Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie delen tussen XP, Vista en Gutsy  (gelezen 1668 keer)

Fredman

• Gast
Partitie delen tussen XP, Vista en Gutsy
« Gepost op: 2007/11/01, 10:37:08 »
Om de overgang tussen Windows en Gutsy makkelijker te maken heb ik een partitie (250Gb) neergezet voor informatie die op beide systemen gedeeld moet worden. Zoals documenten, mp3tjes en heel belangrijk de profielen voor Firefox en Thunderbird. Deze partitie staat op een verse harddisk waar Gutsy ook op geinstalleerd staat. Daarnaast heb ik een hdd met XP en een hdd met Vista. Triple booten was nog nooit zo leuk :)

Aangezien Gutsy prima overweg lijkt te kunnen met NTFS heb ik de partitie ook zo geformatteerd, maar het gevoel bekruipt me dat het toch niet helemaal lekker gaat...Gisteren knalde de hele boel er namelijk uit bij het opvragen van een bestand op de gedeelde partititie (opstarten firefox met profiel op die partitiie) en daarna waren zowel XP, Vista als Linux gigantisch van slag.

Vanmorgen kon ik de boel echter weer benaderen dus ik heb alle gedeelde info snel gekopieerd naar een van de windows partities. Better safe than sorry.

Kortom: ligt het aan het sharen van een NTFS partitie? Is het handiger om deze partititie in fat32 op te zetten of zijn er nog andere alternatieven die in zowel windows als linux vlekkeloos werken?

Gutsy bevalt me verder uitstekend maar dit soort geintjes zorgen wel voor een wat onbehaaglijk gevoel :)

linuxnoobi

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/01, 11:15:31 »
hmm triple boot :D, ik zou gewoon dat profiel voor thunderbird eerst kopieren en dan importeren in linux thunderbird, het zelfde voor firefox..  dus niet met origineel!

Bij Windows XP/2000 is het pad meestal %AppData%\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default\
Bij Linux is het pad meestal ~/.mozilla/thunderbird/xxxxxxxx.default/

1.  Sluit Thunderbird volledig af (Bestand > Afsluiten).
   2. Maak een kopie van uw profielmap op bijvoorbeeld een CD-RW disc of een losse harde schijf voor backup doeleinden.

Fredman

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/01, 11:54:25 »
Zo heb ik dat inderdaad gedaan: profielen van Thunderbird en Firefox gekopieerd naar de nieuwe partitie, de Windows versies daarheen laten wijzen en getest: werkt prima.

Vervolgens onder linux de profielen van Firefox en Thunderbird naar dezelfde mappen laten wijzen en ook dat werkt prima. Zelfde mailbox, zelfde instellingen, zelfde plugins, zelfde favorites. Ideaal :)

Maargoed, als Gutsy zich toch verslikt in ntfs dan kan het zijn dat Windows daar vervolgens ook van over zijn nek gaat...dus vandaar de vraag of dit een handige keuze is, of dat het toch beter fat32 of iets anders kan zijn....

linuxnoobi

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/01, 12:05:41 »
ik denk dat je toch zo juist bezig bent hoor, partie waar je nieuwe profielen instaan en dan verwijzing daarheen...
Ik zitzelf zit met pop3 dus dat boeit niet, omdat ik men mails wel lees waar ik wil (windows tiny xp of linux)

Wat mij echt ergert aan ubunty ;) is het feit dat men beide externe hd's niet worden herkent in ubuntu, wel beide als ntfs gedaan ...  zie screen http://img127.imageshack.us/img127/6426/mountci1.jpg

dus ik snap u wel dat jij fat32 wilt gebruiken ...

Fredman

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/01, 12:48:24 »
hmm, als ik dat zo lees dan krijg ik het gevoel dat fat32 toch wel een betere keus is. Aangezien ik verder niet aan access control hoef te doen is ntfs verder ook niet persé noodzakelijk. Mits ik geen gelazer krijg met een 250Gb fat32 partitie natuurlijk.

Maar de basis opzet bevalt uitstekend...ik krijg meer vragen over het verschil tussen Thunderbird en Outlook dan over het verschil tussen Windows en Linux :)

linuxnoobi

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/01, 13:04:18 »
Nu kan FAT32 eindelijk ook op grotere (>120GB) partities werken bij mijn weten dus :D

Offline friarTuxs

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/01, 13:37:39 »
enige probleem bij fat is dat je geen bestanden kan kopieren van bv etx3 naar ntfs die groter zijn dan 1G....dan heb je toch echt weer NTFS nodig
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

Fredman

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/01, 13:48:29 »
die size limit is inderdaad wel redelijk tragisch...hmmm.

Zit er bij het automounten van een ntfs partitie nog verschil tussen het mounten als ntfs en ntfs-3g? Of is dat verschil niet langer aanwezig in Gutsy?

Offline friarTuxs

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/01, 22:36:10 »
Volgens mij is mounten met alleen ntfs: schijf kan alleen gelezen worden... Met ntfs-3g lezen en schrijven....en volgens mij is dit in Gutsy nog steeds zo
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

JimZ

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/02, 00:20:33 »
ntfs-3g wordt in gutsy standaard geïnstalleerd.

Evt. controleren in synaptic, je weet het tenslotte maar nooit....

Gr,
Jim

Fredman

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/02, 17:38:30 »
hmmm, ntfs-3g is standaard aanwezig voor zover ik weet maar in fstab staat voor alle windows partitie ntfs aangegeven, read/write. Dit is een standaard instelling waar Gutsy zelf mee kwam aanzetten.

Maargoed, fstab maar even wijzigen en er ntfs-3g van maken in plaats van alleen ntfs?

Ik heb de partitie in kwestie nu gemapped naar media/shared:
/dev/sdc3   /media/shared    ntfs    defaults,nls=utf8   0    0

Dat is dus zo ntfs-3g, geen probleem. Moeten er verder nog dingen worden aangepast zoals die utf-8 melding ofzo? Ik weet niet of dat verder nog bizarre consequenties kan hebben namelijk...

JimZ

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/02, 23:55:20 »
Nou, ik heb bij de installatie handmatig de diverse mountpoints opgegeven en de installer heeft daarvan gemaakt:

/dev/sda1 /media/VISTA    ntfs    nls=utf8,defaults,umask=007,gid=46 0       0

Waarbij nls=utf8 betekent een NTFS bestandssysteem waarop speciale tekens gebruikt kunnen worden in bestands- en mapnamen zoals trema's en zo.

Dat umask=007 betekent dat de gebruiker (jij dus) lees- en schrijfrechten heeft en gid=046 wijst de groep toe in het gebruikersbeheer.

Gr,
Jim