Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /etc/fstab  (gelezen 23034 keer)

Offline woteb

• Lid
/etc/fstab
« Reactie #25 Gepost op: 2007/08/01, 22:24:58 »
Citaat van: r0n.
Kleine aanvulling,
het kan zijn, dat /dev/hda3 iets anders moet worden: /dev/sda3
Dat is het vreemde soms in Feisty en Gutsy ......
Bij de Systemrescue CD niet....

Op mijn laptop ook niet.
Maar op mijn werkstations boven weer wel.... ;)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

/etc/fstab
« Reactie #26 Gepost op: 2007/08/01, 22:52:22 »
Ik krijg deze reactie:

ubuntu@ubuntu:~$ cd /mnt
ubuntu@ubuntu:/mnt$ sudo mkdir home
ubuntu@ubuntu:/mnt$ sudo mount -l /dev/hda3/mnt/home
mount: can't find /dev/hda3/mnt/home in /etc/fstab or /etc/mtab
hetzelfde voor sda3.

Het hele probleem is dat mijn /etc/fstab/ fout staat, maar dat ik het niet meer kan bewerken omdat mijn schijf read-only is geworden. Dit heeft weer te maken met dat mijn /etc/fstab fout staat. Hoe geraak ik uit deze cirkel??

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #27 Gepost op: 2007/08/01, 23:23:15 »
Citaat van: wolterkabolter
Ik krijg deze reactie:

hetzelfde voor sda3.

Het hele probleem is dat mijn /etc/fstab/ fout staat, maar dat ik het niet meer kan bewerken omdat mijn schijf read-only is geworden. Dit heeft weer te maken met dat mijn /etc/fstab fout staat. Hoe geraak ik uit deze cirkel??
Weet je zeker dat die laatste commando/ regel klopt? Moet er bijv geen spatie tussen /hda3/ mnt/home?
Read-only, moet je dan niet de rechten opnieuw toekennen? Iets met chmod? Kun je niet via de recovery mode en als root de rechten toekennen en/of de fstab wijzigen?

werkt dit niet?:
Citaat van: pjotr123
hmmm...
start 'm op in herstelmodus (recovery mode)
en tik in de terminal in:
sudo vi /etc/fstab

nu kun je die wel bewerken.
Heb je de tips van Woteb uitgevoerd? Welke stappen daarvan heb je precies ondernomen en wat is per stap de uitkomst?

/etc/fstab
« Reactie #28 Gepost op: 2007/08/01, 23:35:16 »
Ik kan dus in het geheel geen bestanden meer bewerken (read-only). /etc/fstab wijzigen gaat dus niet, ook niet via sudo vi /etc/fstab. De rechten wijzigen maakt geen verschil voor de read-only status. Bovendien meldt hij dat mijn eigen home directory /home/wolterkabolter niet meer bestaat...

Ik probeer die recovery-cd maar te downloaden. Ik hoop dat ik 'em kan branden vanaf een live-cd...mja, volgens mij zit ik in een vicieuze cirkel die ik niet kan ondermijnen.

Citaat
Heb je de tips van Woteb uitgevoerd? Welke stappen daarvan heb je precies ondernomen en wat is per stap de uitkomst?
Swap-partitie is geherformatteerd. Andere uitkomst staat hierboven. Ben nu de recovery-cd aan het downloaden.

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #29 Gepost op: 2007/08/01, 23:40:38 »
http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=17245&highlight=fat32&sid=81bd6ba9b3217d5b605d79d41436777d

Misschien kun je hier nog wat mee (met name bijdrage 9 bodiless)? Weet je zeker dat je laatste commando/ zin in je terminal klopt? (zie je vorige bericht?)

ubuntu@ubuntu: cd mnt
ubuntu@ubuntu:/mnt#mkdir any_name(home in jouw geval)
ubuntu@ubuntu:/mnt#chmod 777 home/   (om rechten toe te kennen?)
ubuntu@ubuntu:#mount -t vfat /dev/hda3 /mnt/home (let op spatie na 3)
wat bij jou na mount ipv -t vfat moet, weet ik niet...

