"only root can do that"
En ik zit in de live-modus...dus dan kan ik geen root worden zeker?
Dat weet ik zo niet.. Iemand anders??!!?
Maar het moet toch mogelijk zijn om ergens via root bij je systeem te komen lijkt mij. Kon je toen je die /mnt commando's, die je gepost hebt, hebt uitgevoerd geen root worden?
Jongens, gebruik nu eens de Systemrescue CD. Dan ben je -ALTIJD- root en dat niet voor niets omdat het speciaal is ontworpen om dergelijke klusjes waar jullie mee bezig zijn uit te voeren.
Ik heb er zelfs een verstokte Windowsgebruiker mee kunnen helpen zijn data te redden.
Nog een tip: wanneer je chmod -R 0777 /directory opgeeft (dus -R met de hoofdletter R en een minteken ervoor) worden -ALLE- subdirectories en bestanden in één keer meegenomen.
Voorbeeld: chmod -R 0755 /home zorgt ervoor dat de gebruiker kan lezen/schrijvenuitvoeren (rwx), de gebruikers in dezelfde groep hebben dan r-x rechten (lezen en uitvoeren) en andere gebruikers hebben dan ook r-x rechten. Je kunt op die manier heel rigoureus een en ander i één bewerking laten uitvoeren. Hiermee is dan tevens aangetoond dat Unix-achtige besturingssystemen heel krachtig zijn