Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenOffice werkblad centreren  (gelezen 5241 keer)

Jorizzz

• Gast
OpenOffice werkblad centreren
« Gepost op: 2007/08/21, 12:31:55 »
Hallo,

Ik vraag me al een tijdje af hoe ik het werblad (dat waar je op typt, het A4tje in beeld dus) kan centreren in OpenOffice. Heb al bij de instellingen gezocht maar kan het niet vinden en vind het irritant dat ie de hele tijd aan de linkerkant is. Weet iemand of, en zo ja hoe, dit in te stellen is?

Groeten,

Joris

Cobuntu

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/21, 13:19:28 »
Hallo Joris,

Ga naar Openoffice en  probeer eens:

Beeld - Web-Layout

Is dit wat je bedoelde?

Mvg, Cobuntu

Offline woteb

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/21, 13:39:51 »
Citaat van: Jorizzz
Ik vraag me al een tijdje af hoe ik het werblad (dat waar je op typt, het A4tje in beeld dus) kan centreren in OpenOffice. Heb al bij de instellingen gezocht maar kan het niet vinden en vind het irritant dat ie de hele tijd aan de linkerkant is. Weet iemand of, en zo ja hoe, dit in te stellen is?
Ik weet niet wat jouw schermrsolutie is, maar als je de zoominstellingen op 100% hebt staan kun je die handmatig vergroten:

Naast het icoontje voor Weergave Onzichtbare tekens staat een vlakje. Als dat op 100% staat ja je daar met de curso in staan en typ: 120 .

Het werkblad wordt nu met 20% vergroot en schuift zodoende naar rechts op. Dit heeft voornamelijk effect wanneer je OpenOffice.org in een groot venster (dus niet full-screen) laat draaien.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Henne

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/21, 14:29:04 »
Control en scroll werkt ook... Maar dan wordt het blad ietwat groot vind ik zelf.
Powered by Linux - Ubuntu 9.10

Cobuntu

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/21, 14:48:38 »
Hallo Joris,

probeer anders nog bij zoom instellingen:

Paginabreedte

Dan krijg je de gehele pagina te zien, zonder een wit vlak aan de zijkant ;)

PS: Bedankt voor de vorige posts, die hebben mij op het zoom idee gebracht :D.

Mvg, Cobuntu

Jorizzz

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/21, 14:52:32 »
Cobuntu: nee, want ik wil de afdruklayout wel blijven zien.
woteb: is een oplossing, maar dan wordt alles zo vreselijk groot dat ik t gevoel heb dat ik een blinde ben.

Op deze manier moet het dus worden:

Ik vraag dit ivm met een 22 inch breedbeeld scherm. Mn broer heeft op het moment al zo'n ding, en dan werkt het schijtirritant als je de hele tijd naar links moet kijken. Ben van plan er zelf binnenkort ook een te halen, dus vroeg me af hoe dit nou aangepast kan worden.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/21, 15:51:02 »
Je hebt OOo fullscreen draaien en dan krijg je die giga grote randen. Dat moet je niet doen, maar in een venster. Dan kun je de zoomfactor aan laten passen aan de grootte van het venster. Like this:

Ik draai met een schermresolutie van 1400x1050 en heb een goed beeld met OpenOffice.org en zoals je kunt zien zijn alle balken ook goed te zien.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Jorizzz

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/21, 16:01:24 »
Hmz ok, maar dat kan ik dus niet instellen als ik t venster gemaximaliseerd heb?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/21, 16:08:39 »
Nee, want je werkblad is gerelateerd aan je schermresolutie. Zet je jouw werkblad op 100%, dan is dat veel kleiner dan houw schermresolutie. Door OOo in een venster te draaien kun je dat venster iets groter maken dan jouw werbbladgrootte (100%) en dan is het automatisch gecentreerd. Maar jouw 100% werbbladgrootte is veel kleiner dan een A4tje. Houd dat er maar eens naast. Door het op 120% te zetten is dat ongeveer even groot als een A4tje.

En hoe groter de schermresolutie is des te groter worden de randen als je OOo op full-screen laat draaien. Of je moet je schermresolutie terugzetten naar 1024x768.

Cobuntu

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/21, 16:16:10 »
Citaat van: woteb
Je hebt OOo fullscreen draaien en dan krijg je die giga grote randen. Dat moet je niet doen, maar in een venster. Dan kun je de zoomfactor aan laten passen aan de grootte van het venster. Like this:

http://www.oudvaders.nl/images/openofficeorgvenster.jpg

Ik draai met een schermresolutie van 1400x1050 en heb een goed beeld met OpenOffice.org en zoals je kunt zien zijn alle balken ook goed te zien.
Hallo Woteb,

goede tip :) Bij MS office is de achtergrond kleur anders dan bij openoffice. Volgens mij is dat het enige knelpunt. Ik gebruikte op Win ook 1280x960 en het blad bleef hetzelfde, het zag er toen ook nog goed uit. Dus wat eigenlijk vervelend is, is de achtergrond kleur. Als de achtergrond kleur valt te veranderen hoor ik dat graag :)

Edit: bij MS office wordt wel het blad in het midden centreerd.

