Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software installatie vraagje  (gelezen 3252 keer)

dxhunter

• Gast
Software installatie vraagje
« Gepost op: 2007/10/30, 22:36:11 »
En ja hoor daar heb er weer een: een beginneling! Vandaag overgestapt op Ubuntu en al hopeloos vast met het installeren van bijvoorbeeld firefox 2008. Heb het gedownload maar ik weet niet wat ik er mee moet.
Hoe installeer in Ubuntu Firefox versie 2008 over versie 2006??

Klopt het dat na een verse installatie van Ubuntu 7.10 de update manager niks aantreft om op te daten? Hij ziet dus ook niet dat firefox achterloopt!

Wie kan en wil mij hiermee helpen?

Bijvoorbaat dank,

Hans

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/30, 22:39:50 »
Een aantal pakketten heft een aanpassing nodig, voordat het op Ubuntu goed werkt,
er is nu eenmaal nog geen "standaard Linux".
Daarom kan je ook het beste niet installeren d.m.v. download, maar gewoon via de repositories.
Systeem > Beheer > Synaptic
zoeken naar je programma, aanklikken starten en werken .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

dxhunter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/30, 22:45:29 »
Bedankt rOn voor je reactie,

bij Synaptic zie ik geen Firefox 2.0.0.8 staan. Het bestand wat ik bij Firefox gedownload heb is een tar.gz file.
Kan ik dat niet op Ubuntu installeren?

groeten,

Hans

linuxnoobi

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/30, 22:52:03 »
Firefox 2.0.0.8 heb ik wel :/
heb ubuntu gusty installed 3 dagen geleden dus ...
stond er standaard op volgens mij :-)

dxhunter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/30, 22:53:16 »
Waar stond het er standaard bij?

groet,

Hans

Offline siegi

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/30, 23:00:15 »
Normaal zou update-manager deze automatisch moeten binnenhalen het is een security update geweest.
http://www.ubuntu-nl.org/usn/159/

Kijk eens bij systeem > beheer > softwarebronnen > updates of daar wel de updates zijn aangevinkt.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/30, 23:07:33 »
Als je Ubuntu installeert is standaard Firefox in het programma en wordt automatisch. wanneer je update's wordt aangemeld geupdate.
Over het algemeen hoef je geen programma's te downloaden van site's de meeste programma's (16 000) zijn te vinden in Synaptic pakketten beheer en deze zijn veilig bevonden om te gebruiken, dit is anders dan met windows waar je naar site's toe gaat om te downloaden.

een seconde te laat

dxhunter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/30, 23:43:46 »
Citaat van: siegi
Normaal zou update-manager deze automatisch moeten binnenhalen het is een security update geweest.
http://www.ubuntu-nl.org/usn/159/

Kijk eens bij systeem > beheer > softwarebronnen > updates of daar wel de updates zijn aangevinkt.
Ja dat was het dus!!! De zaak aangevinkt en de update manager deed wat hij moet doen: updaten. Bedankt!

Blijft bij mij de vraag of ik, we met Ubuntu bestanden die die gecomprimeerd zijn niet op de een of andere manier kan installeren. Ben namelijk aardig wat programma's tegen gekomen die je op die manier binnen moet halen!

