Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine  (gelezen 3853 keer)

Wine
« Gepost op: 2008/10/04, 16:43:47 »
Met de zoekfunctie op dit forum onder Wine gezocht. Maar ik kom er nog niet helemaal uit; wat kan ik wel en niet met dit programma? Ik heb een 3-tal programma's die helaas (nog) niet onder Ubuntu werken.
Mijn GSM software (Motorola) en die van mijn vrouw (Nokia). En programmeersoftware (Butel ARC780) voor mijn scanners (UBC780XLT). Kan ik deze programma's wel onder Wine draaien?

Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/04, 16:48:02 »
Hier vind je alvast een handleiding voor Wine: http://wiki.ubuntu-nl.org/Wine
Je kunt ook eens in de database van Wine zoeken of jou programmas er vermeld staan: http://appdb.winehq.org/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Wine
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/04, 20:32:46 »
Motorola Phone Tools werkt niet onder Wine, Nokia PC Suite ook niet en Butel wordt niet gevonden in de AppDB, dus dat kunt u uitproberen.

Maar misschien wel onder Crossover Office of Cedega: www.codeweavers.com en www.transgaming.com/cedega (ja ook Cedega kan gewone programma´s draaien, niet alleen games zoals wordt uitgelegd enzo).

Wine
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/04, 21:46:53 »
Als bovengenoemde opties niet welken kun je ook nog windows binnen Ubuntu draaien in een virtual machine, zoals met VirtualBox.

Wine
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/05, 13:43:19 »
Bedankt voor de tips. Ik ga de handleiding lezen en maar eens het e.e.a. uitproberen.

Wine
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/06, 14:20:14 »
Ik heb de scannersoftware ARC780 met succes geinstalleerd. Ik kan echter niets met het programma; slaat op zwart/wit zodra ik iets wil. Het programma werkt dus kennelijk (nog) niet onder Wine.

Offline MataS

• Lid
Wine
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/06, 14:32:43 »
Als de scannersoftware de driver is van de scanner, kun je er onder wine niks mee. Je moet dan toch de linux driver hebben (mits die er is). In Ubuntu zit standaard XSane om mee te scannen en met de GIMP kun je ook afbeeldingen inscannen.

Wine
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/06, 14:37:05 »
Het is software om mijn scanners mee te programmeren. Het betreft hier scanners waarmee ik naar de luchtvaartfrequenties luister. En geen scanners waarmee ik afbeeldingen en dergelijke mee kan scannen.
Via een compoort sluit ik de scanner op de PC aan en programmeer vervolgens met de software frequenties in de scanner.

Wine
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/06, 16:55:12 »
Misschien weet je dit al: USB werkt niet onder wine, seriële en parrallel poorten moet lukken.
http://www.winehq.org/site/docs/wineusr-guide/misc-things-to-configure#AEN407 punt 3.3.1

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Wine
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/07, 11:14:40 »
Dat had ik inderdaad begrepen. Maar het programma op zich werkt niet. Als ik er iets mee wil doen, gaat het beeld op zwart/wit. En ik krijg de melding dat het programma niet reageert en het geforceerd moet afsluiten. Waarbij dan bovendien alle niet opgeslagen gegevens verloren gaan. Dus mijn conclusie is dus dat het programma helaas niet onder Wine werkt. Ik hoop natuurlijk dat er iemand binnnen de Ubuntu Gemeenschap is die dit kan/wil oplossen. Mijn kennis gaat helaas niet zover.

Offline MataS

• Lid
Wine
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/07, 15:39:50 »
Citaat van: Metal Henkie
Het betreft hier scanners waarmee ik naar de luchtvaartfrequenties luister. En geen scanners waarmee ik afbeeldingen en dergelijke mee kan scannen.
Sorry dat ik niet helemaal begreep wat je bedoelt.
Je kunt misschien kijken wat de foutmelding van wine is:
Open een terminal (toepassingen=>Hulpmiddelen=>Terminalvenster) en typ daar
wine "C:\program files\map\programma.exe"waarbij je map moet veranderen in de map waarin je het programma hebt geinstalleerd en programma.exe in de naam van het programma.
Met de foutcodes die wine geeft, is er misschien iets aan het probleem te doen. Anders kun je altijd nog wachten op een nieuwere versie van wine waarin het programma wellicht wel werkt.

Wine
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/08, 14:10:10 »
Zoals ik reeds heb uitgelegd in mijn bericht #10, komt er geen foutmelding. Het programma reageert gewoon niet.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Wine
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/08, 14:40:13 »
Citaat van: AptlyNamed
Als bovengenoemde opties niet welken kun je ook nog windows binnen Ubuntu draaien in een virtual machine, zoals met VirtualBox.
Gebruik dan wel de gesloten versie, in de OSE-uitvoering (die in de repo's zit) zit geen USB-ondersteuning.
http://www.virtualbox.org/wiki/Editions

