Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dringend advies: schakel firewall in!  (gelezen 19582 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dringend advies: schakel firewall in!
« Reactie #50 Gepost op: 2006/09/05, 20:43:13 »
Citaat van: Saamelainen
In mijn geval was er meer aan de hand. Norton gaf de ene melding na de andere over pogingen tot inbraak. Vele verschillende virussen geprobeerd erin te wurmen. Messenger werd gekaapt. Nieuwe Hotmail-account na de eerste keer aanmelden ook weer gekaapt. Ik had allerlei logbestanden bewaard. Het was echt foute boel.

Sommigen hier beweren wel eens dat Windowsgebruikers vaak maar wat raak klikken. Het feit dat ik hier serieus meedoe laat zien dat ik me echt wel in het systeem verdiep. Ik had vijf jaar lang zonder problemen ge-internet en toen ik zelf een klein forumpje was gestart begon de narigheid binnen drie weken.
Heerlijk nietwaar, om nu veilig en wel op Linux te zitten! Zonder virusscanner, want die is niet nodig.... Gaf me in het begin wel een onwennig gevoel, moet ik zeggen!

Ik kan een brede glimlach niet onderdrukken wanneer ik weer eens wat hoor over een nieuw virus, Windows Genuine Advantage en toetsaanslagloggers. :-)

Groet, Pjotr.

hoe2ubuntu

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 2006/09/06, 04:32:52 »
tvp (terug vindpost) & abbo :D

En een vraag aan de ervaren gebruikers.

Ik heb enkele dagen geleden al FireStarter ontdekt, al is de werking mij nog totaal onduidelijk (ben over gestapt van MS naar Ubuntu, it's all new to me). Op MS werkte ik erg graag met F-Secure, ik heb gezien dat F-Secure ook voor Linux beschikbaar is.

Maar goed, even ontopic blijvend: heeft iemand een link (liefst in NL) waar duidelijk staat hoe ik FireStarter aan de praat krijg met correctie instellingen (ik gebruik alleen Ubuntu op 1 systeem en heb geen remote server die ik benader) en kan iemand mij een degelijke virusscanner voor Ubuntu adviseren die mijn systeem niet t

socratux

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 2006/09/06, 09:23:52 »
Citaat van: pjotr123
Ik kan een brede glimlach niet onderdrukken wanneer ik weer eens wat hoor over een nieuw virus, Windows Genuine Advantage en toetsaanslagloggers
:) :) :) zo eentje?

« Reactie #53 Gepost op: 2006/09/06, 09:40:06 »
Er zijn programma's voor LINUX zogenaamde 'passwordsniffers' die overigens voor zover ik weet voor binnen een netwerk zijn, ik kan het daarin verkeerd hebben.
Maar zelfs daarmee heeft ie niet 100% garantie op de juiste password.
Een vriend van me, die studeerd op het UT te enschede bezit een speciale linux-distro die specifiek ingericht is met dergelijke hackers software.
Wel grappig om allemaal te zien, maar ik weet er niet mee te werken.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #54 Gepost op: 2006/09/06, 10:01:33 »
Citaat van: hoe2ubuntu
tvp (terug vindpost) & abbo :D

En een vraag aan de ervaren gebruikers.

Ik heb enkele dagen geleden al FireStarter ontdekt, al is de werking mij nog totaal onduidelijk (ben over gestapt van MS naar Ubuntu, it's all new to me). Op MS werkte ik erg graag met F-Secure, ik heb gezien dat F-Secure ook voor Linux geschikbaar is overigens.

Maar goed, even ontopic blijvend: heeft iemand een link (liefst in NL) waar duidelijk staat hoe ik FireStarter aan de praat krijg met correctie instellingen (ik gebruik alleen Ubuntu op 1 systeem en heb geen remote server die ik benader) en kan iemand mij een degelijke virusscanner voor Ubuntu adviseren die mijn systeem niet t

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2006/09/06, 10:11:10 »
@CORVUS_CORAX

ook ubuntu zit vol met hackersoftware, maar wij gebruiken die natuurlijk alleen om ons eigen netwerk te testen!!:)
en geen andere netwerken. ik zal alle tools voor de zekerheid maar niet noemen.

hoe2ubuntu

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 2006/09/06, 10:23:15 »
Citaat van: pjotr123
Het is even wennen, h

socratux

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 2006/09/06, 11:49:42 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Een vriend van me, die studeerd op het UT te enschede bezit een speciale linux-distro die specifiek ingericht is met dergelijke hackers software
Whax misschien? Deze heeft allemaal hacking cracking checking en wacking tools, allemaal bookmarks in Firefox naar belangrijke sites en nog meer. Eigenlijk helemaal op beveiliging gericht, maar kan dus zeker vanaf de hackers  kant ook gebruikt worden.

« Reactie #58 Gepost op: 2006/09/06, 11:54:59 »
Ik zaL het hem binnenkort ff vragen, wanneer ik eraan denk.
Tis wel interessant...wanneer ie ermee bezig is isie net een klein kind met nieuw speelgoed...:P

budster

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 2006/09/06, 12:33:01 »
ik ben zelfs een beetje sceptisch dat het systeem virusvrij zal blijven :), no offence!

