Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dark mode  (gelezen 1211 keer)

Dark mode
« Gepost op: 2024/09/13, 13:12:37 »
Hi allemaal,
Vanwege mijn slechter wordend gezichtsvermogen gebruik ik de "Dark Mode" waar maar mogelijk.
De laatste tijd echter zijn er meerdere sites die nu niet deze instelling pakken, waaronder deze site van jullie. Vorige Ubu versie wel, nu niet.
Hoe komt dit en wat kan eraan gedaan worden ??
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: Dark mode
« Reactie #1 Gepost op: 2024/09/13, 13:36:22 »
Hallo Petineke,

de meeste desktopomgevingen kennen 'dark themes'. Dit betekent niet automatisch dat alle programma's dat ook naadloos meepakken.

Als je sites via je browser allemaal in 'dark modus' wilt bekijken, kan ik aanraden om de add-on Dark Reader te installeren op je browser. Die kan je ook nog instellen naar contrast en helderheid, en naar believen aan- of uitzetten. Die kan je vinden voor Firefox en al zijn afgeleiden, alsook voor Chrome en alle derivaten. Ik heb nog nooit problemen gemerkt dat sommige sites de instelling niet pakken, wel dat soms de leesbaarheid verbetert door hem juist uit te zetten.

Ik hoop dat je dat helpt in vinden wat je zoekt.

gr., asphyxia
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #2 Gepost op: 2024/09/13, 14:32:55 »
Hallo Petineke,

de meeste desktopomgevingen kennen 'dark themes'. Dit betekent niet automatisch dat alle programma's dat ook naadloos meepakken.

Als je sites via je browser allemaal in 'dark modus' wilt bekijken, kan ik aanraden om de add-on Dark Reader te installeren op je browser. Die kan je ook nog instellen naar contrast en helderheid, en naar believen aan- of uitzetten. Die kan je vinden voor Firefox en al zijn afgeleiden, alsook voor Chrome en alle derivaten. Ik heb nog nooit problemen gemerkt dat sommige sites de instelling niet pakken, wel dat soms de leesbaarheid verbetert door hem juist uit te zetten.

Ik hoop dat je dat helpt in vinden wat je zoekt.

gr., asphyxia
Dank voor je suggestie, maar ik heb, zoals altijd, in Firefox,Instellingen, Taal en Vormgeving, de donker instelling aanstaan. Heeft  voorheen perfect gewerkt, maar bij deze Ubu versie heb ik het probleem.
Firefox heeft nog steed mijn voorkeur. Bij uitzondering gebruik ik Chromium of andere.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #3 Gepost op: 2024/09/13, 14:55:49 »
Merk dat het zelfs niet bij Chromium nu niet werkt.   :evil:
Wel zie ik dat Firefox zelf donker is, maar dat de sites dit niet doen (in darkmode verschijnen)
« Laatst bewerkt op: 2024/09/13, 15:05:24 door petineke »
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #4 Gepost op: 2024/09/13, 15:10:54 »
voor een lichtere kleur moet je in firefox zelf zijn ga naar rechts boven klik op de 3 streepjes daarna op instellingen  klik dan links onderaan op extensies en thema,s klik dan weer links op thema,s  kies je kleur en klik op installeren
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

« Reactie #5 Gepost op: 2024/09/13, 15:28:27 »
voor een lichtere kleur moet je in firefox zelf zijn ga naar rechts boven klik op de 3 streepjes daarna op instellingen  klik dan links onderaan op extensies en thema,s klik dan weer links op thema,s  kies je kleur en klik op installeren
pinokkio, de kleur van Firefox zelf is OK, maar als je naar mijn laatste bericht kijkt naar de sceenshot dan zie je dat de site van "Intermarche" gewoon in wit wordt weergegeven en dat was voorheen bij mij ook zwart en dus goed leesbaar voor mij.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/09/13, 17:49:38 »
Voor Firefox de extensie Dark Reader,
dat geeft op deze site zwart scherm met witte letters,
de rode balken en rode letters blijven dezelfde kleur.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Willy3

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/09/14, 10:28:02 »
Of
Wat altijd werkt in Firefox:
Instellingen -> Taal en Vormgeving -> Kleuren beheren -> Tekst: kies een lichte kleur naar keuze (bij mij staat 't op licht grijs, net niet wit) Achtergrond: kies donker grijs of zwart, Maak de kleur van de koppelingen iets lichter (of geef ze een kleur naar keuze.)
Zet de optie 'De door de pagina opgegeven kleuren overschrijven met uw selecties hierboven' op 'Altijd'

Voordeel: Alles pagina's zijn nu donker.
Nadeel: De oorspronkelijke kleuren van de website opmaak vervallen.
Voorheen bekend als Willy2 en Willy4

« Reactie #8 Gepost op: 2024/09/14, 21:19:54 »
Of
Wat altijd werkt in Firefox:
Instellingen -> Taal en Vormgeving -> Kleuren beheren -> Tekst: kies een lichte kleur naar keuze (bij mij staat 't op licht grijs, net niet wit) Achtergrond: kies donker grijs of zwart, Maak de kleur van de koppelingen iets lichter (of geef ze een kleur naar keuze.)
Zet de optie 'De door de pagina opgegeven kleuren overschrijven met uw selecties hierboven' op 'Altijd'

Voordeel: Alles pagina's zijn nu donker.
Nadeel: De oorspronkelijke kleuren van de website opmaak vervallen.
Was hier inmiddels ook al achter gekomen en boven de genoemde nadeel is het ook nog met extra witte omlijningen voorzien rond alle onderwerpen. Erg hinderlijk.
Als je kiest voor "Alleen bij scherpe contrasten," blijven de velden gewoon wit
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #9 Gepost op: 2024/10/29, 15:12:12 »
Tot slot moet ik melden dat ik inmiddels de oplossing heb gevonden, en die is:
  • Allereerst in Firefox kiezen voor de donkere "dark mode " opties;
  • daarna in Extensies zoeken naar Dark Reader en die selecteren
Daarbij zijn alle toepassingen in een donkere achtergrond.

Hierbij sluit ik deze sessie als opgelost.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb