Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup home  (gelezen 2651 keer)

Offline Erikje

• Lid
Backup home
« Gepost op: 2024/11/23, 15:50:02 »
Ik heb heel mijn /Home/ gekopierd en later na een verse installtie terug gezet maar nu doen mijn applicatiebeheerder en brave browser het niet meer, die starten gewoon niet meer.
Hoe kan dit?

Offline ajjp

• Lid
Re: Backup home
« Reactie #1 Gepost op: 2024/11/23, 17:30:48 »
Citaat
Hoe kan dit?
Ik ben bang dat niemand dit met zekerheid kan zeggen. Mogelijk, als die /home teruggezet is na installatie van een nieuwere versie van *buntu, dat niet voldaan is aan bepaalde afhankelijkheden.
Opstarten van de genoemde programma's  in de terminal zal waarschijnlijk meer informatie geven.

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/11/23, 21:16:34 »
Ja dat dacht ik al.
En kunt u mij vertellen waar exact wat staat?
Zoals:

- Alle settings
- Settings van 'dash to panel'
- Settings van 'arcmenu'
- settings van Extensions/Uitbreidingen
- Settings van 'text editor'
- Libreoffice settings
- Settingd van 'Files'
- Terminal settings

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/12/01, 20:36:44 »
ben er al een tijdje mee bezig maar kan het echt niet vinden.

« Reactie #4 Gepost op: 2024/12/02, 12:38:45 »
Logisch dat dit niet gaat.

Je overschrijft in je verse installatie belangrijke verborgen configuratiebestanden met instellingen.

Dat is de steeds weer terugkerende problematiek: eigen data opslaan in een home, ingekapseld in het OS zelf.
Ik ben daar een grote tegenstander van.
Mijn persoonlijke data staat op een onafhankelijke partitie.

Je zal opnieuw een verse installatie mogen doen.
En daarna de eigen mappen uit de BU van je home 1 voor 1 terughalen.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline aartje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/12/02, 14:25:02 »
Ik heb heel mijn /Home/ gekopierd en later na een verse installtie terug gezet maar nu doen mijn applicatiebeheerder en brave browser het niet meer, die starten gewoon niet meer.
Hoe kan dit?
Start een terminal-window en doe daarin :

sudo chown -R eigenuserid.eigengroepid ~/.

eigenuserid is je loginnaam, eigengroepid is je eigen groepnaam (meestal hetzelfde als je loginnaam).
Herstart het systeem en kijk dan nog eens of je brave-browser het niet doet.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/12/08, 16:25:37 »
Inderdaad moeilijk te zeggen. In 99% van de gevallen zal een nieuwere versie van een programma ook werken met een oudere configuratie.

Je kan altijd proberen na te gaan waarom door de browser eens via de terminal op te starten:  de terminaluitvoer geeft dan mogelijk aan waar de fout zit.

Een herinstallatie is zeker niet aan de orde. In het slechtste geval "reset" je je home folder: vanaf een live sessie of vanaf een recovery terminal hernoem je je huidige home folder, dan maak je een nieuwe home folder aan en zorgt dat die dezelfde eigenaar en permissie heeft als je oude home folder. Je start terug op: bij het inloggen zal het systeem de standaard folderstructuur van een nieuwe account automatisch aanmaken. Je home folder staat nu op fabrieksinstellingen, en je kan gebruikersdata uit de oude folder verplaatsen naar de nieuwe.

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/12/09, 11:07:04 »
Hoe kan dit?
Start een terminal-window en doe daarin :

sudo chown -R eigenuserid.eigengroepid ~/.

eigenuserid is je loginnaam, eigengroepid is je eigen groepnaam (meestal hetzelfde als je loginnaam).
Herstart het systeem en kijk dan nog eens of je brave-browser het niet doet.

Ik heb inmiddels het weer werkend door alles opnieuw erop te zetten maar toen gebeurde het deels weer, heb het op kunnen lossen met:
SingletonSocket
SingletonLock
SingletonCookie

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2024/12/09, 11:08:19 »
Logisch dat dit niet gaat.

Je overschrijft in je verse installatie belangrijke verborgen configuratiebestanden met instellingen.

Dat is de steeds weer terugkerende problematiek: eigen data opslaan in een home, ingekapseld in het OS zelf.
Ik ben daar een grote tegenstander van.
Mijn persoonlijke data staat op een onafhankelijke partitie.

Je zal opnieuw een verse installatie mogen doen.
En daarna de eigen mappen uit de BU van je home 1 voor 1 terughalen.

Ja ik ben daar ook geen fan van zo te horen.
Maar nu is de vraag waar staat al die data precies die ik zoek... (als leek)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/12/16, 11:50:41 »
De persoonlijke configuratiedata van programma's wordt bewaard in verborgen folders en bestanden in je home directory. Veel programma's maken hun eigen verborgen folder (~/.mozilla, ~/.thunderbird, ~/.vim) of enkele verborgen bestanden (~/.bashrc, ~/.profile), maar de nieuwere afspraak is om die configuratie te plaatsen in een folder onder ~/.config (~/.config/google-chrome, ~/.config/nautilus).

"Opnieuw een verse installatie mogen doen"  is helemaal niet aan de orde, zoals ik voorheen zei. Het volstaat, in het extreme geval, alles wat verborgen is in je home te wissen. Je data kan zonder problemen blijven bestaan. Hierdoor wordt alle gebruikersinformatie gewist. Je programma's starten met fabrieksinstellingen, en de verborgen folders zullen gaandeweg automatisch terug aangemaakt worden.

Meestal hoeft het zelfs zo een vaart niet te lopen. Zoals ik (ook) voorheen heb gezegd, zal een configuratie van een vorige versie van een programma in 99.9% van de gevallen werken op de volgende versie. Is er dan wel eens een probleem met een programma, dan kan je de verborgen informatie van dat éne programma wissen om het probleem op te lossen.