Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: formatteren via SSH  (gelezen 728 keer)

NoiK

• Gast
formatteren via SSH
« Gepost op: 2007/12/30, 22:14:28 »
hey,

ik weet niet of ik hier goed zit, of dan wel ik in het gedeelte hardware moet zijn...

maar mijn vraag is; is het mogelijk om via SSH een harde schijf van een andere pc te formatteren?
ik zal ff de situatie uitleggen, anders denk jullie vast dat ik hele rare dingen van plan ben :P

maja ik heb dus een desktop pc waar ik alles op doe en een server pc, die zonder scherm draait, en ik verder altijd benader via SSH. Hiervoor wilde ik mijn schijf mounten(die nog alle data bevat van me win 2k3 server) en dan gewoon weer verder gebruiken, maja dan heb ik een NTFS data schijf op ubuntu...

ik heb al gezorgt dat alle data ergens anders geshared staat, maar nu wilde ik die schijf die onderhand al in me server zit ff omzetten naar een ext3 bestandssysteem.

iemand tips voor commands die ik moet gebruiken? en KAN het uberhaupt wel :P

bedankt

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
formatteren via SSH
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/30, 23:13:26 »
Met ssh kun je eigenlijk alles wat je op de gewone prompt ook kan, dus ook formatteren.

Gebruik fdisk om partitoes aan te maken en te verwijderen en mkfs.etx3 om te formatteren.

formatteren via SSH
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/30, 23:16:33 »
zolang het volume niet actief is kan het geformatteerd worden

NoiK

• Gast
formatteren via SSH
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/31, 14:34:40 »
Citaat van: markba
Gebruik fdisk om partitoes aan te maken en te verwijderen en mkfs.etx3 om te formatteren.
gaat ik me ff verdiepen in de 2 dingetjes;)

Offline vanadium

• Lid
formatteren via SSH
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/31, 15:11:08 »
Voor het formatteren kan je ook

mkfs -t ext3

gebruiken. Ook nuttig voor het formatteren van een USB stick is FAT32: -t vfat. De naam van je devices kan je zien met het commando "blkid".