/etc/fstab
« Reactie #30 Gepost op: 2007/08/01, 23:41:32 »
Ik krijg deze reactie:

hetzelfde voor sda3.

Wacht! Typefoutje gemaakt. Het werkt nu wel! Geweldig! Alleen heb ik geen toegang tot de /mnt/home/wolterkabolter map. Kan ik die toegang met chown verkrijgen?

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #31 Gepost op: 2007/08/01, 23:47:30 »
Citaat van: schoappied
Weet je zeker dat die laatste commando/ regel klopt? Moet er bijv geen spatie tussen /hda3/ mnt/home?
Zie vorige bericht:

ubuntu@ubuntu:/mnt#chmod 777 home/(om rechten toe te kennen)

??

Edit: waar heb je precies een typefout gemaakt en wat werkt nu wel?

/etc/fstab
« Reactie #32 Gepost op: 2007/08/01, 23:50:49 »
"only root can do that"

En ik zit in de live-modus...dus dan kan ik geen root worden zeker?

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #33 Gepost op: 2007/08/01, 23:54:06 »
"only root can do that"

Dat weet ik zo niet.. Iemand anders??!!?

Maar het moet toch mogelijk zijn om ergens via root bij je systeem te komen lijkt mij. Kon je toen je die /mnt commando's, die je gepost hebt, hebt uitgevoerd geen root worden?

En kun je dan niet het commando in mijn vorige bericht uitvoeren?

Misschien dat iemand anders kan inspringen die hier meer verstand van heeft?

/etc/fstab
« Reactie #34 Gepost op: 2007/08/01, 23:56:38 »
ubuntu@ubuntu:/mnt$ chmod 777 home/
chmod: changing permissions of `home/': Operation not permitted
ubuntu@ubuntu:/mnt$

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #35 Gepost op: 2007/08/01, 23:58:15 »
ubuntu@ubuntu:/mnt$ chmod 777 home/
chmod: changing permissions of `home/': Operation not permitted
ubuntu@ubuntu:/mnt$
jij moet alles met sudo doen denk ik

ubuntu@ubuntu:/mnt$ sudo chmod 777 home/En je hebt die home dir aangemaakt?
En kun je al bij je fstab?

/etc/fstab
« Reactie #36 Gepost op: 2007/08/02, 00:07:46 »
Ok, vet bedankt! Ik kan in ieder geval bij mijn /home/wolterkabolter map. Belangrijke files!
Weet je toevallig hoe je ook automatisch alle onderliggende mappen de kunt chownen?

De /etc/fstab blijft hetzelfde probleem, denk ik...

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #37 Gepost op: 2007/08/02, 00:10:00 »
Ok, vet bedankt! Ik kan in ieder geval bij mijn /home/wolterkabolter map. Belangrijke files!
Weet je toevallig hoe je ook automatisch alle onderliggende mappen de kunt chownen?

Hoe heb je dat nu opgelost?
Welke onderliggende mappen?
Maak ff een goede backup!

(ik zit nu ook op skype, d**k*irk)

/etc/fstab
« Reactie #38 Gepost op: 2007/08/02, 00:11:30 »

Hoe heb je dat nu opgelost?
Welke onderliggende mappen?
Maak ff een goede backup!
ubuntu@ubuntu:/mnt/home$ sudo chmod 777 wolterkabolter/Voor een backup te maken, heb ik de onderliggende mappen van /mnt/home/wolterkabolter nodig.

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #39 Gepost op: 2007/08/02, 00:14:04 »
Zelfde procedure, maar nu een mapje verder?

/etc/fstab
« Reactie #40 Gepost op: 2007/08/02, 00:15:36 »
Zelfde procedure, maar nu een mapje verder?
gaat lang duren...heel lang. Het gaat ook nog eens om afzonderlijke files.

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #41 Gepost op: 2007/08/02, 00:17:28 »
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10427

Bijdrage 9 t/m 14??

In de recovery mode:
adduser jouwgebruikersnaam adminHiermee voeg je jezelf weer toe aan de admin groep zodat je weer mag sudo-en.

