Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Xubuntu 20 Lts nog wat sneller opstarten?  (gelezen 2422 keer)

Offline Dump

• Lid
Kan Xubuntu 20 Lts nog wat sneller opstarten?
« Gepost op: 2021/12/18, 14:07:04 »
Hoi Allen.
Voor een buurvrouw die weinig te makken heeft heb ik op haar laptop (w8 nog) nu maar de Xubuntu 20 lts versie gezet. Bij de install heb ik de gehele schijf laten overschrijven (alles er dus af).
Bij w 8 liep alles zo traag dat er niet meer mee te werken was. Nu loopt alles redelijk. Maar wat mij wel een beetje irriteert is dat bij het opstarten het minimaal 100 sec. duurt voordat ik het ww van Xubuntu in kan typen.  Wat betekend dat voordat hij gebruiksklaar is er zeker 2 min voorbij zijn. Nu is dat geen halszaak maar kan dit niet sneller. Kan of moet ik bij het booten nog iets uitzetten of zou dit het gewoon zijn voor deze laptop combi? Is er verder nog wat aan te doen?

Ik voeg en foto bij van de huidige boot instelling en de laptop eigenschappen.
Graag jullie tips als die er al zijn.
Groeten, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Re: Kan Xubuntu 20 Lts nog wat sneller opstarten?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/18, 14:22:25 »
Grootste winst zou een SSD zijn (120 GB voor ongeveer € 25,-)....
Kerstdonatie?

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/18, 14:23:16 »
Laptop HDD 5400RPM is de flessenhals in het systeem.
Je zou kunnen overwegen de aanmeldprocedure over te slaan door bij de instellingen automatisch aanmelden in te schakelen.
Andere mogelijkheid is de HDD te vervangen door een 120GB SSD maar dat is in conflict met "weinig te makken"
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Dump

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/18, 14:49:59 »
Het toeval wil dat ik er nog eentje ongebruikt (nou ja, bijna dan) heb liggen.
Kan die in deze dan zomaar vervangen worden of wordt dat een heidense klus.
Groeten, Dump.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/18, 15:09:09 »
Haha. Hij zit er al in. Top.
Ik laat de afloop nog wel weten.
Dank jullie wel.
Groeten, Dump.

« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/18, 16:11:21 »
Hallo, ik heb een soortgelijke laptop onderhanden genomen. Stond Windows op, opstarten duurde iets van 20 minuten (geen gein). Toen Xubuntu eropgezet, ipv. Windows, en dat startte in een minuut of 4, nog steeds veel te lang. Daarna heb ik fsck op de schijf losgelaten. Die vond geen problemen of fouten, MAAR het opstarten daarna gebeurde opeens in 1m45s, wat acceptabel is. Wel met automatisch inloggen aangevinkt.

Benieuw wat de ssd aan snelheidswinst boekt, een factor 2 tot 4 mag je zeker verwachten.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/12/18, 16:40:30 »
De installatie is mislukt. Waarom? Ik ga hem nog maar een keer overnieuw doen. Het installeren ging in ieder geval al sneller. Hahaha. Maar dan moet hij het wel doen. Ik heb nog even zitten googlen en zag daar een andere linux versie langs komen. Bodhi linux. Deze voor cvoor oudere computers zijn?
Groeten, Dump.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2021/12/18, 16:44:32 »
Xubuntu zou op dat ding moeten werken. Bodhi is inderdaad voor wat oudere computers maar niet lichter dan Xubuntu in gebruik.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/18, 17:38:21 »
Hij werkte ook even maar na de herstart bleef de opstart hangen.
Ik installeer hem nu opnieuw.
Dank en groetjes, Dump.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/12/18, 18:44:10 »
Iets klopt er nog niet. De 2de installatie op de ssd wil niet goed gaan daar waar het op de oude schijf wel goed ging.
De installatie wordt afgemaakt tot het einde. Alles start weer op (de de installatie schijf weggehaald te hebben) en werk ik bij via het update beheer. Dan opnieuw opstarten en dan knippert het scherm met het eerste foto en gaat niet verder door met opstarten. Ga ik opnieuw opstarten dan zie ik ook wel is de tweede foto.
Wat gaat hier mis.
Bij nog weer een nieuwe installatie staat hij wel op de schijf, althans, er wordt gevraagd om een schone install (schijf leegmaken) of overschrijven. Ik kies natuurlijk voor de schijf leegmaken.
Groeten, Dump.

« Reactie #10 Gepost op: 2021/12/18, 20:16:56 »
Misschien het bios eens doorlopen. Staan zaken als secure boot en fast boot uit?

Mocht het helemaal niet lukken, dan kun je misschien naar CSM mode schakelen in het bios. (Een soort emulatie van een klassiek bios.) + opnieuw installeren.

