Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell Inspiron 1720 poging tot tweede leven - internetten  (gelezen 5207 keer)

Offline h2o

• Lid
Re: Dell Inspiron 1720 poging tot tweede leven - internetten
« Reactie #25 Gepost op: 2022/12/22, 07:50:35 »
Meestal is network-manager en network-manager-gnome op je systeem geïnstalleerd. In dat geval is de inhoud van het bestandje /etc/network/interfaces zo ongeveer met dezelfde inhoud zoals ik die heb gepost.
Het kan gebeuren dat je weleens wat met de netwerkinstellingen gaat experimenteren en dan ziet dit bestandje er zo ongeveer zo uit:
Citaat
iface eth0 inet static
address 192.168.1.5
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.254

of

Citaat
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

In dit geval heb je problemen met network-manager-gnome die dan niet werkt en je bedrade netwerkkaart 'niet ziet'.

De enigste inhoud van het bestandje /etc/network/interfaces moet bij het gebruik van network-manager-gnome dit zijn:

Citaat
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback
.

Ik hoop dat deze informatie jou verder kan helpen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jolo

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2022/12/22, 10:17:46 »
In je ifconfig output staat in die eth0 regel <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> Dat betekent dat er geen signaal wordt gedetecteerd op de netwerkaansluiting. Zie https://askubuntu.com/questions/497850/eth0-no-carrier-ifconfig-shows-no-ip-address Daarom is het belangrijk de lampjes naast de netwerkaansluiting te checken. Deze zou deels groen behoren te branden. Zie afbeelding. Ook op de router lampjes zou een lampje gaan branden, zodra de netwerkkabel op je laptop is ingeplugd. Als dat in orde is zou je ook nog de output kunnen posten van ip addr [Enter]

Als dat lampje wel brand terwijl je bekabelde netwerk nog steeds "down" is, probeer dan   sudo ip link set eth0 up [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #27 Gepost op: 2022/12/23, 11:21:52 »
Ik ben nu even niet in de gelegenheid de computer in kwestie aan te zetten.

@H2o: dank voor de info. Ik ga het bewuste bestand aldaar opzoeken.
@Jolo: eveneens dank. Recentelijk heb ik wel een andere machine aan de kabel gehangen en die kreeg gewoon goed bekabeld internet. Het probleem zit dus echt op zeker in de oude machine. Word vervolgd.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #28 Gepost op: 2022/12/23, 12:44:58 »
Je zou ook als test nog een live-sessie van verschillende distro's (met dus verschillende kernels) kunnen proberen puur om te kijken of je in die sessie wel bekabeld internet hebt.

« Reactie #29 Gepost op: 2022/12/24, 08:13:05 »
Je zou ook als test nog een live-sessie van verschillende distro's (met dus verschillende kernels) kunnen proberen puur om te kijken of je in die sessie wel bekabeld internet hebt.

Dat zou ik sowieso nog eens met MX-Linux en Debian kunnen doen. Daar kreeg ik nog wel een bekabeld signaal door. Het kan echter nog altijd dat de LAN-poort het net toevallig tussen twee tests heeft begeven...toeval bestaat...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.