Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke hardware minimaal nodig...  (gelezen 2363 keer)

Offline Titus

• Lid
Welke hardware minimaal nodig...
« Gepost op: 2025/09/17, 13:50:35 »
Hallo, iedereen,

Mijn Laptop loopt op zijn laatste benen. Ik heb besloten een andere aan te schaffen.
Omdat ik er een dual OS met Windows mee wil maken stel ik me de vraag welk de minimale vereisten van de hardware moeten zijn en of er bepaalde computermerken  aanbevolen kunnen worden??
De bedoeling is dat Ubuntu de hoofdmoot van het systeem zal krijgen en ook het gebruik ervan.
Graag jullie raadgevingen.  :)

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: Welke hardware minimaal nodig...
« Reactie #1 Gepost op: 2025/09/17, 16:37:22 »
Hallo Titus,

als je met een andere aanschaffen' een nieuwe bedoelt, dan is het al vrijwel ondoenlijk om er één te vinden lager dan i5 qua processor en onder de 8 GB RAM. Voor doorsnee gebruik is dat zat, ik heb vorig jaar een laptop met zulke specs voor een kind van mij aangeschaft die er nu op de uni mee werkt, en in haar vrije tijd o.m. games en socials doet, dus soortgelijke specs kunnen wel wat. En dat is dan nog met W11.

Als je de laatste forse games wilt doen, of LLM's en/of professionele foto- en videobewerking wilt laten draaien, zou ik voor een hogere processor gaan, en naar 16 of 32 GB RAM gaan.

De keuze voor je grafische desktopomgeving maakt amper uit voor de belasting van je machine, als je een goede browser of office programma opent, zie je pas wat ècht resources nodig heeft.

Wat wel voorkomt, is dat gloednieuwe types laptop hardware hebben, die (nog) niet adequaat door met name de kernel ondersteund worden.
Er is een algemene lijst van hardware t.o.v. Linux-distro's:  linux-hardware.org , daar zou je wel wat info uit kunnen halen.

Succes  :)
« Laatst bewerkt op: 2025/09/17, 16:39:56 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2025/09/17, 21:45:48 »
Het is de wens van de TS om Windows in een dual boot te behouden.
Kunnen we dat gewoon respecteren, en op de eigenlijke vraag ingaan?

Merci  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Titus

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/09/21, 21:10:17 »
Hallo,
Hartelijk dank voor de info. Graag wil ik stellen dat ik niet zo diepgaand bezig ben met al de computerprogramma's. Ik gebruik hem meestal voor administratieve zaken, elektronische briefwisseling/e-mailen ,af en toe youtube bekijken evt. dwld. v/e  filmpje. Tenslotte eigen foto's en video's opslaan en evt. bewerken . Zeker geen gaming!!! Dat interesseert me niks, nada.

Probleem is dat sommige officiële instanties in hun informatie en contacten alleen onder MS en Windows applicaties laten draaien waardoor je met een Linux variant niks mee aan kan. Voor de ene app bestaat er soms wel een oplossing ,voor anderen niet. Daarom mijn optie voor dualboot .

Online M_aD

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2025/09/21, 22:41:16 »
Even een algemene mededeling: We zouden het op prijs stellen dat er constructieve bijdragen en antwoorden gegeven worden. De topicstarter vroeg om specifieke aanbevelingen voor de aanschaf van een andere laptop.

Hij wil er een dualboot van maken en dat is zijn eigen vrije keuze.
Dat er hier bepaalde zaken worden aangehaald die irrelevant zijn, geen hulp bieden en niets bijdragen aan zijn vraag is wat ongepast naar onze mening waardoor het topic een rommeltje begon te worden.
Daarom is het topic opgeschoond en zouden we het op prijs stellen om terug on-topic verder te gaan waar het in eerste instantie over ging:

Hallo, iedereen,

Mijn Laptop loopt op zijn laatste benen. Ik heb besloten een andere aan te schaffen.
Omdat ik er een dual OS met Windows mee wil maken stel ik me de vraag welk de minimale vereisten van de hardware moeten zijn en of er bepaalde computermerken  aanbevolen kunnen worden??
De bedoeling is dat Ubuntu de hoofdmoot van het systeem zal krijgen en ook het gebruik ervan.
Graag jullie raadgevingen.  :)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/09/21, 23:04:23 »
Als je toch van plan bent om een nieuwe te kopen , dan zal daar Windows 11 op voorgeinstalleerd zijn .
Waarom je oude niet houden voor Ubuntu ?
Hou er rekening mee wanneer je een nieuwe koopt met windows 11 voorgeinstalleerd je garantie krijgt in welke staat je die gekocht hebt .
De verkoper/fabrikant   heeft het recht om de garantie nietig te verklaren  als de laptop zich niet meer in de originele staat bevind zoals hij verkocht werd .

Online M_aD

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: 2025/09/22, 22:38:09 »
Dat er Windows 11 op zal staan zal wel duidelijk zijn voor de TS en hij gaf duidelijk aan dat zijn oude laptop op is. Maar ook daar gaat het niet over. Hij vraagt om advies voor het aanschaffen van een andere laptop en welke hardware vereist is. De rest is irrelevant.  ;) :)

Wat wel belangrijk is dat je bij de aanschaf van een nieuwe laptop niet het nieuwste van het nieuwste moet nemen omdat er hardware in kan zitten die nog niet door de linux kernel ondersteund wordt. Het beste is te gaan voor een ouder model laptop van een jaar of twee jaar geleden.

De minimale systeem vereisten voor Ubuntu zijn:

2 GHz dual-core processor or better
    4 GB system memory
    25 GB of free hard drive space
    Either a USB port or a DVD drive for the installer media
    Internet access is helpful

Voor het soepel te laten draaien van Ubuntu is toch zeker 8GB RAM (of meer) aan te raden.

Er is ook een door Ubuntu gecertificeerde hardware web pagina waar Titus eens op zou kunnen kijken: https://ubuntu.com/certified/laptops
« Laatst bewerkt op: 2025/09/22, 22:48:59 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Titus

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/09/24, 14:15:43 »
Dank voor de info. Belangrijkste was dat je beter niet de allernieuwste modellen van laptop  koopt wegens mogelijke problemen met de  kernel. Ik ga er direct mee aan de slag en laat het zo snel mogelijk weten.