus ik sta inmiddels gevoelsmatig ook wat meer los van de situatie binnen die ploeg. In feite staat het probleem los van de mensen in de ploeg, want die zijn allemaal van goede wil. Stuk voor stuk, niemand uitgezonderd, zijn het positief gemotiveerde vrijwilligers.

De basis van het probleem is de huidige ondemocratische gezagsstructuur. Zoals die in de praktijk is, en niet zoals die op papier staat.... Ik denk, dat er slechts één oplossing is voor de bestuurscrisis: een simpele verenigingsstructuur binnen Ubuntu-NL. Niks bijzonders, net zoals bij de plaatselijke postduivenhoudersvereniging en bij de biljartclub. Je kunt bij wijze van spreken de statuten van zo'n vereniging zo van het internet plukken en alleen de naam veranderen.....

De leden van de Ubuntu-NL-ploeg (niet de forumleden, want dat is onpraktisch) zouden jaarlijks in een ledenvergadering moeten bepalen, wie wat doet. 100 % democratisch, iedere stem telt even zwaar. Niemand heeft dan "recht" op een bepaalde positie. De voorzitter wordt dan dus ook democratisch gekozen.

Zolang als dit niet zo wordt geregeld, zullen de problemen blijven bestaan. En af en toe tot uitbarsting komen.....

Groet, Pjotr.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #62 Gepost op: 2008/10/23, 17:20:23 »
lol

Het valt me op dat er hier veel mensen zijn met grieven en klachten die het eigenlijk goed menen. Leuk dat die meningen hier geventileerd worden maar zolang er geen deftige reactie komt van de geviseerde teamleiders zal dit toch allemaal niets uithalen. Ze doen gewoon door waar ze goed in zijn: Bij problemen de boel gewoon negeren. Voor hun zijn wij echt niet belangrijk hoor. Wanneer gaat SWAT zijn mening hier eens zetten?

Uiteindelijk maken alleen de klagers zich zo belachelijk en lijken ze meer en meer op zeuren. Terwijl net zij de laatste jaren enorme bijdragen hebben geleverd voor Ubuntu-nl. Het enige wat we kunnen doen is afwachten wat de Real Life meeting voor resultaten oplevert. Komt daar iets goed uit de bus dan kunnen de mensen die nog mee willen verder met de vernieuwde structuur.

Lukt dat niet dan kunnen jullie proberen de situatie op een hoger niveau op te lossen en contact op te nemen met de mensen bij Canonical om te zien wat de mogelijkheden zijn. Krijgen jullie de steun van Canonical dan ben ik misschien bereidt om de boel mee te helpen organiseren en men schouders onder het nieuwe project te zetten.

Maar de boel opsplitsen in 2 Ubuntu-nl groepen of verder gaan met de hierarchie zoals ze er nu staat is voor mij en anderen totaal ondenkbaar.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

« Reactie #63 Gepost op: 2008/10/23, 17:52:33 »
Citaat van: bartek
Maar de boel opsplitsen in 2 Ubuntu-nl groepen of verder gaan met de hierarchie zoals ze er nu staat is voor mij en anderen totaal ondenkbaar.
Daar heb je gelijk in. Dan zitten we in dit piepkleine taalgebied met 3 ubuntu-fora. Dat zou volledig belachelijk zijn.
Problemen ga je niet uit de weg. Die los je op. En goed ook.

Ergens in mijn achterhoofd zoemt de hele dag al zo'n jaren 70 spreuk van Loesje:
Nieuwe wegen aanleggen is geen kunst.
Nieuwe wegen inslaan wel.

Doet me veel aan Ubuntu-Nl denken.
Gek he?

« Reactie #64 Gepost op: 2008/10/23, 18:50:27 »
Krijgen jullie de steun van Canonical dan ben ik misschien bereidt om de boel mee te helpen organiseren en men schouders onder het nieuwe project te zetten.
+1

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #65 Gepost op: 2008/10/23, 19:01:14 »
Op dit moment doe ik verder geen uitlatingen, ik heb zo mijn eigen zienswijze en hopelijk medestanders :lol:
Volgende week kan ik jullie mogelijk meer vertellen.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2008/10/23, 19:36:22 »
Krijgen jullie de steun van Canonical dan ben ik misschien bereidt om de boel mee te helpen organiseren en men schouders onder het nieuwe project te zetten.
+1
+1

« Reactie #67 Gepost op: 2008/10/23, 20:01:57 »
Het moet me wel even van het hart dat ik in dit discussielijntje heel wat zinnige dingen heb gelezen. Ik heb op andere fora genoeg crises voorbij zien komen (en er ook midden in gezeten) om te weten dat het er heel wat minder fris aan toe kan gaan. Kudos naar alle deelnemers.

