Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem beeldschermen zorin os  (gelezen 2466 keer)

probleem beeldschermen zorin os
« Gepost op: 2022/04/20, 09:33:16 »
Op een oude werkmachine heb ik Zorin OS 32bit draaien. Dit ging tot voor kort best goed. Echter deze ochtend installeerde ik de laatste updates.
Sindsdien blijft de resolutie vast op 1024 * 768 en ik kan geen andere resoluties meer kiezen.
Het beeldscherm staat nu standaard op default. Het syteem herkent geen monitoren meer. Ik kan mijn tweede scherm ook niet meer gebruiken.

Wat kan hier aan de hand zijn? Voor de volledigheid: Zorin OS is Ubuntu based.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: probleem beeldschermen zorin os
« Reactie #1 Gepost op: 2022/04/20, 10:07:23 »
Mogelijk dat de 32 bit driver voor je videokaart niet meer bestaat.
Het is maar een gok van mij .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/04/20, 10:09:38 »
Misschien is die "oude werkmachine" in feite wel degelijk 64-bit? Wat voor processor zit erin? Als je dat niet weet, kun je dan eens in een terminalvenster het volgende commando geven en ons de uitvoer tonen?
lscpu

« Reactie #3 Gepost op: 2022/04/20, 11:21:30 »
Het Zorin systeem is 32bit. De machine is een i686. Wat bij mijn weten wil zeggen dat het systeem wel 64 bit systemen zou kunnen trekken zij het met wat beperkingen. Om die reden had ik voor de 32bit variant van Zorin gekozen. ( een van de weinige platforms samen met debian en Antix  nog ruim ondersteunde 32bit systemen aanbieden)
Dat er geen 32bit driver meer beschikbaar is, zou op zich best kunnen.

Er zit een Core2Duo cpu in en een Geforce Gt430.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/04/20, 14:10:37 »
Daar kun je probleemloos een 64-bit systeem in installeren zonder in te boeten op prestatie. En wellicht werkt je video dan wel weer naar behoren. Maar die Geforce is wel al oeroud en NVidia faseert nogal graag oude videokaarten uit hun pakketten zodat na een update/upgrade de video ineens niet meer werkt of herleid is naar SVGA.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/04/20, 16:19:50 »
Daar kun je probleemloos een 64-bit systeem in installeren zonder in te boeten op prestatie. En wellicht werkt je video dan wel weer naar behoren. Maar die Geforce is wel al oeroud en NVidia faseert nogal graag oude videokaarten uit hun pakketten zodat na een update/upgrade de video ineens niet meer werkt of herleid is naar SVGA.

Ja, ik denk dat het gewoon een 64bit os gaat worden. Ach ja, de geforce is een ouwetje. De kans is wellicht groter dat de ondersteuning voor deze kaart op 64bit systemen langer beschikbaar blijft. Waarschijnlijk ga ik gezien de leeftijd van de machine voor een zo kaal mogelijk Xubuntu installatie. (Ook al vind ik dat "uit de doos," een spuuglelijke verschijning. Je kunt het ook "lekker spartaans," noemen.) Ik laat weten of daardoor de problemen voorbij zijn.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/04/21, 09:43:30 »
Voor de volledigheid: onderstaand zijn de specs van het systeem.

Architecture:                    x86_64
CPU op-mode(s):                  32-bit, 64-bit
Byte Order:                      Little Endian
Address sizes:                   36 bits physical, 48 bits virtual
CPU(s):                          4
On-line CPU(s) list:             0-3
Thread(s) per core:              1
Core(s) per socket:              4
Socket(s):                       1
NUMA node(s):                    1
Vendor ID:                       GenuineIntel
CPU family:                      6
Model:                           23
Model name:                      Intel(R) Core(TM)2 Quad  CPU   Q9300  @ 2.50GHz

Ik heb uiteindelijk gekozen voor Zorin OS lite 64 bit. Reden: daar weet ik van wat er allemaal standaard aan boord zit en kan ik gelijk mee verder werken. Die bleef na installatie tot twee keer toe hangen op een intro-animatie. Nu doet hij het wel.

