Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Clamav  (gelezen 4373 keer)

Clamav
« Gepost op: 2008/07/17, 00:09:27 »
Weet iemand het Terminal commando om Clamav te laten scannen? Heb kennelijk ergens een virus gevangen die niet zomaar weg wil. Ook Clamav heb ik geïnstalleerd, maar dat programma kan ik nergens oproepen. Dan maar per Terminal. Maar hoe?

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Clamav
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/17, 09:23:43 »
Ik neem aan met 'clamav' ? Of zie 'man clamav' voor verdere mogelijkheden.

Offline Tom

• Lid
Clamav
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/17, 11:09:04 »
Dat program moet toch staan bij toepassingen - systyeem gereedschappen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Clamav
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/17, 11:23:53 »
Citaat van: wandarooze
Alleen als ge de grafische schil bij installeerd, clam-tk denk ik dat het heet.

Offline Mikkel

• Lid
Clamav
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/17, 11:38:02 »
Citaat van: Nunslaughter
Nee, dan heet het simpelweg 'Virus Scanner'.

Offline charclo

• Lid
Clamav
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/17, 11:56:33 »
Waarom denk je dat je een virus op je computer hebt? Als je Ubuntu draait is de kans héééél klein dat je een virus hebt. De enige reden waarom clamav meestal gebruikt wordt is emails of bestanden scannen zodat je geen virussen doorstuurt naar windows computers.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Clamav
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/17, 12:24:37 »
Citaat van: Mikkel
Ja, in het menu. Maar eerst moet het nog geinstalleerd worden, en in Synaptic heet het dus clamtk (zonder streepje).

Offline Tom

• Lid
Clamav
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/17, 12:27:59 »
Ja, in het menu. Maar eerst moet het nog geinstalleerd worden, en in Synaptic heet het dus clamtk (zonder streepje).
+1
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

• Lid
Clamav
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/17, 12:31:03 »
Citaat van: charclo
Waarom denk je dat je een virus op je computer hebt? Als je Ubuntu draait is de kans héééél klein dat je een virus hebt. De enige reden waarom clamav meestal gebruikt wordt is emails of bestanden scannen zodat je geen virussen doorstuurt naar windows computers.
Daar ben ik ook zeer nieuwsgierig na.
Gebruik Clamtk vanaf Feisty en heb nog nooit een windows virus gevonden , idem met rkhunter een rootkit scanner.

Offline Mikkel

• Lid
Clamav
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/18, 01:05:32 »
Heb je gelijk in. Maar jij reageerde op dat het in Toepassingen, Systeemgereedschappen stond met 'Alleen als ge de grafische schil bij installeerd'. En in dát geval staat er in Toepassingen, Systeemgereedschappen, simpelweg: Virus Scanner. ;)

Offline Mikkel

• Lid
Clamav
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/18, 01:11:36 »
Ik ben ook benieuwd waarom HermanDegenhart denkt dat z'n pc een virus opgelopen heeft. Ik heb clamtk geïnstalleerd, maar dat is meer 'om het zekere voor het onzekere' te nemen, dan dat ik na alle berichten over virussen e.d. die in Linux geen schijn van kans hebben, een virus verwacht.
Is me in XP nog nooit overkomen, dus dat zou me een klap geven als het in Ubuntu wel zou lukken. :P

X

• Gast
Clamav
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/18, 01:12:58 »
Voor zover ik weet zijn er geen linux virussen in omloop.

Clamav
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/21, 02:58:44 »
Heren, allereerst excuses voor deze late reactie. Ik was en ben nog steeds behoorlijk ziek en dat is niet bevorderlijk voor het onderhouden van contacten. Verder is Clamav inmiddels onder Toepassingen/Systeemgereedschappen verschenen en heb ik het gebruikt. Er bleek nog iets te zitten dat nu dan weg is. Wat nam ik waar? Plotseling verschenen in mijn statusbalk naamloze vensters die niet weg te klikken waren. Ook kreeg ik het verzoek om de installatie van iets toe te staan. Na een herstart was dat weg. Blijkbaar was er toch iets achter gebleven dat hopelijk nu ook weg is. Overigens heb ik geen berichten in mijn mailbox ontvangen van de discussie die zich hier intussen over dit onderwerp ontwikkeld had. Ik had mij wel geäbbonneerd. Vreemd.

