Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk back-upprogramma ?  (gelezen 4382 keer)

Offline tryer

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Gepost op: 2007/11/23, 23:55:37 »
Ik wil een back-up maken van mijn systeembestanden. Ik zoek een eenvoudig programma, dat goed werkt. Ik wil deze back-up op mijn /home directory ext3 maken, daar dus een map maken waar de back-up in kan. Kan dat of moet ik een aparte partitie daarvoor maken ?

Offline Menno_

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/24, 00:18:35 »
Een backup maken doe je het beste op een aparte harde schijf. Je kan het programma rsync gebruiken met bijvoobeeld het commando rsync -a /brondirectory /doeldirectoryVoor meer info over de verschillende opties van rsync kan je in de terminal intikken man rsyncrsync is betrouwbaar en snel en met de optie -a wordt alleen datgene gekopieerd dat is gewijzigd of nog niet is gekopieerd.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline tryer

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/24, 00:47:50 »
Ik zou het liefst een eenvoudig grafisch programma hebben. Ik heb dubbel boot (vista en Ubuntu). Ik zou dus wat schijfruimte van de Vista-partitie opslag bestanden moeten afhalen, daar heb ik nog veel ruimte over (dat kon ook bij het installeren van Ubuntu met de live-installatiecd). Vervolgens op deze nieuwe partitie complete backup van ubuntu systeem en van de /home directory.

Ik ben een nieuwe linux gebruiker. Met commando's in de terminal ben ik niet vertrouwd. Ik zag bijv. bij synaptic dat Grub geïnstalleerd is, maar kon dat niet terug vinden met een pictogram bij Toepassingen / Locaties of Systeem. Zal wel met commando's gaan dacht ik, niks voor mij.

Wie helpt ?

Offline joop13

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/24, 01:14:47 »
Met Rsync kun je ook grsync als gui gebruiken. Dan is de synchronisatie via een grafische schil mogelijk.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline tryer

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/24, 01:43:05 »
o.k. Toch is het moeilijk voor mij met de 2 commando's een backup te maken. Is er een goede handleiding bij ? Ik zie in Synaptic dat het programma al geïnstalleerd was. Hoe moet ik dat programma vinden. Het lieftst zou ik een stap voor stap programma willen hebben, wat inzichtelijk is, simpel. Bij de installatie van Ubuntu vond ik de stap voor stap methode heel praktisch en je zag wat je deed.

Met schijfbeheer kan ik in een windowvista een stuk van een partitie met veel vrije ruimte afsnoepen. O.k. dan heb ik een vrije partitie. Ik start ubuntu op. Vervolgens moet die partitie, gedeleete worden in ext 3 ? en dan de backup van de gehele ubuntu naar de nieuwe partitie. Hoe doe ik dat simpel en goed, liefst in een grafisch programma, zodat ik kan zien wat ik doe, en het leifst met een handleiding.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/24, 08:55:50 »
@tryer. Het gemakkelijkste voor jou is om eerst met een grafisch programma te beginnen: grsync. grsync is een grafische schil rondom het commando rsync (die standaard altijd al geinstalleerd is, had je al gezien).

Installeer met: sudo apt-get install grsync(of met Synaptic, zoek eerst grsync op, markeer het en pas de wijzigingen toe)

Daarna start je het programma op en geef dan een bron- en een doelmap op.
Vervolgens kun je de backup simuleren met 'Simulation' (handig om dingen uit te proberen) of uitvoeren met 'Execute'.

Het mooie van grsync is dat het commando dat uitgevoerd wordt, in het uitvoervenster getoond wordt, bijvoorbeeld:
*** Launching RSYNC command (simulation mode):
rsync -r -n -t -v --progress /home/user/grsynctest/source/ /home/user/grsynctest/dest/

building file list ...
3 files to consider

sent 70 bytes  received 20 bytes  180.00 bytes/sec
total size is 6  speedup is 0.07
Je kunt spelen met de diverse instellingen van grsync en je ziet meteen de opties veranderen in het uitvoerscherm, ideaal om je het commando rsync eigen te maken.