Andere USB-stick proberen? Mss is er iets corrupt geraakt.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2021/12/18, 20:24:19 »
Ik had nog een ubuntu cd liggen. Loopt het hele verhaal af maar eindigt hiermee.
Groeten, Dump.

Aanvulling...... bij een nieuwe opstart kom ik in de grub terecht
« Laatst bewerkt op: 2021/12/18, 20:48:24 door Dump »

Offline Dump

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2021/12/19, 09:45:15 »
Goede morgen.
Na 4 mislukte installaties staat hij er eindelijk op. Dat wil zeggen dat hij vanmorgen wel opstartte  (in 40sec) met Xubuntu. De vorige keren wilde hij steeds  niet herstarten terwijl wel alles daarvoor het wel deed.
Ik ga maar wat klo.... en zien wat er gaat gebeuren. Zijn er nog tips om te controleren of er iets zou kunnen missen of niet goed werkt zodat ik het kan herstellen?
Groeten, Dump.

« Reactie #13 Gepost op: 2021/12/19, 10:00:49 »
Bij de pakketbronnen (tabblad overige software) de Canonical partner pakketbron aangezet?

Synaptic geïnstallerd?
sudo apt install synaptic

Ubuntu restricted extras geïnstalleerd?
Te zoeken in Synaptic
Let op:
Ik selecteer in Synaptic de ubuntu-restricted-extras
Ik zoek daarna in Synaptic op ttf-mscorefonts-installer en deselecteer die dan vervolgens weer.
Daarna linksboven drukken op toepassen.
> Installeren met ttf-mscorefonts-installer geeft vaak storingen (niet vindbare lettertypes e.d. waar je dan later in je installatie telkens mededelingen van krijgt).
Ik maak daarna een mapje 'fonts' aan in mijn Home en kopieer daar de uit Windows gekopieerde lettertypes in. (bewaar die voor toekomstige installaties)
Daarna hernoem ik 'fonts' in '.fonts' (map is dan verborgen)

Windows lettertypes kopieren uit Windows:
1. Open Windows Explorer, navigate to C:\Windows\Fonts,
2. Copy the font files you want from the Fonts folder to a network drive or a thumb drive

Pauzestand, slaapstand en snelle gebruikerswissel uitgezet? (alleen XFCE/Xubuntu)
To remove the suspend button: (pauzestand)
xfconf-query -c xfce4-session -np '/shutdown/ShowSuspend' -t 'bool' -s 'false'

To remove the hibernate button:
xfconf-query -c xfce4-session -np '/shutdown/ShowHibernate' -t 'bool' -s 'false'

Snelle gebruikerswissel uitzetten:
xfconf-query -c xfce4-session -np '/shutdown/ShowSwitchUser' -t 'bool' -s 'false'

Ubuntu crash-rapporten uitgezet:
1. Open a terminal window.

2. Type in the following command then hit Enter.

gedit admin:///etc/default/apport

3. In the text file, find "enabled=1" and change it to "enabled=0"

4. Save and close the file.

5. Type in the following command to stop the apport service.

sudo service apport stop

Wifi – powersafe uitgezet?
gedit admin:///etc/NetworkManager/conf.d/default-wifi-powersave-on.conf

Druk op Enter.

In dat tekstbestand ziet u de volgende tekst:

[connection]
wifi.powersave = 3

Verander 3 in 2.

Swappiness aangepast?

Controle: cat /proc/sys/vm/swappiness

gedit admin:///etc/sysctl.conf
en daarna plak onderin:

# Verminder de swapneiging
vm.swappiness=20

Sessie opslaan in het afmeldscherm uitgezet?

sudo mkdir -v /etc/xdg/xfce4/kiosk

sudo touch /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc

gedit admin:///etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc

Plak daarin:

[xfce4-session]
SaveSession=NONE

+ sla op met Control+O

Firewall aangezet?

sudo ufw enable

Firefox optimaal ingesteld?
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/firefox.html

In Xubuntu/XFCE problemen met verschijnen van video thumbnails?
https://askubuntu.com/questions/1043976/fix-thunar-doesnt-show-image-video-thumbnails-in-xubuntu-18-04/1044319
In terminal:

killall thunar

sudo apt install tumbler tumbler-plugins-extra ffmpegthumbnailer

thunar -q

Taakbalk met items vastgezet? (voor Xubuntu - optioneel)

Zet de taakbalk met items vast
sudo cp -v ~/.config/xfce4/xfconf/xfce-perchannel-xml/xfce4-panel.xml /etc/xdg/xfce4/xfconf/xfce-perchannel-xml/
Open nu het bestand met kladblokje Gedit. De bijbehorende opdrachtregel is (kopieer
en plak hem in de terminal):
gedit admin:///etc/xdg/xfce4/xfconf/xfce-perchannel-xml/xfce4-panel.xml
Druk op Enter.
Bijna helemaal bovenaan in dat tekstbestand (tweede regel), ziet u de regel:
<channel name="xfce4-panel" version="1.0">
Verwijder die regel en vervang hem door de volgende nieuwe regel:
<channel name="xfce4-panel" version="1.0" locked="*" unlocked="root">