Nu ben ik de enige gebruiker op dit systeem. Voor mijn gevoel betekend dat toch, dat ik altijd als Root werk (root = admin)? Of maak ik een MS denk fout (in de zin van 1 gebruiker = heeft administratieve rechten).

Oh, ok, installeren van een prg werkt alleen als ik het installeer via Synaptic...
Ik moet echt de documentatie hier naslaan...
Nee, linux zal niet virus vrij blijven! Maar een virus scanner werkt alleen met bekende virussen, Je virusscanner zal dus up-to-date moeten zijn voor het nieuwste virus. Bij ubuntu zal er een securitypatch uitkomen die het probleem fixt. dus niet het virus herkennen en tegenhouden maar zorgen dat het systeem er niet meer kwetsbaar voor is.

Dus: doe je updates!

Op een ubuntu systeem heeft je eerste user geen administrative rechten, je moet sudo doen voordat jouw eerste rechten administrative rechten krijgt.

Een programma op ubuntu kan je het beste installeren via synaptic. Maar als je heel graag iets wilt installeren dat niet in de repo's dan kan je in uitzonderlijke gevallen ook de linux binary installeren.

hoe2ubuntu

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 2006/09/06, 13:02:12 »
Citaat van: budster
ik ben zelfs een beetje sceptisch dat het systeem virusvrij zal blijven :), no offence!

Nu ben ik de enige gebruiker op dit systeem. Voor mijn gevoel betekend dat toch, dat ik altijd als Root werk (root = admin)? Of maak ik een MS denk fout (in de zin van 1 gebruiker = heeft administratieve rechten).

Oh, ok, installeren van een prg werkt alleen als ik het installeer via Synaptic...
Nee, linux zal niet virus vrij blijven! Maar een virus scanner werkt alleen met bekende virussen, Je virusscanner zal dus up-to-date moeten zijn voor het nieuwste virus. Bij ubuntu zal er een securitypatch uitkomen die het probleem fixt. dus niet het virus herkennen en tegenhouden maar zorgen dat het systeem er niet meer kwetsbaar voor is.

Op een ubuntu systeem heeft je eerste user geen administrative rechten, je moet sudo doen voordat jouw eerste rechten administrative rechten krijgt.

Een programma op ubuntu kan je het beste installeren via synaptic. Maar als je heel graag iets wilt installeren dat niet in de repo's dan kan je in uitzonderlijke gevallen ook de linux binary installeren.
Kijk, dit is een antwoord waar ik eigenlijk een beetje op zat te wachten.
In mijn ogen kan elke OS besmet raken, PEBKAU...toch?
Ik had mijn oog al laten vallen op:
http://www.f-secure.com/small_businesses/products/fsavcsl.html
Aangezien ik f-secure gebruik(te) op MS, voel ik mij er aardig thuis bij.
Het programma update automatisch meerdere malen per dag, je krijgt (in MS dan) keurig netjes een tekstballon in je schermpje die je verteld welke virussen nieuw zijn (gesignaleerd) en welke actief, hyperactief zijn (geworden).
Deze versie heb ik voor MS:
http://www.f-secure.com/small_businesses/products/fsis2006.html

budster

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 2006/09/06, 13:06:46 »

Het programma update automatisch meerdere malen per dag, je krijgt (in MS dan) keurig netjes een tekstballon in je schermpje die je verteld welke virussen nieuw zijn (gesignaleerd) en welke actief, hyperactief zijn (geworden).
Maar je begrijpt mij verkeerd!

gebruik geen virusscanner, doe je updates!

ipv een virus herkennen en onschadelijk maken wordt er bij linux ervoor gezorgd dat je systeem niet meer kwetsbaar is voor dat virus!

En dus ook niet voor alle varianten ervan.

en als je ook nog zorgt dat je alleen hoogst noodzakelijk root bent dan is de kans erg klein dat er wat met je systeem gebeurt.

hoe2ubuntu

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 2006/09/06, 13:19:56 »

Maar je begrijpt mij verkeerd!

gebruik geen virusscanner, doe je updates!

ipv een virus herkennen en onschadelijk maken wordt er bij linux ervoor gezorgd dat je systeem niet meer kwetsbaar is voor dat virus!

En dus ook niet voor alle varianten ervan.

en als je ook nog zorgt dat je alleen hoogst noodzakelijk root bent dan is de kans erg klein dat er wat met je systeem gebeurt.
ik snap t :)

Saamelainen

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 2006/09/07, 15:05:16 »
Citaat van: socratux
Citaat van: CORVUS_CORAX
Een vriend van me, die studeerd op het UT te enschede bezit een speciale linux-distro die specifiek ingericht is met dergelijke hackers software
Whax misschien? Deze heeft allemaal hacking cracking checking en wacking tools, allemaal bookmarks in Firefox naar belangrijke sites en nog meer. Eigenlijk helemaal op beveiliging gericht, maar kan dus zeker vanaf de hackers  kant ook gebruikt worden.
Ik hoop niet dat er op de lange duur door het succes van Ubuntu een mentaliteitsverandering gaat komen in de Linuxgemeenschap. En dan doel ik op jonge ex-Windowsgebruikers die misschien denken dat ze nu eens lekker kunnen leren hoe je moet

socratux

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 2006/09/07, 15:20:36 »
Hehe, maar alleen met de Ubuntu cd zal dat toch niet zo maar lukken. Je moet zowiezo alle progjes hebben die het voor je gaan doen. En die zijn er onder Windows ook. Je leert natuurlijk wel meer over beveiliging e.d. van systemen.

