Hoi
DJ93.
Topic is al iets ouder maar in geval nog relevant voor je: ik heb na een volle week armpje drukken en worstelen (Acer en dit specifieke model zijn een nachtmerrie) de meest recente Linux Mint versie op een Acer Aspira ES1-533 aan de praat gekregen.
Naast dat überhaupt een opstart-baar linux systeem realiseren dagen kostte zakte me daarna alsnog de moed in de schoenen vanwege een hardnekkig tweede probleem (ook veel beschreven). Als ik mijn opgestarte Linux Mint systeem wilde afsluiten dan sloot Linux Mint zelf vlot af, maar de laptop schakelde niet uit (zwart scherm, lampje / indicator dat laptop nog aanstond bleef branden). Kon dan alleen maar uit met harde reset (dus lang op power knop drukken). En dan.....kwam je terug bij eindeloos opstartproblemen omdat het systeem immers niet netjes afgesloten was. Dus als je denkt dat je alles gehad hebt na de gecompliceerde installatie dan is dit dus level 2 dat je voorgeschoteld krijgt.....
Ook dit tweede probleem wist ik te fixen, net als het eerste toen ik de moed eigenlijk al opgegeven had.
Dus het kan wel. Maar
my goodness....schandalig geprogrammeerde BIOS.
Voor probleem 1 globaal deze HOWTO gevolgd (met wel vaak heen en weer aanpassen BIOS Secure Boot aan en uit en aan en Secure Boot settings wissen etcetera etcetera):
Voor probleem 2 zie mijn reactie hier (in essentie de complete map BOOT uit /boot/efi/EFI/ eerst verwijderen met alle content en vervolgens een nieuwe lege map BOOT aanmaken en daar de .efi bestanden in kopiëren die je in de andere mappen daar nog had staan (bij mij was er naast BOOT nog een map Linux en een map ubuntu en in alle drie deze mappen ook nog een submap ubuntu op zichzelf).
https://community.acer.com/en/discussion/comment/1358840?utm_source=community-share#Comment_1358840 een reactie van mij op iemand die in hoofdlijnen uiteenzette wat er allemaal schort aan dit Acer model dat de installatie van linux zo lastig maakt.
Ook las ik nog weer ergens dat Acer de paden waar de (weinig editable) BIOS zoekt naar een .efi bestand hardcoded heeft en dat (in mijn geval althans) in de map Linux (en de andere mappen ook maar) die ene .efi in HOOFDLETTERS verwacht wordt dus niet bootx64.efi maar BOOTX64.efi (extensie dan weer wel met kleine letters, ja verzin het maar). Pas toen ik dat veranderd had wilde ie bij mij opstarten.
Al dit geworstel overigens bij een aan mij gedoneerde laptop waar ik windows afhaal en linux mint opzet waarna ie weer aan een ander gedoneerd wordt en weer jaren mee kan. Ik heb na een oproep kleine 10 laptops ontvangen, met geen enkele zoveel gedoe gehad als met deze, hoewel een andere Acer ook met het no bootable device probleem kwam (maar die had een BIOS waar je een trusted .efi file kon aangeven, het model waar dit topic over gaat ontbeert die optie in de vermaledijde BIOS), Ik ben namelijk vrijwilliger bij het project LaptopRevive.. (
https://www.laptoprevive.nl). En ik geef dus niet snel op, maar in dit geval......
Hopelijk heeft iemand van jullie hier nog wat aan. Cheers.