Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Monodevelop 0.14 vraagje?  (gelezen 1042 keer)

Offline foo?

• Lid
Monodevelop 0.14 vraagje?
« Gepost op: 2007/06/30, 14:48:11 »
Hallo iedereen,

Nu dat ik terug wat meer tijd heb (relatief), wil ik me terug wat meer bezighouden met mono. Maar zoals iedereen, wil ik ook met latest and the greatest tools (monodevelop) werken. In de repositories vind ik alleen versie 0.12 (huidige versie die ik nu heb) . Maar omdat ik niet zomaar met-de-ogen-dicht-en-hopen-dat-werkt-strategie wil beginnen, wil ik eerst wat duidelijkheid hebben. Ok, er is ook nog getdeb, maar als je wil leren. Moet je het ook eens zelf gedaan hebben.

Eerst en vooral, het builden van de sourcecode lijkt me niet zo moeilijk maar waar plaats ik die al bestanden zonder er een warboel van te maken. (prefix)  Iedereen doet dit blijkbaar wat anders, maar een beetje orde mag wel, vind ik.

Bijkomend moet ik ook hogere versies installeren van oa.

*  Gtk# 2.8.3 (http://go-mono.com/sources/gtk-sharp-2.0/gtk-sharp-2.8.3.tar.gz)
    * Gtksourceview#-2.0 0.10 (http://go-mono.com/sources/gtksourceview-sharp-2.0/gtksourceview-sharp-2.0-0.10.tar.gz)
    * Monodoc 1.0 (http://go-mono.com/sources/monodoc/monodoc-1.1.9.tar.gz)
    * Gecko#-2.0 0.10 (http://go-mono.com/sources/gecko-sharp-2.0/gecko-sharp-2.0-0.11.tar.gz)
    * MonoDevelop Source (http://go-mono.com/sources/monodevelop/monodevelop-0.14.tar.bz2)

Kunnen dan ook sommige versies voor problemen zorgen als je ze upgrade? Waarschijnlijk wel, maar kun je ze dan ergens anders plaatsen? (met gtk dacht ik dat dit niet ging)

In de hoop dat iemand zich bekommerd voor mijn aapje,

dankuwel! :-)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/30, 20:50:34 »
ik gebruik meestal de prefix /usr/local wanneer ik zelf dingen compileer.
Voor de zekerheid zou ik maar eens op zoek gaan naar iemand die het al heeft geprobeerd om Monodevelop 0.14 te compileren op Ubuntu.

Maar: een package is véél netter. Ik gebruik ook een package van getdeb (of ergens) voor versie 0.14 en die werkt prima. Ik zie dus niet echt een reden om het zelf te compileren, behalve dan dat je er een beetje van leert..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline foo?

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/01, 10:18:04 »
ok, bedankt! Ik denk ook dat /usr/local een voor de hand liggende keuze is.

Ben ondertussen begonnen met het compileren van de gtk# en maar ik tot nu toe ben ik nog niet erg ver. Ik krijg namelijk een foutmelding dat ik mono of .net (csc.exe) moet installeren maar mono is wel degelijk geïnstalleerd.

gbe@gbe-laptop:~$ mono -V
Mono JIT compiler version 1.2.3.1, (C) 2002-2006 Novell, Inc and Contributors. www.mono-project.com
        TLS:           __thread
        GC:            Included Boehm (with typed GC)
        SIGSEGV:       normal
        Architecture:  amd64
        Disabled:      none
gbe@gbe-laptop:~$
Ach voor al dat het waard is ... Ik zal toch maar eens de packages van getdeb proberen.

Offline foo?

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/01, 10:36:11 »
btw. leuke blog heb jij!

Vooral het Qashflow - project is interessant.

Met welk soort programma heb je zo'n mooie modelling gedaan. Of welk uml-modellingprogramma gebruik jij?
(weet niet of je dit interesseert maar dit boek moet lezen: Pragmatisch modelleren met UML 2.0 van Sander Hoogendoorn, mss een grote hulp voor je project). Ikzelf programmeer professioneel in .net (windows) omgeving en het helpt soms om toch naar die Windows omgeving te kijken (patterns & practices : EntLib)

Zoveel vragen, ...

thx! :)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/01, 16:58:36 »
Het is geen UML schema. Ik maak gewoon een schema dat de workflow van het programma beschrijft. Ik ben eigenlijk nog niet bezig geweest met UML modellering. Ik doe analyse en schema's op mijn eigen manier. Voor dat Qashflow project volstaat mijn manier van werken, omdat het niet zo'n heel erg ingewikkeld programma is (en voorlopig een one-man-project). Ik gebruik wel Doxygen om de geschreven functies etc. te documenteren.

Dat schema heb ik gemaakt met een on line programmaatje: www.gliffy.com de free (non-paid) version is goed genoeg om zoiets te maken en daarna te exporteren naar PNG of SVG.

Citaat van: foo?
Ik krijg namelijk een foutmelding dat ik mono of .net (csc.exe) moet installeren maar mono is wel degelijk geïnstalleerd
Waarschijnlijk moet je het -dev bestand van mono installeren. Ik gok op libmono-dev. -- maar ik raad nog steeds een .deb package aan :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline foo?

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/04, 22:26:34 »
yep, ik had al die libmono-dev geïnstalleerd maar daarmee was het blijkbaar nog niet helemaal opgelost. Tja, dan maar die getdeb versie geprobeerd en klaar is kees.

Heb daarna die mono-uml uitgeprobeerd maar daar heb ik wat moeite met de juiste dependencies. Expertcoder & nUml, ik denk dat aan dat project weinig aandacht wordt besteed (mss een uitdaging?), wat spijtig is. Het is altijd leuk werken met een tool waarmee je modeleert en daarna de code uitbraakt. :) (Codegeneration, ReverseEngineering, ... + mss DB design, zoiets als PowerDesigner)

Alhoewel, in monodevelop versie 1.0 zou er sprake zijn van een uml-tool (basis monoUml). Daar kijk ik naar uit wat dat wordt.

Wel voor wat het waard is. Ik heb wat uitgeprobeerd wat noodzakelijk is, wil je iets weten.

Mijmerend, waar is de tijd dat je Basic of Turbo Pascal leerde en blij was dat dat ding bolde. En kijk nu, ... . Ook al typ ik nog altijd met twee vingers. lol!

Grtzzzzzz!