groet,

Hans

« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/31, 09:26:53 »
De meeste programma's (99%) die je nodig hebt, staan in de repositories.  Dat zijn een soort databanken met alleen grondig gecontroleerde en stabiele programma's erin, met de officiële ondersteuning van Canonical (zeg maar ons "moederbedrijf") behalve dan voor de "universe" programma's die wel stabiel en getest zijn, maar geen ondersteuning hebben.  (In het begin had ik dat deel van de repositories dan ook niet aangevinkt, nu wel, maar dat is terzijde.)
Punt is, dat je deze programma's gewoon installeert met Toepassingen-->Installeren/Verwijderen of met Synaptic Pakettenbeheer: ze komen dan automatisch op de juiste plaats terecht, alle "dependencies" (afhankelijkheden) worden voldaan (indien nodig, worden er --met jouw toestemming-- ontbrekende stukken programma bij ingeladen), er worden icoontjes geplaatst (meestal toch :) )èn ze worden later ook automatisch geupdated.  Niks dan voordelen dus.
Van die zelf te installeren dingen blijf je voorlopig maar af: meestal zit dat programma ook in de repositories en installeer je het daar, of anders vind jet het bij http://www.getdeb.net.  Die laatste is dan toch betrouwbaar en heeft het voordeel dat ze automatisch installeren.
Kun je het echt niet laten, of is het na grondig rondzoeken, gebleken dat je dat programma toch nodig hebt, dan download je die .tar.gz file, slaat 'm ergens op, gaat naar de terminal en daar doe je cd /pad/naar/de/filemap/
tar -xvzf naam_van_de_file.tar.gz
Je vindt dan meestal wel een of ander uitvoerbaar bestand...  Dat zul je meestal wel moeten uitvoeren met root rechten, dus met sudo ervoor...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

dxhunter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/31, 09:46:53 »
He Prosper,

daar kan ik wat mee! Hartstikke bedankt. ik ben net even in de "software bronnen" geweest en heb wat dingetjes aangevinkt. Opeens zijn er 74 updates gevonden door de update manager. Ik ga straks eens kijken of er wat tussen zit en of ik het wel nodig heb!

Maar ik ben hard opzoek naar een foto management programma (ik mis picasa ontzettend!!) want ik wil mijn foto's (meer dan 12 gigi!) ook onder Ubuntu kunnen beheren.  Ik kwam Photo Organizer 2.34a tegen en heb het gedownload. Ik heb het uitgepakt netjes in een folder. Nu ga ik het installeren zoals jij dat net omschreef in de terminal. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Vraagje: kun je een terminal niet openen in de betreffende folder, bijvoorbeeld met je rechtermuisknop?

In ieder geval hartelijk bedankt voor je hulp.

groeten,

Hans

dxhunter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/31, 09:48:16 »
Ik zie net dat wat je schrijft geen installatie is maar uitpakken!

groet,

Hans

« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/31, 10:10:48 »
@dxhunter

Picasa kun je vinden in Synaptic (dat is een Linuxversie, of beter gezegd: de Windowsversie die draait op een meegeleverde en grondig gecontroleerde versie van een Windows Emulator...)
Het staat bij mij met de eigenschappen "Multiplatform niet-vrij", dus zal je de Multiverse repository moeten aanklikken, ook al kan het dat die in de medibuntu-repository zit.  Om die toe te voegen, zoek op dit forum naar "medibuntu"

Edit: typo
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/31, 10:25:03 »
Hans,
volgens mij kennen we elkaar ...........

dxhunter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/31, 10:30:44 »
Ja het duizelt me nu een beetje van de terminologie. Ik heb net met een zoekopdracht gekeken bij Synaptic maar Picasa niet gevonden. Toen bij Synaptic --->setings of "software bronnen" gekeken en heb dacht ik alles aangeklikt. Bedoelde je dit?

En wat bedoelje met "medibuntu-repository"?

Begrijp me goed; ik heb nog geen 24 uur Ubuntu op de pc.

Groet,

Hans

dxhunter

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/31, 10:32:13 »
Citaat van: r0n.
Hans,
volgens mij kennen we elkaar ...........
O,.... dan ben ik benieuwd hoe jij tot die conclusie bent gekomen. Maar het zou kunnen natuurlijk!

Groet,

Hans

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/31, 10:48:04 »
Dat doe ik even in een PM

dxhunter

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/31, 10:51:55 »
Prima, realiseerde me dat eigenlijk ook wel maar toen was de post al weg.

« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/31, 10:56:37 »
Citaat van: dxhunter
JEn wat bedoel je met "medibuntu-repository"?

