Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu automatisch laten herstarten  (gelezen 8775 keer)

Marliesje

• Gast
Ubuntu automatisch laten herstarten
« Gepost op: 2008/09/08, 13:02:08 »
Ik heb al wat gegoogled en gezocht, maar kan nergens iets vinden.

Is het mogelijk om ubuntu zo in te stellen dat hij eens per dag (bijvoorbeeld om 12 uur 'snachts) automatisch afsluit en opnieuw opstart?

Ik heb een aantal ubuntu-pc's ingericht waar een advertisingsysteem opstaat dat draait bij amateurvoetbal clubs. De clubs willen graag alleen het beeldscherm aan en uit hoeven te zetten, maar soms begint het systeem wat traag te worden. Een herstart lost dit op. De clubs voelen er niets voor om iedere dag even opnieuw op te starten, de pc zelf hangt op een wat lastig bereikbare plaats... Een automatische herstart zou een hoop problemen oplossen.

« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/08, 13:05:30 »
Kijk eens naar 'cron' /'anacron', dat is de linux variant van 'sheduled tasks' in windows.

Marliesje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/08, 13:15:46 »
Ah, als ik daarop google krijg ik nuttige resultaten, ik moet het nog even uitproberen, maar ik denk dat dit het probleem wel op gaat lossen.

Heel erg bedankt voor de snelle reactie!

(Ik laat het topic nog even open voor het geval ik er niet uit mocht komen)

« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/08, 15:48:37 »
Idd in een cronjob aangeven dat hij moet rebooten met de opdracht:
sudo shutdown now -r
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/08, 15:55:28 »
@Gandyman: sudo werkt natuurlijk niet in een cronjob. Hoe wou je je wachtwoord invoeren? ;)
Het is ook overbodig als je het commando in /etc/crontab zet, dan wordt het automatisch al als root uitgevoerd.

Marliesje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/08, 15:56:40 »
sudo shutdown now -r

is de opdracht die ik in de cronjob moet geven neem ik aan? Dank je wel, scheelt weer zoekwerk :)

Wordt dat bestand met cronjobs overigens ook automatisch gestart als de pc aangaat? Of moet ik die even in de lijst met programma's zetten die bij het opstarten worden opgestart?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/08, 16:08:01 »
Wat je moet doen:
sudo crontab -eHiermee bewerk je de goede crontab.
Dit voer je in:
@midnight /sbin/shutdown -r now

« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/08, 16:15:11 »
Johanvd, even uit nieuwsgierigheid, wat is het verschil tussen sudo shutdown now -r  en sudo crontab -e ?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/08, 18:53:46 »
Eh?
Met sudo shutdown now -r sluit je de computer af om te rebooten.
Met sudo crontab -e stel je de crontab voor root in.

« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/08, 19:01:46 »
Als de computers traag worden is er toch een oorzaak voor. De pc's rebooten is dan symptoom bestrijding.
Is het niet de /tmp of /var/logs die vol loopt? Dan zou je daar een cronjob voor kunnen maken en hoeft de hele reboot niet.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline nor

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/08, 19:19:10 »
Uit mijn handleiding:
-sudo su

-crontab -e

-0 8 * * *    /sbin/shutdown -h now

en opslaan.

opmerking: gebruik VÓÓR [opdracht] , dus 0 8 * * *[TAB] /sbin/shutdown -h now

-crontab -l, om te controleren. let wel op dat je nog steeds als root ingelogd is.

-sudo /etc/init.d/cron restart, als het nodig is.

Alle cijfers zijn:
Minuut (0-59) | Uur (0-23) | Dag (1-31) | Maand (1-12) | Dag van de week (0-7)
0 22 * * * betekent dus: 22 uur en 0 minuten, op iedere dag van iedere maand, ongeacht de dag van de week.
0 22 * * 0 betekent: 22 uur en 0 minuten, op iedere dag van iedere maand, maar dan alleen op zondag.
5 0 1 1 * betekent: 5 over 12 op 1 januari, ongeacht de dag van de week.

# m h  dom mon dow   command

Offtopic: Ene keer wou ik crontab testen met opdracht '* * * * * /sbin/shutdown -h now'. Toen ik crontab bewaarde, ging PC meteen afsluiten. De test was succesvol, dacht ik. Dus ik zet PC opnieuw aan, dan ging ie later weer meteen uit. Op dat manier kreeg ik dus nooit bureaublad te zien. Ik moest in Recovery komen om crontab job te verdwijnen, toen kon PC weer normaal opstarten. Het was wel even schrikken, maar wel leerzaam :)

Offline spawn

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/08, 19:23:41 »
effe een vraagje ook al werkt het wat marliesje aangedragen word hier dan nog als hij opnieuw opstart heb je weer het probleem dat je met je wachtwoord moet inloggen.

ik zie daar geen oplossing voor????