Offline Tom

• Lid
Clamav
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/21, 09:15:25 »
Goede beterschap gewenst Meneer Degenhart.
Grtz Tom

Offline Mikkel

• Lid
Clamav
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/21, 20:03:21 »
Citaat van: HermanDegenhart
Wat nam ik waar? Plotseling verschenen in mijn statusbalk naamloze vensters die niet weg te klikken waren. Ook kreeg ik het verzoek om de installatie van iets toe te staan. Na een herstart was dat weg. Blijkbaar was er toch iets achter gebleven dat hopelijk nu ook weg is.
Allereerst beterschap gewenst, HermanDegenhart.

Linux behoeft geen virusscanner lezen we overal. En dan zou er tóch.........?

Clamav
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/21, 20:05:21 »
Heeeeeel erg veel beterschap toegewenst mijnheer Degenhart.

Clamav
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/21, 23:33:45 »
Mannen bedankt. Alleen al door jullie goede wensen knap ik op.

Clamav
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/11, 16:32:34 »
Voor alle goedwensers. Jullie goede wensen hebben een wonder verricht. Ik heb weliswaar nog steeds longontsteking, maar de oorzaak is inmiddels opgespoord. Het zijn poliepen in de holten van mijn gezichtsbeenderen rond de neus. Deze poliepen zijn volledig te verwijderen op een manier dat ze niet meer terugkomen. Daarmee is de bron van de ziekte verwijderd en ben ik genezen. Aanstaande donderdag moet ik me in het ziekenhuis melden en wordt de behandeling gestart. Mocht ik het toch niet overleven, dan zal ik jullie vanuit het hiernamaals een berichtje sturen. Het zal we+l loslopen.

Clamav
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/11, 17:48:16 »
Citaat van: HermanDegenhart
Mocht ik het toch niet overleven, dan zal ik jullie vanuit het hiernamaals een berichtje sturen.
Maak dan een Ubuntu logo in/met de wolken. ;)

sasja

• Gast
Clamav
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/07, 15:30:34 »
Virus Scanner?
Omdat we nu boven de 1% zitten en vrijwel niemand deze gebruikt is de kans op niet beveiligde groter dan bij Windows... waar vaak verouderde niet meer betaalde zitten....

Is het verstandig om dit kleine programma te draaien of vreet dit ruimte en snelheid?
Ik verwacht nog niets, maar als je te laat bent is het een ramp, zie Windows forums....

Kost niets en wat niet is kan toch nog komen?
Ook als het niet zou helpen, toch beter voor mensen met Windows ervaring die ongerust zouden worden...  want vele willen na jaren ellende zekerheid!

Offline Tom

• Lid
Clamav
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/07, 16:09:46 »
Het vreet geen ruimte.
Het scant alleen als U hem start.
Hij word elke dag geupdatet automatisch.
Hij IS nog niet nodig voor Ubuntu.
Ik gebruik hem , daarmede ik niet  Windows bekende besmet.
Ik gebruik hem ook als opsteker voor de ontwikkelaars , aangezien bij mij aangevinkt staat  Statische informatie verzenden , bij software bronnen.
Idem met RKhunter een rootkit scanner.
Het is dus in principe NOG niet nodig , maar het kost niks en ooit... wie weet.
Zie ook mijn Pages bij security. Bij mijn handtekening.
Maar zorgen maken hoeft u zich voorlopig niet.
Lees ook nog  >>
http://computertip.googlepages.com/veiligheidinubuntu