Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan soms niet van NAS lezen  (gelezen 10102 keer)

Offline ejfrolich

• Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #25 Gepost op: 2008/04/24, 22:43:46 »
This applet requires root priviledges! meld de nas terug inderdaat. Helaas kan ik niks met sudo of su, hij blijft melden dat ik root moet zijn. Ik zal nog eens bij synology gaan kijken...

Het blijft wel de uitdaging van het jaar om gewoon een extern systeem te mounten zeg. Ik wil niet lullig doen maar in windows werkt dit gewoon zonder al deze ongeloofelijk onhandige gedoe. Ik wil graag leren maar dit dreigt me flink boven de pet te gaan. Ook de genoemde documentatie brengt me niet veel verder dan dat het zou moeten werken. Ook de gebruiksaanwijzing van ssh van synology is hie lekker onduidelijk over want er staat niet in genoemd hoe ik root rechten zou moeten krijgen...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline ejfrolich

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2008/04/25, 13:42:48 »
nou heb ik ssh draaien en dacht ik dat ik met het hieronder staande wel kon mounten maar zoals jullie zien werkt dat niet. Wat doe ik nu fout??

ernst@ernst-laptop:~$ sudo mount -t cifs -o username=ernst,password=****** //192.168.178.27 /mnt/NAS
[sudo] password for ernst:
Sorry, try again.
mount: blok-apparaat //192.168.178.27 is schrijfbeveiligd en wordt als alleen-lezen aangekoppeld
mount: kan blok-apparaat //192.168.178.27 niet aankoppelen voor alleen-lezen

Offline ejfrolich

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2008/04/25, 20:33:13 »
Ik dacht dat ik het nu wel snapte... Helaas wil het nog niet lukken...

Ik probeer nu ssh draaid vai "locatie/verbinden met server" een ssh verbinding te maken. Ik vul het ip adres in en user (admin of user). Bij geen van twee de opties is een verbinding te maken. Hij komt niet langs de login.

In deze handleiding over ssh http://synology.com/enu/support/help-all.php staat iets over een exports file. Ik begrijp dat niet. Het bestand bestaat niet dus een paar regels toevoegen lijkt ook wat raar. Heeft dat er iets mee te maken misschien?

Is er anders een andere manier om mijn NAS te mounten en er mee te kunnen werken misschien. Ik heb me er werkelijk een week in vastgebeten nu en val van de ene frustratie in de volgende. Ik ben een gebruiker geen wizz kid...

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2008/04/25, 22:12:33 »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ejfrolich

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2008/04/30, 16:56:33 »
Ik denk dat ik het snap...

Ik moet een poort (22) open zetten begrijp ik. Ook dat verhaal probeer ik te snappen maar dat lukt nog niet erg. Ik moet voor de NAS dus poort 22 openen om via SSH toegang te kunnen krijgen...

Hoe doe je dat in een FritzBox 7140? Ik zie vele opties en zie al een forward staan van poot 80 naar poort 80...?

Offline ejfrolich

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2008/06/17, 22:14:02 »
Ik heb het maar opgegeven. Het gaat te ver voor een gewone computergebruiker als ik mezelf zie. Het draadje was al snel doodgebloed helaas. Ik wil blijkbaar iets wat niet kan... Hier wint Windows met vlag en wimpel en dat is wel jammer, zeker als je bedenkt dat mijn NAS een linuxbox is!

Het is wel een teleurstelling moet ik bekennen. De NAS was niet goedkoop maar voldoet zo dus niet aan wat ik er mee wilde bereiken. Het heen en weer copieren van grote geluidbestanden duurt veel te lang om het comfortabel te maken.

Zijn er mensen die een advies kunnen geven over een NAS die wel naar behoren werkt onder Linux?

Offline Paul

• Lid
Re: Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #31 Gepost op: 2008/11/13, 23:23:32 »
Kijk eens op https://www.excito.com/bubba/shop.html  (Bubba|two)
Helemaal op Linux based (Debian). heb hem nu ruim anderhalve maand en ben er tot nu toe dik tevreden over.
Aanmaken van mounts en inloggen met ssh geen enkel probleem.
Streamen van audio of video nog geen ervaring.

Echter heb ik ook een ssh connection refused foutmelding op mijn pc met ubuntu 8.10.
Vanaf andere linux bakken geen enkel probleem van en naar de bubba toe met ssh. Zelfs niet vanuit het wan maar wel naar mijn pc :-(

Ben ook nog aan het kijken hoe ik toegang kan krijgen met ssh op mijn machine.

groetjes Paul  ;)

Offline Paul

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2008/11/13, 23:35:56 »
Opgelost
Door het commando in je terminal
sudo apt-get install openssh-server
is het opgelost

Groetjes een happy man  =D

Offline mmspeer

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2012/07/25, 13:25:32 »
Ik weet dat dit al een oude thread is, maar de foutmelding die hieronder beschreven staat, bestaat nog steeds anno 2012! Ik kwam hem vandaag weer tegen bij een vers geinstalleerde ubuntu 12.04. Ook ik wil zo af en toe een samba gedeelde netwerkschijf lokaal mounten. Je zou denken dat ubuntu dat er wel standaard in zou zetten, maar als je dus niets doet, krijg je de hieronder genoemde foutmelding. Dat ligt (bij mij althans) niet aan de server instelling (de NAS in het onderwerp van deze thread) maar aan de clientinstellingen. Bij mij was de oplossing heel erg simpel, want door smbfs (sudo apt-get install smbfs) te installeren op de client PC was het probleem helemaal opgelost. Uiteraard moet de server wel goed ingesteld staan, maar omdat ik dat bij mij zeker wist (er waren namelijk andere clients die het op exact dezelfde server wel goed deden), kon het niet anders dan dat het aan de client moest liggen.

Mocht dit probleem zich dus nog steeds voordoen, try this...

nou heb ik ssh draaien en dacht ik dat ik met het hieronder staande wel kon mounten maar zoals jullie zien werkt dat niet. Wat doe ik nu fout??

ernst@ernst-laptop:~$ sudo mount -t cifs -o username=ernst,password=****** //192.168.178.27 /mnt/NAS
Sorry, try again.
mount: blok-apparaat //192.168.178.27 is schrijfbeveiligd en wordt als alleen-lezen aangekoppeld
mount: kan blok-apparaat //192.168.178.27 niet aankoppelen voor alleen-lezen
« Laatst bewerkt op: 2012/07/25, 13:27:04 door mmspeer »