Beste mensen,
Tot mijn verbazing kreeg ik gisteren ineens de melding dat mijn harde schijf op mijn laptop voor 100% gevuld is.
Ik heb even gekeken in de knoledge base van ubuntu en zie uiteindelijk dat mijn harde schijf als volgt gebruikt en ingedeeld is:
http://img509.imageshack.us/my.php?image=schermafdruksysteemmonixw6.pngIk heb inmiddels van mijn home directory al wat bestanden verwijderd zodat ik door kan werken, maar de vraag die ik heb is de volgende: Hoe kan ik wat ruimer in mijn vel komen te zitten qua schijfruimte. Ik zie dat sda 1 tot en met sda3 nog ruimte te over hebben. Is het mogelijk om dit wat anders te doen zodat ik wat minder snel tegen de beperking oploop?
Ik heb ubuntu 7.10 en draai virtueel met Innotek Virtualbox een XP. Ik doe op de laptop wat aan videobewerking en daar heb ik wel wat bewegingsruimte voor nodig. Graag wat adviezen.
Mijn machine is dual boot omdat ik deze toshiba met Vista erop gekocht heb. Kan ik Vista trimmen zonder een geheel nieuwe herinstallatie te doen?
Ik heb al bij de instellingen van synaptic aangevinkt dat de pakketten verwijderd moeten worden na installatie en ik heb ook al mijn prullenbakje leeggemaakt. Maar is al die lege ruimte op die andere schijven dan op de home nu echt nodig? Kan ik het anders indelen zonder bestandsverlies en dergelijke.
Ook heb ik nog de vraag hoe ik makkelijk en nauwkeurig kan kijken of er geen nodeloze bestanden op home staan?
Inmiddels krijg ik ook mijn virtuele XP niet meer opgestart. Kan dat te maken hebben met te beperkte schijfruimte ergens?