Wine
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/08, 16:38:32 »
Dat had ik inderdaad begrepen. Maar het programma op zich werkt niet. Als ik er iets mee wil doen, gaat het beeld op zwart/wit. En ik krijg de melding dat het programma niet reageert en het geforceerd moet afsluiten. Waarbij dan bovendien alle niet opgeslagen gegevens verloren gaan. Dus mijn conclusie is dus dat het programma helaas niet onder Wine werkt. Ik hoop natuurlijk dat er iemand binnnen de Ubuntu Gemeenschap is die dit kan/wil oplossen. Mijn kennis gaat helaas niet zover.
Waar is het programma te downloaden? Ik heb welliswaar geen scanner, maar het programma uitproberen kan ik wel doen. Dan kan ik kijken of ik het wel eventueel aan de gang kan krijgen. En welke versie van Wine heb je? Ik dacht dat ze nu aan versie 1.1.5 waren dit kan misschien ook wat problemen oplossen.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Wine
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/08, 18:44:55 »
Zoals ik reeds heb uitgelegd in mijn bericht #10, komt er geen foutmelding. Het programma reageert gewoon niet.
Uit je verhaal blijkt niet dat je het vanuit de terminal had opgestart. Als je met Linux applicaties vanaf de terminal uitvoert zie je in de terminal meestal meer informatie over eventuele fouten dan bij dubbelklikken of starten vanuit het gnome/kde menu.

Wine
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/09, 15:11:32 »
Citaat van: Gijsbert
Waar is het programma te downloaden? Ik heb welliswaar geen scanner, maar het programma uitproberen kan ik wel doen. Dan kan ik kijken of ik het wel eventueel aan de gang kan krijgen. En welke versie van Wine heb je? Ik dacht dat ze nu aan versie 1.1.5 waren dit kan misschien ook wat problemen oplossen.
Het programma is te downloaden op www.butel.nl.

Ik heb Wine 1.0 gedownload via Synaptec Pakketbeheer.

Offline MataS

• Lid
Wine
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/09, 16:23:00 »
hallo,
Ik heb arc780 gewoon geinstalleerd gekregen en kan hem ook opstarten (hij geeft alleen een melding dat hij niet geregistreerd is)
ik gebruik de laatste versie van wine, 1.1.5, die je kunt downloaden van de wine website (klik daar het "Wine 1.1.5 i386" pakket aan)

Wine
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/10, 14:09:30 »
Ik heb nu Wine 1.1.5 geinstalleerd en ga nog eens proberen of het nu wel lukt met de ARC780 software. Ik kon tot nu toe het programma ook wel openen, maar er vervolgens niets mee doen. Ik plaatst mijn bevindingen uiteraard weer hier.

Wine
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/11, 17:32:36 »
Ik heb net wine 1.1.6 geinstalleerd, het programma ARC780 geinstalleerd met "Wine Windows Programmalader" Het programma geeft aan dat het een demo versie is. Ik kan wel frequenties etc invullen, op een veld staan en in het witte vlak boven de tabel links de waarde invullen. Wellicht dat het je lukt met een gekochte? versie of heb je een versie bij de scanner en kan je updaten?. Verder kan ik het niet testen aangezien ik geen scanner heb.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Wine
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/14, 14:53:47 »
Oke, dan zal ik ook eerst Wine 1.1.6 downloaden. Ik heb inderdaad een betaalde versie van de ARC780 software. Ik heb onder Wine 1.1.5 al wat geprobeerd, maar het werkte nog niet volledig. Ik kon bijvoorbeeld niet mijn memory files lezen van de diskette waarop ik ze heb opgeslagen. Ook kon ik geen data van en naar de scanner sturen. Wellicht dat e.e.a. wel gaat lukken onder Wine 1.1.6. Misschien kom ik er deze week nog aan toe en anders moet het even wachten tot ik terug ben van vakantie.

Re: Wine
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/03, 15:59:10 »
Oke, dan zal ik ook eerst Wine 1.1.6 downloaden. Ik heb inderdaad een betaalde versie van de ARC780 software. Ik heb onder Wine 1.1.5 al wat geprobeerd, maar het werkte nog niet volledig. Ik kon bijvoorbeeld niet mijn memory files lezen van de diskette waarop ik ze heb opgeslagen. Ook kon ik geen data van en naar de scanner sturen. Wellicht dat e.e.a. wel gaat lukken onder Wine 1.1.6. Misschien kom ik er deze week nog aan toe en anders moet het even wachten tot ik terug ben van vakantie.
Ik heb inmiddels Wine 1.1.9 geinstalleerd, maar krijg nog steeds de ARC780 software niet aan de praat. Ik vrees dus dat het inderdaad niet met Wine gaat lukken. Ik heb nog een laptop met Windows XP, die gebruik ik om die enkele dingen die nog niet onder Ubuntu c.q. Wine werken, te gebruiken.
De Kruidvat fotosoftware werkt trouwens wel perfect onder Wine.

Re: Wine
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/15, 14:12:43 »
Ik ben na lange tijd met Wine gewerkt te hebben nog steeds niet echt tevreden. Ik ga nu naar aanleiding van een artikel in het Linux Magazine Crossover van CodeWeavers uitproberen. Ik heb de trialversie gedownload en geinstalleerd op mijn PC. Ben benieuwd of dit programma wel aan mijn verwachtingen voldoet. Dan kan ik hopelijk eindelijk ook mijn laptop voorzien van Ubuntu en ben difinitief van Windows "verlost".