Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "gksudo nautilus" verandert XFCE bureaublad  (gelezen 1267 keer)

"gksudo nautilus" verandert XFCE bureaublad
« Gepost op: 2007/12/30, 12:34:25 »
Hallo allen,

Ik heb een Ubuntu Feisty systeem waarop ik XFCE vanuit de repos heb geinstalleerd. Voor sommige dingen gebruik ik graag Nautilus i.p.v. Thunar. Als ik echter 'gksudo nautilus' uitvoer krijg ik de standaard Ubuntu bureaublad-achtergrond. Hoe is dit tegen te gaan?

Om te zorgen dat programma's die ik met gksudo/sudo uitvoer hetzelfde theme gebruiken als mijn gewone account had ik trouwens eerder dit uitgevoerd, en dit werkt  ( vervangen door mijn username):

sudo rm -rf /root/.fonts
sudo rm -rf /root/.icons
sudo rm -rf /root/.themes
sudo ln -s /home//.fonts /root/
sudo ln -s /home//.icons /root/
sudo ln -s /home//.themes /root/
Daarnaast heeft het inlogscherm dat te zien is na een suspend niet een theme. Ik vermoed dat beide kwesties met rechten te maken hebben maar root heeft via bovenstaande links toegang zou je denken.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/30, 13:09:15 »
Nautilus wordt in Ubuntu ook gebruikt om de desktop weer te geven. (de desktop achtergrond en de icoontjes daarop)

Als je in Xubuntu Nautilus start, zal die de standaard desktop van Xubuntu (geen idee welk programma daarvoor verantwoordelijk is) vervangen.
Ik denk dus dat je nautilus op moet starten met de --no-desktop optie.
gksudo nautilus --no-desktop dus.
Eventueel moet je er ook nog --browser achter zetten.

« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/30, 14:20:21 »
Citaat van: Johanvd
Ik denk dus dat je nautilus op moet starten met de --no-desktop optie.
gksudo nautilus --no-desktop dus.
Eventueel moet je er ook nog --browser achter zetten.
Bedankt! Dat werkt inderdaad voor de achtergrond kwestie. Via run zou dat dan gksudo 'nautilus --no-desktop'worden, met haakjes. Ik ga nog eens kijken of die optie --no-desktop permanent in te stellen is, of met een alias om het niet steeds in te hoeven typen.

Met dat loginscherm na een suspend is nog wel wat vreemds aan de hand (niet meer zichtbaar, ook al is het aangezet via gconf-editor) maar dat bewaar ik maar voor een ander topic.