Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is swap nodig  (gelezen 2380 keer)

Offline Bobbie

• Lid
Is swap nodig
« Gepost op: 2022/01/08, 21:34:30 »
Ik wil een ssd schijf erbij plaatsen voor de root en bestanden installatie en de oude harde schijf  van 1 tb voor de  home opslag .  Het was voorheen dat je een swap partitie  maakte , is dat nog nodig en op welke schijf kan ik hem beste op maken ?

Offline bart85

• Lid
Re: Is swap nodig
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/09, 09:11:45 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/09, 11:06:29 »
Ik zou altijd een swap-partitie maken. Als je minder dan 2 GB geheugen hebt is het zeker nodig.
Als je veel geheugen (meer dan 4 a 6 GB)  hebt zal swap waarschijnlijk nooit gebruikt worden.
Maar er kunnen programma's zijn die moeilijk doen als er geen swap aanwezig is. Deze ervaring
heb ik jaren geleden meegemaakt, dus ik weet niet of dit nog geldig is.
Er is ook een tijd geweest dat je swap -grootte groter moest zijn dan je geheugen, maar die
tijd is lang geleden... Misschien dat je ook swap nodig hebt voor hibernate- en/of sleepmode,
maar dat gebruik ik nooit.

Dus, ik zou zeggen maak een swap-partitie van 4GB (wat stelt dat nou tegenwoordig helemaal voor....)
Of het op een HD of SSD zit maakt ook niet echt veel uit, het wordt in principe toch nooit
gebruikt.

Ik hou niet zo van een swap-file op je rootpartitie omdat ik die partitie zo statisch mogelijk wil
houden ivm de manier waarop ik mijn backups heb ge-organiseerd (nul-backups en incrementele backups).
Een swappartitie hoef je nooit te backuppen en een swap-file op je rootpartitie wordt wel gebackupt.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/09, 11:30:35 »
@aartje, nu komt er toch automatisch een swapfile in je bestandssysteem te staan en hoe wordt die keuze dan gemaakt????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/09, 11:58:04 »
Ja, je hebt swap nodig.

Nee, je hebt geen swappartitie nodig, als je een swapbestand hebt. Een standaardinstallatie zal een swapbestand aanmaken.

Waar swap zich moet bevinden? Om redenen van performantie best op de SSD.

Voor wat betreft je harde schijven: mijn advies is je home folders op je SSD te laten (gecombineerd met de root partitie - een aparte home is een complicatie), en als de schijfruimte het toelaat, ook je persoonlijke documenten die je actief gebruikt. Bestanden op SSD maken een groot verschil in waargenomen performantie. Muziekbestanden, films, en archief kan dan op de gewone harde schijf.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/09, 14:22:48 »
Vanadium, wat ik er nog niet bij heb vermeld de ssd schijf is 120 gb  en de harde schijf is 1 tb , zoals ik heb begrijp zou dus een optie zijn, de installatie met home op de ssd en de harde schijf als     \media ......
       maken voor grote bestanden zoals video of foto 's
« Laatst bewerkt op: 2022/01/09, 14:26:03 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/09, 15:31:09 »
Vanadium, wat ik er nog niet bij heb vermeld de ssd schijf is 120 gb  en de harde schijf is 1 tb , zoals ik heb begrijp zou dus een optie zijn, de installatie met home op de ssd en de harde schijf als     \media ......
       maken voor grote bestanden zoals video of foto 's
Ik zou het beslist zo doen: een gewone installatie, alles op SSD. Dan zorg je ervoor dat die harde schijf automatisch bij opstarten aangekoppeld wordt onder bijvoorbeeld "/media/media". Je maakt jezelf eigenaar van "/media/media". Tenslotte maak je een symbolische link aan in je home directory naar /media/media, en die andere partitie wordt een deel van je home folder. Of je maakt meerdere links aan naar meerdere folders op "/media/media", waar je ook wil in je home folder.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/10, 09:40:31 »
@aartje, nu komt er toch automatisch een swapfile in je bestandssysteem te staan en hoe wordt die keuze dan gemaakt????
Ik installeer mijn systemen altijd met handmatige diskindeling en maak dan in ieder geval een aparte root-,home-,
en swappartitie (en de rest een data-partitie).
Ik ben nog nooit een swap-file tegengekomen.

« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/10, 10:17:39 »
Als je eerst een swappartitie aanmaakt, en pas dan een distro installeert, dan is er geen swapfile.
Omgekeerd: als je een linux-OS installeert, en er is geen swappartitie, dan wordt een swapfile aangemaakt.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline peer

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/10, 11:20:25 »
Als je eerst een swappartitie aanmaakt, en pas dan een distro installeert, dan is er geen swapfile.
Omgekeerd: als je een linux-OS installeert, en er is geen swappartitie, dan wordt een swapfile aangemaakt.

groeten van Michael
Ik denk dat je hier niet in het algemeen over linux-os kan praten. Ik denk dat ubuntu inderdaad een swapfile aanmaakt Maar debian bv. maakt standaard gewoon een swappartitie aan.

« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/10, 11:30:42 »

groeten van Michael
Ik denk dat je hier niet in het algemeen over linux-os kan praten. Ik denk dat ubuntu inderdaad een swapfile aanmaakt Maar debian bv. maakt standaard gewoon een swappartitie aan.

OK, dan corrigeer ik dat naar "Ubuntu en Mint".
Bedankt Peer.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)