Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: root passwd  (gelezen 37922 keer)

Offline ivo

  • Lid
Re: root passwd
« Reactie #25 Gepost op: 2009/07/31, 11:59:12 »
Neen, ik doel gewoon op Windows gebruikers die Ubuntu eens proberen en naar aanleiding van deze post vandaag een root account installeren ... In Windows XP kan je volautomatisch gebruikersaccounts configureren die  volledige administratorbevoegdheden hebben, en veel Windows gebruikers draaien standaard zo. Met behulp van de tip van vandaag kunnen we dat nu ook gemakkelijker in Linux doen.

Had jij daar de tip van vandaag voor nodig???
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

  • Lid
Re: root passwd
« Reactie #26 Gepost op: 2009/07/31, 12:05:26 »
Je bent inderdaad zeer recalcitrant vandaag.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: root passwd
« Reactie #27 Gepost op: 2009/07/31, 12:07:26 »
Je kunt gewoon een Terminal openen en dan het volgende commando ingeven:

...

Root-wachtwoord invullen et voila.

Goed advies van Vistaus om het root account te activeren ???. Op de wiki wordt dit afgeraden?

Hoho, als je weet wat je doet is het niet zo erg.
Wiki aanpassen op dit punt ??? Hebben we ook geen last maar van dat "stomme" sudo!

p.s. Als je weet wat je doet, doe je dit dus NIET.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/31, 12:51:25 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: root passwd
« Reactie #28 Gepost op: 2009/07/31, 12:46:44 »
Je bent inderdaad zeer recalcitrant vandaag.
En:
Hij bedoelt zeker de Windows partitie, om even in n00b taal te spreken.

Die bedoelt ie, 100%
Maar ik ben vandaag een beetje recalcitrant, vandaar.
Heb ik niet goed opgelet bij Nederlands?
Wat is recalcitrant?

Offline ivo

  • Lid
Re: root passwd
« Reactie #29 Gepost op: 2009/07/31, 12:52:32 »
Je bent inderdaad zeer recalcitrant vandaag.
En:
Hij bedoelt zeker de Windows partitie, om even in n00b taal te spreken.

Die bedoelt ie, 100%
Maar ik ben vandaag een beetje recalcitrant, vandaar.
Heb ik niet goed opgelet bij Nederlands?
Wat is recalcitrant?

Ik weet niet of je niet goed hebt opgelet bij Nederlands. Hoe waren je rapportcijfers?

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=recalcitrant

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: root passwd
« Reactie #30 Gepost op: 2009/07/31, 13:00:13 »
Ik heb niet eens een cijfer voor Nederlands voor dit jaar.
Ik had namelijk geen zin om 2 jaar achterelkaar aan VMBO 3 te werken.
Maar ja, als je van VMBO-K naar VMBO-T gaat, moet dat, maar dat is eigenlijk de zelfde stof.

Re: root passwd
« Reactie #31 Gepost op: 2009/08/01, 20:14:09 »
Je kunt gewoon een Terminal openen en dan het volgende commando ingeven:

...

Root-wachtwoord invullen et voila.

Goed advies van Vistaus om het root account te activeren ???. Op de wiki wordt dit afgeraden?

Hoho, als je weet wat je doet is het niet zo erg.
Wiki aanpassen op dit punt ??? Hebben we ook geen last maar van dat "stomme" sudo!

p.s. Als je weet wat je doet, doe je dit dus NIET.

Ik heb het wel moeten doen van de K3B-developers, omdat ik iets moest doen wat niet met sudo kon.

Maar je hoeft niet gelijk zo boos te worden wbt de wiki. Ik zeg heus niet sudo stom is, maar als je weet wat je doet kan je best een rootwachtwoord hebben. En dan doel ik dus ook op de mensen die er wat meer vanaf weten, niet op de beginnerlingen. Die kunnen beter met sudo blijven werken.

Ik gebruik overigens verder ook nooit root (allen sudo) op Kubuntu. Wel op openSUSE.

Offline siegi

  • Lid
Re: root passwd
« Reactie #32 Gepost op: 2009/08/01, 20:31:08 »
Ik kan echt niets verzinnen waarvoor je effectief een root account nodig hebt... Maar de kans is natuurlijk groot dat die k3b devs niet bekend zijn met het systeem van sudo.

Bovendien ben ik het volkomen eens met testcees...

Offline heir4c

  • Lid
Re: root passwd
« Reactie #33 Gepost op: 2009/08/01, 20:42:27 »
Ik kan echt niets verzinnen waarvoor je effectief een root account nodig hebt... Maar de kans is natuurlijk groot dat die k3b devs niet bekend zijn met het systeem van sudo.

Bovendien ben ik het volkomen eens met testcees...

Woteb werkt bijvoorbeeld constant in root voor het werken met zijn minimal ubuntu/blokkendoos (ik bedoel dus niet dat hij een root account in de grafische omgeving heeft)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: root passwd
« Reactie #34 Gepost op: 2009/08/01, 21:00:08 »
Ik moest K3B als root starten in een bepaalde rootomgeving.
En ze waren er wel mee bekend, want 1 van hun kende sudo en aan de rest heb ik uitgelegd wat sudo is.

