Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: image maken met Schijven - Disks  (gelezen 1635 keer)

image maken met Schijven - Disks
« Gepost op: 2023/10/30, 14:14:46 »
Hoi allemaal,
Een klein vraagje, als ik in Schijven / Disks een systeem image wil maken, kopieert hij dan álle ruimte die op een HD staat ? Dat lijkt mij dan meer iets van een "clone" maken. Ik hoop dat Schijven alleen de "gebruikte ruimte" neemt om dat image te maken. Ik heb al wel iets doorgeworsteld in een manual maar het blijft mij onduidelijk. Graag wat inzicht. Alvast dank

Goese Duikertje

Offline peer

• Lid
Re: image maken met Schijven - Disks
« Reactie #1 Gepost op: 2023/10/30, 15:20:29 »
volgens mij maakt disk een volledige kloon dus de grootte van de disk en het image zijn gelijk
zie: https://www.techrepublic.com/article/how-to-create-disk-images-using-gnome-disk/

Ik gebruik altijd clonezilla. Werkt iets minder makkelijk maar kopieert alleen de gebruikte ruimte.
« Laatst bewerkt op: 2023/10/30, 15:24:07 door peer »

« Reactie #2 Gepost op: 2023/10/30, 15:52:06 »
Hi Peer,
Tja, daar was ik ook al bang voor. In die tekst staat dus: " These images are an exact copy of the entire drive, so if you have a 1TB drive the resulting image will be 1TB. " ! En dat wilde ik juist dus voorkomen. Dan maar weer proberen met Clonezilla. Mijn grootste probleem was dat ik voorheen altijd Macrium Reflect gebruikte. Was gratis en werkte prima. MAAAAR, sinds ze er nu geld voor vragen en je alleen even een try-out versie kunt gebruiken, knal ik altijd tegen dezelfde problemen aan. Namelijk : de juiste versie op het juiste moment. En die heb dan weer nét niet ter beschikking juist op het moment dat je nodig hebt..!En alléén Macrium kan zijn eigen images lezen en niemand anders....!! Ik hoopte dus dat ik met Disks af zou zijn van al die ellende omdat Disks standaard in Linux zit. Maar dát houdt dus in ...clonen...! Heb ik geen ruimte voor. En met al dat DD-gedoe wordt ik ook niet erg gerust. Niet voor niets altijd even de ¨ waarschuwing" Disk destroyer...!! Dan dus maar Clonezilla gaan studeren. In ieder geval dank voor je reactie.

Groet,
Goese Duikertje

Offline h2o

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/10/30, 16:47:17 »
Het kan ook met DD een stuk kleiner:

sudo dd if=/dev/sdb bs=1M status=progress | gzip > philippus64.img.gz
/dev/sdb1 is mijn schijf die ik wil clonen en philippus64.img.gz is het bestand waar het naat toe wordt geschreven. Gzip zorgt er dan voor dat het wordt gecomprimeerd.

Omgekeerd, dus terugzetten:
sudo gzip -dc philippus64.img.gz | sudo dd of=/dev/sdb bs=1M status=progress
Philippus.img.gz is het bronbestand met de kloon en /dev/sdb is de schijf waar het naar toe moet worden geschreven.

Je kunt ook partities doen, dan wordt het:
sudo dd if=/dev/sdb1 bs=1M status=progress | gzip > philippus64.img.gz  Voor het makenvan de kloon van de partitie en
sudo gzip -dc philippus64.img.gz | sudo dd of=/dev/sdb1 bs=1M status=progressVoor het terugzetten dan de partitie.

Uiteraard is dit MIJN situatie, dus /dev/sdb en /sdev/sdb1 is de situatie op mijn systemen..
« Laatst bewerkt op: 2023/10/31, 09:35:25 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #4 Gepost op: 2023/10/30, 22:18:30 »
De oplossing voor jouw probleem is: "RescueZilla".
In tegenstelling tot bijvoorbeeld CloneZilla heeft RescueZilla een overzichtelijke interface die makkelijk in het gebruik is.
https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/rescuezilla-backup-klonen-image-rescue-herstellen

En om een opstartbare usbstick te maken kun je "Ventoy" gebruiken.
https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/ventoy-opstartbare-usb-maken-os-rescue-disk-installeren

Hiermee kun je meerdere iso's op een usb-stick zetten.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #5 Gepost op: 2023/10/31, 09:27:28 »
Een systeem image kun je ook met Timeshift maken .
Kun je ook plannen wanneer ze moetengemaakt worden en hoeveel er moeten bewaard blijven .
Kun je installeren vanuit Ubuntu software .