Zou je dan bij wolterkabolter kunnen komen? Een nieuwe gebruiker die root is?

edit: of kun je wellicht je bestaande user 'wolterkabolter' rootrechten toekennen?

/etc/fstab
« Reactie #42 Gepost op: 2007/08/02, 00:24:30 »
Ik kan inmiddels bij wolterkabolter komen. Het commando sudo chmod 777 wolterkabolter/ werkte. Het gaat nu om de onderliggende mappen.

Let wel: ik werk nog steeds vanaf een live-cd.

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #43 Gepost op: 2007/08/02, 00:29:20 »
Ik kan inmiddels bij wolterkabolter komen. Het commando sudo chmod 777 wolterkabolter/ werkte. Het gaat nu om de onderliggende mappen.

Let wel: ik werk nog steeds vanaf een live-cd.
Een nieuwe gebruiker aanmaken met rootrechten, is dat geen optie?

Je belangrijkste bestanden staan die niet in een map, met wat submappen? Is dat veel werk om dat te backuppen? Kun je uberhaupt een backup maken?

edit: info over fstab: https://wiki.ubuntu.com/Nlfstab

info over werken in de terminal/ permissies/ rechten: https://wiki.ubuntu.com/NlTerminalHowto#head-8f2ffc027d9b86ddb54205b4b261e99c1726a9dc

En met
gksudo nautiluskun je daar niet iets mee? (!!!Wel oppassen je hebt nu alle rechten) https://wiki.ubuntu.com/NlStartersgids#head-47926da339a2994d739d7b4500cc5eaec0f29af3

/etc/fstab
« Reactie #44 Gepost op: 2007/08/02, 00:48:05 »
Nuttige informatie:
1. De opties voor mount en fstab zijn gelijk
2. Als een partitie niet in fstab staat dan mag alleen root de partitie mounten.
Dus fstab en mount gaan hand in hand. Als ik het /etc/fstab bestand niet meer kan wijzigen, zal ik het dus via 'mounten' moeten doen, niet? Maar hoe moet ik mijn partities mounten? Wie kan me helpen?

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #45 Gepost op: 2007/08/02, 00:51:17 »
Nuttige informatie:
1. De opties voor mount en fstab zijn gelijk
2. Als een partitie niet in fstab staat dan mag alleen root de partitie mounten.
Dus fstab en mount gaan hand in hand. Als ik het /etc/fstab bestand niet meer kan wijzigen, zal ik het dus via 'mounten' moeten doen, niet? Maar hoe moet ik mijn partities mounten? Wie kan me helpen?
Staat dat niet hier? onderaan bij 'Linux eigen file systems'
https://wiki.ubuntu.com/Nlfstab

/etc/fstab
« Reactie #46 Gepost op: 2007/08/02, 01:04:08 »
Ja, maar niet precies hoe.
Ik zou graag willen weten hoe ik op basis van mijn oorspronkelijke /etc/fstab mijn partities het beste opnieuw kan mounten en hoe ik dat doe:
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc                         /proc           proc        defaults                   0       0
/dev/hda1                 / ext3                        defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda3                 /home          ext3       defaults 0 2
/dev/hdb1                 /media/hdb1 vfat        defaults,utf8,umask=007,gid=46 0 1
/dev/hda2                 none            swap sw 0 0
/dev/cdrom        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
Kan iemand me daarin adviseren? Ook hoe ik eventuele vroegere mount points (zoals hierboven /mnt/home/) kan ongedaan maken?

Dan ga ik nu slapen.

schoappied

• Gast
/etc/fstab
« Reactie #47 Gepost op: 2007/08/02, 01:10:25 »
Ja, maar niet precies hoe.
Ik zou graag willen weten hoe ik op basis van mijn oorspronkelijke /etc/fstab mijn partities het beste opnieuw kan mounten en hoe ik dat doe:
#
#            
proc                         /proc           proc        defaults                   0       0
/dev/hda1                 / ext3                        defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda3                 /home          ext3       defaults 0 2
/dev/hdb1                 /media/hdb1 vfat        defaults,utf8,umask=007,gid=46 0 1
/dev/hda2                 none            swap sw 0 0
/dev/cdrom        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
Kan iemand me daarin adviseren? Ook hoe ik eventuele vroegere mount points (zoals hierboven /mnt/home/) kan ongedaan maken?

