Ik weet dat dit al een oude thread is, maar de foutmelding die hieronder beschreven staat, bestaat nog steeds anno 2012! Ik kwam hem vandaag weer tegen bij een vers geinstalleerde ubuntu 12.04. Ook ik wil zo af en toe een samba gedeelde netwerkschijf lokaal mounten. Je zou denken dat ubuntu dat er wel standaard in zou zetten, maar als je dus niets doet, krijg je de hieronder genoemde foutmelding. Dat ligt (bij mij althans) niet aan de server instelling (de NAS in het onderwerp van deze thread) maar aan de clientinstellingen. Bij mij was de oplossing heel erg simpel, want door smbfs (sudo apt-get install smbfs) te installeren op de client PC was het probleem helemaal opgelost. Uiteraard moet de server wel goed ingesteld staan, maar omdat ik dat bij mij zeker wist (er waren namelijk andere clients die het op exact dezelfde server wel goed deden), kon het niet anders dan dat het aan de client moest liggen.
Mocht dit probleem zich dus nog steeds voordoen, try this...
nou heb ik ssh draaien en dacht ik dat ik met het hieronder staande wel kon mounten maar zoals jullie zien werkt dat niet. Wat doe ik nu fout??
ernst@ernst-laptop:~$ sudo mount -t cifs -o username=ernst,password=****** //192.168.178.27 /mnt/NAS
[sudo] password for ernst:
Sorry, try again.
[sudo] password for ernst:
mount: blok-apparaat //192.168.178.27 is schrijfbeveiligd en wordt als alleen-lezen aangekoppeld
mount: kan blok-apparaat //192.168.178.27 niet aankoppelen voor alleen-lezen