Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet opstarten van Ubuntu Live CD  (gelezen 1271 keer)

brievenbus

  • Gast
Kan niet opstarten van Ubuntu Live CD
« Gepost op: 2007/12/31, 17:17:44 »
Hallo,
Het probleem dat ik heb is niet specifiek een probleem met Ubuntu opstarten vanaf CD maar van elke Linux CD/DVD.

Wat ik had:
Windows met dual boot (grub) met Suse.
wilde overgaan naar Ubuntu en ben waarschijnlijk zo stom geweest door met Partition Magic de Suse Linux partities weg te halen en om Grub weer weg te halen een nieuw mbr op de schijf gezet.

Windows startte hierna nog steeds prima op.

Als ik vanaf willekeurig welke op Linux gebaseerde cd wil opstarten krijg ik zodra de cd wordt gelezen de melding 'press any key to reboot'
Ik kan gelukkig nog wel booten vanaf een op dos gebaseerde cd(!)

Ik vermoed dat er iets in het MBR nog fout zit en heb alles al geprobeerd:
nieuw mbr op de schijf gezet zowel met good old fdisk en gnufdisk.
niets helpt!

Windows werkt nog prima en booten vanaf DOS bootcd ook prima maar alles op Linux gebaseerd boot niet meer en ik wil zo graag over naar Ubuntu ... :-)


Wie kan wat licht in deze duisternis schijnen?

Dank alvast!

Willem

Kan niet opstarten van Ubuntu Live CD
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/31, 17:22:47 »
Kom je wel bij het menu waar je kan kiezen tussen start or install ubuntu, check cd for errors etc?
Je kan dan ook de alternate cd installeren, die heeft een text based install, inplaats van live cd...

EDIT: Vanuit je post blijkt dat je ook niet bij het keuze menu komt dus ik denk dat een alternate cd weinig uithaalt...
Weet je zeker dat hij vanaf de cd boot en niet vanaf je schijf?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Double12

  • Lid
Kan niet opstarten van Ubuntu Live CD
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/02, 16:41:02 »
Heb je wel in het BIOS ingesteld dat hij éérst van CD gaat booten en dan pas harde schijf?

Offline Dave

  • Lid
Kan niet opstarten van Ubuntu Live CD
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/02, 17:50:26 »
ook originele cd geprobeerd of alleen zelfgebrande?
de zelfgebrande vereisen enige zorg vanwege overvol en geen foutcorrecties.

brievenbus

  • Gast
Kan niet opstarten van Ubuntu Live CD
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/02, 20:46:29 »
Bedankt voor de antwoorden.
Na wat puzzelen heb ik het gevonden:
De schijf waar ik Windows naast Ubuntu wil hebben is een IDE schijf. Als extra schijven heb ik een 2-tal SATA schijven in mijn PC zitten met een uitbreidingkaart (goedkoop silicon SATA kaartje) in de good old Asus P4PE.
Eén of beide SATA schijven gooien roet in het eten. SATA stekkers even losgehaald en hopla Ubuntu live cd startte zo op, installatie inmiddels uitgevoerd en de SATA weer aangesloten.

Aangezien ik er alleen maar last van heb bij het booten van CD/DVD ga ik niet rommelen met de bootsectoren van de SATA schijven om het helemaal op te lossen. Er staat net iets te veel onderhanden werk op dat nog niet op de backup staat .... :-)

Wat me wel opviel was dat het bootmenu om te kiezen tussen Windows en Ubuntu bij Suse veel mooier was en waar ik makkelijk de default kon instellen.
Eerst maar spelen met Ubuntu.

Willem

Offline Dave

  • Lid
Kan niet opstarten van Ubuntu Live CD
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/03, 01:08:36 »
ik weet niet of het nog zo is maar voorheen maakte suse gebruik van Lilo
Ik denk dat je dat zelf ook kunt veranderen als dat beter beviel.