Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zoekfunctie in Plasma / KDE / Kubuntu afstellen: hoe?  (gelezen 986 keer)

Offline Jenske

• Lid
Zoekfunctie in Plasma / KDE / Kubuntu afstellen: hoe?
« Gepost op: 2023/08/15, 15:24:59 »
Je kan de zoekfunctie van KDE Plasma in Kubuntu instellen om bepaalde directories wél en andere niet te doorzoeken. Nuttig en goed.

Je kan instellen dat er ook in de inhoud van bestanden moet worden gezocht (index file content), MAARRRRR ... je kan niet instellen dat in map "Mijn Liefdesbrieven" wél de inhoud moet worden geïndexeerd, maar niet in de map "Mijn administratieve documenten". Of anders gezegd: je kan énkel kiezen voor het doorzoeken van de inhoud van ALLE geïndexeerde bestanden of van GEEN ENKEL van de geïndexeerde bestanden.

Kan je dat aanpassen / verfijnen zodat ik kan kiezen in welke mappen wél en in welke niet de inhoud wordt geïndexeerd?
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vanadium

• Lid
Re: Zoekfunctie in Plasma / KDE / Kubuntu afstellen: hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2023/08/15, 17:14:52 »
Geen KDE hier, maar het zou me logisch lijken dat bestanden in de directories die niet worden doorzocht, ook niet geïndexeerd worden.

Als je op een later moment instelt dat een directory niet moet doorzocht worden, dan worden de gegevens van die bestanden *niet* automatisch verwijderd. Ze zitten er nog in, en je vind ze dus nog.

Om de bestanden niet meer via de index te vinden, zal je ook eens de bestaande index moeten wissen en herindexeren.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/08/15, 17:35:10 »
Ik wil eigenlijk het volgende:
  • dat ik alle bestandsnamen kan zoeken in directories die ik kies --> die mogelijk is standaard in te stellen in KDE Search en dat draait goed. Tot daar geen klachten.
  • dat ik binnen sommige van die directories óók kan zoeken op de inhoud van de bestanden
Ik wil dus niet dat ik een ganse directory moet uitsluiten van "zoeken", want dan kan ik ook niet meer op een (deel van) een bestandsnaam zoeken.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/08/16, 09:01:48 »
In Gnome Shell is die fijnere afstelling alvast niet mogelijk, en mogelijk ook niet in KDE. Nu is het wel zo dat bestandsbeheer in Gnome altijd op bestandsnaam kan zoeken, ook wanneer de indexeerfunctie (Tracker) niet actief is. Daardoor zal je altijd bestanden op naam kunnen vinden, ook in de folders die niet geïndexeerd worden. Als het voor jou anders is, dan zal de de zoekfunctie in de bestandsbeheerder in KDE (Dolphin) uitsluitend via de indexeerfunctie werken.

« Reactie #4 Gepost op: 2023/08/16, 10:46:38 »
Dit is mogelijk iets om een 'feature request' voor in te dienen, maar weet eerlijk gezegd ook niet 100% zeker waar dat dan het best zou kunnen. Zie wel dat andere gebruikers wensen in hebben gediend als bugs (voor zover ik weet is dat toegestaan). De indexering wordt gedaan door Baloo. Hier vind je de verschillende lijsten met openstaande bugs (wat dus ook wensen kunnen zijn) voor Baloo: https://bugs.kde.org/describecomponents.cgi?product=frameworks-baloo
« Laatst bewerkt op: 2023/08/16, 12:47:50 door erik1984 »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/08/16, 20:47:00 »
Ok, uit jullie reacties (en mijn ervaring) leer ik dat deze mogelijkheid (nog) niet bestaat.

Ik weet niet of ik het als feature request zou indienen.

Ik wil vooral vermijden dat ik, bij "zoek bestandsinhoud" op "ja" in te stellen, honderden bestanden laat doorzoeken waar ik toch nooit in de inhoud van ben geïnteresseerd.