Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?  (gelezen 21531 keer)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #25 Gepost op: 2006/07/17, 23:59:15 »
Ik heb onverwachts de komende paar dagen tijd gekregen. Morgen heb ik overdag niets, dus kan mooi eens proberen of ik de server op zolder kwijt kan. Alvast een paar vragen:

- Hoe stel ik handmatig een IP in voor als de router niet met dhcp werkt?
- Wat is dan een goed alternatief voor webmin? Dus iets waarmee je vanaf een client de server kan instellen en beheren.
- Ik wil af en toe op de hoogte gehouden worden van de status van de server. Is het mogelijk

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #26 Gepost op: 2006/07/18, 09:22:16 »
Webmin kun je desgewenst ook uitzetten via putty:

/etc/init.d/wembin stop

en aanzetten:

/etc/init.d/webmin start.

en je kunt bepaalde poorten dichtgooien.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #27 Gepost op: 2006/07/18, 12:27:11 »
Je kan in plaats van een mail + phpscriptje ook een script installeren zodat je de stats van de website eender waar on line kan bekijken, tenminste als de webserver on line is, eventueel met een paswoord beveiligde pagina ofzo
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline jgoor

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #28 Gepost op: 2006/07/20, 09:39:52 »
Om de fun factor nog wat te verhogen: heb je al eens overwogen om een eigen mailserver te draaien?

Ikzelf heb een oude laptop met Ubuntu server Hoary draaien in de meterkast en daar komt tegen bijna 0 euro kosten al mijn (en mijn familie's) mail op binnen. Ook heb ik een webmail client draaien dus vanaf mijn werk kan ik mijn privemail checken. Voor de leut doe ik alleen secure protocollen, dus pop3s en imaps.

Behalve functioneel tevens een zeer leerzaam traject!!! Temeer daar ik een dynamisch ip adres heb en mijn ISP de smtp poort dicht heeft staan. Maar ons benne creatief geweest.. ;-)

Indien geintereseerd wil ik wel een uitlegje geven. Scheelt een hoop vallen en opstaan want er zijn legio HOWTO's maar geen een is 100% passend.

John

wr19026

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #29 Gepost op: 2006/07/20, 11:01:45 »
Waarom? Als je Gnome niet installeert (en dus feitelijk een kale server install doet) performt je machine een stuk beter. En met Webmin (of puTTY) kan je nog steeds instellingen veranderen etc.

De suggestiue werd al gedaan om er een mailserver van te maken. Waarom niet het volgende gedaan:
- Ubuntu Dapper server install
- Apache, MySQL en PHP

Je kan dan vrij makkelijk je eigen mailserver opzetten inclusief webmail en alle toeters en bellen.

En als je meer dan

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #30 Gepost op: 2006/07/21, 18:57:25 »
Is er anders misschien een alternatief voor webmin zodat ik via het netwerk de server compleet kan instellen? Ik lees hier wat over Putty, maar voor mij duidelijke informatie kan ik niet echt vinden.

Verder blijft mijn vraag over een GUI staat. Helemaal mooi zou het zijn als ik een GUI draaiende krijg plus een programma waarmee ik gewoon de server over kan nemen (Moet dus wel Windows client versie van zijn).

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #31 Gepost op: 2006/07/21, 19:47:11 »
Citaat van: Xano
Verder blijft mijn vraag over een GUI staat. Helemaal mooi zou het zijn als ik een GUI draaiende krijg plus een programma waarmee ik gewoon de server over kan nemen (Moet dus wel Windows client versie van zijn).
VNC of FreeNX
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

wr19026

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #32 Gepost op: 2006/07/22, 00:06:19 »
Citaat van: Xano
Is er anders misschien een alternatief voor webmin zodat ik via het netwerk de server compleet kan instellen? Ik lees hier wat over Putty, maar voor mij duidelijke informatie kan ik niet echt vinden.

Verder blijft mijn vraag over een GUI staat. Helemaal mooi zou het zijn als ik een GUI draaiende krijg plus een programma waarmee ik gewoon de server over kan nemen (Moet dus wel Windows client versie van zijn).
Kort gezegd, puTTY laat je vanaf een windows machine inloggen op een linux machine. Het is wel terminal based en maakt gebruik van SSH.

