Goedemorgen,
Ik zal me even voorstellen. Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik miste een forumhoek waarin je dit neer zet, dus ik zet het hier maar even neer.
Op aanraden van een vriend ben ik bezig met Ubuntu. Vanaf het moment dat 9.04 er was zeg maar. Zo'n 8 of 9 jaar terug ooit begonnen met twee distro's van Suse. Maar dat heeft nooit mijn tevredenheid gehad (vreselijk dat KDE). Pas toen ik later met Debian in de weer ging werd het weer leuk. Maar ook met Debian moest ik veel sleutelen. Dit met heel erg veel plezier gedaan moet ik zeggen. Ik was erg gecharmeerd van FVWM en het werken met C++ is zo lekker in een linux omgeving. Maar toch is het nooit echt goed van de grond gekomen. Ik begon toch weer steeds vaker naar XP te booten. Met name vanwege Command & Conqueror, World of Warcraft, Unreal Tournament, MSN, Cool Edit, Photoshop en vooral(!) het gemak, de snelheid en het uiterlijk van Firefox en Outlook Express.
Ubuntu houdt me gelukkig veel langer vast. Het werkt ook meteen. Wat ook prettig is omdat ik ook wel eens een keer wil wérken met de computer. Ik moet zeggen dat de Gnome Desktop een bijzondere prettige manager is daarvoor. Die bovendien niet zo nadrukkelijk aanwezig is.
Ik ben nu lekker bezig en ik heb al aardig wat tips en info van dit forum afgehaald. Het is hier een schat aan informatie en prettig leesbaar. Goeie sfeer ook.
En zo bouw je je systeem een beetje op. First things first. Zo zoek ik bijvoorbeeld nog naar een programma als de Windows ACDSee. En een (gebruikers) betere mp3 player. Ik gebruik nu Totem.
Het volgende wat ik graag verbeterd zou willen zien is een optimalisatie van mijn grafische kunnen. Ik heb een ati X1950 pro. Ik ben er inmiddels al achter dat linux en ati niet echt hand in hand gaan. Ik heb behoorlijk wat rond gelezen hier over. Ik heb het gevoel dat mijn Ubuntu systeem op dit gebied nog veel beter kan. Maar dat is nog niet gelukt. Na diverse pogingen. Firefox blijft bv traag (met scrollen bv). Flash filmjes kunnen niet full screen worden afgespeeld (scherm klapt meteen weer naar zijn oorspronkelijke formaat), het geluid stottert af en toe.
Ik kan mijn helderheid niet instellen. Ik gebruik nu vanuit een terminal "xgamma - gamma 0.8". Dat werkt op zich ook wel. Maar dat is geen helderheid.
En zo heb ik nog wel het een en ander voor de boeg. Maar ik puzzel er met veel plezier naar toe. Ik zal hier niet meer over verder gaan. Dat valt buiten de scope van dit artikel. Dat zal ik in bij Configuratie en Software gaan posten straks. Met wat meer gegevens van m'n bak. Wat zou het toch mooi zijn om World of Warcraft draaiend te krijgen in Ubuntu! (jaja, dat speel ik als 30er). Ik weet dat het kan. Wel es wat pogingen ondernomen ook, maar eehh.... je mag drie keer raden.
Ik zou zeggen, ajuus!
Groet.