Als je genoeg weet van rsync, kun je ook wel zonder de grafische schil af: plak het volledige rsync-commando in de terminal en het zal exact hetzelfde resultaat opleveren.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/24, 09:57:24 »
Even geleden heb ik men eigen klein scriptje gemaakt. Het enige wat ik nog moet doen is vrijdagavond men externe hd aankoppelen en de volgende morgen heb ik een frisse backup! :)

Hier heb ik getracht een duidelijke uitleg te schrijven van hoe en wat: http://www.linuxontdekt.be/2007/11/16/automatisch-een-tar-backup-maken-dmv-een-crontab/

Veel succes!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Tom

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/24, 11:35:34 »
En wat  denkt U van Simple back up restore en Simple back uo config dat allebeide staat bij toepas - verwijderen instal: ?.
Groeten Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline tryer

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/24, 11:59:53 »
O.k., bedankt voor jullie antwoorden. De partitie maken zal we wel lukken denk ik. Volgende vraag: ik moet die nieuwe partitie formateren in ext3. Hoe moet ik dat doen ?  Vraag 2: Ik heb net gekeken in grsync: mijn ubuntu systeem staat op:   /dev/sda7    Bij het bladeren in de bronmap, kom ik dat niet tegen. In de systeemmonitor staat hij wel. Klopt het dat er in de hoogste map dan komt te staan:   //

Offline tryer

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/24, 12:11:15 »
Nog even vergeten te melden:  mijn home directory staat op station:    /dev/sda9      map: /home
Mijn ubuntusysteem staat op: /dev/sda7   map:/

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/24, 12:27:13 »
Citaat van: wandarooze
En wat  denkt U van Simple back up restore en Simple back uo config dat allebeide staat bij toepas - verwijderen instal: ?.
Groeten Tom.
Ik heb al die programmatjes ook afgelopen in het begin, ook (g)rsync, backuppc, keep, simple backup en wat heb je nog allemaal.
De één vond ik te moeilijk, de ander te uitgebreid :) Het simpelste vond ik nog alle bestanden gewoon te kopiëren op een externe schijf.

Vandaar ook men scriptje, het maakt enkel een tar bestand van je /home map en plaatst dat op je externe schijf, niet meer, niet minder.

@ tyer: dat is mooi, wilt dus zeggen dat je je / en je /home op een aparte partitie hebt staan. Eens zo handig.

Kris

Offline Dirk Tas

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/24, 13:46:01 »
Citaat van: Scormen
Citaat van: wandarooze
Groeten Tom.
Ik heb al die programmatjes ook afgelopen in het begin, ook (g)rsync, backuppc, keep, simple backup en wat heb je nog allemaal.
De één vond ik te moeilijk, de ander te uitgebreid :) Het simpelste vond ik nog alle bestanden gewoon te kopiëren op een externe schijf.

Vandaar ook men scriptje, het maakt enkel een tar bestand van je /home map en plaatst dat op je externe schijf, niet meer, niet minder.

@ tyer: dat is mooi, wilt dus zeggen dat je je / en je /home op een aparte partitie hebt staan. Eens zo handig.

Kris
Nadeel van dat kopieren is dat je telkens altijd alles moet kopieren, en dat er tijdens dat kopieren altijd wel eens iets mis kan lopen, zo ben ik eens 400+ foto's kwijtgeraakt. Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een goed backup programma, nu gebruik ik unison, dat werkt goed en 'kopieert' enkel de verschillen in de bestanden, ik heb daarvoor verschillende profielen aangemaakt, makkelijk is ook dat je over ssh kunt synchroniseren. Nadeel is echter dat het een 1 op 1 synchronisatie is, dus wis je iets op de source disk dan verdwijnt het ook op de target disk. Ik ben dus op zoek naar een backup programma die met revisies kan werken, je neemt bijvoorbeeld 1 full kopie elke maand en zet deze ergens, de volgende dagen worden enkel de verschillen gesynchroniseerd, je kunt dit wel allemaal manueel gaan doen maar een programma die dit automatisch doet ben ik nog niet tegengekomen. Het backuppen is 1 aspect, dan heb je nog het recoveren, als je alles manueel doet dan moet je ook nog weten hoe de situatie precies in elkaar steekt, een programma dat je de keuze geeft welke revisie van je file je wil terugzetten dat is pas goed.
Ubuntu User #14670