Werkt prima, zeker als je de Unix commandos een beetje onder de knie hebt :)

Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #33 Gepost op: 2006/07/22, 00:26:07 »
Citaat
en naar verluidt is webmin een zeef met de omvang van IE, dus misschien beter een alternatief zoeken daarvoor
Mag ik je tegenspreken profoX  ??

1e De nieuwste Webmin werkt na standaard install met ssh.
Kost je zelfs moeite om ervanaf te komen :)
2e Je kan webmin zo instellen alleen locaal te gebruiken, en vanaf dat moment kan je dus alleen gehackt worden door je familie.

Ik heb ruime ervaring met webmin en ken niemand die gehackt is btw.
En gebruik je het alleen locaal is er helemaal niets aan de hand.

Juist net na een nieuwe install van Debian is het handig op webmin te instelleren, want daarna installeer je alles via webmin en weet je zeker dat alles goed werkt en op zijn plek staat.
Je hebt dan echt geen desktop nodig, in webmin beheer je alles en meer dan je wilt en ooit zult gebruiken.
Kijk hier voor een kleine indruk http://www.webmin.com

Putty & Webmin = all you need,
en ja hij is ook in het nederlands. :P

Nog wat leuke How To's http://www.falkotimme.com/howtos/index.php
Maar let wel op dat het een beetje oud is.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #34 Gepost op: 2006/07/22, 00:32:02 »
Gandyman, natuurlijk mag je mij tegenspreken als je het beter weet :P

Je kan gelijk hebben. Ik heb zelf geen ervaring met Webmin.. maar ik heb van enkele mensen gehoord dat Webmin een zeef is als het om security gaat.
Als je het lokaal gebruikt zal het natuurlijk zoiezo wel een stuk veiliger zijn.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #35 Gepost op: 2006/07/22, 00:39:09 »
Ik vind dat echt raar ??
het word overal gebruikt en ik hoor nooit iets over gehackt worden.
maagoe nu kan je alles hacken natuurlijk, echter van webmin hoor ik het nooit??

En zoals ik al zij de laatste versie kwam uit met SSH en gaf me wat kopzorgen want ik kwam er niet in LOL.
Dus heb ik ff de oude erop gezet en vervolgens geupdate zonder SSH, want ik gebruik hem toch lokaal.

Voor de remote servers gebruiken we het wel met SSH.

En als je er niet mee gewerkt hebt ?? heb je wat gemist gni
Waar je normaal jezelf suf zit te typen is in webmin in een paar klikken gebeurt.
t/m rebooten , updaten, dist-upgrade, HD formateren en mounten, mailservers, mailfilters, diverse FTP servers enz enz  je kan het zo gek niet bedenken of het zit erin.
Lijstje van wat erin zit: http://www.webmin.com/standard.html

ff een cfg file bijwerken, is slechts aanklikken- typen opslaan- klaar

Ja ik weet ik ben lui :)

Ik ben in ieder geval al jaren zeer content ermee.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #36 Gepost op: 2006/08/07, 19:33:47 »
Na een aantal weken ben ik weer eens verder gegaan. Net de deb files van webmin verwijderd en geprobeerd de boel opnieuw te installeren. Ik krijg w

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #37 Gepost op: 2006/08/07, 22:25:26 »
Huppatee, Ubuntu Dapper draaien met webmin. Morgen even uitvogelen hoe ik dat vanaf mijn computer kan besturen. Nu naar bedje toe, moet morgen weer op tijd eruit voor werk (heeerlijk, zo'n vakantiebaan :P )

wr19026

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #38 Gepost op: 2006/08/07, 23:17:52 »
Doe dan geen server install maar meteen gewoon een desktop install.