Ik ben het er wel mee eens dat je beginnerlingen geen root-account moet toewijzen, maar voor de wat meer ervaren gebruikers kan het best.

Offline siegi

  • Lid
Re: root passwd
« Reactie #35 Gepost op: 2009/08/01, 22:04:12 »
Wat dacht je van sudo -i .

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: root passwd
« Reactie #36 Gepost op: 2009/08/01, 22:22:40 »
Beste Vistaus, als mede forumlid vanadium jou netjes uitlegt waarom het een onverstandig advies is root te activeren (om iets in een systeemfolder te kopiƫren) ga jij daar toch tegenin (zelfs een beetje verbolgen met "hoho", maar dat terzijde). Misschien dat ik daarom wat scherp reageerde. Ik sta helemaal achter vanadium om dit advies niet zomaar te geven.

En als je zelf al aangeeft dat dit geen goed advies voor een beginner is: geef dat dan ook niet zomaar!

Dat jij een ervaren gebruiker bent is algemeen bekend maar nu beweer je ook te weten wat andere meer ervaren gebruikers doen. Nou ik kan je verzekeren dat ik blij ben dat mijn root account NIET is geactiveerd. Nu is onmogelijk om met root in te loggen. Je wil niet weten hoeveel keer op mijn internet-server geprobeerd wordt als root in te loggen! En toch voel ik mij geen beginner maar (goed gebruik van) sudo heeft voordelen voor iedereen. Het root account activeren doet afbreuk aan een aantal voordelen.

Nog een argument (wat niet eens op de wiki staat) om dit NIET zomaar als advies te geven is dat een "beginnend" gebruiker die in alle onschuld zijn root account activeert zonder wachtwoord GEEN gebruik meer kan maken van de grub-recovery mode. Daar is nu ineens ook dat wachtwoord voor nodig!

Maar goed, het staat hier iedereen vrij de hulp/reactie te geven die hij wil, dus zullen we er maar over ophouden?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: root passwd
« Reactie #37 Gepost op: 2009/08/02, 11:18:35 »
Inderdaad laten we maar ophouden.
Ik wil alleen nog even toevoegen dat ik dit advies ook niet gegeven heb aan een beginnend forumlid zoals jij zegt, ik heb de hele tijd gezegd dat het kan als je weet wat je doet, doelend op de meer ervaren gebruikers.
Ik zeg ook niet dat alle ervaren gebruikers een rootaccount hebben, alleen dat als je een ervaren gebruiker bent je best veilig met een rootaccount kunt werken.
Plus dat ik allang gezegd heb dat ik mijn rootaccount maar 1 keer gebruikt heb op Kubuntu. Alleen op openSUSE gebruik ik wel een rootaccount voor bijv. het installeren van dingen, omdat zij geen sudo gebruiken. Dit gaat gewoon via de terminal dus ik hoef niet uit te loggen en dan weer in te loggen als root zoals bijv. bij Mandriva het geval is.

Re: root passwd
« Reactie #38 Gepost op: 2009/08/02, 13:07:37 »
Ik kan echt niets verzinnen waarvoor je effectief een root account nodig hebt...
Bij mij heeft het zelfs 2 redenen:
1. Het bewerken van XAMPP.
2. Het krijgen van filmpjes van mijn DVD, waarmee ik met mijn DVD Recorder heb opgenomen.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: root passwd
« Reactie #39 Gepost op: 2009/08/02, 13:51:16 »
Even resumeren voor mij.

Het is dus onverstandig om deze root account te activeren. Met reden dat het systeem om zeep geholpen kan worden.
Dan blijft dus de vraag over waarom ik dan niet de bovenstaande regels kan invoeren in de terminal. En niet gewoon deze nederlandse tekst in kan voeren.

Bij mij volgt dan als vanzelf de oplossing om in het Engels te blijven werken.

Maar dan de vraag voor nu, of moet ik die in een ander topic stellen? Wat zou het effect zijn als ik herinstalleer. Dus Opera verwijder en opnieuw installeer? Zou Dit dan automatisch beteken dat Nederlands er ook bij zit. Ik heb n.l. begrepen in het Opera topic dat er mensen zijn die dit Nederlandse taal pakket er bij hebben gehad. En dus op die manier Opera in het Nederlands kunnen draaien.

MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: root passwd
« Reactie #40 Gepost op: 2009/08/03, 14:56:53 »
Inderdaad laten we maar ophouden.
Ik wil alleen nog even toevoegen dat
...
Weet jij wat ophouden is?

Ter herinnering, je 1e reactie was:
Je kunt gewoon een Terminal openen en dan het volgende commando ingeven:

sudo passwd root

Dan een wachtwoord invullen. Dit is nu je wachtwoord van root. Dan het volgende commando ingeven:

su

Root-wachtwoord invullen et voila.
Hier blijkt uit NIETS dat dit een bijzonder advies is, niet voor iedere of beginnende gebruiker en dit zeker NIET zonder risico.
Ik lees hierin uitsluitend een normaal toepasbaar moderator advies: je kunt gewoon ... et voila. Nogmaals vandaar mijn bijval voor vanadium om dit niet zomaar te geven.

