Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Freetube werkt niet (meer)  (gelezen 1314 keer)

Freetube werkt niet (meer)
« Gepost op: 2025/01/13, 15:46:08 »
Freetube werkt bij mij niet meer. Zowel op mijn desktop als ook op mijn Android smartphone. Opnieuw geinstalleerd maar speelt geen video's meer af. O.a. 'Invidious API error'. Komt dit anderen bekend voor? Heeft Google iets gedaan zodat Freetube niet meer te gebruiken is?
Wanneer Freetube bij anderen wel werkt, weet iemand dan hoe ik het weer aan de praat krijg?
Een boek doet het altijd...

Offline Willy3

• Lid
Re: Freetube werkt niet (meer)
« Reactie #1 Gepost op: 2025/01/14, 13:17:39 »
Heb je bij toen je Freetube opnieuw installeerde, de map verwijderd? Anders wil dat nog wel eens helpen; Sla eerst je abonnementen op, maak de verborgen mappen zichtbaar met Ctrl-H en verwijder dan de map /.config/Freetube. Als je Freetube nu opent, werkt 't dan weer?

Voorheen bekend als Willy2 en Willy4

« Reactie #2 Gepost op: 2025/01/14, 16:46:35 »
Heb gedaan wat je adviseert, maar probleem blijft. Verder reboot pc gedaan en nogmaals Freetube opnieuw geinstalleerd met weer een reboot, maar krijg de app niet spelende :(.

Offline Willy3

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/01/14, 17:28:55 »
Oké. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat je Freetube en de map nog eens verwijdert en dan een oudere versie installeert.  Mogelijk werkt dat wel.
Oudere versies vind je op deze github pagina: https://github.com/FreeTubeApp/FreeTube/releases (even 'assets' open klikken)

(zelf gebruik ik nog steeds 21.3 omdat bij de nieuwere versies de ondertiteling zo lelijk is  :rolleyes: )

Offline Willy3

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/01/15, 14:06:37 »
Ik weet niet of je al iets gedaan hebt, maar mocht je nog gewoon de nieuwste Freetube versie hebben staan, lees dan dit topic eerst door: https://github.com/FreeTubeApp/FreeTube/issues/6385 en probeer bij Videospelerinstellingen het Standaardvideoformaat te wijzigen naar 'Verouderde formaten'.  Sluit Freetube af en start 'm opnieuw op. Doet ie het nu wel?
Ik heb de nieuwste versie ook nog eens bekeken en had inderdaad ook problemen. Na bovenstaande wijziging, deed ie het weer.

Edit: Sorry, iets te vroeg gejuigd: Weliswaar doet alles het weer, maar de enige resolutie is dan 360p. Geen echte oplossing dus.
Getuige boven aangehaalde topic op Github ligt het niet aan Freetube, maar aan Youtube.
« Laatst bewerkt op: 2025/01/15, 14:15:04 door Willy3 »

« Reactie #5 Gepost op: 2025/01/16, 15:56:19 »
Ik heb het topic doorgenomen en het is idd een zeg maar globaal issue met Freetube. Lijkt op het bekende kat-en-muis spel. Links om of rechtsom : je zult de reclames zien, horen, voelen of weet ik wat.
Lijkt ook met veel VPN's te maken te maken waaronder Mullvad en Proton. De grote spelers.
Tja, afwachten tot het is opgelost is een optie, maar niet mijn favoriet  ;). Wellicht dat er techneuten zijn die een andere simpele(!) manier kennen om youtube video's af te spelen zonder die heerlijke reclames?

Offline softbart

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/01/16, 19:37:38 »
Een boek doet het altijd...  Maar kost ook geld.

mvg

Theo

« Reactie #7 Gepost op: 2025/01/18, 19:52:56 »
"Wellicht dat er techneuten zijn die een andere simpele(!) manier kennen om youtube video's af te spelen zonder die heerlijke reclames?"

