Bij de oudere versies was het (te) makkelijk om het wel te gebruiken, bij de huidige versies is het helemal niet nodig.
Dat is het mooie aan Ubuntu, de vooruitgang, de snelheid waarmee het vooruit gaat en natuurlijk het belangrijkste (voor mij): je mag meedenken.........
Idd. Ik heb gewoon de installatie "how to" voor "multimedia" gevolgd (zie "documentatie") en klaar was kees. Op één punt na.
Java was blijkbaar niet geïnstalleerd. Daar kwam ik op uit toen ik frostwire wou installeren, er gebeurde niets als ik in de grafische interface op het icoon klikte.
Dus ik ga naar de terminal nadat ik de snelcursus van bartek over commando's in de terminal even gelezen heb en voer "frostwire" in en dan komt er wat uitleg, waaruit ik kan afleiden dat java ontbreekt en dat daarom frostwire niet loopt. Dus, ik moet java binnenhalen.
Ik lees wat rond op het net en er wordt blijkbaar aangeraden altijd via de repositories programma's binnen te halen, in plaats van via .deb bestanden, omdat je dan altijd automatische updates hebt of zo...
Een expert ben ik niet, maar bon, ik kijk in de repositories naar sun-java-... (bij de repo van frostwire stond trouwens ook dat die andere ontbrak) en ik vind het correcte hokje, vink het aan, even geduld, alles binnenhalen, licentie aanvaarden en voila, we zijn rond.
Eigenlijk wijst het allemaal zichzelf uit.
Het is een beetje anders dan het configuratiescherm van windows en het heeft het voordeel dat je kennelijk automatische updates hebt.
Het is een inspanning maar het loont, vind ik.