Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen over schijfruimte - Beter gebruik van schijfruimte  (gelezen 4024 keer)

Vragen over schijfruimte - Beter gebruik van schijfruimte
« Gepost op: 2008/02/22, 11:28:34 »
Beste mensen,

Tot mijn verbazing kreeg ik gisteren ineens de melding dat mijn harde schijf op mijn laptop voor 100% gevuld is.
Ik heb even gekeken in de knoledge base van ubuntu en zie uiteindelijk dat mijn harde schijf als volgt gebruikt en ingedeeld is:
http://img509.imageshack.us/my.php?image=schermafdruksysteemmonixw6.png

Ik heb inmiddels van mijn home directory al wat bestanden verwijderd zodat ik door kan werken, maar de vraag die ik heb is de volgende: Hoe kan ik wat ruimer in mijn vel komen te zitten qua schijfruimte. Ik zie dat sda 1 tot en met sda3 nog ruimte te over hebben. Is het mogelijk om dit wat anders te doen zodat ik wat minder snel tegen de beperking oploop?

Ik heb ubuntu 7.10 en draai virtueel met Innotek Virtualbox een XP. Ik doe op de laptop wat aan videobewerking en daar heb ik wel wat bewegingsruimte voor nodig. Graag wat adviezen.
Mijn machine is dual boot omdat ik deze toshiba met Vista erop gekocht heb. Kan ik Vista trimmen zonder een geheel nieuwe herinstallatie te doen?

Ik heb al bij de instellingen van synaptic aangevinkt dat de pakketten verwijderd moeten worden na installatie en ik heb ook al mijn prullenbakje leeggemaakt. Maar is al die lege ruimte op die andere schijven dan op de home nu echt nodig? Kan ik het anders indelen zonder bestandsverlies en dergelijke.

Ook heb ik nog de vraag hoe ik makkelijk en nauwkeurig kan kijken of er geen nodeloze bestanden op home staan?

Inmiddels krijg ik ook mijn virtuele XP niet meer opgestart. Kan dat te maken hebben met te beperkte schijfruimte ergens?

« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/22, 15:47:39 »
Ik zou met de Gparted cd de verschillende partities aanpassen. Omdat dan wel de UUID's van de partities veranderen zul je waarschijnlijk je menu.lst en fstab moeten aanpassen daarna. Hierover is wel iets te vinden in dit forum.

ipv Gparted cd kan je ook gaan voor:

http://www.sysresccd.org/Main_Page

« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/22, 21:55:22 »
Citaat van: tommie74
Ik zou met de Gparted cd de verschillende partities aanpassen. Omdat dan wel de UUID's van de partities veranderen zul je waarschijnlijk je menu.lst en fstab moeten aanpassen daarna. Hierover is wel iets te vinden in dit forum.

ipv Gparted cd kan je ook gaan voor:

http://www.sysresccd.org/Main_Page
Ik begrijp al dat dit wat uitzoekwerk kost. Misschien doe ik er verstandig aan die hele mikmak van een Vista eraf te gooien. (Wat een zooi is dat en ik gebruik het toch niet. Dan heeft Ubuntu alle ruimte. Dank voor de tip, ik ga eerst eens kijken of ik kan reorganiseren, anders doe ik het drastisch.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/22, 23:08:19 »
In deze link zie je hoe je de uuid van de swap partitie veranderd:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10485
in principe kan je zo ook de uuid's van andere partities wijzigen, niet zo moeilijk als het lijkt misschien.
/etc/fstab
en de menu.lst kan je vinden in:
/boot/grub/menu.lst
Daar moet je dan ook de uuid weer herstellen nadat je partitieformaten hebt aangepast.
Dat kan met: sudo gedit /etc/fstab
en
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
wel eerst deze bestanden copiëren naar .bak versie zodat je het makkelijk kan herstellen als iets verkeerd gaat.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/23, 07:46:39 »
in principe kan je zo ook de uuid's van andere partities wijzigen, niet zo moeilijk als het lijkt misschien.
/etc/fstab
/boot/grub/menu.lst
Daar moet je dan ook de uuid weer herstellen nadat je partitieformaten hebt aangepast.
en
wel eerst deze bestanden copiëren naar .bak versie zodat je het makkelijk kan herstellen als iets verkeerd gaat.
Mooi man, hiermee kan ik aan de slag. Ik hoe je op de hoogte hoe het gelukt is. Ik zag er inderdaad een beetje tegenop.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/23, 23:13:50 »
Citaat van: MosterdMayo
/etc/fstab
/boot/grub/menu.lst
en
Mooi man, hiermee kan ik aan de slag. Ik hoe je op de hoogte hoe het gelukt is. Ik zag er inderdaad een beetje tegenop.
Ik heb met gparted ruimte ontnomen aan Vista (Wat een wanprestatiem van Bill) Maar hoe koppel ik die die unallocated space nu aan de ruimte die ruimte die ik Ubuntu gun? Ik ie in gparted niet een Merge knop, Wat doe ik?

« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/24, 11:44:44 »
Je kan een aan de unallocated ruimte grenzende partitie verplaatsen als ik het goed heb. Klik de betreffende partitie aan, klik in de menubalk op partition. Vervolgens kies je resize/move. Je krijgt dan een nieuw venster waarin je de partitie met de muis kan veranderen van grootte of plek.

http://manual.sidux.com/en/part-gparted-en.htm

Als je verplaatst, dan ontstaat er aan de andere kant van de betreffende partitie weer unallocated ruimte. Dan kan je als dan nodig is de daar weer aangrenzende partitie vergroten of verplaatsen.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/29, 20:41:33 »
Je kan een aan de unallocated ruimte grenzende partitie verplaatsen als ik het goed heb. Klik de betreffende partitie aan, klik in de menubalk op partition. Vervolgens kies je resize/move. Je krijgt dan een nieuw venster waarin je de partitie met de muis kan veranderen van grootte of plek.

http://manual.sidux.com/en/part-gparted-en.htm

Als je verplaatst, dan ontstaat er aan de andere kant van de betreffende partitie weer unallocated ruimte. Dan kan je als dan nodig is de daar weer aangrenzende partitie vergroten of verplaatsen.
Vanwege tijdgebrek eerder deze weken kom ik nu dan toe aan het proberen of de schijfherindeling gaat lukken. Eerste stap: ik heb Van vista (c) ruimte afgenomen. Vervolgens heb ik de (e) volgende partitie aangesloten op vista. Ik kijk of vista nog werkt: Noppes. Op zich is dat geen probleem, want ik kan leven zonder vista. Maar waar ik bang voor ben is dat Linux zo meteen na het herindelen ook niets meer doet en dat ik er niet uitkom met de uuid's. Ik ben dus een beetje huiverig.

Ik denk nog even na. Maar als iemand met me mee wil denken dan graag.

pieterr94

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/29, 20:44:34 »
Toen ik dit probleem had, heb ik opgestart via de Live cd, en dan gewoon op installeren klikken, en als die vraagt hoeveel ruimte je wilt, moet je voor handmatig kiezen..
Dan kan je de partities bewerken..
Als je dat gedaan hebt moet je gewoon afsluiten, NIET INSTALLEREN, en dan is het zoals je wilt.

« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/29, 21:18:18 »
Citaat van: pieterr94
Toen ik dit probleem had, heb ik opgestart via de Live cd, en dan gewoon op installeren klikken, en als die vraagt hoeveel ruimte je wilt, moet je voor handmatig kiezen..
Dan kan je de partities bewerken..
Als je dat gedaan hebt moet je gewoon afsluiten, NIET INSTALLEREN, en dan is het zoals je wilt.
Ik ben erover uit. Ik wil wel weten hoe ik dit probleem meer geavanceerd kan oplossen, maar ik ga alles wissen van mijn computer. Ik vind dat Vista toch maar niets, ik gebruik gewoon straks een virtuele xp. Ik geef mijn ubuntu alle ruimte en ga alles opnieuw installeren. Nix nie dual boot. Weg met Vista. poep aan Bill. Ik ben dus even een dagje of wat uit de lucht en meld me weer als alles er weer pront opstaat.

Groetz tot laterz

-- Ik ben er weer -- Ubuntu gaat nu alle ruimte krijgen. -- Ik ga later bekijek hoe ik beter overweg kan met Gparted. Dank voor allen tot zover. Ik ga alles op mijn computer weer maken zoals dat gaat na een fresh install --