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=109572.0
« Laatst bewerkt op: 2023/10/31, 09:33:23 door Oesje »
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/10/31, 09:32:09 »
dus:
rescuezilla, clonezilla of dd
Als ik jou was zou ik met rescuezilla beginnen.  Dit lijkt mij de makkelijkste optie. Maar ik weet niet of rescuezilla ook alleen de daadwerkelijke data kopieert zoals clonezilla maar ik verwacht van wel (Rescuezilla kan images van clonezilla gewoon restoren)

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #7 Gepost op: 2023/10/31, 09:37:49 »
Een schijf / disk klonen is niet hetzelfde als een systeem image (reservekopie) maken .
Mijn schijf is te klein geworden en heb me een schijf gekocht met een groter volume .Om een identieke kopie van mijn schijf te maken ga ik ze klonen .

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #8 Gepost op: 2023/10/31, 09:58:18 »
volgens mij maakt disk een volledige kloon dus de grootte van de disk en het image zijn gelijk
zie: https://www.techrepublic.com/article/how-to-create-disk-images-using-gnome-disk/

Ik gebruik altijd clonezilla. Werkt iets minder makkelijk maar kopieert alleen de gebruikte ruimte.

In mijn vorig bericht heb ik verschil tussen systeem image en klonen beschreven
Wat meer uitleg
Ik heb in mijn PC een disk zitten van 250 GB waarvan de schijfruimte zeer krap geworden is en heb besloten een disk van 1 TB aan te schaffen en ga de disk van 250 GB (bronschijf) klonen naar de schijf van 1 TB(doelschijf)
Na het klonen ga je een niet toegewezen ruimte hebben van 750 GB op de doelschijf van 1 TB . Die ga je na het klonen moeten toewijzen om de disk van 1 TB volledig te kunnen benutten .
Een server moet je ook niet vergelijken met een desktop PC . Bij een server / NAS word gebruik gemaakt van virtuele stations .
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/FileStation/mountiso?version=7

Offline peer

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2023/10/31, 10:20:49 »
250gb -> 1tb
Van klein naar groot is geen enkel probleem.Andersom zou problematisch zijn.
Eerst de 250gb disk klonen naar de 1tb disk. Dit kan met met rescuezilla, clonezilla en dd
Dan de partitie vergroten met gparted zodat de hele 1tb disk gebruikt wordt

« Reactie #10 Gepost op: 2023/10/31, 10:27:11 »
Hoi Allemaal,
Dank voor de reacties. Ik was weer eens gaan kijken naar clonezilla maar daar moet ik nog even hogere wiskunde voor gaan studeren...! Door jullie tips heb ik nu maar eens redo en rescuezilla gedownload en ga er maar wat mee oefenen. Wat ik in feite wilde bereiken is dit:  Ik heb nu 2 HD's van ieder 500 GB in mijn pc. Op de ene staat Xubuntu 20.04 en de ander nu de Xubuntu 22.04. Ik had al wel gebruik gemaakt van Timeshift om in ieder geval iets van een backup te hebben van beiden. Door op de ene een sessie te zetten van de ander en andersom. Maar ik hoopte dus vooral en bovenal af te geraken van de ellende zoals bij macrium reflect dat je steeds met versies fout gaat en ineens moet gaan betalen en vooral dat er geen enkel ander programma met die images om kan gaan...!( monopoly?) Dus wilde ik graag een zo klein mogelijke image maken van beide schijven en die op een externe HD zetten, of zelfs op de beide interne schijven als ze klein genoeg kunnen zijn. Heb dus niets aan Schijven. Enfin, let's keep rocking!

Groet,
Goese Duikertje

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #11 Gepost op: 2023/10/31, 10:41:12 »
Van wat wil je juist backups maken ? Van gans je systeem of je persoonlijke map(pen)  /home folder
Alleen van je persoonlijke map(pen) ben je beter af met (g)rsync  te installeren vanuit software en is eenvoudig te gebruiken .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rsync

rsync >> command line
Grsync >> Grafische modus

« Reactie #12 Gepost op: 2023/10/31, 12:06:52 »
Rescuezilla laatste versie is van 5 maart 2023.

Redo laatste versie is van 9 oktober 2021.

Aanrader: Rescuezilla.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2023/10/31, 12:13:33 »
Vraag je inderdaad eerst eens af of je werkelijk een image wil maken van je schijven. Waarom wil je dat doen? Wat wil je bereiken?

Is de bedoeling zonder meer een backup te hebben, dan is een image maken eenvoudig niet de juiste aanpak. Een image maken doe je enkel als je een goede reden hebt: het kost zeer veel tijd en schijfruimte, en updaten kost evenveel tijd en nog eens zoveel schijfruimte.

Offline peer

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2023/10/31, 15:20:32 »
net even rescuezilla geprobeerd op mijn pc. De eerste keer starte rescuezilla niet op. De tweede keer koos ik voor de 'fallback-mode' en toen werkte het wel. Is inderdaad iets makkelijker dan clonezilla maar het verschil is niet zo groot.
Ook even foxclone geprobeerd. Werkt voor mij iets makkelijke dan clonezilla en rescuezilla. Ik blijf gewoon bij clonezilla