Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 afslanken  (gelezen 2176 keer)

Offline Edu

• Lid
Ubuntu 20.04 afslanken
« Gepost op: 2023/07/05, 16:49:46 »
Goedemiddag,

Ik heb Ubuntu 20.04 op een oude laptop geïnstalleerd. Het werkt redelijk maar ik vraag mij af of ik de voor mij onnodige bestanden en programma's kan verwijderen zodat Ubuntu wat sneller werkt. Er zit nl. veel op wat ik toch  nooit gebruik.

In principe gebruik ik de laptop uitsluitend voor fotografie, video, internet en programma's zoals Libre Office, BleachBit, Firefox, VLC-player, gThump.

De laptop is een Acer Aspire 3690

Vraag is ; Wat kan er weg, wat moet blijven?

Graag uw reactie
mvgr Edu

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 20.04 afslanken
« Reactie #1 Gepost op: 2023/07/05, 16:55:16 »
Probeer dit eens:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-ubuntu.html

Geschreven voor Ubuntu 22.04, maar (grotendeels) ook bruikbaar voor 20.04. Echter, voor maximaal effect raad ik aan om Xubuntu 22.04 te installeren en dan die snelheidstips toe te passen.

Offline Edu

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/08, 13:56:16 »
Bedankt voor je reactie en info,

Je raad mij aan Xubuntu 22.04 te installeren i.p.v. Ubuntu 20.04.
Wat zijn daarvoor de systeem vereisten?
Vraag mij af of dat wel past om mijn oude laptop?

ACER 3690 / 32 Bits / CPU Intel Celeron 420 1,6 GHz versie 6.14.8 1,6 GHz Klok 166 MHz / Syst geheugen 1,5 MiB Cap 2 GiB /

Ben benieuwd ...

« Reactie #3 Gepost op: 2023/07/08, 14:13:20 »
Fijn computeren is anders denk ik.

Tis een processor met maar één kern. Geheugencapaciteit is 2 gb en dat is ook niet echt ruim.  Tis wel een 64-bits processor (uit 2007).
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/29734/intel-celeron-processor-420-512k-cache-1-60-ghz-800-mhz-fsb/specifications.html

Zorgen dat er 2gb intern geheugen in komt en als je nog een SSD hebt, zorgen dat die erin zit.
Geen geld meer aan het apparaat uitgeven, want dat kun je beter bij een andere redelijke occasion leggen.

https://xubuntu.org/requirements/
« Laatst bewerkt op: 2023/07/08, 14:16:49 door Ronaldus »

Offline peer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/08, 16:25:49 »
je kan ook een minimale installatie doen. Wat je niet installeert hoef je er ook niet af te halen. Ik dacht alleen dat ubuntu gestopt is met de ubuntu-core iso's.  Dus dan zul je moeten uitwijken naar debian of zo.

Je hebt nu ubuntu geïnstalleerd. Hoe gaat het browsen daar?? Als dat moeizaam gaat met langzaam ladende afbeeldingen en haperende video's dan weet ik niet of het zin heeft om er veel energie in te stoppen. 

Offline Edu

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/07/09, 14:46:55 »
Welke van de voorgeïnstalleerde software kan ik probleemloos verwijderen en welke beslist niét?
Er staan nl. nogal wat items die mij niet bekend voorkomen en/of nooit gebruik

« Reactie #6 Gepost op: 2023/07/09, 15:56:11 »
Geïnstalleerde programma's nemen schijfruimte in. Zolang je ze niet opstart, zullen ze geen intern geheugen en processorkracht gebruiken.

Veel zul je met het verwijderen van programma's niet winnen... Vooral zorgen dat je zo min mogelijk programma's tegelijk hebt draaien.

Je kan hier nog eens naar kijken: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-mint.html

Edit, off-topic en wellicht ooit voor de toekomst te overwegen:
Als het je om de Linux toepassingen te doen is, dan kun je ooit altijd nog een Chromebook met Intel processor gebruiken.
Daar draaien toepassingen zoals LibreOffice, PDFarrranger, Gimp, SimpleScan, Gthumb, Pinta, Zournal++, etc., etc. ook gewoon probleemloos op.
(Ik ben er zeer content mee: goedkoper dan een W11 laptop en vooraf is niet altijd zeker of een nieuwe betaalbare Windows laptop met Ubuntu werkt.)
« Laatst bewerkt op: 2023/07/10, 08:26:18 door Ronaldus »

Offline peer

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/07/09, 16:35:01 »
Welke van de voorgeïnstalleerde software kan ik probleemloos verwijderen en welke beslist niét?
Er staan nl. nogal wat items die mij niet bekend voorkomen en/of nooit gebruik
Gewoon proberen. Kies een programma, verwijder het en kijk of alles nog goed gaat.
Ik selecteer meestal het programma in synaptic en kijk wat synaptic extra wil selecteren. Als synaptic niets extra wil selecteren dan is waarschijnlijk veilg om het programma te deïnstalleren. Als synaptic echter veel extra software selecteert om te verwijderen dan moet je wat voorzichtiger zijn.

Maar zoals al gezegd een programma dat niet gebruikt wordt zal ook geen probleem opleveren. Je behaalt waarschijnlijk meer resultaat door te kijken of er een file-indexer draait (en die uit te zetten), welke programma's automatisch gestart worden, welke services je uit kan zetten en snap verwijderen.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/07/09, 18:50:27 »
Met dat soort specs gaat geen enkele desktop omgeving echt lekker lopen. De web browsers zullen vaak al te zwaar zijn. Je beste gok is om zelf een systeem in elkaar te knutselen, misschien het best gebaseerd op Arch Linux omdat niets standaard voor je installeert en dan een zeer lichte windowmanager als openbox of I3 of DWM installeren. Je zult veel zelf moeten doen.

Offline edube

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2023/07/09, 20:10:53 »
Hartelijk dank voor jullie reacties, tips en aanbevelingenHier kan ik zeker wel iets mee.
Iig ga verschillende tips uitproberen.
Nogmaals dank.
Mvrgr. Ed