Ik denk dat die jongeren eigenlijk lekker spelletjes willen spelen, en een enkeling die wilt leren hacken zal er dan ook echt voor gaan. En dat kan zelfs met een minder bekende/succesvolle distro. Ik vind zelf hacken ook interssant, maar zal het nooit ten kwade gebruiken en met deze kennis eerder aan een eigen beveiliging werken.(know your enemy)

budster

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 2006/09/07, 19:15:26 »
Ik heb vroeger mijn c64 wel 100x ondersteboven gehaald, ik denk juist dat jongeren veel eerder als volwassenen aan het hacken slaan. Jongeren leren ook veel sneller.

« Reactie #66 Gepost op: 2006/09/07, 20:21:49 »
Ff een feit:
Geen hackers, geen linux!
;)

Saamelainen

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 2006/09/07, 20:33:22 »
CORVUS_CORAX, ik ben het met je eens. Geen hackers, geen Linux. Door wat ik tot nu toe heb gezien, heb ik de indruk gekregen dat er een soort van code is onder Linuxers dat je je kennis op een positieve manier gebruikt en niet om mensen te benadelen. Ik vraag me een beetje af of dat met een nieuwe generatie ook zo zal blijven. Linux is een trend aan het worden waar allerlei soorten mensen op af zullen komen.

Roeb

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 2006/09/07, 21:09:08 »
uuh ff een dom vraagje tussendoor ---> wat is linux equivalent van win(zip/ace/rar)?

heb een .rar bestandje maar kan em nie opene....

Azalin

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 2006/09/07, 21:24:35 »
unrar installeren en alles komt goed.. kijk maar even in synaptic pakket beheer en zoek op unrar

Roeb

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 2006/09/07, 21:31:02 »
tnx ;)

socratux

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 2006/09/08, 15:06:52 »
Ik denk idd dat zowiezo jongeren het interessanter vinden om te hacken dan 'volwassenen'. Maar als ik om me heen kijk (ik ben zelf 22 (wat ben ik dan :P)) dan heeft iedereen het veels te druk met andere dingen. Dit is ook iets van de moderne tijd en resulteert tot weinig mensen die zo even tijd kunnen vrij maken om te leren hacken. tijd tijd tijd...Je moet er echt voor gaan en dat als jouw 'ding' zien. Nu bestaat er natuurlijk een heel groot verschil in hacken: de script kiddies, de white hackers, de black hackers. Script kiddie kan iedereen zijn, maar ben je dan een echte hacker? (door op drie knoppies te drukken en een progje het werk te laten doen) Naar mijn mening niet, want iedereen kan de knop indrukken. Dus je hebt of de dedicated hackers, die er echt verstand van hebben, of mensen die wel wat weten en tooltjes gebruiken om een systeem te hacken. (de beste hackers gebruiken tuurlijk ook wel tooltjes, maar die weten ook precies waarom en waarvoor)

Saamelainen

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 2006/09/08, 15:32:23 »
Ik hack zelf ook. Kinderachtig misschien, maar ik heb een Nederlandstalig woordenboek in mijn Engelse Hangman

« Reactie #73 Gepost op: 2006/09/08, 20:15:59 »
Citaat van: Saamelainen
Sommigen hier beweren wel eens dat Windowsgebruikers vaak maar wat raak klikken. Het feit dat ik hier serieus meedoe laat zien dat ik me echt wel in het systeem verdiep. Ik had vijf jaar lang zonder problemen ge-internet en toen ik zelf een klein forumpje was gestart begon de narigheid binnen drie weken.
Ik heb ook eens een poging ondernomen (tot twee keer toe) om een forum op te starten, en dat is twee keer gehackt geweest.  Van zodra ik merkte dat het gehackt was, heb ik meteen ook het forum van mijn webruimte verwijderd en nieuwe inloggegevens aangevraagd bij de hostingfirma.  Maar ik ben nog niet opnieuw durven beginnen met een forum.

Saamelainen

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 2006/09/08, 20:55:05 »
Heel, heel triest Karel. Vaak doe je het alleen maar uit enthousiasme en hobby. De technische kant deed een collega die al een goedlopend groot forum had en ook al eens doelwit was geworden. Wanneer er concurrentie of jaloezie in het spel is kun je zoiets verwachten. Voor je gemoedsrust kan ik het eigenlijk alleen maar afraden, of je moet een dure expert op beveiligingsgebied in de arm nemen als je het zelf niet kunt.

Ik heb nog herhaaldelijk geklaagd bij mijn provider, maar ik kreeg niet eens antwoord.