Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!  (gelezen 58934 keer)

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #75 Gepost op: 2007/10/14, 17:45:57 »
Je kán upgraden van 7.04, maar dat wordt niet aangeraden.
Wil je dit toch doen, in de terminal via:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #76 Gepost op: 2007/10/14, 21:55:01 »
Zo kun je niet upgraden naar 7.10 Scormen, dat doe je zo:
sudo update-manager -d

via jou methode moet je eerst nog de sources.list aanpassen naar Gutsy.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #77 Gepost op: 2007/10/14, 22:01:14 »
Aha, dank je bartek :)

Kris

Offline bartek

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2007/10/15, 10:04:59 »
Citaat van: pjotr123
België:

http://ftp.belnet.be/pub/mirror/ubuntu.com/releases/

ftp://ftp.easynet.be/ubuntu-iso/

http://ubuntu.mirrors.skynet.be/pub/ubuntu.com/releases/

Nederland:

ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/

ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/

http://ftp.tiscali.nl/ubuntu-releases/

http://nl.releases.ubuntu.com/releases/

Voor de zekerheid ook nog even een Duitse en een Franse mirror:

http://ftp.halifax.rwth-aachen.de/ubuntu-releases/

http://ftp.oleane.net/ubuntu-cd/
Er worden verschillende sites aangeboden voor het binnenhalen van Gutsy ... Willen we met dit forum proberen om zoveel mogelijk dezelfde torrent binnen te halen van dezelfde server? Hoe meer seeders er zijn hoe sneller de download zal gebeuren ... In tegenstelling tot de .iso binnenhalen (die trager loopt indien er veel mensen op het zelfde moment downloaden) zal de download alleen maar sneller lopen bij een .torrent

Dus de eerste die een torrent binnenpakt meld dat hier en dan springen we allemaal op dezelfde kar.
Wat denken jullie?

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #79 Gepost op: 2007/10/15, 10:42:53 »
Hier is nog een snelle Nederlandse mirror voor de geïnteresseerden: http://www.apt-get.eu

Offline Merel

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2007/10/15, 13:36:09 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: Merel
Ik probeer het kort te houden : Ben totaal onwetend in Ubuntu als nieuw in dit forum. Dus de volgende vragen zijn echte "basic" vragen :
1. Hoeveel ruimte moet ik voorzien op een apparte partitie van een harde schijf waar ik Ubuntu kan downloaden en mee oefenen.

2. Kan Ubuntu booten op een partitie vanuit een externe HDD ?

3. Ik heb (helaas ?) een bootmanager "BootMagic" included bij Partition Magic.
Ik werk met Windows-XP (en Windows98SE niet meer in gebruik) in dit systeem. Zal ik de installatie van een bijkomend OS laten gebeuren via deze bootmanager ? (een link naar uitleg desbetreffend is welkom)
1. Vanaf 6 GB kan je zo'n beetje alles doen wat je wilt. Meer is natuurlijk beter, maar het hoeft niet.

2. Dat kan, al is het veel makkelijker en probleemlozer om Ubuntu op een interne schijf te installeren.

3. Ubuntu installeert zijn eigen bootmanager, Grub. Die is in staat om Ubuntu, Windows en nog veel meer besturingssystemen op te starten. Grub en Bootmagic samen laten werken gaat denk ik niet lukken. Grub zal denk ik wel prima de taken van Bootmagic over kunnen nemen.
Bedankt.
Ik zou dus best een partitie van 10 GB kunnen vrijmaken om de aankomende versie Ubuntu daaop te downloaden én tevens te installeren.
Zijn er risico's verbonden aan Grub ?
- Kan het beuren dat de nu actieve partitie (XP) niet meer opstart ?
- Ik begrijp dat Grub dus Win98SE kan benaderen op de eerste fysische partitie van de HDD.
- Deze is ongebruikt en zou dan via Ubuntu kunnen worden geformateerd en toegewezen voor ander gebruik ?
(BootMagic is nu daar geïnstalleerd)

(Misschien een betere plaats op dit forum voor dit soort vragen ?)
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Redfish

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: 2007/10/15, 15:33:15 »
Yup dat kan allemaal. Gewoon de betreffende partitie selecteren. 10GB is misschien een beetje weinig als je ook nog een swap erbij wilt, maar het kan wel.

Grub zal wel herkennen wat er allemaal geïnstalleerd is. Grub verwijderen is ook niet zo moeilijk zou het nodig zijn.

