Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: American Megatrends  (gelezen 1796 keer)

Offline rietje

• Lid
American Megatrends
« Gepost op: 2024/10/23, 15:21:12 »
In het BIOS van mijn American Megatrends zijn de meeste sub-items niet actief en kunnen dus niet gebruikt worden.
De hoofditems openen wel en geven dan info.
Weet iemand hoe dit te verhelpen?

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
Re: American Megatrends
« Reactie #1 Gepost op: 2024/10/23, 15:35:13 »
Citaat
In het BIOS van mijn American Megatrends zijn de meeste sub-items niet actief en kunnen dus niet gebruikt worden.

Volledig zekerheid heb ik niet maar denk toch het meest in die richting  en dat is dat je eerst een BIOS pasword gaat moeten aanmaken.
Om iets te kunnen veranderen in het BIOS ga je dan eerst dat BIOS pasword moeten invoeren .
Gebruik gemakkelijke tekens waarvan je zeker bent dat je ze zal onthouden . Schrijf dat pasword ergens op en bewaar het goed .Moest je het vergeten , moet je laptop naar het fabriek want het word in een chip op het moederbord bewaard .
Bij oudere systemen word het bios paswoord gewist door het BIOS batterijtje een paar minuten te verwijderen of door een jumpertje te verwijderen en terug te plaatsen .
Hoe je dat BIOS pasword moet aanmaken kun je hier lezen bij Lenovo
https://download.lenovo.com/pccbbs/pubs/legion_5_15_7/html_en/EN/task_set_bios_admin_passwd.html

Doe ook eens wat spievensterke voorstelt , foto's maken als dat voor jou lukt.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=111768.msg1079469#msg1079469

« Laatst bewerkt op: 2024/10/23, 15:44:55 door Oesje »
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #2 Gepost op: 2024/10/23, 15:37:22 »
Dit staat er te lezen in die pasword link

U stelt het beheerderswachtwoord in om ongeautoriseerde toegang tot het UEFI/BIOS-installatieprogramma te voorkomen.
Let op: Als u het beheerderswachtwoord vergeet, kan een door Lenovo geautoriseerd servicepersoneel uw wachtwoord niet opnieuw instellen. U moet uw computer naar een door Lenovo geautoriseerd servicepersoneel brengen om het moederbord te laten vervangen. Een aankoopbewijs is vereist en er worden kosten in rekening gebracht voor onderdelen en service.

Open het UEFI/BIOS-installatieprogramma.
Selecteer Beveiliging > Beheerderswachtwoord instellen en druk op Enter.
Voer een wachtwoordreeks in die alleen letters en cijfers bevat en druk vervolgens op Enter
Voer het wachtwoord nogmaals in en druk op Enter.
Selecteer Afsluiten > Afsluiten en wijzigingen opslaan.

De volgende keer dat u de computer opstart, moet u het beheerderswachtwoord invoeren om het installatieprogramma te openen. Als Power on Password is ingeschakeld, moet u het beheerderswachtwoord of het gebruikerswachtwoord invoeren om de computer op te starten.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/10/23, 15:44:53 »
Ik heb ook een moederboard met BIOS van American Megatrends, zij het niet in een Lenovo.
De door Oesje gegeven link en zijn vertaling geven goed weer hoe het hier bij mij ook moet. Na afloop kun je het administrator password weer verwijderen, als je dat wilt, door het password weg te halen en enter te geven.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/10/24, 09:24:19 »
De tab Security bij mij , daarvan zijn de eerste 10 regels niet actief, en daar staat nu toevallig net dat wachtwoordverhaal.
Heel dat gedoe met American Megatrends is me enkele dagen geleden door de strot gedrongen.
Ik werk al jarenlang met xubuntu en de ( voor mij ) normale BIOS. Nu is voor mij alles in elkaar gestort.
Het liefste zou ik alls willen wissen en linux er opnieuw opzetten, maar zelfs dat lukt niet.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #5 Gepost op: 2024/10/24, 12:00:25 »
Citaat
De tab Security bij mij , daarvan zijn de eerste 10 regels niet actief, en daar staat nu toevallig net dat wachtwoordverhaal.
Heel dat gedoe met American Megatrends is me enkele dagen geleden door de strot gedrongen.