MVG spawn
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/08, 19:27:24 »
In plaats van sudo su kan je beter sudo -i gebruiken.

Je kan de cijfers en sterretjes ook vervangen door @midnight, @daily, etc. Zie ook man 5 crontab.

shutdown -h now is niet hetzelfde als shutdown -r now. Met de -h optie schakel je het systeem uit (al kan je daar misschien beter de -P optie voor gebruiken), en met de -r optie start hij opnieuw op. Zie ook man shutdown.

En nog iets: in de crontab moet je altijd het complete pad naar het commando invoeren.
shutdown is dus niet goed, het moet dan /sbin/shutdown zijn. Zonder het volledige pad kan het systeem waarschijnlijk het commando niet vinden.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/08, 19:28:06 »
Citaat van: spawn
effe een vraagje ook al werkt het wat marliesje aangedragen word hier dan nog als hij opnieuw opstart heb je weer het probleem dat je met je wachtwoord moet inloggen.

MVG spawn
Instellen op automatisch aanmelden.  :-)

Systeem - Beheer - Aanmeldvenster
Tabblad Beveiliging

vink aan: Automatische aanmelding gebruiken

en ook eventueel:
Tijdsaanmelding gebruiken.
Misschien doet dit hetzelfde als de cronjob; ik weet het niet, deze functie heb ik zelf nooit gebruikt. Probeer het eens?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/08, 19:28:56 »
Citaat van: spawn

MVG spawn
Je kan instellen dat je computer automatisch aanmeldt na het opstarten. Zoek maar eens op het forum of de wiki.
Kom je er niet uit, dan kan je beter een nieuw topic openen.

Offline spawn

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/08, 19:43:47 »
@pjotr123,

klopt werkt, niet dat ik het ga gebruiken denk ik :)
was meer mee aan het denken. heb het wel effe uitgeprobeerd en het werkt(automatische opstarten)
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Marliesje

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/08, 20:03:26 »
Iedereen bedankt voor het meedenken. Het aanmelden is overigens geen probleem, alles wat de computer verder moet doen wordt direct met opstarten gestart (aanmelden, firefox, fullscreen, unclutter).

@ prikkebeen2

Goed punt, maar in dit geval weet ik niet waar het aan ligt. Ook op Andere pc's met bijvoorbeeld XP, treedt het probleem op. Het geheel loopt over internet, en de computer/firefox is al zo ingesteld dat hij niets bewaard en zijn cache ook niet gebruikt.

Het probleem zit hem in een commercial die gemaakt is met een oude flashversie. Het systeem dat de comercials laadt en afspeelt is in de nieuwste versie gemaakt. Iedere keer als die commercial langs komt wordt de gehele presentatie een beetje langzamer. De vormgever die de commercial heeft gemaakt wil het niet aanpassen, en hem ook niet naar mij sturen zodat ik hem zelf kan aanpassen, dus dat is de oorzaak van het probleem. De oplossing is tijdelijk, op termijn zullen alle comercials toch vervangen moeten worden. Als tot die tijd de pc iedere nacht een keer reboot vallen de problemen wel mee, pas na meer dan een dag wordt de traagheid echt storend.

In ieder geval kan ik met al deze informatie weer vooruit, nogmaals heel erg bedankt. :)

« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/09, 11:24:08 »
In dat geval lijkt het er dan toch op dat die commercial een geheugenlek heeft en of iets doet waardoor het geheugen volloopt.

Erg lastig idd.

ff over dat sudo gedoe.....
Ik gebruik alleen dit soort dingen (cronjobs & shutdown commands) op mijn Debian servers.

Op het moment van typen schoot me ineens te binnen dat het om Ubuntu ging en er waarschijnlijk een sudo voor moest.....
Heb er verder niet zo diep over nagedacht vandaar mijn foutje met die sudo...

De -r optie heb ik er altijd bij, omdat dan ook alle computers netjes de melding krijgen dat het systeem down gaat, ipv dat ineens de verbinding weg is...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/09, 17:19:06 »
Ik begrijp dat dat advertentiesysteem bestaat uit een webpagina met flash? In dat geval zou je ook een andere browser kunnen proberen (Epiphany/Konqueror), het zou kunnen dat het geheugenlek specifiek voor de browser geldt die je nu gebruikt.