Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk maken van w XP kast naar Ubuntu kast, Hoe.  (gelezen 1954 keer)

Offline Dump

• Lid
Netwerk maken van w XP kast naar Ubuntu kast, Hoe.
« Gepost op: 2008/03/08, 18:37:45 »
Hoi. Net nieuw en daarom veel vragen.
 1ste. Onder mijn oude situatie had ik 2 computers met w XP en een netwerk via de ethernetwitch.
Hoe kan ik nu de 2 computers  weer bestanden laten uitwisselen d.m..v. gedeelde mappen. Is daar een beschrijving van hoe ik dat moet doen.
2de. Mijn toetsenbord geeft de tekens niet weer op het scherm zoals dat zou moeten. Een streepje wordt een slash en een vraagteken wordt een IS teken. Dus moeten de instellingen van het toetsenbord worden aangepast. Waar kan ik dit lezen hoe dit te doen.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/08, 23:41:47 »
Bedankt, Pjotr123. Het toetsenbord probleem is nu opgelost.
Wie weet de andere helft van de vraag t.a.v. het bestanden delen tussen mijn nieuwe w XP machine en de oude Ubuntu machine.
Doei, Dump.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/09, 00:17:38 »
Aan Dump
Onder Documentatie Topic 21509 vind je een prachtige beschrijving met plaatjes via de grafische mode. Laat weten als je nog vragen hebt, en ook als het gelukt is.
Vr.groet, peter

Ga naar Documentatie en vul bovenin in de adresbalk in: /topic/21509 ==>Enter  of je kan direct naar:    
 http://www.multidesk.be/artikels/artikel/233/

Offline Dump

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/09, 00:38:11 »
Prachtig, petervdw.
Ik ga er morgen mee aan de gang want ik ken mezelf. Straks zit ik hier nog om 3 uur en wat is er mooier dan slapen als je jezelf daar de tijd voor gunt. Mits ik het niet vergeet doordat ik teveel vragen heb open staan laat ik altijd in ieder forum (want ik heb er meer) weten hoe het afloopt. Dat vind ik wel zo netjes naar de beantwoorder toe. Dus dat zit wel goed. Welterusten.
Doei, Dump.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/09, 01:38:24 »
Hoi, Petervdw.
Zoals gezegd hier alvast mijn antwoord. Ik kon het toch niet laten en ben er maar mee begonnen. Goed, het is dan wel geen 03.00 uur maar vroeg is het ook niet. Of nu juist wel? Maar bij je uitleg op 3.2 - punt 7 was alles voor elkaar en konden er bestanden worden uitgewisseld. Zowel heen als terug.
Toch rest mij nog een vraag. Nou ja 1?

Gisteren had ik al wat zitten klieren en daardoor heb ik bij locaties --- netwerk, al een icoon staan (zonder dat ik het wist, ahum) van een netwerk verbinding die onnodig is. Hoe verwijder ik die daar op de juiste wijze?

En kan ik (zoals bij windows) van de netwerkverbindingen die er zijn gemaakt snelkoppelingen op het bureaublad plaatsen. Dat is wel zo makkelijk.

En waarom is er al een reeds bestaande netwerk icoon van ---- windows netwerk --- mshome --- en dan mijn eigen computer zichtbaar met daarin mijn aangemaakte en gedeelde mappen. Je zou zo zeggen dat dit dubbel is. Neen, het is dubbel. Waarom is dit?

Doei, Dump.
P.s. Hartelijk dank voor je bijzonder duidelijke uitleg.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/09, 11:54:41 »
Aan Dump
Je zwaait me lof toe die me niet toekomt. De site waar ik je naar verwees is van SMG. Ik had ook al geprobeerd om een beschrijving te maken, maar dit is veel mooier.
Het meeste wat je teveel hebt aangemaakt kun je weer wissen door het aan te klikken, dan rechtermuistoets, naar prullenbak verplaatsen ===> weg.
Het enige hardnekkige menu-item vond ik onder wine (ook teveel aangemaakt), maar dat vond ik op het forum. In zo'n geval kun je via systeem>voorkeuren>hoofdmenu de zaak opschonen.
Bij Ubuntu krijg je automatisch een snelkoppeling van de gedeelde map op MS op je scherm. Omdat ik nogal veel partities in MS gebruik heb ik gewoon een wisselmap
in de hoofdcomputer; icoontje daarvan op de Ubuntu. Kan ik alle kanten mee op.
Anders gebruik ik teveel letters in MS, en kan ik geen stations meer benoemen.
Als het niet duidelijk is, stel gerust vragen.
Vr.groet, peter

Offline Dump

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/09, 12:16:46 »
Hmmmmm, wat zal ik zeggen. Te veel lof zou kunnen maar het feit dat ik er gelijk uit kom door jou tip is me dat wel waard.

