Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie loopt vast: zwart scherm (initramfs) prompt  (gelezen 6065 keer)

petervw

  • Gast
Installatie loopt vast: zwart scherm (initramfs) prompt
« Gepost op: 2008/08/15, 17:54:15 »
Hallo,

Mijn probleem: Ubuntu loopt na een poos nadenken (oranje balk heen en weer) vast in een zwart scherm. Bovenaan staat dan : Busybox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5 ubuntu12) Built-in shell (ash) enter "help" for a list of built-in commands.

 (initramfs) _ (knipperende prompt).

Dit gebeurt bij opdrachten bij het direct opstarten van de schijf, maar ook bij het starten van Ubuntu nadat ik het programma binnen windows heb geinstalleerd. Bij het opstarten kiezen voor Ubuntu, daarna loopt hij na lang nadenken toch weer vast.

Ik ben een gemiddelde computergebruiker die wel van windows af wil en hoopte met deze versie van Linux te kunnen overstappen. Omdat bij andere antwoorden verwezen wordt naar de computer specs stuur ik die hierbij vast mee. Wie kan mij adviseren?

Peter

Besturingssysteem   Microsoft® Windows Vista™ Home Premium
Versie   6.0.6001 Service Pack 1 Build 6001
Andere beschrijving van besturingssysteem   Niet beschikbaar
Leverancier van besturingssysteem   Microsoft Corporation
Systeemnaam   PC_VAN_GEBRUIKE
Systeemfabrikant    ASUSTeK Computer Inc.
Systeemmodel   A7K
Systeemtype   Op x86 gebaseerde pc
Processor   AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual-Core Processor TK-55, 1800 MHz, 2 core('s), 2 logische processor(s)
BIOS-versie/datum   American Megatrends Inc. A7KAS.2, 25-7-2007
SMBIOS-versie   2.5
Map met Windows   C:\Windows
Systeemmap   C:\Windows\system32
Opstartapparaat   \Device\HarddiskVolume2
Landinstelling   Nederland
HAL (Hardware Abstraction Layer)   Versie = "6.0.6001.18000"
Gebruikersnaam   PC_van_Gebruike\Gebruiker
Tijdzone   West-Europa (zomertijd)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM)   2,00 GB
Totaal fysiek geheugen   2,00 GB
Beschikbaar fysiek geheugen   1,07 GB
Totaal virtueel geheugen   4,23 GB
Beschikbaar virtueel geheugen   3,05 GB
Ruimte voor wisselbestand   2,29 GB
Wisselbestand   C:\pagefile.sy

Tsiburaska

  • Gast
Installatie loopt vast: zwart scherm (initramfs) prompt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/15, 18:55:36 »
Zet eerst eens alles terug en probeer of jou PC geschikt is via de LIVE CD dus testen zonder installeren...
Als dit niet werkt moet je uitzoeken of deze laptop wel geschikt is, de meeste lopen vast op Video of Geluidskaarten, Nvidia is meestal goed, SIS is vragen om lastige moeilijk oplosbare problemen!

Verder adviseer ik Wubi... je houd je Vista zonder dat je schijf hoeft te delen...
En je reserveer onder Vista tussen de 5Gb. tot zoveel je kunt missen voor Ubuntu...
Als je de test met Live CD goed ging is dit makkelijk, je kunt dan binnen enkele seconden bij opstart kiezen tussen de huidige Vista of Ubuntu en voor garantie zien ze dit slechts als onbekend programma op Windows schijf...

Verder graag info welk  Merk en Type het is, en welk Merk en Type Video kaart je onder Vista kunt vinden..

petervw

  • Gast
Installatie loopt vast: zwart scherm (initramfs) prompt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/15, 20:37:31 »
HAllo,
dank vast voor je reactie. Alles terugzetten heb ik ook geprobeerd. Inmiddels heb ik een originele CD besteld en die geeft hetzelfde resultaat. Opstarten met de CD geeft hetzelfde resultaat. Ook als je kiest voor CD controleren, loopt hij op hetzelfde scherm vast.

Ik heb wubi gebruikt, oftewel installeren in windows. Installatie gaat goed. Opnieuw opstarten geeft netjes de keuze, maar na kiezen vppr UBUNTU geeft hetzelfde als rechtstreeks van de CD. Zwa.rt scherm met tekst en prompt

Mijn laptop is een ASUS pro70Kseries. Waar ik de gegevens van de videokaart kan vinden werd me niet duidelijk. Ik lees ATI RAdeon 2600. Helpt dat?

Groet,

Peter

petervw

  • Gast
Installatie loopt vast: zwart scherm (initramfs) prompt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/22, 15:15:08 »
Hallo,
Daar ben ik weer. Zoveel mogelijk stukken en adviezen bij ander probelemen bestudeerd. OOk uiteraard de "doe dit eerst "tips. Maar de oplossingen voor 9 fouten en andere tips gaan uit van een tenminste enigszins werkende installatie.  De installatie naast windows vista verliep voorspoedig, maar bij het opstarten met Ubuntu stuit het systeem kennelijk toch op problemen. Zo zie ik in de prompts de volgende meldingen ata1: failed to identify en ata1: failed to recover some devices.  Een aantal malen probeert hij het na 5sec opnieuw maar blijft uiteindelijk inde nsraf_prompt staan. Opdrachten worden niet aanvaard en al helemaal geen gksudo ("gksudo: not foud").

Moet ik het opgeven voor mijn laptop of kan ik nog iets proberen?

Groet,

Peter

Offline visser

  • Lid
Installatie loopt vast: zwart scherm (initramfs) prompt
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/22, 18:14:08 »
Misschien kan je nog proberen te spelen met enkele bootopties zoals 'noapic' of acpi=off. Live cd opstarten f6 drukken en parameter intypen.
Hier wat uitleg: https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Ik weet echter niet of dit met een wubi-install mogelijk is, maar met een live-cd of een echte install wel.

petervw

  • Gast
Installatie loopt vast: zwart scherm (initramfs) prompt
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/25, 17:25:55 »
Dank voor je reactie, Ik ga het proberen.

Peter

petervw

  • Gast
Installatie loopt vast: zwart scherm (initramfs) prompt
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/26, 17:44:52 »
Hallo,

Ja ook met wubi installatie is dit mogelijk. De oplossing was  de boot-opdracht  irqpoll toevoegen. Nu liep hij wel door, eerst van livecd geprobeerd en toen via wubi installatie.

Nog wel wat problemen op te lossen, zoals de internetaansluiting. Hij zet de internetverbinding automatisch uit lijkt het wel. Enfin.

Kennelijk zat het oorspronkelijke probleem in enkele gesloten drivers. Ik kreeg meldingen voor beperkingen op - ATI fire GL, Atheros Hardware Layer(HAL) en Atheros 802.11 wireless lan.

Maar ik heb tenminste beeld. Nu eerst internet aan de praat (kan nog een probleem zijn) en dan eerst updaten heb ik begrepen.

Dank zover voor de boot-options tip. Ik ga weer door.

Peter