Vooralsnog werkt alles. We gaan het zien.....Nog adviezen evt?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/04/21, 13:35:04 »
Deze heeft zelfs vier processorkernen, zie ik. Hoeveel werkgeheugen (RAM) heb je daarin zitten? Anders kun je nog wel wat snelheidswinst boeken door dat te vergroten als het eerder weinig is.

« Reactie #8 Gepost op: 2022/04/21, 16:48:56 »
Deze heeft zelfs vier processorkernen, zie ik. Hoeveel werkgeheugen (RAM) heb je daarin zitten? Anders kun je nog wel wat snelheidswinst boeken door dat te vergroten als het eerder weinig is.

Ja inderdaad, geen core2duo maar core2quad. Er zit al 8gb in, die komt van mijn een na zwaarste machine thuis nadat ik daarin de RAM had opgewaardeerd. Dit paste hierin en dus heb ik het er jaren geleden in gestopt. Het is mij bekend dat 32bit OS maar een beperkte hoeveelheid RAM kan aanspreken maar dat wist ik toen nog niet :)

Ik heb overigens op deze machine wel degelijk al eens de melding gekregen dat installatie niet mogelijk was want 64bit os op een 32bit systeem. Ik meen dat ik een Debian variant probeerde te installeren toen. Daarna heeft hier enige tijd tot redelijke tevredenheid Debian 32bit KDE op gedraaid.

Zorin OS lite (64bit) draait mu in principe goed, stabiel. Niet megasnel vind ik maar wel stabiel. Er was in het begin even het probleem dat het systeem vastliep op de beginanimatie maar ik vermoed dat ik dat nu heb opgelost. En waar het om was begonnen: geen toegang meer tot de tweede monitor en een opties meer om de resolutie in te stellen, is nu natuurlijk ook verleden tijd. Tenzij bovenstaand probleem weer optreed...
« Laatst bewerkt op: 2022/04/21, 16:53:08 door ZijneBalorigheid »

« Reactie #9 Gepost op: 2022/04/22, 15:55:35 »
Het probleem krijgt nu een totaal andere wending. Ik laat het voor het gemak lekker in deze draad. Zorin OS lite loopt vaker wel dan niet vast op de beginanimatie. Als Zorin normaal opstart, werkt het goed. Kan ik hier iets aan doen of os er af en herinstalleren?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/04/22, 17:49:29 »
Ik heb ZorinOS zelf nooit gebruikt, maar bootanimaties worden normaal verzorgd door Plymouth. Als je dat verwijdert, heb je normaal geen animaties meer en kan er ook niks vastlopen.
Als je opgestart geraakt, kun je dit proberen:
sudo apt purge plymouth*

« Reactie #11 Gepost op: 2022/04/22, 18:44:48 »
Ik heb ZorinOS zelf nooit gebruikt, maar bootanimaties worden normaal verzorgd door Plymouth. Als je dat verwijdert, heb je normaal geen animaties meer en kan er ook niks vastlopen.
sudo apt purge plymouth*

Voorlopig ben ik even niet op mijn werk dus duurt even voordat ik het ga proberen. Wordt vervolgd...

« Reactie #12 Gepost op: 2022/05/09, 12:06:33 »
sudo apt purge plymouth*

Voorlopig ben ik even niet op mijn werk dus duurt even voordat ik het ga proberen. Wordt vervolgd...

Inmiddels weer bezig. Ik heb deze ochtend geprobeerd Zorin op te starten maar na drie pogingen, ben ik daarmee opgehouden. Ik kon Plymouth dus ook niet "purgen,"n want ik kwam Zorin niet in.

Gelijk maar een nieuwe OS er op gezet. Xubuntu is het niet geworden maar Linux Mint XFCE. Dat was toch makkelijker want ook daar staat alles al in een keer op wat ik nodig heb. (Mint XFCE is tegenwoordig ook uit de doos een aartslelijke verschijning, dat terzijde.). Probleem met de monitoren en probleem van niet opstarten is nu dus voorbij.