Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overstap naar Ubuntu  (gelezen 11747 keer)

Offline peer

• Lid
Re: Overstap naar Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2025/02/18, 16:27:03 »
Tijd om trug te gaan naar de oorspronkelijke vraag van Wiert:
Beste Ubuntu-gebruikers,

Al weer 15 jaar geleden heb ik enige tijd met tevredenheid Ubuntu gebruikt maar ben op een bepaald moment weer afgehaakt. Nu overweeg ik om het weer te gaan gebruiken en heb daarom een paar vragen.

1.
De versie Gutsy Gibbon die ik destijds gebruikte was prima werkbaar maar vereiste soms nog wel wat extra kennis.  Is dat nog steeds zo, of  is het qua gebruiksvriendelijkheid inmiddels vergelijkbaar met Windows?
Ubuntu is mijn ogen inmiddels net zo gebruikersvriendelijk als windows. Maar je zal natuurlijk wel even moeten wennen als je windows gewend bent.

Citaat
2.
Heeft iemand ervaring met de app van Citrix workspace voor Linux?
Werkt dit ook op Ubuntu?
Deze vraag kan ik niet beantwoorden maar hierboven is al geconstateerd dat Citrix en Ubuntu goed met elkaar omgaan.

Citaat
3.
Verder zie ik weinig winkels die een desktop of laptop met Linux al geinstalleerd verkopen.
Heeft iemand suggesties?
Ik heb geen ervaring met het kopen van hardware met linux voorgeInstalleerd. Ik geloof wel dat dan meestal ubuntu is geInstalleerd. Er moeten wel een paar winkels zijn waar je hardware met linux ge:installeerd kan kopen.
Je kan ook een windows pc kopen maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn. Linux loopt altijd een beetje achter de feiten aan. Dat betekent dat sommige computeronderdelen nog niet herkend worden door linux. Een recnete tweedehands kan ook een optie zijn. Je kan overigens altijd kijken of je de desktop/laptop met een live-iso van ubuntu kunt uitproberen voordat je tot aanschaf overgaat

« Reactie #26 Gepost op: 2025/02/18, 17:29:58 »
In aanvulling op wat er al eerder over Citrix is gezegd: ja, dit werkt en kan op 2 manieren. De meest eenvoudige is in je browser. Wat lastiger (zeker als je bij de overheid werkt) is de Citrix client installeren en die gebruiken. De Linux versie vergt wat extra werk om de juiste certificaten (PKI Overheid) te installeren en dat moet je soms na updates van de client weer opnieuw doen. De client wil soms ook nog wel eens je toestenbord niet goed herkennen waardoor je met speciale karakters in de knoei komt. é en dat soort dingen.

Mijn advies zou dus zijn gebruik het vooral in de browser.

« Reactie #27 Gepost op: 2025/02/18, 18:22:52 »
Beste Ubuntu-gebruikers,

Al weer 15 jaar geleden heb ik enige tijd met tevredenheid Ubuntu gebruikt maar ben op een bepaald moment weer afgehaakt. Nu overweeg ik om het weer te gaan gebruiken en heb daarom een paar vragen.

1.
De versie Gutsy Gibbon die ik destijds gebruikte was prima werkbaar maar vereiste soms nog wel wat extra kennis.  Is dat nog steeds zo, of  is het qua gebruiksvriendelijkheid inmiddels vergelijkbaar met Windows?

2.
Heeft iemand ervaring met de app van Citrix workspace voor Linux?
Werkt dit ook op Ubuntu?

3.
Verder zie ik weinig winkels die een desktop of laptop met Linux al geinstalleerd verkopen.
Heeft iemand suggesties?

Groet,
Wiert

Terug naar uw vraag: wat voor systeem, met welke specificaties , heeft u? Wellicht leidt die info tot nog meer nuttig advies. Xubuntu bijvoorbeeld, als aangegeven door Ron, is inderdaad ook een te overwegen keuze.

