Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heeft Ubuntu EasyCleaner, defragmentatie enz. nodig?  (gelezen 4772 keer)

Offline Jenske

• Lid
Heeft Ubuntu EasyCleaner, defragmentatie enz. nodig?
« Gepost op: 2006/05/29, 23:46:57 »
U merkt het: ik kom uit een Windows-geschiedenis. Ik had toen de gewoonte om zo goed als elke dag/week/maand wel effe mijn *.tmp-bestanden eraf te flikkeren, EasyCleaner los te laten op mijn registry en, zij het veeeeeel minder, te laten defragmenteren. Vervolgens mochten ook mijn cookies eraan geloven en ik besloot meestal met al mijn temporary internet files er af te gooien. U merkt: ik ben niet alleen superzuinig op mijn harde schijf maar ook nog eens parano
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/29, 23:53:38 »
Nee, dat heb je niet nodig. De nodige clean dingen worden automatisch voor je gedaan :)

« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/29, 23:54:15 »
Details:

/var/run en /var/lock zijn een tmpfs en zijn na reboot dus leeg
/tmp wordt bij een reboot ook leeggegooid
apt-get clean wordt vanuit crom gedraaid.

`GooZ

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/30, 07:47:19 »
En voor cookies en andere priv

Azalin

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/30, 08:41:13 »
En defragmentatie?

« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/30, 09:34:14 »
Niet nodig op goede bestandssystemen zoals ext, reiser, xfs...

Azalin

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/30, 10:14:31 »
Ok dan! :) Prettig om te weten, wist ik namelijk niet. De hele reden dat dat niet nodig is komt omdat ext e.d. niet met blokken werken die fragmenteren? of hoe moet ik dat zien? Tussen de blocks op een schijf zal toch ooit wel eens een file gewist worden en dan schuift toch niet alles automatisch weer tegen elkaar aan lijkt me? Of wordt er op ext e.d. filesystemen nooit fragmenten naar de schijf geschreven waardoor er gewoonweg geen fragmentatie kan ontstaan?

« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/30, 10:28:22 »
Om de 30keer booten, doet ubuntu  een systemscan. En na die scan krijg ik iets van 1,O% "open ruimte"(het noemt anders, maar meet niet meer goed wat). Ik dacht dat dit mijn defrags waren. Wat is dat dan? En zoals azalin vraagt hoe komt dat dit niet zou kunnen?

Ik weet niets, maar ik kan leren...
Arvid

jpjacobs

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/30, 10:47:57 »
er kunnen wel files gefragmenteerd zijn anders zou het 'filefrag' programmatje (zit in e2fsprogs) vrij pointles zijn.

Aline

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/30, 18:44:15 »
Citaat van: jpjacobs
er kunnen wel files gefragmenteerd zijn anders zou het 'filefrag' programmatje (zit in e2fsprogs) vrij pointles zijn.
Klopt. Het verschil is dacht ik gelegen in of je een FileSystem hebt dat aan journaling doet zoals Ext3 of ReiserFS. Maar bij het oudere Ext2 ligt dat dus anders. Groets

Azalin

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/30, 18:46:09 »
Journaling.... ja, dat heb ik ook wel eens gegeten :) Laat ik het maar simpel houden: defragmenteren is met een ext3 filesysteem wel of niet nodig?

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/30, 18:56:36 »
simpel? neen.
Die 'non-contiguous' is altijd enorm klein, waarschijnlijk door afsluiten zelf of zoiets, my guess...

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/30, 19:10:22 »
Nogmaals, Linux is geen windows. Linux heeft geen defrag programma nodig omdat het bestandssysteem intelligenter is dan dat van windows ;)
Stop met denken in windows termen ... 't is soms moeilijk, ik besef het ;)

Azalin

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2006/05/30, 23:14:28 »
Windows, AmigaOS, MacOS... defragmenteren is een noodzakelijk kwaad op meer dan

Gast

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/03, 10:41:05 »
Volgensmij laat Synaptic wel eens de configuratie bestanden staan, maar dan meot je inplaats van verwijderen voor voledig verwijderen kiezen.
Maar het grote voordeel van Linux is inderdaad niet dat je opeens de melding krijgt dat je hardeschrijf is volgelopen door Windows troep. Ook verschijnen er in de persoonlijke map niet opeens allemaal mappen zoals My Ecards en meer van die troep, is er geen register om op te schonen, maar configuratie bestanden die ook vanuit een CLI(comand line interface) goed zijn aan te passen. Defragmenteren is niet meer nodig nee(jopie). Dus alleen daarom is Linux al een heel goed besturingssyssteem.

hoe2ubuntu

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/06, 06:17:17 »
Citaat van: Ytrecq(inloggen wil niet)
Volgensmij laat Synaptic wel eens de configuratie bestanden staan, maar dan meot je inplaats van verwijderen voor voledig verwijderen kiezen.
Maar het grote voordeel van Linux is inderdaad niet dat je opeens de melding krijgt dat je hardeschrijf is volgelopen door Windows troep. Ook verschijnen er in de persoonlijke map niet opeens allemaal mappen zoals My Ecards en meer van die troep, is er geen register om op te schonen, maar configuratie bestanden die ook vanuit een CLI(comand line interface) goed zijn aan te passen. Defragmenteren is niet meer nodig nee(jopie). Dus alleen daarom is Linux al een heel goed besturingssyssteem.
Wacht even hoor. .. Linux werkt zonder register, zoals MS wel heeft?
Dus als gevolg van geen register en een vele malen intelligentere bestandsindeling blijft je schijf degramentatie vrij?!

Hoe bewaard Linux dan al je gegevens en hoe weet het waar alles is of moet zijn als het geen register heeft?

WimVriend

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/06, 09:30:43 »
Hallo,
Middels onderstaande link worden je defrag vragen beantwoord

http://geekblog.oneandoneis2.org/index.php/2006/08/17/why_doesn_t_linux_need_defragmenting

Wim

hoe2ubuntu

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2006/09/06, 10:35:10 »
Citaat van: WimVriend
Hallo,

http://geekblog.oneandoneis2.org/index.php/2006/08/17/why_doesn_t_linux_need_defragmenting

Wim
Ik de link vol aandacht te lezen, dank je wel WimVriend!

jackie

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2006/09/06, 17:10:30 »
Citaat van: hoe2ubuntu
Hoe bewaard Linux dan al je gegevens en hoe weet het waar alles is of moet zijn als het geen register heeft?
Linux bewaart alle gegevens en instellingen in config-files, gewone tekstbestanden, veelal goed van commentaar voorzien en daardoor makkelijk zelf aan te passen (ipv programmaspecifieke binaire bestanden onder windows). Probleem is wel dat je moet weten welke config bestanden waarvoor dienen. Volgens mij is er geen echt overzicht van.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #19 Gepost op: 2006/09/06, 17:27:58 »
Interessante link :) en euh, ext2 kan wel gedefragmenteerd worden, daar is ooit een tool voor geschreven, maar die werkt niet op ext3, dus dan moet je eigenlijk
1. ext3 converteren naar ext2
2. defragmenteren
3. ext2 converteren naar ext3

maar dit is absoluut niet nodig.. fragmentatie komt niet hard voor bij ext3 (en ext2)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #20 Gepost op: 2006/09/06, 17:34:16 »
dat is helemaal niet nodig. Lees hier maar:

EDIT : hmmm ... zie net dat iemand me voor geweest is met die link ...
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #21 Gepost op: 2006/09/06, 18:55:20 »
Citaat van: bartek
dat is helemaal niet nodig. Lees hier maar:
Daar waren we van op de hoogte ja ;)
Citaat van: WimVriend
Hallo,

Wim
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2006/09/06, 20:01:54 »
wat ik er van begrepen heb houd linux bestanden aaneengesloten bij het wegschrijven.
er zitten dus wel gaten in met wat er op de schijf staat maar die worden vanzelf weer opgevuld door een klein bestandje.

windows versnipperd bestanden over de gatenkaas wat vertragend werkt.

onder linux zou de fragmentatie beperkt blijven tot wat procenten. defragmenteren kan maar zal weinig tot geen snelheidswinst opleveren.

zit er een gat van x mb zag linux er geen bestand beginnen te plaatsen dat groter is zoals windows maar het wat verderop toch aaneengesloten plaatsen.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #23 Gepost op: 2006/09/06, 20:13:41 »
idd, nadeel is dat de harde schijf misschien wat sneller vol zal zitten omdat de kleine gaten die overblijven niet meer geschikt zijn om bijvoorbeeld je 4gig vakantiefilm op te slaan.

Maar wat kost een harde schijf tegenwoordig nog?
prijs per gig was 15 jaar geleden nog 50
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

NLsandman

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 2006/09/07, 13:06:34 »
Citaat van: Ytrecq(inloggen wil niet)
Niet helemaal waar, ga maar eens naar je persoonlijke map en kies in bestandsbeheer beeld en dan verborgen bestanden tonen.
Ook zijn er programma's die er bv download mappen inzetten.