Voor mij is het beste wat je kan doen is iemand bijhalen die BIOS kennis heeft .

Citaat
Het liefste zou ik alls willen wissen en linux er opnieuw opzetten, maar zelfs dat lukt niet.

Dat komt omdat je geen medium hebt om op te installeren, de SSD werd in het BIOS gedeactiveert / uitgeschakeld .
« Laatst bewerkt op: 2024/10/24, 12:11:57 door Oesje »

« Reactie #6 Gepost op: 2024/10/24, 12:18:21 »
Dat is niet ongebruikelijk omdat dit door de fabrikant is afgeschermd. Wat wil je het BIOS en  waarom is het je door de strot gedwongen?
Miljoenen computers draaien op een  AM moederbord zonder problemen.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #7 Gepost op: 2024/10/24, 12:24:44 »
Citaat
Dat is niet ongebruikelijk omdat dit door de fabrikant is afgeschermd. Wat wil je het BIOS en  waarom is het je door de strot gedwongen?

Het begin verhaal kun je hier lezen . Misschien kan een moderator de topics samenvoegen om het duidelijker te houden .
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=111768.0

« Reactie #8 Gepost op: 2024/10/24, 15:35:41 »
Het kan wellicht behulpzaam zijn om je eerst een beetje in te lezen over wat het BIOS nu precies is en waarvoor het dient:
https://www-lenovo-com.translate.goog/?orgRef=https%253A%252F%252Fwww.google.nl%252F&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq&_x_tr_hist=true

Heel kort door de bocht samengevat: het BIOS doet niks anders dan met de juiste datum en tijd de computer  op te starten en vervolgens het besturingssysteem te laden ongeacht welk besturingssysteem dat is.

Heb je de mogelijkheid/keuze om het BIOS terug te zetten naar de standaardwaarden (default settings) Als dat niet kan moet je er rekening mee houden (ook omdat je de batterij al vervangen hebt) dat het moederbord stuk is en dat betekent einde oefening.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #9 Gepost op: 2024/10/24, 21:33:34 »
Citaat
Heel kort door de bocht samengevat: het BIOS doet niks anders dan met de juiste datum en tijd de computer  op te starten en vervolgens het besturingssysteem te laden ongeacht welk besturingssysteem dat is.

Ik ga hiermee niet helemaal akkoord .
Bij een ouderwets BIOS werkt het zo .
Bij het nieuwe moderne UEFI BIOS word eerst een mini besturingssysteem van de fabrikant opgestart bij het aanzetten van de computer voor het geinstalleerde besturingssysteem gaat opstarten . Als je in dat UEFI bios gaat rommelen zonder kennis te hebben loop je tegen problemen aan .

https://techpulse.be/achtergrond/215297/bios-en-uefi-wat-je-computer-doet-voor-windows-opstart/
« Laatst bewerkt op: 2024/10/24, 21:35:24 door Oesje »

« Reactie #10 Gepost op: 2024/10/25, 03:53:52 »
Oude computer uit 2012 zoals TS zelf aangeeft.
Zie de twee laatst regels
« Laatst bewerkt op: 2024/10/25, 08:28:59 door Polleke »
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #11 Gepost op: 2024/10/25, 11:59:32 »
Citaat
Oude computer uit 2012 zoals TS zelf aangeeft.
Zie de twee laatst regels

Er werd hier aan TS al eens gevraagd om een foto te maken van het scherm wat verschijnt wanneer de computer werd aangezet . Dat zou ons een beter overzicht geven van welke hardware word gedecteert bij het aanzetten van de computer . Als daar geen SATA poort word weergegeven met info welke HDD of SSD is aangesloten zijn er drie mogelijkheden .
1 . SATA poort is defect en kan eens geprobeerd worden om de SATA kabel op een andere SATA poort aan te sluiten .
2. SATA poort werd in het BIOS uitgeschakeld / gedeactiveert .
3. SATA kabeltje is niet goed meer . Hou er rekening mee dat van die SATA kabeltjes die je op de harde schijf of op SATA poort niet kan vastklikken wel eens kunnen loskomen als je de computerkast verplaatst .
Maar zo een probleem kan ook de oorzaak zijn als je een BIOS flash hebt uitgevoerd . TS citeert het zelf in zijn startbericht , ik heb iets verkeerds gedaan maar weet niet wat .