@Wiert Omdat het inderdaad om uw vraag gaat, is het wellicht toch echt nuttig om wat info over de specificaties van uw huidige systeem te geven. Dan kunnen we alhier gericht adviseren over welke Ubuntu-variant of wellicht Ubuntu-based variant daarvoor geschikt kan zijn. Wellicht hoeft u dan ook niet eens te orienteren op een voorgeinstalleerde pc, ofwel: u hoeft geen geld uit te geven.
« Laatst bewerkt op: 2025/02/18, 18:25:28 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline wiert

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2025/02/18, 20:29:10 »
Beste ZijneBalorigheid,

Zie ook reactie #17. Ik ben vooral Windows gewend (vanaf 95), enkele jaren Fedora en Ubuntu, daarna vooral weer Windows en sinds een paar jaar de iMac maar dat valt me wat tegen. IOS ziet er mooi uit maar ik heb minder gevoel van regie dan op Windows (hoewel ik niet goed kan uitleggen waarom).

Ik heb geen bijzondere wensen voor thuisgebruik. Browsen, beperkt tekstverwerken (LibreOffice is geen Word maar volstaat prima), foto’s beheren (dat vind ik nu niets op IOS), mail en bij voorkeur ook Citrix Workspace (de app).  Dat laatste geeft - las ik in een eerdere reactie - misschien nog wel wat gedoe.

Groet,
Wiert

« Reactie #29 Gepost op: 2025/02/18, 21:06:02 »
Beste ZijneBalorigheid,

Zie ook reactie #17. Ik ben vooral Windows gewend (vanaf 95), enkele jaren Fedora en Ubuntu, daarna vooral weer Windows en sinds een paar jaar de iMac maar dat valt me wat tegen. IOS ziet er mooi uit maar ik heb minder gevoel van regie dan op Windows (hoewel ik niet goed kan uitleggen waarom).

Ik heb geen bijzondere wensen voor thuisgebruik. Browsen, beperkt tekstverwerken (LibreOffice is geen Word maar volstaat prima), foto’s beheren (dat vind ik nu niets op IOS), mail en bij voorkeur ook Citrix Workspace (de app).  Dat laatste geeft - las ik in een eerdere reactie - misschien nog wel wat gedoe.

Groet,
Wiert

Misschien moet ik het even anders/duidelijker formuleren. Ik ben benieuwd naar het type processor en de snelheid daarvan van uw huidige computer/machine en bijvoorbeeld hoeveel Ram geheugen in uw huidige computer zit. Bijvoorbeeld voor een wat minder zware/minder snelle machine kan naar een besturingssysteem worden gekeken dat wat minder van de computer vergt, vandaar mijn vraag. Begrijp ik hieruit dat u momenteel een iMac bezit? Bij mijn weten kan ook daar Ubuntu oid op geinstalleerd worden.

Offline wiert

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2025/02/18, 21:10:58 »
Ik heb nu een iMac uit 2019
Processor 3,6 GHz

Mijn plan is inmiddels om hiernaast een klein computertje (met voldoende specs) te kopen om hier zelf Ubuntu op te zeten en het dan eens te verkennen.

Als Ubuntu ook naast IOS op de iMac kan is dat het overwegen waard.
Maar vind ik wel wat tricky.
« Laatst bewerkt op: 2025/02/18, 21:23:47 door wiert »

« Reactie #31 Gepost op: 2025/02/18, 21:31:48 »
Processor 3,6 GHz

Mijn plan is inmiddels om hiernaast een klein computertje (met voldoende specs) te kopen om hier zelf Ubuntu op te zeten en het dan eens te verkennen.

Maar vind ik wel wat tricky.

2019 is voor Ubuntu-/Mint-/linuxbegrippen een lekker jong ding. Ik weet niet precies wat voor processoren in een iMac zitten. Als het een 3,6 ghz betreft, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Intell Core i7 or AMD Ryzen, dan kunt u elke Ubuntu- of Mintvariant kiezen die u wilt.

Deze video vond ik bij een eerste hit op "dual boot mac / ubuntu": https://www.youtube.com/watch?v=qjfBP4UYx9c
Ik heb er persoonlijk geen ervaring  mee maar zo heel erg tricky schijnt het niet te zijn, in elk geval niet meer tricky dan een windows/ubuntu dual boot. Laat iemand die daar meer ervaring mee heeft, nu zijn mond open doen :).

