Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu 8.04.1 met toevoeging van KDE4 desktop  (gelezen 1362 keer)

Offline force317

• Lid
Kubuntu 8.04.1 met toevoeging van KDE4 desktop
« Gepost op: 2008/07/28, 17:36:09 »
Ik draai op één pc Kubuntu 8.04.1. Daaraan heb ik via het kommando sudo apt-get install kubuntu-kde4-desktop de kde 4.0 desktop toegevoegd. Nu kan ik dus mijn systeem opstarten in KDE3 of KDE4 door één van beide menu's te kiezen. Maar in beide gevallen staan de specifieke KDE applikaties dubbel vermeld in de applikatiemenu's. Hoe kan je ervoor zorgen dat in KDE3 in de applikatiemenu's alleen KDE3 applikatiekoppelingen zichtbaar worden en in KDE4 alleen de KDE4 applikatiekoppelingen? Andere toepassingen zoals Scribus, OpenOffice en dergelijke moeten natuurlijk in beide omgevingen zichtbaar blijven.

Bijkomende vraag : als binnenkort KDE 4.1 verschijnt, zal die zich over KDE 4.0 installeren of ernaast ? Gebruik je hetzelfde kommando sudo apt-get install kubuntu-kde4-desktop of een aangepast voor KDE 4.1 ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/28, 19:34:52 »
Ik denk dat je beter:  

deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-members-kde4/ubuntu hardy main

kunt toevoegen aan de repositories (of even wachten tot KDE4.1 uitkomt) en dan alleen KDE4-core installeren (en programma's die je er graag bij wilt hebben). Met Kubuntu-desktop krijg te veel te veel dubbelingen van gelijksoortige programma's van Gnome.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/28, 19:59:39 »
Ook met toevoeging Gnome desktop of andere ga je alle geinstalleerde software zien.
tIs niet echt een aparte installatie immers.

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/28, 20:49:27 »
Dag Allemaal; Ik lees hier dat het mogelijk is KDE 3 en 4 op dezelfde machine te hebben. Is het ook mogelijk een KDE4 installatie van Kubuntu 8.0401 om te zetten naar KDE3.5?  Want ik vind KDE4 maar bagger, net als gnome, en de dvd met 8.04.1 met KDE 3.5 draait niet echt lekker (engelse firefox en geen auto koppelling van links in andere programmas naar Firefox.
Weet niet of het bugs zijn, maar andere distro's geven dit soort problemen niet, die hebben weer problemen met b.v. de printer.

Offline force317

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/28, 21:13:16 »
Ik neem aan dat je met het invoeren van het kommando sudo aptitude install kubuntu-desktop KDE3 toevoegt aan een Kubuntu KDE4 installatie, het omgekeerde dus van hetgeen ik heb gedaan, maar je zal ook met die dubbele verwijzigingen naar een aantal KDE applikaties zitten zoals ik.

Wil je dat vermijden is het advies van Ramana beter, alleen moet je dan een andere verwijzing toevoegen aan /etc/apt/sources.list , dewelke weet ik niet.

Je hebt gelijk dat KDE 4.0 op een aantal punten minder gebruikersvriendelijk is dan KDE 3, hopelijk is KDE 4.1 een serieuze verbetering, maar als op relatief korte termijn de ontwikkeling van KDE 3 wordt stopgezet zit er niets anders op dan over te stappen naar KDE 4 in afwachting van een verdere verbetering in volgende versies. Gnome is dan weer soepel en snel maar ik heb begrepen dat daar niet veel evolutie meer inzit. KDE heeft trouwens vele eigen applikaties en van Koffice is er een versie 2 op komst.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/28, 21:19:03 »
Op zich is het installeren van kde-core of kde4-core een heel andere ervaring dan de kubuntu-desktop. Je kunt dan je eigen KDE of KDE4 optuigen met wat je zelf wil hebben, en veel sneller.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline force317

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/28, 21:43:08 »
Dus : eerst KDE4-core installeren en vervolgens de KDE4 onderdelen toevoegen die je wenst ? Dit levert een snellere KDE4 op ?

Offline force317

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/28, 22:01:58 »
Hoe ga ik tewerk als ik één van beide VOLLEDIG wil verwijderen ?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/28, 22:09:09 »
sudo apt-get remove kubuntu-dekstopof sudo apt-get remove kubuntu-kde4-desktopDaarna: sudo apt-get install kde-core kwin-style-crystal kdm ksplash-engine-moodin kate kcontrol kubuntu-default-settings krusader konquerorof sudo apt-get install kde4-coreJe moet even in Synaptic kijken wat precies de KDE4 tegenhangers zijn. Ik ga uit van een KDE3.5 scenario waar ik goed in thuis ben. Met KDE4 heb ik nagenoeg geen ervaring, behalve dat daar Dolphin i.p.v. Konqueror wordt gebruikt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/03, 21:16:52 »
Deze handleiding is vooral voor de beginners erg makkelijk.
Alles met schermvoorbeelden.

http://news.softpedia.com/news/How-To-Install-KDE-4-1-On-Ubuntu-8-04-91034.shtml

Monk.