Offline SWAT

• Administrator
« Reactie #82 Gepost op: 2007/10/15, 17:02:21 »
Citaat van: bartek
Er worden verschillende sites aangeboden voor het binnenhalen van Gutsy ... Willen we met dit forum proberen om zoveel mogelijk dezelfde torrent binnen te halen van dezelfde server? Hoe meer seeders er zijn hoe sneller de download zal gebeuren ... In tegenstelling tot de .iso binnenhalen (die trager loopt indien er veel mensen op het zelfde moment downloaden) zal de download alleen maar sneller lopen bij een .torrent

Dus de eerste die een torrent binnenpakt meld dat hier en dan springen we allemaal op dezelfde kar.
Wat denken jullie?
Het was al vanaf het begin mijn plan om Gutsy te gaan seeden (dus gewoon m.b.v. de torrent Gutsy downloaden en dan het downloadvenster zo lang mogelijk open laten staan).

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2007/10/15, 20:35:58 »
Bartek, goed idee. Maar dan moeten we wel afspreken van welke site we dat doen, of niet?

rowanb

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 2007/10/16, 07:26:51 »
ik wil ook wel seeden maar ik kan niet de heledag mijn computer aan laten staan :p

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2007/10/16, 07:30:50 »
We vragen gewoon van iedereen dat ie naar zijn vermogen meehelpt. Mensen die bv. helemaal niet kunnen zullen we echt niet schuin aankijken.

Wat moet, kan. Wat niet kan, moet niet. ;)

Offline glupper68

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2007/10/16, 09:08:35 »
Misschien een optie:

Er zijn verschillende torrent programma's in de omloop. Laat elkaar weten wat de beste instellingen per programma zijn om zo goed mogelijk te kunnen uploaden.  Ik gebruik zelf Utorrent.  Ben overigens nog wel aan het vissen welke instelling bij mij de juiste is.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline glupper68

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2007/10/16, 09:40:05 »
ik denk dat je snelheid dan over twee uploads verspreid wordt.  Het beste is, denk ik, per ip-adres(server) een upload met de hoogste snelheid
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Dave2

• Lid
    • http://www.lorevanloon.be
« Reactie #88 Gepost op: 2007/10/16, 17:52:15 »
ik zie dat hij nu al te downloaden is is dit dan de officiele versie of toch wachten tot 18 oktober ?

groetjes
duckman

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #89 Gepost op: 2007/10/16, 18:04:18 »
De goede versie komt waarschijnlijk later op de dag op 18 oktober beschikbaar.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2007/10/16, 19:17:32 »
Citaat van: bartek
Zo kun je niet upgraden naar 7.10 Scormen, dat doe je zo:
sudo update-manager -d

via jou methode moet je eerst nog de sources.list aanpassen naar Gutsy.
Waar vind je die commando's eigenlijk en is dat hetzelfde als bij de bron van deze software? (Debian)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #91 Gepost op: 2007/10/16, 19:30:17 »
Ik denk niet dat het dezelfde is als in Debian.
Ten eerste ontwikkelt en released Debian anders dan Ubuntu, en ten tweede zorgt dat commando ervoor dat de upgrade zo soepel als mogelijk verloopt tussen 2 versies.

Voor het tweede hebben de ontwikkelaars een hoop code geschreven die zorgt dat de goede versies van programma's geïnstalleerd worden, de goede configuratiebestanden gekozen worden, etc.

Heb je een server, dus zonder grafische omgeving, dan doe je de upgrade ook via de update-manager, maar dan een kale versie daarvan.
Zie ook hier:
https://help.ubuntu.com/community/GutsyUpgrades

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #92 Gepost op: 2007/10/16, 21:40:03 »
Let op:
Haal liever geen "daily build" binnen van Gutsy: daar heb ik vervelende ervaringen mee gehad. Zowel met de LiveCD-versie als met de Alternate-versie.

Hou het daarom bij de Release Candidate, of nog liever: de finale versie van Gutsy.

Offline bartek

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2007/10/16, 22:03:41 »
Daily builds zijn per definitie de onstabielste versies, altijd weer hopen dat het gaat lukken.