Dan ga ik nu slapen.
* Je moet denk ik je ext3 mounten.
Dat moet ongeveer op deze manier plaatsvinden:
sudo mount -t ext3 /dev/ /mnt/Dan kun je ook bij je fstab (of kun je daar al bij?)
*  bij /dev/hda1   zie ik een spatie tussen / en ext3 hoort dat zo?

Dit is mijn fstab (in Debian):
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda3       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda4       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hdd        /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

/dev/hda2       /mnt/fat32      vfat    defaults,uid=1000,gid=100,umask=000    $
misschien heb je er wat aan?

Offline woteb

• Lid
/etc/fstab
« Reactie #48 Gepost op: 2007/08/02, 09:24:09 »
"only root can do that"

Dat weet ik zo niet.. Iemand anders??!!?

Maar het moet toch mogelijk zijn om ergens via root bij je systeem te komen lijkt mij. Kon je toen je die /mnt commando's, die je gepost hebt, hebt uitgevoerd geen root worden?
Jongens, gebruik nu eens de Systemrescue CD. Dan ben je -ALTIJD- root en dat niet voor niets omdat het speciaal is ontworpen om dergelijke klusjes waar jullie mee bezig zijn uit te voeren.
Ik heb er zelfs een verstokte Windowsgebruiker mee kunnen helpen zijn data te redden.

Nog een tip: wanneer je chmod -R 0777 /directory opgeeft (dus -R met de hoofdletter R en een minteken ervoor) worden -ALLE- subdirectories en bestanden in één keer meegenomen.

Voorbeeld: chmod -R 0755 /home zorgt ervoor dat de gebruiker kan lezen/schrijvenuitvoeren (rwx), de gebruikers in dezelfde groep hebben dan r-x rechten (lezen en uitvoeren) en andere gebruikers hebben dan ook r-x rechten. Je kunt op die manier heel rigoureus een en ander i één bewerking laten uitvoeren. Hiermee is dan tevens aangetoond dat Unix-achtige besturingssystemen heel krachtig zijn
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

/etc/fstab
« Reactie #49 Gepost op: 2007/08/02, 10:04:25 »
Citaat van: woteb
Jongens, gebruik nu eens de Systemrescue CD. Dan ben je -ALTIJD- root en dat niet voor niets omdat het speciaal is ontworpen om dergelijke klusjes waar jullie mee bezig zijn uit te voeren.
Ik heb er zelfs een verstokte Windowsgebruiker mee kunnen helpen zijn data te redden.
Het probleem is dat ik alleen via mijn live-cd binnengeraak nu en het me niet lukt om een cd als iso te branden. Heb je daar een tip voor? Ik zal hem iig downloaden voor in het vervolg.

Mount ik op de volgende manier mijn root juist?:
ubuntu@ubuntu:/mnt$ sudo mkdir root
ubuntu@ubuntu:/mnt$ sudo mount -l /dev/hda1 /mnt/root
Een ander probleem is dat ik nu vanaf mijn live-cd werk en als ik opnieuw opstart alle gegevens dus weer verloren zijn. Waarschijnlijk kan ik deze opdrachten niet ingeven in de recovery mode, omdat al mijn partities dan weer read-only zijn. Iemand een oplossing?
Citaat van: woteb
Nog een tip: wanneer je chmod -R 0777 /directory opgeeft (dus -R met de hoofdletter R en een minteken ervoor) worden -ALLE- subdirectories en bestanden in één keer meegenomen.

Voorbeeld: chmod -R 0755 /home zorgt ervoor dat de gebruiker kan lezen/schrijvenuitvoeren (rwx), de gebruikers in dezelfde groep hebben dan r-x rechten (lezen en uitvoeren) en andere gebruikers hebben dan ook r-x rechten. Je kunt op die manier heel rigoureus een en ander i één bewerking laten uitvoeren. Hiermee is dan tevens aangetoond dat Unix-achtige besturingssystemen heel krachtig zijn
Bedankt woteb!