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #32 Gepost op: 2025/02/18, 21:51:36 »
Processor 3,6 GHz
Dan heeft deze waarschijnlijk een Intel processor.
Daar loopt geen IOS op, maar MacOS.
Hier heb ik als test een Macbook Pro uit 2014, met Xubuntu er op, deze loopt als een speer :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #33 Gepost op: 2025/02/19, 12:46:43 »
Citaat
Hier heb ik als test een Macbook Pro uit 2014, met Xubuntu er op, deze loopt als een speer
Op mijn MacBook Pro 13" mid 2010 draait Xubuntu ook prima (in mijn geval niet naast MacOS, maar dat moet volgens mij gewoon kunnen).
« Laatst bewerkt op: 2025/02/19, 12:48:14 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2025/02/19, 13:29:38 »
@wiert, je wilde een kleine pc voor bv. Ubuntu kijk eens hier na https://tvdlcomputers.nl/product-categorie/refurbished-hp-systemen/
« Laatst bewerkt op: 2025/02/19, 15:29:58 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline wiert

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2025/02/23, 21:03:20 »
Welnu, ik ben inmiddels een stapje verder.

Ik ga eerst proberen of ik Ubuntu op mijn oude laptop kan installeren naast Windows. Dit is een Aspire E1-570, Intel core i3 1,8 GHz. Ik heb Ubuntu gedownload en het .iso-bestand naar een ntfs geformateerde USB stick gezet.  Nu gebeurt er niets als ik opstart uit het opstart-menu (F2) vanaf een USB station. Als ik het goed heb dan moet ik de USB stick eerst opstartbaar maken. Ik heb hier niets over kunnen vinden op dit forum. Weet iemand hoe ik dit kan doen vanuit Windows (of MacOS)?

(Opstart USB is inmiddels gelukt met Rufus!)

Groet,
Wiert
« Laatst bewerkt op: 2025/02/23, 21:59:02 door wiert »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2025/02/24, 09:07:19 »
Citaat
... en het .iso-bestand naar een ntfs geformateerde USB stick gezet.
Er op zetten zoals met een gewoon bestand werkt niet. Je moet de iso erop "branden" met bv. UNetbootin: https://sourceforge.net/projects/unetbootin/

« Reactie #37 Gepost op: 2025/02/24, 18:04:17 »
Welnu, ik ben inmiddels een stapje verder.

Ik ga eerst proberen of ik Ubuntu op mijn oude laptop kan installeren naast Windows. Dit is een Aspire E1-570, Intel core i3 1,8 GHz. Ik heb Ubuntu gedownload en het .iso-bestand naar een ntfs geformateerde USB stick gezet.  Nu gebeurt er niets als ik opstart uit het opstart-menu (F2) vanaf een USB station. Als ik het goed heb dan moet ik de USB stick eerst opstartbaar maken. Ik heb hier niets over kunnen vinden op dit forum. Weet iemand hoe ik dit kan doen vanuit Windows (of MacOS)?

Groet,
Wiert

Tussen haakjes: Je opstart usb is gelukt, lees ik. Heb je ook het .iso bestand geverifieerd dmv berekening van de controlesom? Zo nee, dan het programma gtkHash in softwarecentrum downloaden, dat is het makkelijkste, en de rest kan ik of wie dan ook je zo nodig doorheen leiden.

Offline wiert

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2025/02/24, 18:37:07 »
Beste forumleden,

Het is gelukt!
Ubuntu draait als een zonnetje naast Windows op een inmiddels al weer wat oudere laptop.
Bedankt voor alle reacties.

Mijn eerste indruk is goed. Start lekker snel op, overzichtelijk en intuïtief, essentiële programma's zijn er en werken, Spotify, geen hinderlijke pop-ups en geen ID registratie. Citrix Workspace moet ik nog proberen.  Leuk om weer terug te zijn.