Offline markba

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/24, 17:13:12 »
Citaat van: Maddy67
Ik ben dus op zoek naar een backup programma die met revisies kan werken
Kijk eens naar rsnapshot, die doet dit precies:
http://www.rsnapshot.org/
(ook in de repo's)

zambo

• Gast
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/24, 20:42:13 »
Hallo,

Ik weet niet of dit berichtje in deze topic thuishoort, maar zal het er toch maar op wagen ...

Ik heb grsync op mijn computer geplaatst en via dat programma mijn /home partitie op een externe harde schijf geschreven ... voor mij is dit gewoon even uittesten ... dus als ik ooit problemen zou hebben of bij een upgrade of clean install volgend jaar kan ik dat dus terug copiëren naar de originele /home partitie op mijn systeem ... heb ik het goed???

Offline tryer

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/25, 03:14:07 »
Ik ben begonnen met Grsync: Mijn bronmap is:  /dev/sda6 (station)   map: /     Mijn doelmap is: /dev/sda8 (station)  map: home1  

In systeemmonitor staan de stations, dus ik had gedacht de bestanden van het ene station naar het andere station willen kopi"eren
De systeembestanden kan ik echter niet met bladeren in de bronmap krijgen en de doelmap (wat dus een station is) is een onderdeel van de bestandssysteem.  Ik snap dit niet. Wie helpt ??

Welk back-upprogramma ?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/25, 08:55:38 »
Een korte uitleg over de mappenstructuur onder Linux vind je in de Nederlandstalige Documentatie, vers herschreven en bijgewerkt...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/25, 10:08:22 »
Daarom, Maddy, laat ik elke week automatisch een backup van mijn /home nemen. Al m'n bestanden staan daarin. Het enige wat ik uitsluit is de prullenbak ;)

Offline markba

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/25, 11:49:48 »
Citaat van: tryer
Ik ben begonnen met Grsync: Mijn bronmap is:  /dev/sda6 (station)   map: /     Mijn doelmap is: /dev/sda8 (station)  map: home1  

In systeemmonitor staan de stations, dus ik had gedacht de bestanden van het ene station naar het andere station willen kopi"eren
De systeembestanden kan ik echter niet met bladeren in de bronmap krijgen en de doelmap (wat dus een station is) is een onderdeel van de bestandssysteem.  Ik snap dit niet. Wie helpt ??
Je moet geen verwijzingen maken naar .dev/..., dit zijn namelijk de *technische* aankoppelpunten. Wat dan wel: wijs de *logische* koppelpunten aan,

- /home/ voor de home-map (hier hoef je dus niets speciaal voor te doen)
- /media/... voor de usb-harddisk

Met het commando 'mount' op de terminal kun je zijn onder welke media-folder de harddisk gekoppeld is (en ook de andere mounts)

Offline tryer

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/05, 23:43:59 »
Heb nu Grync geprobeerd, alleen de simulation. Ik krijg dan de volgende melding: rsync: opendir "/home/lost+found" failed: Permission denied (13)
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at main.c(977) [sender=2.6.9]

Kan iemand mij uitleggen hoe ik het wel gedaan krijg ??

Offline tryer

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/06, 23:42:11 »
Ik blijf proberen in programma Grsync (wat een naam) een back up te maken: krijg dan te zien:

** Launching RSYNC command:
rsync -r -t -v --progress /home/jan /home2/jan2

building file list ...
4649 files to consider
jan/
rsync: recv_generator: mkdir "/home2/jan2/jan" failed: Permission denied (13)
*** Skipping everything below this failed directory ***

sent 132472 bytes  received 26 bytes  88332.00 bytes/sec
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at main.c(977) [sender=2.6.9]
total size is 2417051307  speedup is 18242.17

het heeft dus te maken om toestemming te krijgen in de doelmap. Wie helpt ??