Als ik op het icoon van het netwerk ga staan om die te verwijderen d.m.v. r-muisklik --- naar prullenbak verplaatsen, dan krijg ik de melding --- kan bestand niet in de prullenbak gooien. wilt u het direct verwijderen? --- mits ik dit bevestig met --- verwijderen --- dan krijg ik de melding --- Fout "bewerking niet toegestaan tijdens het verwijderen van networdk./// naam etc..... . De enige aanvaarde oplossing is dan --- annuleren. Hoe nu verder te gaan?

Waar staat die snelkoppelimg en wat is MS. En kan die snelkoppeling dan niet op de desktop worden gezet?

Sorry. Maar je begrijpt. Ik ben er nog lang niet.
Doei, Dump.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/09, 12:47:58 »
Aan Dump
Ja, bij mij staat dat icoon Windowsnetwerk er ook. Kon het ook niet verwijderen. Lig ik niet wakker van. Kennelijk is dat een algemeen kenmerk voor SMB activiteiten.
Sorry, ik heb niet de hele beschrijving tot in detail gevolgd, want toen had ik het zelf al uitgevogeld. Ik zal uitleggen hoe ik aan die snelkoppeling kom. Als je verbinding met je Windows computer (van MicroSoft=MS) gaat maken, dan ga je op de Ubuntu via Locaties>Verbinden met server>  naar een invulformuliertje. Via pijltjes ga je naar Windows gedeelde mappen (SMB). Dan vul je de naam van de Server (MS computer) in, en de naam van de gedeelde map op de MS computer). Als je dan bij "Naam voor de verbinding" een naam invult, dan komt er automatisch op je bureaublad van de Ubuntu een SMB icoontje met die naam. Tenminste zo werkt het bij mij. Ik zal de beschrijving van SMG ook nog even doorkijken.
Als het niet duidelijk is, stel gerust nog meer vragen.
Vr.groet, peter

Ja, even gekeken, hij heeft daar geen naam ingevuld, dus dan zal er ook geen icoontje komen.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/09, 13:19:27 »
Perfect. Ik heb van de 2 afzonderlijke mappen die ik deel nu een eigen icoon op de desktop staan en ze geven de bestanden weer die er in staan.
Ook dit is weer voor de bakker. Hartelijk dank maar ik ben bang dat als je het niet erg vind je nog niet van mij af bent.
Doei, Dump.
Ik ga nu maar weer over naar mijn andere vragen om die af te handelen.
Mensenkinderen. Jullie zitten niet stil op dit forum. Als je een vraag stel heb je haast gelijk antwoord.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/09, 13:24:28 »
Aan Dump
You're welcome.
Vr.groet, peter

Offline Dump

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/09, 13:34:50 »
Die houden we erin.
Doei, Dump.

« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/09, 15:15:55 »
Citaat van: Petervdw
Aan Dump
Ja, bij mij staat dat icoon Windowsnetwerk er ook. Kon het ook niet verwijderen. Lig ik niet wakker van. Kennelijk is dat een algemeen kenmerk voor SMB activiteiten.
Sorry, ik heb niet de hele beschrijving tot in detail gevolgd, want toen had ik het zelf al uitgevogeld. Ik zal uitleggen hoe ik aan die snelkoppeling kom. Als je verbinding met je Windows computer (van MicroSoft=MS) gaat maken, dan ga je op de Ubuntu via Locaties>Verbinden met server>  naar een invulformuliertje. Via pijltjes ga je naar Windows gedeelde mappen (SMB). Dan vul je de naam van de Server (MS computer) in, en de naam van de gedeelde map op de MS computer). Als je dan bij "Naam voor de verbinding" een naam invult, dan komt er automatisch op je bureaublad van de Ubuntu een SMB icoontje met die naam. Tenminste zo werkt het bij mij. Ik zal de beschrijving van SMG ook nog even doorkijken.
Als het niet duidelijk is, stel gerust nog meer vragen.
Vr.groet, peter

Ja, even gekeken, hij heeft daar geen naam ingevuld, dus dan zal er ook geen icoontje komen.
Je kunt idd via Locaties -> Verbinden met server... verbinding maken met je windowsnetwerk. Er verschijnt dan een icoontje op de desktop en in het menu Locaties. Dat icoontje is vrij makkelijk weg te halen. Ga naar de desktop. Klik met de rechtermuisknop op het icoontje en klik op volume ontkoppelen. Zo kun je de netwerklocatie ontkoppelen.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Dump

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/09, 20:03:39 »
Zoals ik schreef in mijn antwoord van 11.16.46 betreft het hier een icoon van een netwerk die ik zelf per ongeluk had aangemaakt en dus overbodig staat bij --- locaties --- netwerk --- En het betreft hier dus niet het standaard windows netwerk icoon.
Doei, Dump.