« Reactie #94 Gepost op: 2007/10/16, 23:26:47 »
Als je op donderdag van de daily build site Gutsy download dan is dat toch de "echte" final gutsy he? Natuurlijk ook kijken waneer hij erop gezet is, maar om hoe laat kunnen we hem daar verwachten, misschien kunnen we met het forum van die site torrenten.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #95 Gepost op: 2007/10/17, 03:00:53 »
Citaat van: Q.
Als je op donderdag van de daily build site Gutsy download dan is dat toch de "echte" final gutsy he? Natuurlijk ook kijken waneer hij erop gezet is, maar om hoe laat kunnen we hem daar verwachten, misschien kunnen we met het forum van die site torrenten.
DUS NIET.
Het kan zijn dat het wel zo is, misschien was dat in een eerdere versie ook zo, maar je hebt totaal geen garanties.
Een daily build wordt totaal niet gecontroleerd of hij wel opstart, of de installatie werkt en of alles wel op 1 cd past.
Een "release", al is het een alfa, beta of release candidate, wordt wel gecontroleerd.

Natuurlijk is de verleiding groot om zo snel mogelijk de nieuwste versie te downloaden. Natuurlijk wil je als eerste hier melden dat de cd gereleased is en dat je aan het downloaden bent. Het is alleen misschien niet zo handig.
Stel dat je de verkeerde link te pakken hebt, de verkeerde cd hebt gebrand, de verkeerde versie aan het verspreiden bent via bittorrent en de verkeerde link aan andere mensen geeft. Allemaal dingen die juist contraproductief werken.

Wacht gewoon tot de officiële versie via de site te downloaden is. Wacht tot je zeker bent dat je het goede torrentbestand hebt. Wachten is moeilijk, ook ik wil dat de nieuwste versie zo snel mogelijk hier te vinden is, maar ik vind het belangrijker om zeker te weten dat het de goede versie is.

Dit is trouwens met eerdere versies ook fout gegaan... rond het tijdstip dat een eerdere versie (Feisty?) uitkwam waren er heel veel links gepost op het Engelse forum, maar ook hier, naar verkeerde downloads. Laten we daarvan leren en het nu beter doen :)

Het is ook nog mogelijk dat Gutsy niet uitkomt op de 18e vanwege een ernstige bug... dan heb je voor niks een oude daily gedownload en verspreid...

Offline ml2mst

• Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
« Reactie #96 Gepost op: 2007/10/17, 07:15:48 »
johanvd schreef:

Citaat
Wacht gewoon tot de officiële versie via de site te downloaden is. Wacht tot je zeker bent dat je het goede torrentbestand hebt. Wachten is moeilijk, ook ik wil dat de nieuwste versie zo snel mogelijk hier te vinden is, maar ik vind het belangrijker om zeker te weten dat het de goede versie is.
Ik vindt het een prachtig idee om de torrent te downloaden en die vervolgens een paar dagen te seeden, maar wat is een betrouwbare bron?

Waar wordt de officiële versie aangekondigd?

Ik bedoel, je kan er donder op zeggen, dat op vrijwel iedere ICT gerelateerde site wordt aangekondigd dat Gutsy op 18 oktober wordt opgeleverd, maar daar kan je dus in principe niks van op aan.

Zelf heb ik ook de Ubuntu afteller op mijn website en weblogs lopen.

Het lijkt mij het beste, om te wachten, totdat de definitieve release alhier feestelijk wordt aangekondigd.

Just my 2 cents ;)
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #97 Gepost op: 2007/10/17, 08:18:27 »
Bijvoorbeeldvoor Feisty kan je hier torrent bestanden vinden:
http://nl.releases.ubuntu.com/7.04/

_mg

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 2007/10/17, 09:27:12 »
Hoi Ubuntianen

Ook ik kon niet meer wachten en heb de RC gebrand en gutsy aan de praat gekregen

Ik wilde perse weten of WPA en WPA2 werkten en bovenal wat Pjotr123 reeds mij vertelde dat WUSB54GC linksys networkadapter werkte en dat doet hij ook!
Het ingebouwde wifi kaartje werkt niet (2.6.23 lost dat op en misschien dat dat eerder zal lukken)

Op een of andere manier werkte 3D niet (chess kon ik niet 3D zien) en bepaalde desktop effecten wel (maar de kubus heb ik nog niet gevonden...)

Nu kan ik rustig afwachten en zaterdag of zo GG downloaden..

Ben helaas niet op de release partij

WEl heel erg blij dat ik nu draadloos kan internetten en netwerken met mijn laptop op UBUNTU

Gr Marcel

JimZ

• Gast
« Reactie #99 Gepost op: 2007/10/17, 13:40:59 »
Welke versie heeft trouwens in z'n algemeen de voorkeur hier?

De live- of de Alternate versie?

Ik probeer uiteraard om beide torrents zo snel mogelijk binnen te rijven (is Vlaams meen ik ;) , een schone taal) en te seeden maar je moet toch ergens mee beginnen nietwaar.

Gr,
Jim