Als je "echt" een server wil draaien op oude hardware moet je ver van een grafische omgeving wegblijven. Instellingen kan je op twee manieren doen:
1. WebMin
2. Remote mbv. puTTY oid

Maar goed, als je echt een desktop er bij nodig denkt te hebben, kijk hier eens: http://www.howtoforge.com/lamp_installation_ubuntu6.06 LAMP for Noobs on Ubuntu 6.06 :)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #39 Gepost op: 2006/08/08, 17:41:29 »
Met alle respect, maar heb je het topic wel gevolgd? :P Ik heb gewoon een Ubuntu server install gedaan (had ik nog niet verteld) en ik heb nu gewoon webmin draaien (wel verteld). Dat ik geen grafische omgeving moet nemen weet ik, daarom heb ik die ook gewoon niet :)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #40 Gepost op: 2006/08/08, 17:50:12 »
Ik heb webmin draaiende, maar ik heb zo'n idee dat ik Apache moet instellen, want ik krijg een Access Denied melding als ik naar https://192.168.1.7:10000 wil gaan. Weten jullie misschien goede documentatie hiervoor? Ga zelf wel even zoeken, maar als jullie gelijk iets goeds weten, dan scheelt mij dat misschien weer frustraties :P

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #41 Gepost op: 2006/08/08, 19:38:26 »
Citaat van: Xano
Ik heb webmin draaiende, maar ik heb zo'n idee dat ik Apache moet instellen, want ik krijg een Access Denied melding als ik naar https://192.168.1.7:10000 wil gaan. Weten jullie misschien goede documentatie hiervoor? Ga zelf wel even zoeken, maar als jullie gelijk iets goeds weten, dan scheelt mij dat misschien weer frustraties :P
Foutje........... ;)  je hebt het werkstation waarvanaf je de server via webmin beheert niet opgenomen in /etc/webmin/miniserv.conf.

Daar staat een regel: allow. Daar geef je het ip-nummer op van je werkstation wat toegang moet hebben. Staat je werkstation NIET in de lijst, dan heb je nimmer toegang.

DUS..... even via putty naar de server gaan, inloggen met je eigen account, daarna via su naar het root account en dan /etc/webmin/miniserv.conf aanpassen.

Ik vind zelf MC hiervoor uitermate geschikt omdat je daar ook dergelijke bestanden kunt bewerken..

Installeren van MC gaat via apt-get install mc

Deze opmerkingen gelden voor Debian, voor Ubuntu moet je de sources.list aanpassen om mc te installeren.

O, ja.... voor ik het vergeet..... webmin even opnieuw starten.....

/etc/init.d/webmin restart

..... dan zijn de wijzigingen meegenomen.

Succes
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #42 Gepost op: 2006/08/08, 19:57:55 »
Gedaan, er verandert alleen niets. Als ik gewoon naar het ip van de server ga, dan krijg ik een Unable to Connect melding.

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #43 Gepost op: 2006/08/08, 21:28:24 »
Weet je wel zeker dat het ip-adres van de server correct is? Ik zie dat deze op .7 eindigt, heb je een statisch adres voor de server of via dhcp?
Een server kun je beter een statisch adres geven.

Verder.... heb je Webmin wel opgestart: /etc/init.d/webmin start
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #44 Gepost op: 2006/08/08, 21:36:15 »
Hij was niet opgestart... Stom. Na de installatie zeker weer een keer uitgezet. Dankewel ;)

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #45 Gepost op: 2006/08/08, 21:43:40 »
Werkt het nu?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #46 Gepost op: 2006/08/08, 21:45:44 »
Kan nog niet inloggen, zit te zoeken naar hoe dat gaat lukken...

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #47 Gepost op: 2006/08/08, 21:53:26 »
Dammit, nou ben ik geblokt omdat ik te vaak heb geprobeerd in te loggen en dat mislukte... Krijgen we dit weer.

wr19026

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #48 Gepost op: 2006/08/08, 23:13:21 »
Citaat van: Xano
Dammit, nou ben ik geblokt omdat ik te vaak heb geprobeerd in te loggen en dat mislukte... Krijgen we dit weer.
http://www.howtoforge.com/lamp_installation_ubuntu6.06 , kijk even bij het stukje over de installatie van Webmin

En ja, ik heb het topic gevolgd, dus ik zal niet niet vragen met welke user je in probeert te loggen omdat je ongetwijfeld "admin"  hebt gebruikt.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #49 Gepost op: 2006/08/09, 17:23:37 »
Ik heb geen admin gebruikt, is ook helemaal niet nodig. De default username is namelijk 'root' ;) Weet alleen het goede wachtwoord er niet bij...