Groet,
Wiert

Offline rico70

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2025/02/24, 19:06:28 »
Tussen haakjes: Je opstart usb is gelukt, lees ik. Heb je ook het .iso bestand geverifieerd dmv berekening van de controlesom? Zo nee, dan het programma gtkHash in softwarecentrum downloaden, dat is het makkelijkste, en de rest kan ik of wie dan ook je zo nodig doorheen leiden.
Als je een Torrent programma gebruikt om een .iso te downloaden hoef je hem zelf niet te controleren, dat doet het programma zelf.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2025/02/24, 19:49:39 »
Excuus wiert voor mijn slechte lezen, waardoor ik een irrelevante opmerking plaatste (#36). Ik had de opmerking aan het eind van #35 gemist:
Citaat

Offline wiert

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2025/02/24, 20:19:46 »
En Citrix Workspace doet het ook!
Niet op Firefox, maar wel op Chromium.

« Reactie #42 Gepost op: 2025/02/25, 09:59:37 »
En Citrix Workspace doet het ook!
Niet op Firefox, maar wel op Chromium.
Als er afhankelijkheden ontbreken, kun je deze installeren/ontbreken
  sudo apt-get install -f 
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

« Reactie #43 Gepost op: 2025/02/25, 10:03:31 »
Citrix Workspace kan niet volledig geïnstalleerd worden via een browser zoals Mozilla Firefox. Wat je wel kunt doen, is de Citrix Workspace-app downloaden en installeren op je computer. Daarna kun je via je browser verbinding maken met de Citrix-omgeving

Download Citrix Workspace:

Ga naar de Citrix downloadpagina.
    Kies voor de juiste versie voor jouw besturingssysteem (Windows, macOS, Linux, enz.).
    Download en installeer de applicatie.
        Zodra Citrix Workspace is geïnstalleerd, kun je via je browser naar de Citrix-omgeving gaan (bijvoorbeeld via een webadres van je werk of organisatie).
        Je hoeft meestal alleen maar in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord.

In sommige gevallen kun je via je browser wel toegang krijgen tot bepaalde Citrix-services, zoals Citrix Receiver of Citrix Workspace voor webtoegang, maar een volledige ervaring vereist meestal de desktop-applicatie.
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline wiert

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2025/02/25, 19:51:53 »
@Pinokkio

Citrix Workspace heb ik inderdaad gedownload van de website van Citrix. En dit volstaat om via Chromium in mijn werkomgeving  te komen. Ik had hier wat twijfel bij omdat ik in sommige berichten las dat dit bij de rijksoverheid mogelijk niet zo makkelijk zou zijn, maar dat gaat dus goed. Sterker nog, dit gaat een stuk sneller en makkelijker dan op mijn iMac waar ik juist geregeld gedoe heb met Citrix.   

Offline wiert

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2025/02/25, 20:24:38 »
Beste forum deelnemers,

Om nog even verder te blazen op de loftrompet:

Wat fijn dat ik ook gewoon mijn iPhone kan verbinden en direct bij mijn foto's kan. Zonder gedoe met iTunes, en zonder dat ik - zoals op de iMac -  steeds de weg kwijt raak en niet gewoon in de mapjes mag kijken (of ik doe daar dan iets niet goed maar dan werkt het contra-intuitief).

Nouja, tot zover mijn lovende bevindingen over Ubuntu.
Hier laat ik het nu maar bij.

Groet
Wiert

« Reactie #46 Gepost op: 2025/02/28, 15:26:32 »
@Pinokkio

Citrix Workspace heb ik inderdaad gedownload van de website van Citrix. En dit volstaat om via Chromium in mijn werkomgeving  te komen. Ik had hier wat twijfel bij omdat ik in sommige berichten las dat dit bij de rijksoverheid mogelijk niet zo makkelijk zou zijn, maar dat gaat dus goed. Sterker nog, dit gaat een stuk sneller en makkelijker dan op mijn iMac waar ik juist geregeld gedoe heb met Citrix.   

Dat klinkt goed. Blijkbaar is het gedoe met PKI Overheid dan opgelost.