Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PHP testen op een lokale testserver  (gelezen 4802 keer)

Robienske

• Gast
PHP testen op een lokale testserver
« Gepost op: 2007/08/09, 17:33:19 »
Ik heb via synaptic pakketbeheer php5, mysql en apache2 geïnstalleerd. Als ik nu een pagina index.html maak in mijn www map, en dan naar localhost surf, dan wordt de pagina en de tekst mooi weergegeven. Maar als ik dat doe met een php pagina, dan vraagt Firefox of ik de pagina wil opslaan omdat het een PHTML bestand is. Dus ik kan geen php bestanden uittesten. Kan iemand mij helpen?

PS: Mijn phpcode ziet er zo uit:

print "Test";
?>

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/10, 02:22:42 »
heb je wel libapache2-mod-php5 geinstalleerd?

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 06:46:35 »
Hier heb ik staan wat er allemaal nodig is om o.a. php te kunnen testen:

http://www.lampinstall.3dochters.nl/

Succes

« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/10, 10:18:31 »
Nice howto w.hellinga :) Meteen een bookmark gemaakt ervoor.

Maar deze howto is meer geschikt voor als je een "echte" server wil maken. Ik heb het vermoeden dat Robienske het op zijn reeds geinstalleerde ubuntu wil om gewoon dingen te testen.

Ik had het volgende probleem. Na het installeren werkte het perfect, echter nadat ik mn compjuter opnieuw had gestart kreeg ik ook de phtml fout. Dit probleem heb ik alsvolgt opgelost:

Ga naar [systeem >> voorkeuren >> sessies]
Klik hier op 'nieuw' en zet bij naam bijvoorbeeld kaas, en zet bij opdracht: 'a2enmod php5'
Doe nu of je computer opnieuw opstarten, of Alt+F2 en dezelfde opdracht invullen.

Dit werkt alleen als je 'libapache2-mod-php5' hebt geinstalleerd zoals ragger al vroeg...

Robienske

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/11, 12:11:49 »
Het is inderdaad alleen maar om wat te testen, niet om echt serieus te beginnen. libapache2-mod-php5 is geinstalleerd, en ik probeerde wat vlerknozem zei, maar het werkt nog steeds niet :(

NoiK

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/11, 19:41:16 »
Citaat van: Robienske
...Maar als ik dat doe met een php pagina..
bedoel je hiermee dat de pagina index.php heet en ook is opgeslagen als index.php?

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/12, 01:15:04 »
Zou je hier het volgende willen posten:
Welke php en apache pakketten je hebt geinstalleerd.
En eventueel de how-to die je hebt geinstalleerd.

Kun je daarnaast even kijken of er in /etc/apache/modules_enabled/ een file staat die heet php.conf of php5.conf en een file die het zelfde heet maar eindigt op .load.

nog een vraag, werk mysql wel?

Misschien dat we je dan verder kunnen helpen.

Robienske

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/12, 21:16:22 »
Ik heb deze guide gebruikt:
Klik

De map "apache" staat niet in /etc/, het is apache2 en de map "modules_enabled" heet "mods_enabled". Maar dat maakt niets uit denk ik, want php5.conf en php5.load staan er in.

Mysql heb ik voorlopig nog niet nodig.

Maar sinds ik alles eens heb verwijderd en herinstalleerd, kan ik helemaal niets meer testen, http://localhost geeft nu "Kan de pagina niet weergeven weer".

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/12, 21:32:49 »
Ubuntu Feisty LAMP Server

LAMP stands for Linux, Apache, MySQL, and PHP. These components comprise the easiest and most widely used web servers.

* Feisty has made a LAMP server installation a one-click process. If you are installing from an Ubuntu Server disk, you will be given the option of installing a LAMP server during intial installation. No other steps are required.

* If you have not installed a LAMP server during installation, it can be installed from Synaptic Package Manager as a package. No other steps are required.

System-->Administration-->Synaptic Package Manager-->Edit-->Mark packages by Task-->LAMP Server-->OK

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#Ubuntu_Feisty_LAMP_Server

Kwam ik toevallig tegen in jouw link en lijkt me veel eenvoudiger. Alles wordt direct goed geinstalleerd met de juiste opties.  Alleen eerst wel even alle pakketten deinstalleren. Kies voor de optie "volledig verwijderen".

Robienske

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/13, 10:27:03 »
Ik heb alles van apache en php verwijderd, en daarna het commando "sudo tasksel install lamp-server" uitgevoerd. Als ik naar localhost surf komt er nog steeds "kan de pagina niet weergeven".

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/14, 00:55:27 »
Heb je apache ge(re) start, dit wil wel eens helpen. "sudo /etc/init.d/apache2 restart" of "sudo /etc/init.d/apache2 start" werkt dit niet geef dan in ieder geval de uitkomst hier.

Je situatie is een beetje veranderd, eerst werkte php namelijk niet (je kon de file downloaden). Nu werkt de server niet, je adres bestaat namelijk nog niet.

Robienske

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/14, 10:30:46 »
De server werkt nog steeds niet :-(

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/14, 22:47:12 »
Wat is de melding die je krijgt wanneer je dit intypt?

Robienske

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/15, 11:50:33 »
robin@RobinUbuntu:~$ sudo /etc/init.d/apache2 restart
robin@RobinUbuntu:~$ sudo /etc/init.d/apache2 start
robin@RobinUbuntu:~$ echo "Er gebeurt niets :-("
Er gebeurt niets :-(

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/15, 22:29:57 »
Ok, php werkt dus wel :) Apache2 wordt wel opnieuw gestart (anders krijg je foutmeldingen) en dus zou het nu moeten werken. Wat krijg je als je in een browser http://localhost/ of http://127.0.0.1/ intypt? Dan zou je de inhoud van /var/www/ moeten zien.

Robienske

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/16, 11:06:13 »
Citaat
Unable to connect

Firefox can't establish a connection to the server at localhost.

*   The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few
          moments.

*   If you are unable to load any pages, check your computer's network
          connection.

*   If your computer or network is protected by a firewall or proxy, make sure
          that Swiftfox is permitted to access the Web.
Dus de zelfde pagina alsof je naar http://dezepaginabestaatniet.com zou surfen

Robienske

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/14, 18:34:51 »
Kan er echt niemand mij helpen?

necr0man6er

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/15, 15:07:57 »
wat geeft "ps aux |grep apache"?

Als dit niets geeft draaid Apache niet. Je kan ook eens gaan zien in /var/log/apache2/error.log of daar geen foutmeldingen instaan. Want nu hebben we te weinig info.

Offline nor

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/15, 17:59:16 »
Je moet de bestand niet als *.html opslaan, maar als *.php. Heb je dat wel gedaan?

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/16, 08:02:07 »
Als ik hier direct naar de server ga zie ik ook vaak niets, ga ik eerste met ssh of ftp naa een map, dan staat die er ineens wel bij.....

Ik heb een lamp server en gebruik htaccess en ssh.

Probeer dat ook eens, geen idee waarom het zo is, maar dat maakt me ook niet zoveel uit, 't is alleen om te testen.

Groet