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #12 Gepost op: 2024/10/25, 12:19:05 »
En hier over VMX waarmee TS zijn vorig topic gestart heeft , en dat  voer je uit in een UEFI BIOS .
https://www.asus.com/be-nl/support/faq/1043786/
« Laatst bewerkt op: 2024/10/25, 12:23:00 door Oesje »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2024/10/26, 11:09:36 »
Ik denk dat Polleke gelijk heeft. Het is te eerste een oude computer die ik enkele jaren geleden gekocht heb. Hij is vroeger gebruikt met Windows besturingssysteem. Ik vermoed dat het een geluk is geweest dat ik hem aan de praat heb gekregen met Linux. Vandaar waarschijnlijk nog die Am.Mega. die nu tevoorschijn komt. Ik ga nu een Linuxcomputer aanschaffen en al de persoonlijke zaken overzetten d.m.v. kopieeren zodat er niets van het oude systeem mee kan komen.
Iedreen alvast bedankt voor alle adviezen. M.vr.gr.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2024/10/26, 12:03:05 »
Je hebt een totaal verkeerd beeld van Amerikan Megatrends. Dit maakt nu eenmaal deel uit van de pc, net zoals de cpu, de voeding, het geheugen, de schijven enzovoort. Neem die AM weg en je hebt geen pc meer.

Als de computer voorzien is van een degelijke backup batterij CR2032 kan je in het BIOS dat opstartbericht uitschakelen, maar AM blijft wel onderhuids werken. Dat is nu eenmaal de startmotor van de pc.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2024/10/26, 16:08:27 »
Er is nog een misvatting in het spel. Er is geen verschil tussen een Linux- en een Windowscomputer. Op dezelfde computer kunnen verschillende operatingsystemen geïnstalleerd worden.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #16 Gepost op: 2024/10/26, 20:58:55 »
Citaat
Ik denk dat Polleke gelijk heeft. Het is te eerste een oude computer die ik enkele jaren geleden gekocht heb. Hij is vroeger gebruikt met Windows besturingssysteem. Ik vermoed dat het een geluk is geweest dat ik hem aan de praat heb gekregen met Linux. Vandaar waarschijnlijk nog die Am.Mega. die nu tevoorschijn komt. Ik ga nu een Linuxcomputer aanschaffen en al de persoonlijke zaken overzetten d.m.v. kopieeren zodat er niets van het oude systeem mee kan komen.

Wat is een oude computer ? Mijn twee Desktops zijn 12 jaar oud en heb die zelf gebouwd . Op de PC met de 4 linux besturingsystemen had ik eerst zelf Windows 10 geinstalleerd staan en Ubuntu en Linux Mint ernaast , wel op twee verschillende harde schijven . Een derde ingebouwde HD die dienst doet voor mijn persoonlijke data .Nu heb ik er Windows 10 volledig afgegooid omdat die alsmaar trager ging werken . Ik heb nog nooit een PC gekocht met een voor geinstalleerd besturingssysteem  maar altijd zelf geinstalleerd en dat dateert al van uit het MS-DOS tijdperk .Het is vanaf Windows XP dat er in de handel computers verschenen zijn met het Windows OS voorgeinstalleerd . Daarvoor werden PC's verkocht zonder voorgeinstalleerde Windows maar zat er wel een schijfje bij om Windows XP zelf te installeren .
Vooraleer een nieuwe te kopen met een geinstalleerde Linux , zou ik er eerst  iemand bijhalen die kennis heeft van het UEFI BIOS om de harde schijf terug te activeren en het probleem zal opgelost zijn . . Zelfs met een nieuwe aangekochte PC met geinstalleerde Linux kun je tegen identiek probleem aanlopen als je in het (UEFI) BIOS zonder kennis gaat veranderingen aanbrengen , dat moet daarom zeker geen PC zijn waar eerst Windows op gestaan heeft .
Moest je eens weten hoeveel mensen ik de raad al gegeven heb, doe je oude windows computer of laptop niet weg en installeer er een Linux versie op en hoeveel ik er daarbij al geholpen heb .
« Laatst bewerkt op: 2024/10/26, 21:02:52 door Oesje »