Mvg, Cobuntu

Jorizzz

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/21, 16:46:34 »
Nee, want je werkblad is gerelateerd aan je schermresolutie. Zet je jouw werkblad op 100%, dan is dat veel kleiner dan houw schermresolutie. Door OOo in een venster te draaien kun je dat venster iets groter maken dan jouw werbbladgrootte (100%) en dan is het automatisch gecentreerd. Maar jouw 100% werbbladgrootte is veel kleiner dan een A4tje. Houd dat er maar eens naast. Door het op 120% te zetten is dat ongeveer even groot als een A4tje.

En hoe groter de schermresolutie is des te groter worden de randen als je OOo op full-screen laat draaien. Of je moet je schermresolutie terugzetten naar 1024x768.
Het gaat mij er niet om of mijn A4tje op het scherm even groot is als die ik in mn handen heb, ik wil dat ding waar je op typt gewoon in het midden hebben staan. Ben inmiddels ff naar extensies aan t kijken, misschien dat het daar wel mee lukt..

Offline nor

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/21, 17:03:16 »
Lees even deze bericht door. Als ik het goed begrijp, komt er een nieuwe Openoffice writer versie in September uit die mogelijk maakt om pagina te centeren.

Jorizzz

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/21, 17:11:21 »
Ok, dat is mooi. Nog even een maandje wachten dus. Bedankt! :)

Cobuntu

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/21, 17:17:08 »
Citaat van: nor
Lees even deze bericht door. Als ik het goed begrijp, komt er een nieuwe Openoffice writer versie in September uit die mogelijk maakt om pagina te centeren.
Dat is goed nieuws :)

Gelukkig ben ik happy met de huidige versie. Ik gebruik eigenlijk vaker Abiword. In ieder geval goed nieuws dat de nieuwe versie snel komt.

Bedankt voor de informatie nor :)

Mvg, Cobuntu

Offline woteb

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/21, 17:23:16 »
Citaat van: Jorizzz

Het gaat mij er niet om of mijn A4tje op het scherm even groot is als die ik in mn handen heb, ik wil dat ding waar je op typt gewoon in het midden hebben staan. Ben inmiddels ff naar extensies aan t kijken, misschien dat het daar wel mee lukt..
Maar waarom neem je dan een super groot beeldscherm als je midden in je scherm een klein werkblad hebt? Grote schermen zijn er toch ontworpen voor om meerdere vensters in beeld te hebben? Kun je bijv. twee documenten tegelijk tijdig in beeld hebben met een goed lettertype om te lezen.
Daarom ontgaat mij de logica om een werkblad van 100% met kanjers van randen in beeld te hebben? ;)
Maar ik heb begrepen dat je dus moet wachten op een nieuwere versie van OOo. Of je beeldschermresolutie terugzetten naar 1024x768. Dan heb je het ook gecentreerd staan met een 100% werkblad.

Jorizzz

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/21, 17:31:28 »
Haha ja, daar zit wat in. Maar kijk, als ik voor school iets moet doen, iets uittypen oid, dan heb ik alleen het scherm van OpenOffice open staan. Dan is het irritant als je de hele tijd naar links moet kijken, en daarom wou ik dat dus in t midden hebben :)

« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/23, 11:36:00 »
Citaat van: Cobuntu
Bij MS office is de achtergrond kleur anders dan bij openoffice. Volgens mij is dat het enige knelpunt. Ik gebruikte op Win ook 1280x960 en het blad bleef hetzelfde, het zag er toen ook nog goed uit. Dus wat eigenlijk vervelend is, is de achtergrond kleur. Als de achtergrond kleur valt te veranderen hoor ik dat graag :)
Cobuntu,
Kijk eens in OOo onder
Extra | Opties | OpenOffice.org | Vormgeving

Aldaar kunt u ook de "toepassingsachtergrond" een andere kleur geven.

Is dat wat je bedoelt?

Cobuntu

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/23, 11:40:35 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: Cobuntu
Bij MS office is de achtergrond kleur anders dan bij openoffice. Volgens mij is dat het enige knelpunt. Ik gebruikte op Win ook 1280x960 en het blad bleef hetzelfde, het zag er toen ook nog goed uit. Dus wat eigenlijk vervelend is, is de achtergrond kleur. Als de achtergrond kleur valt te veranderen hoor ik dat graag :)
Cobuntu,
Kijk eens in OOo onder
Extra | Opties | OpenOffice.org | Vormgeving

Aldaar kunt u ook de "toepassingsachtergrond" een andere kleur geven.

Is dat wat je bedoelt?
Bedankt Sisosteven dit is inderdaad wat ik bedoel :) Hij vult niet de gehele achtergrond, maar wel een klein stukje. Weet jij ook waar dat andere stukje te vinden is? (het eerste witte deel boven de pagina zelf)

Mvg, Cobuntu

« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/24, 18:33:58 »
Cobuntu,
Bij mij is de hele achtergrond gekleurd.....
Ook boven de pagina.
Dus dan weet ik het niet.....

Cobuntu

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/24, 19:19:48 »
Citaat van: sisosteven
Cobuntu,
Bij mij is de hele achtergrond gekleurd.....
Ook boven de pagina.
Dus dan weet ik het niet.....
Geeft niet, ik ben tevreden met je tip hoor Sisosteven :)

Mvg, Cobunu