Iemand?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/01/19, 10:27:15 »
uBlock Origin installeren. Ik heb geen reclames op Youtube, behalve de "sponsorberichten" die door de maker van de video erin gebouwd werden. Het moet wel met Firefox, vermits Google beslist heeft de werking van uBlock Origin onmogelijk te maken in Chromium, Chrome en afgeleide browsers.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/01/19, 13:52:51 »
Hier heb ik Freetube ook maar eens geprobeerd in Xubuntu 24.04.1 LTS. Het gaat om Snap package Freetube 0.22.1 van 17 december 2024. Hier werkt deze nog wel. Ook in volledig scherm. Ik heb ‘m getest met de standaard instellingen. Ik maak hier echter geen gebruik van VPN. Zie hierover https://github.com/FreeTubeApp/FreeTube/issues/5534
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #10 Gepost op: 2025/01/20, 16:23:43 »
uBlock Origin installeren. Ik heb geen reclames op Youtube, behalve de "sponsorberichten" die door de maker van de video erin gebouwd werden. Het moet wel met Firefox, vermits Google beslist heeft de werking van uBlock Origin onmogelijk te maken in Chromium, Chrome en afgeleide browsers.
Krijg videos niet spelende. In meerdere browsers geprobeerd. Dat heeft vermoedelijk met de VPN te maken. Verder moet ik steeds bewijzen dat ik geen bot ben. Zucht....
Wanneer je in Mullvad VPN via 'Split Tunneling' Freetube start, werkt alles wel normaal. Echter ..... via Split Tunneling kijk je buiten de VPN tunnel naar videos en is je eigen IP-address dus zichtbaar! Het is een optie, maar het doel van je VPN is dan dus weg voor betreffende app.
Voor hoe lang dit nog werkt is maar de vraag want onze Google-vrienden (of welk mega tech bedrijf je ook neemt) zijn zo machtig dat ze er langzaam maar zeker in zijn geslaagd om hun wil aan deze aardkloot op te leggen en kunnen bijna alles voor elkaar krijgen wat ze willen. 'Don't do evil' is al vele jaren geleden gestorven.  Maar goed da's een heel ander topic....

« Laatst bewerkt op: 2025/01/20, 16:27:21 door kfboerne »

« Reactie #11 Gepost op: 2025/01/20, 16:25:51 »
Ik maak hier echter geen gebruik van VPN.
Dat is waarschijnlijk de reden dat Freetube werkt.

Enfin, mocht iemand nog andere opties weten dan hoor ik het graag.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/01/20, 18:28:00 »
Citaat
Voor hoe lang dit nog werkt is maar de vraag want onze Google-vrienden (of welk mega tech bedrijf je ook neemt) zijn zo machtig dat ze er langzaam maar zeker in zijn geslaagd om hun wil aan deze aardkloot op te leggen en kunnen bijna alles voor elkaar krijgen wat ze willen. 'Don't do evil' is al vele jaren geleden gestorven.  Maar goed da's een heel ander topic....
Hoewel off topic, zoals je al schrijft, wil ik toch wel reageren. Ik vind namelijk dat je onterecht de zielige gebruiker uithangt.
Vóór alles: gratis bestaat niet. Gratis betekent alleen dat de kosten bij een ander, of -maar dan versleuteld- bij jezelf gelegd worden. Iedereen weet dat dat laatste gebeurt bij het "gratis" Youtube: je betaalt met je gegevens en/of met het aanschouwen van reclame. Kortom, Youtube levert een product, en jij betaalt ervoor. Niet anders dus dan wat er in de supermarkt gebeurt. Is dat dan "wil opleggen"? Nee hoor, niemand dwingt je producten van de supermarkt (of van Youtube) af te nemen.

« Reactie #13 Gepost op: 2025/01/21, 15:55:58 »
Je hebt gelijk. Ik ben een zielige gebruiker. Einde off-topic issue...

Wanneer er nog mensen zijn die een mogelijke oplossing weten?
« Laatst bewerkt op: 2025/01/21, 16:06:48 door kfboerne »

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #14 Gepost op: 2025/01/22, 01:03:19 »
kfboerne,
Voor alle duidelijkheid: Er is geen andere oplossing en zul je er helaas mee moeten leren leven als je niet wil betalen voor een Premium account.
Het was al geruime tijd bekend dat Google/Youtube Adblockers ging omzeilen en tegenhouden om zo de reclame erdoor te duwen.  Ze moeten ergens inkomsten genereren om de "gratis" Youtube draaiende te houden.  ;)
Hier hoeven we niet over te blijven discussiëren en lijkt het me ondertussen wel duidelijk genoeg. :)

Hoewel off topic, zoals je al schrijft, wil ik toch wel reageren. Ik vind namelijk dat je onterecht de zielige gebruiker uithangt.

Laten we het gezellig houden a.u.b.. Bij voorbaat dank. :)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.