Ik blijf van mening dat dit een slecht advies is voor Ubuntu (en Kubuntu). Dat OpenSuse en Mandriva anders werken geloof ik gelijk maar daar hebben/hadden we het toch niet over? In Ubuntu gebruikt een "ervaren" gebruiker hiervoor (bij uitzondering) 'sudo -i' zoals de wiki aangeeft. Juist de "ervaren" gebruiker zal de toegevoegde waarde van het geblokkeerde root account (lees:sudo) waarderen. Dus zullen we er maar over ophouden?

@David Blaszyk: Het mag niet nodig zijn hiervoor het root account te activeren. Dat zou opgelost kunnen worden door de bestandsrechtenrechten goed/beter in te stellen. Ik geef toe dat dit soms best lastig kan zijn en de "root" oplossing is dan sneller, maar niet "as-designed". Om daar dieper op in te gaan kan je wellicht aangeven wat er mis gaat als gewone gebruiker (in een eigen topic?).
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 13:23:24 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: root passwd
« Reactie #41 Gepost op: 2009/08/03, 15:07:59 »
Nee, vooral de DVD Recorder reageert niet op mijn eigen account.
Alleen op root.
En daarom doe ik ook "sudo nautilus", niet inloggen als ROOT.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: root passwd
« Reactie #42 Gepost op: 2009/08/03, 17:16:56 »
Ok David, met sudo nautilus gebruik je (tijdelijk) de rechten van root maar wordt het root account zelf NIET geactiveerd. Dat is dus een heel andere werkwijze dan hierboven werd besproken.
Nautilus starten met sudo is in sommige gevallen een bruikbare oplossing, maar wees er van bewust dat nautilus je (tijdelijk) niet meer beschermd tegen ongewenste aanpassingen van de systeem. Dat risico kan je nemen maar heeft voor "normaal" gebruik als nadeel dat alle bestanden als eigenaar ook root krijgen.

Bovendien zou het niet nodig moeten zijn om hiervoor sudo te gebruiken. Losse media zoals CD/DVD/Flash/USB-sticks zouden "hotplug" gekoppeld moeten worden (in de map '/media/') zodra deze worden geladen. Hiervoor gebruikt ubuntu het pakket udev. Als je de recorder zelf hebt gekoppeld in bestand '/etc/fstab' kan een verkeerde (of ontbrekende) parameter ook een oorzaak zijn waardoor je sudo moet gebruiken. Als hier niet de juiste parameters zijn meegegeven kunnen normale rechten onvoldoende om de dvd te beschrijven of te bekijken.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: root passwd
« Reactie #43 Gepost op: 2009/08/03, 17:34:38 »
Ok David, met sudo nautilus gebruik je (tijdelijk) de rechten van root maar wordt het root account zelf NIET geactiveerd.
Ik heb ook nooit gezegd dat het ROOT account geactiveerd wordt. ;-P

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: root passwd
« Reactie #44 Gepost op: 2009/08/03, 23:41:57 »
Pfffff,

Jongens, dames, enz.

Ik wil alleen mijn probleem oplossen, ik zie inmiddels door de bomen het bos niet.  ???

Ik wil graag een tekst bestandje plaatsen in opera. Daar blijk ik de rechten niet te hebben. Dus hoe los ik dit nu op. Dan wel als beginner.  XD XD
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline siegi

  • Lid
Re: root passwd
« Reactie #45 Gepost op: 2009/08/04, 00:11:11 »
Als je een echte beginner bent, lijk me beter om het op een grafische manier op te lossen.
toetsencombinatie alt en f2 om een opdracht uit te voeren.
gksudo nautilus

En nu zou je normaal alle rechten moeten hebben met dat bestandbeheer venster.

Offline heir4c

  • Lid
Re: root passwd
« Reactie #46 Gepost op: 2009/08/04, 00:24:50 »
Dat zei ik al in antwoord #14.
Ook modelengeneer zijn image-ter-verduidelijking die hij plaatste is nog altijd niet zichtbaar.
even aanpassen, please. thx
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: root passwd
« Reactie #47 Gepost op: 2009/08/04, 21:00:59 »
Hmmmm, is mij destijds ook niet gelukt. Dus ga nog eens proberen. Iig dank voor het geduld. Ook het plaatje daar wederom neergezet. Snap niet waarom deze ineens weg is. Heb toch gecontroleerd of deze er stond.

Hier nog eens geplaatst.


MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline heir4c

  • Lid
Re: root passwd
« Reactie #48 Gepost op: 2009/08/05, 03:27:55 »
Zo te zien is nautilus niet geopend met root. Dus Alt+F2 gebruiken met gksudo nautilus. Dan kan je de bestanden verzetten.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: root passwd
« Reactie #49 Gepost op: 2009/08/05, 08:15:54 »
Of nog beter, Alt+F2.
En dan.
gksudo nautilus /etc/shareOf als je de rechten van Opera wilt aanpassen, in de Terminal:
knip
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 11:06:50 door siegi »