Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [ error 0x0000007B ] - Windows functioneerd niet meer...  (gelezen 8119 keer)

Offline Math.

• Lid
[ error 0x0000007B ] - Windows functioneerd niet meer...
« Gepost op: 2008/02/11, 01:22:20 »
Op de één of andere manier kan ik sinds kort geen multiboot meer met Windows draaien. Elke keer, wanneer ik Windows 2000/XP geïnstalleerd heb en vervolgens Linux installeer wil Windows naderhand niet meer booten. Ik krijg dan telkens weer een blauw scherm met informatie waar ik niet veel wijzer van wordt.

Kheb maar besloten geen multiboot meer te draaien en heb laatst Windows maar in Virtualbox geïnstalleerd. Werkte helemaal prima, totdat ik Windows weer geupdate had... Ik krijg nu een zelfde soort van foutmelding vanuit Virtualbox:

Iemand een idee waar de fout 'm in zit?

edit:
Nu lijkt Windows ineens wel weer vanuit Virtualbox te booten...
Wat is dat toch elke keer met Windows... :/

Multiboot begin ik maar niet meer aan, dat is me de laatste dagen iets te veel keer verkeerd gegaan.

« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/11, 07:23:23 »
Het lijkt erop, dat de partitie waar je Windows altijd op had staan (met een duale boot dus), een beetje beschadigd is. Waarschijnlijk gaat dat niet goed.

Waarom heb je niet de voorgestelde actie gedaan uit je eerste foutmelding? Hij zegt toch wat je moet doen:
CHKDSK /F
Hieruit maak ik op dat /F de partitie is waar je Windows op had staan. Ik vermoed dat die beschadigd is. Na reparatie moet je daar weer gewoon Windows op kunnen installeren hoor. :-)

« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/11, 08:30:47 »
Citaat van: sisosteven
Het lijkt erop, dat de partitie waar je Windows altijd op had staan (met een duale boot dus), een beetje beschadigd is. Waarschijnlijk gaat dat niet goed.

Waarom heb je niet de voorgestelde actie gedaan uit je eerste foutmelding? Hij zegt toch wat je moet doen:
CHKDSK /F
Hieruit maak ik op dat /F de partitie is waar je Windows op had staan. Ik vermoed dat die beschadigd is. Na reparatie moet je daar weer gewoon Windows op kunnen installeren hoor. :-)
die /F betekent niet uw schijf, maar iets van dat hij moet kijken, maar niet repareren ofzo...

« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/12, 07:32:06 »
Opes, inderdaad, nunslaughter ;-)
Dank voor de correctie.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/12, 07:43:01 »
Citaat van: Nunslaughter
Citaat van: sisosteven
die /F betekent niet uw schijf, maar iets van dat hij moet kijken, maar niet repareren ofzo...
/F         Automatically Fix file system errors on the disk.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/12, 09:50:03 »
Harde schijf ligt op sterven, waarschijnlijk..... Maak snel een externe kopie van al je belangrijke documenten en foto's.

Overigens: hier is een handleiding voor meervoudig opstartbaar (multiboot):
http://computertip.googlepages.com/meervoudigopstartbaar

Offline Math.

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/15, 16:16:06 »
Hmm, dus m'n hardeschijf is niet meer ok...? :/ Misschien moet ik maar eens een totale erase doen ofzo? Is daar een tool voor?

« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/15, 21:16:51 »
Erase? Bedoel je dat je die HD wilt re-animeren?
Begin eens met een backup, indien mogelijk.
Heb je trouwens mijn voorstel in post #2 al gedaan? Hielp dat? Als dat niet helpt, dan is de schijf namelijk overleden en kun je hem gevoeglijk wegkieperen.
Of iemand anders moet nog een wondermiddel weten......

Offline Math.

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/17, 05:52:13 »
Nja, volgens mij is mijn hardeschijf nog prima in oorde. Ik denk zelf dat er telkens wat in de bootsector verkeerd gaat wanneer ik windows installeer. Vandaar dat ik dus een totale erase wil doen. Ik heb zelf nog een dosprogje liggen (meen fd.exe of df.exe) waarmee ik dit kan doen, maar bestaat er ook zo'n progje voor linux?

Verder werkt alles gewoon nog prima onder linux hoor. Alleen windows doet moeilijk...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/17, 10:38:56 »
Citaat van: Math.
Ik heb zelf nog een dosprogje liggen (meen fd.exe of df.exe) waarmee ik dit kan doen, maar bestaat er ook zo'n progje voor linux?

Verder werkt alles gewoon nog prima onder linux hoor. Alleen windows doet moeilijk...
Heb je hier wat aan, Math?
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

Offline Math.

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/17, 15:14:36 »
Nee helaas, ik zoek een programma die echt m'n totale schijf leeg haalt... Ik heb dit wel eens op een schijf met dat dosprogrammatje gedaan en heeft een hele dag geduurd voordat hij klaar was. Ik denk dat het dan met deze schijf van 160GB misschien wel een week kan gaan duren ofzo. Daarnaast kan ik met m'n ms-dos diskette's niet bij m'n S-ATA schijf terecht. Ik zoek dus eigenlijk een goed programmatje wat ik bijv. vanuit Knoppix kan draaien. Maar misschien kom ik al een stap verder met testdisk.

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/18, 12:29:43 »
Tja, ik snap wat je bedoelt. Ik weet niet of het gaat werken, maar vroeger noemden we zoiets een lowlevel format. Het probleem is dat er eigenlijk geen lowlevel format meer gedaan kan worden op een IDE-schijf. Dit is reeds in de fabriek gebeurd. Voor noodgevallen kun je wel terecht bij de fabrikant van je harddisk. Vaak hebben ze toch tooltjes voor dit soort dingen ergens verstopt op hun supportsite. Voor zover ik weet zijn dit echter altijd Windows programma's.

« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/18, 17:01:13 »
Wat jij wilt is een Low Format geven.
Dit kan je normaal gesproken het beste doen met een tool van de fabrikant van jouw harddisk.
Kijk dus eerst even op hun site hiervoor.

BTW je moet niet te vaak een Low Format doen op je HD want hij vind dit niet lekker....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Math.

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/19, 17:34:05 »
Citaat van: ruujan
Tja, ik snap wat je bedoelt. Ik weet niet of het gaat werken, maar vroeger noemden we zoiets een lowlevel format. Het probleem is dat er eigenlijk geen lowlevel format meer gedaan kan worden op een IDE-schijf. Dit is reeds in de fabriek gebeurd. Voor noodgevallen kun je wel terecht bij de fabrikant van je harddisk. Vaak hebben ze toch tooltjes voor dit soort dingen ergens verstopt op hun supportsite. Voor zover ik weet zijn dit echter altijd Windows programma's.
Inderdaad! lowformat(lf.exe), was waar ik naar zocht. :) Mja, ik weet ook niet of het wel wat uit gaat halen, maar er lijkt elke keer wat in de bootsector fout te gaan... Gelukkig lijkt windows in virtualbox nu wel gewoon te werken. Ik denk dat ik dan maar voorlopig even zou hou.

Citaat van: Gandyman
BTW je moet niet te vaak een Low Format doen op je HD want hij vind dit niet lekker....
lol :P