Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na installatie lubuntu 20.04.3 geen normaal beeld  (gelezen 972 keer)

Offline Gamer

• Lid
Na installatie lubuntu 20.04.3 geen normaal beeld
« Gepost op: 2022/01/29, 14:51:48 »
Om dat mijn huidige computer de geest heeft gegeven heb ik mijn oude nood computer maar weer te voorschijn gehaald. Daar stond nog lubuntu 16.04 op. Dus deze heb ik vervangen voor Lubuntu 20.04

Met het booten van de indtallatie DVD Kreeg ik geen normaal beeld.
Maar naar een herstart en de optie "safe graphics" had ik beeld. En heb zo lubuntu kunnen installeren.
Na een herstart heb ik weer het zelfde, geen normaal beeld
Ik heb de computer weer opnieuw opgestart. En in het grub menu gekozen voor de recovery mode. En in het tweede menu gewoon op enter gedrukt "normal boot"
Nu heb ik wel beeld. Alleen maar met een resolutie van 1024x768
Heb toen geprobeerd om de additional drivers te installeren. Maar er worden er geen gevonden.
Daarna een volledige update uitgevoerd. En na een herstart precies het zelfde.
En als ik via het grub menu eenmalig probeer op te starten met de optie nomodeset. Heb ik wel beeld, maar met een resolutie van 640x480
Terwijl ik voor heen werkte met een resolutie van 1920x1200

Tijdens het updaten hebik wel iets van nvidia over het scerm zien schieten maar ik kan dat nergends meer terug vinden.
Iemand enige tips voor mij, Wand zo is het niet erg werkbaar. Wand veel vensters zijn groter dan het beeldscherm
en zo moet ik het venster steeds verplaatsen.

Offline Gamer

• Lid
Re: Na installatie lubuntu 20.04.3 geen normaal beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/07, 21:13:40 »
Intussen nu drie kernel updat's verder en ik kan nog steeds niet normaal opstarten.
Als ik nijn computer nornaal start, dan zie ik op een gegeven moment het lubuntu logo.
En na een tijdje word het scherm zwart en dan lijkt het of mijn monitor geen beeld meer krijgt.
Dan blijft het scherm schakelen van ingang bron vga of dvi
En dan heb ik even later weer beeld. Waarschijlijk het inlog scherm. Maar daar is niets van te zien. Allemaal strepen en gekke tekens.
Het enige wat ik dan nog kan doen is op de reset knop drukken. Ook het toetsenbord reageerd dan niet meer

Ik kan de PC alleen in recovery modes opstarten.

Ik heb het idee dat de beeldscherm instellingen verkeerd staan. Maar ik weet niet hoe ik dat kan zien cq aanpassen voor de normale opstart

« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/07, 21:27:56 »
Heb je een volledig nieuwe install gedaan? Of de oude overschreven?
Een oude overschrijven zorgt er nog wel eens voor dat oude settings/drivers blijven hangen waardoor nieuwe noodzakelijke software/settings/drivers niet goed laden.

Heb je bij de installatie in het begin een vinkje gezet bij ophalen van externe drivers, met een deugdelijke kabelverbinding?
Als je installeert kun je het beste een vinkje zetten voor het ophalen van niet vrije maar vaak noodzakelijke externe drivers. Hier is een deugdelijke kabel-internetverbinding dringend aan te raden.
Als je dit niet vinkt of niet alles (deugdelijk) ophaalt heb je daarna nog weleens een hoop werk met haperingen herstellen.

Is de pc niet te stoffig van binnen?

En weet je zeker dat je beeldscherm (-kaart) nog goed is? Zoek daar niet meteen het probleem, maar het kan je verwarren (zoals mij ook overkwam).
Al een tijdje doken hier op een pc met tussenpauzes exact dezelfde problemen op (safe mode, lage resolutie, x-org meldingen, enz), wat ik ook zocht in 'installatie', software, drivers. En niet zo heel lang daarna is het beeldscherm helemaal gestopt. Na een nieuwe was het opgelost.
Dus probeer om het uit te sluiten eens een ander beeldscherm als je dat beschikbaar hebt zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/07, 21:32:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Gamer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/09, 19:51:39 »
Dit probleem is begonnen na een nieuwe installatie. Dit was noodzakelijk vanwegen een oudere versie die niet meer ondersteund word.
Ik heb eerst de oude versie er af gegooid. En daar na een nieuwe installatie gadaan.
Het is nog een dualboot met windows. En in windows heb ik gewoon de maximale resolutie.
Dus stof of kapotte hartware lijkt mij uitgesloten.