Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: maak je Ubuntu sneller!  (gelezen 8769 keer)

Offline bart85

• Lid
Re: Tip: maak je Ubuntu sneller!
« Reactie #25 Gepost op: 2026/03/31, 15:46:59 »
Gebruik van
sudo nano /path/to/fileIs niet veilig.
Daarvoor in de plaats:
EDITOR=mousepad
sudoedit /path/to/file
In het geval je mousepad wil gebruiken. Anders naam programma wijzigen
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #26 Gepost op: 2026/03/31, 16:19:55 »
Gebruik van
sudo nano /path/to/fileIs niet veilig.
Daarvoor in de plaats:
EDITOR=mousepad
sudoedit /path/to/file
In het geval je mousepad wil gebruiken. Anders naam programma wijzigen
sudo edit is ook niet slim kan de rechten in de gebruikersmap om zeep helpen
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline bart85

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2026/03/31, 16:28:49 »
Sudoedit alleen voor bestanden in /etc
In bestanden in je home directory gebruik je gewoon:
$EDITOR ~/path/to/file

Variabele moet wel ingesteld zijn
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2026/04/01, 17:00:24 »

sudo edit is ook niet slim kan de rechten in de gebruikersmap om zeep helpen
Gebruik van "sudoedit" is veiliger dan "sudo nano", omdat de editor tijdens het bewerken opgestart is met rechten (en configuratie) van de gebruiker. Met "sudo nano"  daarentegen start je een editor op die loopt met beheerdersrechten, en met de configuratie van de beheerder.

"sudoedit" maakt een tijdelijke kopie van het systeembestand. Jij bewerkt die kopie als gewone gebruiker, net zoals je eender welk ander document in je /home directory zou bewerken. Bij het afsluiten zal "sudoedit" automatisch het systeembestand overschrijven met de door jou bewerkte tijdelijke kopie.

Daarom is ook het op die wijze bewerken van een systeembestand met een grafische editor perfect veilig.

Zelf hou ik er een scriptje "sedit" op na, om als superuser een configuratiebestand met de grafische editor te kunnen bewerken:

#/bin/env sh
EDITOR="gnome-text-editor -s" sudoedit "$@"

De "-s" optie is belangrijk: die zorgt ervoor dat de opgestarte editor los staat van mogelijk andere open vensters van de editor. Anders zal sudoedit niet merken dat de editor afgesloten wordt (er staan immers nog andere vensters open), en dan gaat het niet goed.

« Reactie #29 Gepost op: 2026/04/08, 14:59:36 »
Inmiddels heb ik deze handleiding geheel aangepast aan Ubuntu 26.04 Resolute Raccoon. De wijzigingen hebben betrekking op zswap en op het swapbestand.

Uitgeprobeerd op de bèta van Xubuntu 26.04 (aangezien het allemaal ingrepen "onder de motorkap" betreft, is er op dit punt geen verschil tussen Ubuntu en Xubuntu).
Ik gebruik Debian 13 die maakt een Ramdisk aan bij opstarten, weet jij of het kwaad kan om de Ramdisk en Zswap tegelijk te gebruiken?
Asus Vivobook Ryzen7   Debian 13 Gnome.

Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #30 Gepost op: 2026/04/08, 15:11:08 »
Ik gebruik Debian 13 die maakt een Ramdisk aan bij opstarten, weet jij of het kwaad kan om de Ramdisk en Zswap tegelijk te gebruiken?
Ik neem aan, dat je een bestaande zRam bedoelt. Inderdaad kun je die beter niet combineren met zswap, want dat pakt contraproductief uit:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-ubuntu.html#ID1.2.1
(punt 1.2.1)

« Reactie #31 Gepost op: 2026/04/08, 18:20:48 »
Ik neem aan, dat je een bestaande zRam bedoelt. Inderdaad kun je die beter niet combineren met zswap, want dat pakt contraproductief uit:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-ubuntu.html#ID1.2.1
(punt 1.2.1)
ik weet niet of Ramdisk en Zram het zelfde is, bij het opstarten noemt hij het Ramdisk. hoe kan ik controleren wat Debian gebruikt? ik heb je mooie artikel daarover gelezen. fijn dat je dat geschreven hebt.
« Laatst bewerkt op: 2026/04/08, 18:33:37 door RobertPeter »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #32 Gepost op: 2026/04/08, 22:13:57 »
Ik heb de zoekboer wat aan het werk gezet, en het lijkt erop dat Debian 13 slechts /tmp heeft verplaatst naar het RAM:
https://itsfoss.com/news/debian-13-tmp-mounting/#:~:text=Debian%20has%20finally%20switched%20to%20a%20RAM%2Dbased,for%20the%20upcoming%20Debian%2013%20%E2%80%9CTrixie%E2%80%9D%20release.

.... waarbij zswap niet in de weg zou moeten zitten.

Maar ja, ik heb totaal geen ervaring met Debian, dus ik durf er eigenlijk ook niet meer over te zeggen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #33 Gepost op: 2026/04/09, 07:56:29 »
Ik heb de zoekboer wat aan het werk gezet, en het lijkt erop dat Debian 13 slechts /tmp heeft verplaatst naar het RAM:
https://itsfoss.com/news/debian-13-tmp-mounting/#:~:text=Debian%20has%20finally%20switched%20to%20a%20RAM%2Dbased,for%20the%20upcoming%20Debian%2013%20%E2%80%9CTrixie%E2%80%9D%20release.

.... waarbij zswap niet in de weg zou moeten zitten.

Maar ja, ik heb totaal geen ervaring met Debian, dus ik durf er eigenlijk ook niet meer over te zeggen.
Wanneer ik in /etc/fstab van Debian kijk, wordt er geen swap partitie gekoppeld.
Maar eigenlijk gebruik ik Debian alleen uit nieuwsgierigheid, niet om mee te werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline peer

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2026/04/09, 09:40:34 »
Bij mij is er wel een swap partitie is debian 13.  (Standaard installatie,,een paar maanden oud)

Ik weet niet of /tmp in ram zit bij mij. Hoe zou ik dat kunnen zien???

ik gebruik in ieder geval geen zswap:
cat /proc/meminfo | grep Zswap
Zswap:                 0 kB
Zswapped:              0 kB
« Laatst bewerkt op: 2026/04/09, 09:43:54 door peer »

« Reactie #35 Gepost op: 2026/04/09, 15:53:34 »
Bij mij is er wel een swap partitie is debian 13.  (Standaard installatie,,een paar maanden oud)

Ik weet niet of /tmp in ram zit bij mij. Hoe zou ik dat kunnen zien???

ik gebruik in ieder geval geen zswap:
cat /proc/meminfo | grep Zswap
Zswap:                 0 kB
Zswapped:              0 kB
Bij mij staat hij ook op 0 kb.