Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan aangesloten losse harde schijf niet openen  (gelezen 926 keer)

kan aangesloten losse harde schijf niet openen
« Gepost op: 2025/07/02, 16:10:53 »
De aangesloten losse harde schijf (HP) kan na op waardering naar  Ubuntu 24.04.LTS niet meer geopend worden. Melding: zie schermafdruk
Op de foto zie  je dat de losse harde schijf wel gezien wordt.
Wat kan ik hieraan doen?

Re: kan aangesloten losse harde schijf niet openen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/07/06, 09:33:46 »
Hallo, "wrong file system type",  welk type gebruik je?
"Bad superblock", probeer die schijf te repareren met sudo fsck of misschien gParted.
Mogelijk is de schijf de laatste keer onjuist afgekoppeld.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/07/06, 11:51:16 »
Het lijkt er meer op dat hij een ander type filesysteem als ext4 (vfat , ntfs ? ) probeert te mounten als ext4.
Je zou in een terminalwindow kunnen achterhalen hoe de externe disk is ingedeeld en met welk soort
filesystemen bv door :

sudo fdisk -l /dev/sdX    (waarbij de X, vervangen moet worden door een kleine letter die met de xterne disk overeenkomt
in dit geval waarschijnlijk "sudo fdisk -l /dev/sdb" )

Daarna zou je de filesystemen op de externe disk kunnen checken. Bij een ext4-filesysteem met fsck, bij een vfat met
fsck.vfat etc, zie "apropos fsck" en de manualpages.

Als alles goed is zou je ze met de hand kunnen proberen te mounten, bv door "sudo mount /dev/sdb1 /mnt" oid
« Laatst bewerkt op: 2025/07/06, 12:23:02 door aartje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/07/06, 14:33:34 »
Wellicht een ntfs bestandssysteem. Koppel die harde schijf aan Windows (sorry, alleen Windows kent de details van dat proprietair bestandssysteem), voer daar schijfherstel door, koppel de schijf *correct* af (eerst ontkoppelen met icoon, dan pas schijf fysisch ontkoppelen), en open pas dan aan in Ubuntu: nu zal dit probleemloos werken.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/07/06, 17:21:07 »
Wellicht een ntfs bestandssysteem.
Dat zou kunnen. De foutmelding geeft aan :"Wrong FS type"  en "bad superblock". Een ntfs bestandssysteem heeft
volgens mij geen superblock. Ik denk eerder dat er wordt geprobeerd een ext4-partitie te mounten terwijl dat
geen ext4-partitie is. Maar daar kun je alleen achterkomen door te achterhalen wat er op die HD staat  zoals ik aangaf.
« Laatst bewerkt op: 2025/07/06, 19:05:41 door aartje »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/07/07, 18:00:41 »
In de marge hiervan heb ik gemerkt dat het afkoppelen van een schijf (in mijn geval een ssd geformatteerd als ext4) na het maken van een backup (met kup in kubuntu) héél lang kan duren. Het lijkt wel of het systeem, nadat je hebt aangeklikt "afkoppelen", nog vlug even alle bestanden op de schijf afloopt, goeienavond wenst, mooi afsluit en dan pas heel het boeltje sluit.

Gelukkig waarschuwt (K)Ubuntu wel dat er nog "operaties" lopen op de harde schijf, maar het is toch goed uitkijken dat je je computer in de vlugte niet uitschakelt (en dus ook de SSD schijf die eraan hangt, inclusief de nog aflopende sluit-handelingen).

Dus: pas uitschakelen als ALLE schrijf- en leesoperaties zijn afgesloten.

(Dit zou kunnen verklaren waarom een eerder wél werkende schijf plots niet meer werkt, nl. omdat je ze hebt uitgeschakeld in de veronderstelling dat ze al was afgekoppeld. Vermoedelijk heb ik dit zelf onlangs meegemaakt, waardoor ik mijn backup schijf terug effe moest backuppen.)
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #6 Gepost op: 2025/07/07, 18:20:39 »
Dat klopt Jenske !
We zijn soms te rap in onze handelingen, niet beseffende dat soms nog een groot deel van een buffer niet weggeschreven is, ook al zie je de actie (bv. kopiëren) niet meer op het scherm.

Ik had het vroeger eens voor, en dat was een les.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #7 Gepost op: 2025/07/15, 21:33:13 »
Ik krijg het niet goed. Ikga opnieuw installeren, maar dan via een Iso systeem schijf (DVD)
Topic sluiten

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/07/16, 13:32:09 »
Ik krijg het niet goed. Ikga opnieuw installeren, maar dan via een Iso systeem schijf (DVD)
Topic sluiten
Dat is jouw keuze. Je hebt evenwel geen gevraagde informatie gegeven, en geen feedback gegeven over wat je naar aanleiding van de adviezen geprobeerd hebt. Ik begrijp daaruit, en ook uit het feit dat je het draadje sluit, dat je geen verdere hulp vraagt. Weet wel dat herinstalleren zeer waarschijnlijk het probleem met die verwijderbare schijf niet zal oplossen.