Offline vanadium

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/07, 09:42:09 »
Zoal je zelf gevonden hebt, is het een permissieprobleem: je moet dus zorgen dat je de nodige permissies hebt om in de bestemming directoriies en bestanden aan te maken. Wat ook het probleem kan zijn, denk ik, is dat je niet de eigenaar bent van een directory van je bron. Op dat ogenblik moet rsync een directory aanmaken in de bestemming en iemand anders tot eigenaar maken, wat je als gewone gebruiker niet mag (je mag niet iemand anders eigenaar maken, en je kan alleen de groep veranderen naar een groep waartoe je ook zelf behoort).

Concreet: * bekijk eens de permissies van "home/jan/jan", want het is die directory die hij in de bestemming (home2/jan2) niet wil aanmaken.
* bekijk ook de permissies van home2/jan2

Offline woteb

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/07, 09:51:36 »
Je zou kunnen overwegen om Grsync  uit te laten voeren met gksudo. Dat kan door bij de eigenschappen  voor het commando gksudo typen. Daarmee wordt je voor die taak Root en kun je wel bij die bestanden.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline tryer

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/08, 01:25:36 »
sorry, ik ben nog niet zo  lang bezig met Ubuntu. Ik gebruik het grafische programma van Grsync.
mijn  "/home/jan"  staat op een andere partitie dan "/home2/jan2"
Als ik het commando brondirectory "/home/jan   naar doeldirectory stuur: dan krijg ik:

"rsync: recv_generator: mkdir "/home2/jan2/jan" failed: Permission denied (13)
*** Skipping everything below this failed directory ***
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at main.c(977) [sender=2.6.9]"

Ik weet niet hoe ik een terminalopdracht moet geven. Ik wil juist een eenvoudig grafisch programma. Ik vind het werken in de terminal niet gebruiksvriendelijk, je moet opdrachten onthouden, ik wil werken met programma's waar je kunt zien wat je doet, en uit opties kan kiezen. Ik moet zeggen dat ik wel enthousiast ben over Ubuntu, alleen zou het gebruiksvriendelijker moeten worden gemaakt.

Toch de vraag kan iemand me verder helpen met het maken van een back up. Er staat in deze topic dat het allemaal zo eenvoudig is, nou dat kan ik niet beamen, als je ziet hoe lang ik al bezig ben.

Offline woteb

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/12/08, 11:28:06 »
Je ziet ergens bij de eigenschappen van het programma het commando grsync staan. Zet daar gksudo voor en sla het op. Wanneer je dan grsync opstart dan wordt om het wachtwoord gevraagd, en voer je die taak als Root uit en kun je wel bij de bestanden komen waar je nu wordt geweerd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline vanadium

• Lid
Welk back-upprogramma ?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/08, 15:31:41 »
Ik zou toch wel eerst naar de permissies kijken. Je kan dat grafisch door op de directory/het bestand te klikken met de rechter muisknop.

Je kopieert volgens wat je hebt gepost van

home/jan naar /home2/jan2

rsync kan /home2/jan2/jan niet aanmaken volgens je output omwille van permissies:

* ofwel heb je geen goede permissies in /home2/jan2
Post eens de uitkomst van "ls -l /home2/jan2" hier zodat we dat kunnen verifiëren (-l is de "l" van "list")

* ofwel zijn de permissies van /home/jan/jan (aangezien ie een /home2/jan2/jan wil aanmaken moet er een /home/jan/jan bestaan) niet van die aard dat je als gebruiker het recht hebt die in te stellen op de kopie. Post eens de uitkomst van "ls -l /home/jan | grep jan" hier zodat we kunnen verifiëren.

- Je hebt onvoldoende rechten in de