Je moet bij je softwarebronnen aanklikken "software van derden", dan toevoegen, en je voert de regel
Citaat
http://packages.medibuntu.org/gutsy free non-free
Je moet dan echter ook nog een sleutel toevoegen, dat is een soort electronische handtekening om de echtheid te controleren. Ga daarvoor naar een terminal en typ het volgendesudo wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get updateJe kan de volledige instructies vinden op deze Wikipagina.  Je kan ook eerst lezen bij medibuntu zelf.

Oeps, heb dat net gedaan, en het zit dus niet bij hen.  Enfin, die Medibuntu heb je nog nodig voor andere multimedia-toestanden: zie deze handleiding

Uiteindelijk vind je Picaso for Linux hier.  Probeer eerst de .deb file, die zou je moeten kunnen openen (en dus automatisch installeren) met gDebi (dat stelt hij zelf voor).  Lukt dit niet, neem dan de .bin file.

Succes :)

dxhunter

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/31, 11:15:52 »
Prosper,

Hartelijk bedankt. Ik ga ermee aan de slag en je hoort van de klap!

Groeten,

Hans

« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/31, 11:22:09 »
Oh ja, als je die Picasa voor de eerste keer opstart en je laat hem alles opzoeken, is hij rap een uur of zo bezig, en zoekt hij tot en met het laatste icoontje op je computer op.  Ik weet niet hoe je dat kunt vermijden, maar vermits je Picasa al onder Windows gebruikte, weet je d'r vast veel meer vanaf dan ik...

dxhunter

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/31, 11:22:16 »
Citaat van: Prosper
Citaat van: dxhunter
JEn wat bedoel je met "medibuntu-repository"?

Je moet bij je softwarebronnen aanklikken "software van derden", dan toevoegen, en je voert de regel
Citaat
http://packages.medibuntu.org/gutsy free non-free
J
Dit pakt hij niet ik kan alleen cancel aanklikken add source is not "highlighted"

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/31, 11:31:59 »
Hoi Hans,
doe het volgende:

Open een terminal (Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminalvenster)
Type: sudo gedit /etc/apt/sources.list
Voeg de regel http://packages.medibuntu.org/gutsy free non-free toe aan het einde.
Sluit Gedit af en kies voor opslaan.
Type nu het volgende (nog steeds in het terrminal scherm):
sudo apt-get update
en voor de zekerheid gelijk maar de updates ophalen:
sudo apt-get upgrade
Er zal minimaal één keer om je wachtwoord gevraagd worden, dat heb je wel goed ingesteld ?

ps: Heb je mijn PM gelezen ?

dxhunter

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/31, 11:37:28 »
Hoi Hans,

Ja en al op gereageerd,

Voor de andere info in je post bedankt! Ik ga het uitproberen!

groeten,

Hans

dxhunter

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/31, 12:21:40 »
Hoi Hans,
doe het volgende:

Er zal minimaal één keer om je wachtwoord gevraagd worden, dat heb je wel goed ingesteld ?

Ron, het wachtwoord is dat hetzelfde als waarmee ik me inlog naast gebruikersnaam als ik Ubuntu opstart?

Als dat zo is:
kom ik met dat ww wel in Ubuntu maar in een terminal werkt het niet als ik me als su wil inmelden!

groet,

Hans.

« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/31, 16:53:36 »
Je moet niet inloggen als root (dat doe je trouwens met sudo su) maar gewoon tijdelijk rootrechten krijgen.  Doe het zoals rOn het schrijft sudo nogwat en dan Enter.  Vervolgens vraagt hij om je ww en dat is inderdaad gewoon het wachtwoord dat je als gebruiker hebt.  Bemerk ook dat wanneer je dat typt, er niets verschijnt, dat is zo gewild (extra veiligheid: niemand kan zien hoeveel tekens er in je wachtwoord zitten).