Weer ontgrendelen van de taakbalk met items
sudo rm -v /etc/xdg/xfce4/xfconf/xfce-perchannel-xml/xfce4-panel.xml

Overweeg om Mint XFCE i.p.v. Xubuntu te installeren en de installatiehandleiding van Pjotr te volgen. Die is perfect
« Laatst bewerkt op: 2021/12/19, 12:46:44 door Ronaldus »

Offline Dump

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2021/12/19, 19:09:25 »
Hoi Ronaldus.
Het lijkt wel een drama. Hoe simpel kan het zijn? Hahaha. Ik heb inmiddels beide schijven al een paar keer omgewisseld en verschillende installaties uitgeprobeerd. Op de oude schijf draaide Xubuntu wel maar had ik geen software icoontje staan bij "alle toepassingen" en in het terminal venster kon ik mijn ww niet intypen. Inmiddels nu wel oke en dus de oude schijf eruit gehaald (die kan altijd nog!)
Op de nieuwe SSD schijf wil het niet vlotten. Het lijkt wel dat ik na een goede install van Xubuntu (en ook bij Ubuntu) niet gelijk update beheer mag gebruiken. Hij start daarna niet meer op. Hij blijft dan hangen. Kan daar een verklaring voor zijn?
Ik ga maar weer verder met proberen om een goede xubuntu op de ssd te krijgen. Maar het is wel een crime. Maar ik geef niet op. Hahaha.
Groeten, Dump.

« Reactie #15 Gepost op: 2021/12/19, 19:29:55 »
Welke iso gebruik je?  (20.04 en 20.04.1 gebruiken een andere kernel dan 20.04.3)

Verse stick gemaakt??? Er hoeft maar iets verkeerd te zijn...

In het bios van de laptop kun je CSM of legacy proberen? Kiezen vóór de installatie (Kan een andere naam hebben. Emulatie klassiek bios,)
Fast boot, secure boot e.d. zou ik uitzetten,
Echt het proberen waard.

Probeer het anders eens met Mint XFCE. Download: https://linuxmint.com/edition.php?id=290
Voor tips daarover: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-mint-xfce.html
Nawerktijd ietsje minder, wat meer tools tot je beschikking en langere ondersteuning (vijf jaar i.p.v. drie jaar).

Bij installatie kiezen voor hele schijf wissen en xubuntu installeren.
Voor de beginstappen kan je hier eens kijken: https://websetnet.net/nl/how-to-install-ubuntu-linux-in-the-simplest-possible-way/

De meeste tijd gaat zitten in de afwerking. Proberen/installeren gaat gelukkig snel.
Het is in ieder geval een leerzame en mindfulness ervaring.  =D

EDIT: Ik heb één laptop waarbij het uitmaakt of je de usb-stick in de usb2 poort steekt of in de usb3 poort. Neem bij voorkeur de usb2 poort.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/19, 20:11:54 door Ronaldus »

Offline Dump

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2021/12/20, 10:11:24 »
Hoi Ronaldus.

Eerst het betere nieuws. Ik heb een Ubuntu 20.04.3 LTS dvd die ik nog had liggen erop gezet.
Opstart tijd is nu 1 min dus goed genoeg. Is uitproberen en kijken hoe hij zich houd.
Tips om te optimaliseren en/of sneller te maken!!!!

T.a.v. de Xubuntu  20.04.? LTS dvd. (Net als de Ubuntu dvd al eerder gebruik maar dan op een desktop)
Inderdaad. De ene poort wil wel en de ander niet.
Na een werkende installatie gelijk updaten zorgt ervoor dat hij niet op wil starten. Zonder de update gaat het wel goed.
De boot volgorde in de oude situatie terug zetten zorgt er ook voor dat hij niet meer opstart.

De Linux Mint variant ook nog geprobeerd waarbij ik wel het logo op het scherm zag staan maar waarna er verder niet veel meer gebeurde. Diep in mijn hart wil ik deze versie er het liefst opzetten maar dan moet die Ubuntu er weer af en hij werkt nu net een beetje. Oeps.

Wat een gedoe en wat een tijd kost dit feest. Op de desktops loopt dit allemaal wel soepel. Maar goed. Ik heb niet alle kennis en kunde maar geef niet op wat uiteindelijk wel een resultaat oplevert. Weliswaar met dit forum. Dank daarvoor.

Voor verdere hulp met de Ubuntu versie ga ik een nieuw topic starten anders wordt het hier een chaos.

Nogmaals dank. Groeten Dump.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2021/12/20, 10:33:06 »
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-ubuntu.html#ID2

Ik heb deze gevonden en daar ga ik het wel mee redden.
Lekker voorgekauwd. Top.