Ik ben het met Bart eens dat het erg jammer is dat degenen waar het om gaat zich in stilte hullen en dat een eventuele discussie over invulling van de open gevallen plekken of een andere koers voor Ubuntu-NL achter gesloten deuren gaat plaatsvinden. Dat lijkt me geen goede zaak en ik kan me ook niet voorstellen dat de LoCo-structuur dit vereist.

Pjotr snijdt volgens mij een waar punt aan. Ubuntu-NL doet er goed aan zich te ontwikkelen naar een meer open vereniging, waarbij nog wel gediscussieerd kan worden over het lidmaatschap. Dan heb je open en transparante structuren, waarbinnen nog wel eens stevige dingen gezegd kunnen worden, maar waarbij de oplossing altijd voor handen is. Laten we eerlijk zijn, bij Debian werkt het ook ;-)

Ciao

Jan

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2008/10/23, 20:20:30 »
Er zijn inderdaad nuttige suggesties voorbij gekomen, die zullen ook op de "real life" meeting ter sprake komen. We moeten volgens mij naar een Ubuntu-NL 2.0; een transparanter, open project. Ik denk dat deze hervorming geen probleem mag vormen, er is een enorm groot voorbeeld van hoe het moet: Ubuntu. Er zijn heel veel Ubuntu teams die goed georganiseerd zijn en prima (samen)werken, laat ons daar uit leren.

Citaat van: jstedehouder
(..) dat een eventuele discussie over invulling van de open gevallen plekken of een andere koers voor Ubuntu-NL achter gesloten deuren gaat plaatsvinden.
Dat is wat mij betreft helemaal niet zeker, dat is net een belangrijk agendapunt.

« Reactie #69 Gepost op: 2008/10/23, 20:32:37 »
Altijd mooi de discussies, maar laten we afwachten tot de Meeting is geweest en horen/lezen wat de koers is. Tot die tijd kunnen we alleen een beetje speculeren/discussiëren en afwachten of meningen/commentaren meegenomen zijn. Hoe dan ook aan een ieder die deelneemt aan de meeting: Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2008/10/23, 23:26:30 »
Citaat van: jstedehouder
Pjotr snijdt volgens mij een waar punt aan. Ubuntu-NL doet er goed aan zich te ontwikkelen naar een meer open vereniging, waarbij nog wel gediscussieerd kan worden over het lidmaatschap.

Ciao

Jan
goed punt met of zonder contributie verwerf je wel het recht om leden vergaderingen bij te kunnen wonen en inspraak op beslissingen en stemrecht bij nominatie leden niks achter gesloten deuren maar open en eerlijk
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Catharina

• Lid
    • http://www.mingos.nl
« Reactie #71 Gepost op: 2008/10/23, 23:38:24 »
Citaat van: wutnubu

Succes
+1
Goede suggestie en ik hoop dat het helpt. Zelf kom ik hier de laatste tijd amper meer vanwege schendingen daarvan, maar wie weet..

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #72 Gepost op: 2008/10/24, 15:38:46 »
De reden waarom jij hier niet meer komt zijn van een hele andere oorzaak dan waarom de teamleden hier vertrokken zijn Kletskous.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #73 Gepost op: 2008/10/24, 19:27:05 »
De reden waarom jij hier niet meer komt zijn van een hele andere oorzaak dan waarom de teamleden hier vertrokken zijn Kletskous.
Maar het blijft wel jammer, dat de "Ubuntu-Gemeenschap" een aantal goede mensen (ex-teamleden) moet missen.
Zonder te willen slijmen hadden jullie allemaal een eigen karakteristieke inbreng en ik mis jullie ......

Offline Catharina

• Lid
    • http://www.mingos.nl
« Reactie #74 Gepost op: 2008/10/24, 21:19:30 »
Dat kan best zijn, daarr heb ik geen zicht op,  maar ik hoop toch dat een eventueel nieuw team deze uitgangspunten respecteert omdat die belangrijk zijn voor de identiteit van Ubuntu. Zonder dat, is Ubuntu voor mij hetzelfde als elke andere Linux distro.